PDA

Bekijk Volledige Versie : Keuze bandbreedte



Pim75
25/11/08, 16:22
Hallo,

Bij onze nieuwe colocated provider moet ik een keuze maken voor een bandbreedte van 256K, 512K of 1Mb. Kan iemand mij vertellen welke factoren bepalen wat ik het beste kan kiezen?

Het betreft een database server die eenmaal per dag data zal repliceren met een database op een andere locatie. Verder zal er remote wat op de machine gewerkt worden maar dat is te verwaarlozen.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Pim

Ramon Fincken
25/11/08, 16:33
Hallo Pim, ik knipper even met mijn ogen...

bandbreedte .. 256K, 512K of 1Mb euh ?
Bedoel je niet wat voor aansluiting ( in mbit of Gigabit ) je wil, hoeveel dataverkeer je nodig gaat hebben en of je voor mbits/Gbits wil betalen of een 95% percentile?

zoniet dan volg ik je niet helemaal

groenleer
25/11/08, 16:54
Je bandbreedte is zeker op basis van 95% verrekening...

Als je eenmaal per dag veel verkeer verwacht, kan dat best nadelig zijn, om dat slechts 5% van je pieken.

Bijgevoegde grafiek laat misschien goed ziet wat 95% regel doet met de bandbreedte waar je voor aangeslagen wordt tenzij er andere afspraken gemaakt worden. (Denk aan verrekening per MB, GB of flatfee).

Zie ook het bericht dat MediaServ ooit schreef:
http://www.webhostingtalk.nl/dedicated-en-vps-unmanaged-hosting/70367-berekening-van-dataverkeer.html

Mikey
25/11/08, 17:09
Hallo Pim, ik knipper even met mijn ogen...


Je kan nog even door knipperen:
http://www.internl.net/index.php?option=com_content&view=article&id=23&Itemid=32

Ramon Fincken
25/11/08, 17:12
ja - maar - euh - uh....

kilobit per seconde? ... kijk dat je een limit wil op 40 GB data , prima fair enough ... maar dat je dat doet door de lijn extreem af te knijpen?
Dat is toch niet de normale gang van zaken? Ik bedoel ... dat is toch retetraag voor normaal gebruik ? En voor backup al helemaal, dan wil je het rapido over hebben..

groenleer
25/11/08, 17:22
Damn, je lijn laten knijpen tot 256 Kb/s voor een full rack. Ben je dan van de pot gerukt of lijkt dat maar?? Ik zou een andere provider zoeken....

Ramon Fincken
25/11/08, 17:24
Ben benieuwd waar TS wil gaan zitten ... ( en of ie ook mee-knippert ;) )

t.bloo
25/11/08, 17:46
Als beheerder van een backup dienst, kan ik je vertellen dat je 1Mbps of langzamer echt niet wilt voor backup van enige grootte. Denk er aan dat je met 1Mbps (huis tuin en keuken ADSL lijntje) nog geen 10GB per dag haalt.

t.bloo
25/11/08, 17:48
Je kan nog even door knipperen:
http://www.internl.net/index.php?option=com_content&view=article&id=23&Itemid=32

Die vergelijken hosting dan ook met een fietsenstalling... :D

Paulewk
25/11/08, 17:58
Wat een gezeik om niets hier.

Wij hebben zat klanten gehad die onder de 1Mbit/s bleven, dus ik vind het echt niet zo raar dat dat ook aangeboden word.

TS: Kijk inderdaad even wat je aan 95% ga doen. Dat repliceren, gaat dat voor grote pieken zorgen, zoja, dan zal je traffic behoorlijk om hoog gaan.

ewoutz
25/11/08, 19:03
Het lijkt mij als bedrijf juist niet handig om te knijpen, het is toch mooi om (extra) te verdienen aan bandbreedte.

En het is naar de klant ook netjes , als er meer verkeer komt , dat de bezoekers nog steeds netjes een snelle site kunnen bezoeken.

Tim.Bracquez
25/11/08, 19:22
Wij hebben zat klanten gehad die onder de 1Mbit/s bleven, dus ik vind het echt niet zo raar dat dat ook aangeboden wordt.
Klopt, maar bursten doen velen wel.. dat kun je met die provider niet.

