PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuw datacentrum



rgh
22/11/08, 18:16
Hoi,

Ik las op tweakers.net het volgende artikel:

http://tweakers.net/nieuws/56913/nieuw-datacenter-moet-noord-hollandse-kassen-verwarmen.html

Wat vinden jullie hiervan is het economisch haalbaar zeker nu ook met de kredietcrisis ?

Ik vind het een uitstekend plan en juich dit soort plannen van harte toe.

ju5t
22/11/08, 19:04
Ik vind het erg interessant. De manier van werken en dat het zo vlakbij is.
Het biedt in ieder geval mogelijkheden.

WeServIT
22/11/08, 19:08
Het systeem ziet er goed uit, ben benieuwd.

swedendedicated
22/11/08, 19:15
Geweldig plan, eindelijk een echt groen datacenter en geen marketingpraatjes. Lokatie ben ik alleen niet zo over te spreken, zit net iets te hoog voor de randstad.

pdu
22/11/08, 19:54
Wat vinden jullie hiervan is het economisch haalbaar zeker nu ook met de kredietcrisis ?

Ik vind het een uitstekend plan en juich dit soort plannen van harte toe.

In de kassen handel gaan GROTE bedragen om en het is continue handel (vandaar dat ze ooit eens aan de kassen gingen....) het enige wat hun handel ECHT bedreigt zijn natuurverschijnselen zoals storm, overstromingen etc..

Energie bedrijven hebben een broertje dood (marges, administratieve romslomp, technische implicaties) aan het terug geleverd krijgen van energie, dus in deze opzet en het gebruik van restwarmte zijn de kosten al reeds gedekt, het datacentrum is slechts de oplossing waarbij je de synergie voordeel mee kunt behalen.

Bovendien zijn de bedragen die in die sector om gaan om gas te kopen voor de verwarming peanuts in vergelijking met kosten van een DC (50 miljoen incl. 1 jaar operationele kosten).



in 2007 bedroeg deze al 24 ct. de gasrekening van de glastuinbouwsector was daarmee meer dan verdubbeld naar € 800 mln. Vooruitkijkend naar 2009 is de gasprijs voor nieuwe contracten die worden aangegaan 39 ct. per m³ gas. Dit betekent nogmaals een stijging van de energiekosten voor de glastuinbouwsector met ruim € 400 mln.

http://www.groentennieuws.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=36255

Ramon Fincken
22/11/08, 20:02
geniaal !

gjtje
22/11/08, 21:18
Is natuurlijk niks groens aan, groen zou zijn de kas weghalen en groente in 't open veld telen. Maar ja, dan doet het datacenter verder weinig...

FlexZa
22/11/08, 22:12
Bouwen maar! Ik ben er klaar voor! :D

ju5t
23/11/08, 00:13
Bouwen maar! Ik ben er klaar voor! :D

Je weet dat er tussen Susteren en Wieringerwerf 250KM asfalt ligt?

Phu
23/11/08, 01:07
Denk niet dat mensen speciaal naar dit datacenter gaan, ik niet in ieder geval.
Beter doen ze eerst eens marktonderzoek, omdat er groene technieken gebruikt worden
zie ik dit helemaal niet direct tot een success aangezien de investeringskosten
gewoon veelste hoog zijn.

Qua marketing vind ik het ook een grote onzin.

Paulewk
23/11/08, 12:17
In de kassen handel gaan GROTE bedragen om en het is continue handel (vandaar dat ze ooit eens aan de kassen gingen....) het enige wat hun handel ECHT bedreigt zijn natuurverschijnselen zoals storm, overstromingen etc..

Energie bedrijven hebben een broertje dood (marges, administratieve romslomp, technische implicaties) aan het terug geleverd krijgen van energie, dus in deze opzet en het gebruik van restwarmte zijn de kosten al reeds gedekt, het datacentrum is slechts de oplossing waarbij je de synergie voordeel mee kunt behalen.

Bovendien zijn de bedragen die in die sector om gaan om gas te kopen voor de verwarming peanuts in vergelijking met kosten van een DC (50 miljoen incl. 1 jaar operationele kosten).



http://www.groentennieuws.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=36255

Ja enig nadeel is wel dat de kassensector de laatste jaren enorme verliezen lijd, er staan meer kassen koud dan ooit zo geweldig gaat het dus niet.

BramuS
23/11/08, 15:53
Leuk initiatief, alleen weet ik niet of het in de winter ook zo goed gaat aangezien veel kassen in de winter tijden nu leeg staan en het volgens mij ook geen goede business is bij die kassen op dit moment.

Spyder01
23/11/08, 19:09
Leuk initiatief, alleen weet ik niet of het in de winter ook zo goed gaat aangezien veel kassen in de winter tijden nu leeg staan en het volgens mij ook geen goede business is bij die kassen op dit moment.

Als een kas aanvoer van warmte krijgt door een DC, dan kunnen ze vaker verbouwen. Als ze nu een kas zouden moeten verwarmen, kost het ontzettend veel energie. Maak je gebruik van "afval" warmte dan kun je er voor kiezen het seizoen uit te breiden.

SF-Jeroen
23/11/08, 19:22
Ik neem aan dat dit DC dus lagere stroomprijzen zal hanteren...in dat geval is het interessant.

FlexZa
23/11/08, 19:51
Je weet dat er tussen Susteren en Wieringerwerf 250KM asfalt ligt?

Ik bedoelde het meer in de vorm van....da er dan ook geodkopere stroomprijzen enzo aangeboden kunnen worden. En het is weer een stukkie beter voor het milieu..;)

BramuS
23/11/08, 20:55
Als een kas aanvoer van warmte krijgt door een DC, dan kunnen ze vaker verbouwen. Als ze nu een kas zouden moeten verwarmen, kost het ontzettend veel energie. Maak je gebruik van "afval" warmte dan kun je er voor kiezen het seizoen uit te breiden.

Klopt heb je gelijk in, maar het kost ze evengoed nog wel genoeg aan gas om te stoken denk ik. Maar ben wel benieuwd hoe dit gaat lopen, zoals ik al zei leuk initiatief ben benieuwd :)

Piwi-Web
24/11/08, 01:02
Leuk idee.
Wordt er eens iets milieuvriendelijks gedaan met het "afval".

Paulewk
24/11/08, 12:28
Klopt heb je gelijk in, maar het kost ze evengoed nog wel genoeg aan gas om te stoken denk ik. Maar ben wel benieuwd hoe dit gaat lopen, zoals ik al zei leuk initiatief ben benieuwd :)

Daar heeft ie helemaal geen gelijk in, een kas verbouwd nu al zoveel mogelijk, als het buiten mooi weer is met warmte van buiten, als het buiten koud is met opgewekte warmte.

Zoals hij het steld is, hoe heter het is, hoe meer ze kunnen verbouwen.

In de zomer moeten vaak zelfs warmte geweerd worden omdat het blad anders gewoon verbrand.