PDA

Bekijk Volledige Versie : Opzetten Hosted Exchange



peterd
20/11/08, 23:11
teneinde een hosted exchange business op te starten ben ik op zoek naar een stap voor stap install handleiding. Is er hier soms iemand die mij op weg kan zetten.

Bedankt

Pd

pierce
20/11/08, 23:23
Hier is geen stap voor stap install voor, bovendien zou je met enige Exchange kennis dat eenvoudig moeten kunnen opzetten.
Je kan beter een cursus MCSA/MCITP volgen, of wanneer je budget dat niet toelaat, een goed AD & Exchange boek kopen.

gjtje
20/11/08, 23:23
http://www.msexchange.org/

Success!

Desmond
21/11/08, 15:22
Er is toch zeker wel een bepaalde portie Exchange kennis nodig, het is geen simpele linux doos installeren en een auto installertje runnen die de rest doet!

GlobalServe
21/11/08, 15:30
Step By Step install and windows do not go along.

yoda-ict
22/11/08, 19:44
Hoi Peter,

Wanneer je tevens hosted exchange met provisioning wilt gaan gebruiken moet je eens kijken naar DotnetPanel. Zij hebben een module om het beheer van de exchange omgeving (van zowel klant als reseller) via dotnetpanel in te richten. Wanneer je deze module afneemt krijg je een stap-voor-stap handleiding om je exchange omgeving in te richten.

Frans

Randy
22/11/08, 22:56
Ik denk dat de licentiekosten voor veel partijen te hoog zijn. Los van de hardware, ben je voor de meest simpele, niet redundant setup al ~$6.500.- kwijt (Exchange/WSS over 2 servers). Daar komen de kosten voor support nog eens bij. (En de licentiekosten voor Windows en Exchange, maar die betaal je netjes per user). Het zal dus altijd goedkoper zijn om te starten met het resellen. Om een eigen redundant cluster in de lucht te zetten heb je minimaal ~3.000 accounts nodig om de operationele kosten te dekken. Opleidings- en trainingskosten neem ik dan nog niet eens mee (Dit is immers prima te outsourcen).

Voor een klant ben ik bezig met een hosted Exchange en Sharepoint setup. De kostprijs voor de eerste 3 maanden, zonder dat er één pakketje verkocht is: € 20.000. Dit is enkel voor de hardware, techniek, housing, licenties, etc. De gehele verkoop en marketing is in dit bedrag nog niet meegenomen. GlobalServe kan deze kosten bevestigen, ook zij hebben voor dergelijke investeringen gestaan.

Vanzelfsprekend is er dus geen step-by-step install guide. De materie is hier simpelweg te moeilijk voor. Verschillende doelgroepen, licentiemodellen, eisen aan de hardware en misschien wel het meest belangrijke beschikbaarheid, want je praat over het outsourcen van de gehele Exchange/Outlook infra van ondernemingen - en dus de continuïteit - die je moet kunnen waarborgen. Ik zou je toch echt adviseren eens met een consultant te praten of te starten met het resellen. Als je op een forum al om een 'handleiding' vraagt, moet je zeker niet aan bovenstaande willen beginnen.

JanSmit
23/11/08, 12:59
voor hosted exchange mag je spla licenties gebruiken en tevens kan je dan gratis outlook verstrekken. Kennis nodig van Windows, Active directory opzetten en beheren, dns, exchange installeren en beheren, smtp etc.

su6

Jan

MartijnRouwen
09/12/08, 10:53
Dit had je via Google kunnen vinden, en vereist kennis van Active Directory en Exchange.

Aanbeveling is om minimaal 2 DC's te hebben welke beide Global Catalog zijn.
Bij Exchange 2007 zul je moeten investeren in hardware om alles redundant te maken (of een boel moeten virtualiseren)

AB-Systems
09/12/08, 11:25
Dit had je via Google kunnen vinden, en vereist kennis van Active Directory en Exchange.

Aanbeveling is om minimaal 2 DC's te hebben welke beide Global Catalog zijn.
Bij Exchange 2007 zul je moeten investeren in hardware om alles redundant te maken (of een boel moeten virtualiseren)


daarnaast zal je nog steeds een extra investering moeten uitvoeren om de diverse virtual machines (de hardware) redudant uit te voeren (en als je helemaal ver gaat) dit ook in diverse datacenters uittevoeren.

Pirus
09/12/08, 11:53
Ik zou dit ook niet aanraden. Als je dit wilt aanbieden dan moet je met adsiedit in Active Directory dingen aanpassen.
Mocht je hier fouten inmaken dan werkt Active Directory niet meer en gaat alles onderuit

Rubra
18/12/08, 21:16
Zeker als je wilt beginnen en dit nog niet eerder heb gedaan.. of een consultant gaat inhuren.. kan je beter White Label gaan ipv zelf bouwen.

Als je wilt, kan je me een PM sturen om wat hints en tips te geven mbt vendor selectie of als jet dit toch zelf wilt bouwen.

Mvg,
Erik Bais

gjtje
18/12/08, 22:15
Planet Technologies? :)

Lijkt me beter voor het forum dat soort discussies open te houden, heeft iedereen wat aan.

pdu
19/12/08, 01:22
Er is toch zeker wel een bepaalde portie Exchange kennis nodig, het is geen simpele linux doos installeren en een auto installertje runnen die de rest doet!

Zo.... wat een uitspraak...

Wellicht bedoel dat Wintendo dusdanig veel GUI heeft dat de programmeurs niet meer door hebben wat ze gemaakt hebben en dat de helft van de problemen die je tegen zult komen ook niet door Microsoft opgelost zullen worden....

Eerder door een simpele linux/unix admin met een programmeer achtergrond.