Maar onder de 1mbit knijpen? :stuart:
Nieuw ideetje voor zolder-kamer-hosting bedrijven...

jeroen2496
25/11/08, 20:12
Ik heb wel eens een zooi servers in amerika gehad... die begon op een gegeven moment ook te knijpen naar 1mbit....omdat ik maar voor 1mbit betaalde zei hij!

Erg snel was het niet, wat wel snel was, was mijn verhuizing daar! :)

Pirus
25/11/08, 21:03
je kan inderdaad het beste een grafiek laten maken wat de bandbreedte verbruik is. let tevens op een replicatie als de lijn dichtgeknepen zit dat de wijzigingen in een bepaalde moment wel over de lijn gaat(qua hoeveelheid)

Desmond
25/11/08, 21:16
Mij is destijds verteld dat je bij kleine hoeveelheden (tot 10 a 15 TB verkeer) beter op GB kan afrekenen dan op Mbit 95%! (uiteraard ook afhankelijk van je verkeer)

Pim75
25/11/08, 23:43
Bedankt voor jullie reacties!

De server is voor een klant van ons en, anders dan jullie misschien verwachten, gaat die niet naar een provider in Nederland maar in Curacao. Ik schrik een beetje van jullie reacties, staat 256K niet ongeveer gelijk aan 80GB verkeer? Berekening gaat inderdaad volgens 95% percentile.

Prijzen zijn ook niet misselijk. Misschien toch eens informeren of ik niet gewoon een vast aantal GB's per maand kan afnemen.

SF-Jeroen
25/11/08, 23:48
Misschien staat 256k wel gelijk aan 80GB, maar als jij dus 80GB wilt backuppen duurt dat dus ook een maand :). Dat is namelijk maar 32 Kb/s

Tim.Bracquez
26/11/08, 00:11
B. Ik schrik een beetje van jullie reacties, staat 256K niet ongeveer gelijk aan 80GB verkeer? Berekening gaat inderdaad volgens 95% percentile..

Eens informeren dan, er staat op die bovenstaande site 'Bandbreedte / server', lijkt precies dat je gewoon niet meer krijgt... over 256K krijg je niet snel vele files....

Dan start je backup van de volgende dag als de vorige nog niet gedaan is :thumbup:

Pim75
26/11/08, 00:19
Dan start je backup van de volgende dag als de vorige nog niet gedaan is :thumbup:

Dat lijkt me inderdaad niet de bedoeling :(
Het gaat om E-Commerce Park in Curacao, iemand hier ervaring mee?

SF-Jeroen
26/11/08, 00:30
Kijk zeg je wil een backup van 2 GB maken.

Met een 100 Mbit uplink duurt dat (12,5 MB/s) = 2048 / 12.5 = ca 164 seconden = ca 3 minuten
Met een 10 Mbit uplink duurt dat (1,25 MB/s) = 2048 / 1.25 = ca 1640 seconden = ca 30 minuten
Met een 1 Mbit uplink duurt dat (125 KB/s) = 2048 / 0.125 = ca 16400 seconden = ca 5 uur

en jij wil dus een 256 Kbit uplink gebruiken wat dus nog 4x zo lang duurt als bij 1 Mbit, dus ongeveer 20 (!) uur

* even afgezien van harddiscs / pci slots etc.

systemdeveloper
26/11/08, 01:35
Zeker een wifi router in de kelder die maar tot 10mbit gaat.... Bij een 46U rack zit je dan toch snel tegen de 256kb/s per server :)

Met die snelheid kun je beter je mail kunt laten bouncen naar de verzender ten behoeve van 'backups', dan zelf je mail backuppen... :(

djalken
26/11/08, 10:15
Dat lijkt me inderdaad niet de bedoeling :(
Het gaat om E-Commerce Park in Curacao, iemand hier ervaring mee?

Wel eens contact mee gehad voor een klant, project van de klant ging uiteindelijk niet door. Het is waarschijnlijk zo duur omdat het erg interessant is om je als bedrijf te vestigen daar (dat was met mijn klant het geval) en het soms dan wel handig is om er ook een server op te hangen (ook voor de geloofwaardigheid denk ik ;) )