PDA

Bekijk Volledige Versie : wordt .co.nl populair?



YolkNet
20/11/08, 16:54
Ik kreeg deze week bericht van m'n registrar over de mogelijkheid om nu ook ".co.nl"-domeinen te registreren:

Naast de vertrouwde .NL domeinnamen kunt u nu ook de CO.NL gaan registreren. Dit Internationale Nederlandse domein kan wel eens heel populair gaan worden.


Ik zie er niet veel toekomst in, maar ben ik hierin de enige? :surrender:
Anders moet ik misschien toch wat domeinnamen gaan registreren :)

Triloxigen
20/11/08, 16:55
Nee, hetzelfde als dat ik ook geen .nl.com zou nemen. Het is gewoon een subdomein niks meer.
Maar wel een slim concept.

Desmond
20/11/08, 16:57
Het concept is op zich geinig maar ik zou er geen eentje hoeven, hoe zit dat met co.uk waarom kan je niet direct .uk domeine reggenm, is dat een door de overheid bepaalde policy of zo?

YolkNet
20/11/08, 17:07
zoiets ja. Volgens mij is het een onderverdeling in categoriënvan de domeinnamen. Je hebt co.uk, gov.uk, me.uk.
In de UK heb je dus eigenlijk geen keus om een .uk te te registreren. Maar een .co.nl zal denk ik niks waard zijn, omdat je hier wel een toplevel mag registeren.

Triloxigen
20/11/08, 17:27
.co.nl is ook niet onderhouden door de SIDN maar is gewoon een bedrijf dat subdomeinen verkoopt. Zo heb je ook .nl.tt.
Ik verwacht eigenlijk ook nog wel dat .bv.nl op deze manier ontwikkeld gaat worden.

Paulewk
20/11/08, 17:55
Het is wachten totdat iemand een *.co.nl domein registreert, misbruikt en heel .co.nl de lucht uit moet :)

Slimme jongens die het bedacht hebben, maar nog geen eens een 10e een echt registerar.

Domenico
20/11/08, 18:00
Hmmm, ik zie potentie voor .fuckoff.nl domeinnamen. ;)

Ik denk dat eurodns zelf wel hoopt dat het een succes word en ik weet het eerlijk gezegd niet. Ik denk zelfs dat er in het begin zeker een run ontstaat op veel reguliere namen. Als Sander ze tenminste niet zelf al regged heeft. ;)

YolkNet
20/11/08, 18:10
Het is al veel in het nieuws geweest dus ik denk ook wel dat er een run op zal komen. Maar of het ook echt een nut zal hebben, zo'n co.nl...
waarom zou je het doen als je ook een .nl kan registreren

Jesperw
20/11/08, 18:12
Het zou erg prettig zijn als wij serieuze registratiebedrijven hier niet aan mee gaan werken. Je creeerd een gekte rondom een paar subdomains, ze lopen er op binnen en op die manier ben je haast gedwongen om er aan mee te doen.

Wij hebben in ieder geval besloten dat niet te gaan doen. Zowel technisch als om 't principe niet.

Triloxigen
20/11/08, 18:12
http://www.webhostingtalk.nl/domeinnamen-algemeen/138131-co-nl.html

Is ook nog ander topic over.

sdetroch
20/11/08, 18:25
Los van het feit of het nuttig is of niet is het absoluut af te raden, omdat je afhankelijk bent van één bedrijf. Een xxx.co.nl domeinnaam kan je niet verhuizen en als Eurodns er met stopt, is het gedaan met spelen ... uiterst riskant voor professioneel gebruik dus.

Ze hebben gewoon een hype proberen te maken en sommige mensen die minder kennis hebben van domeinnamen zullen er gebruik van maken.
Sven

Triloxigen
20/11/08, 18:30
Los van het feit of het nuttig is of niet is het absoluut af te raden, omdat je afhankelijk bent van één bedrijf. Een xxx.co.nl domeinnaam kan je niet verhuizen en als Eurodns er met stopt, is het gedaan met spelen ... uiterst riskant voor professioneel gebruik dus.

Maar dat geld voor een groot deel ook voor een normaal .nl domein, als je zelf geen registrar bent dan ben je ook afhankelijk van een andere partij.

Het enige voordeel is dat wegverhuizen wel mogelijk is, maar het kwaad is dan wellicht al geschied.

pierce
20/11/08, 18:40
Maar dat geld voor een groot deel ook voor een normaal .nl domein, als je zelf geen registrar bent dan ben je ook afhankelijk van een andere partij.

Het enige voordeel is dat wegverhuizen wel mogelijk is, maar het kwaad is dan wellicht al geschied.

Ja, maar bij een normaal .nl domein ben je in het slechste geval 4 dagen e-mail kwijt, indien je een co.nl domein hebt kan je het helemaal schudden want die zijn nou eenmaal niet te verhuizen naar een andere provider.

Planera
20/11/08, 18:58
Lastig lijkt me ja, het domein staat immers niet op naam, niet jouw naam tenminste.

SIDN berichtte er enkele maanden geleden al over:
http://www.sidn.nl/ace.php/c,727,5881,,,,Informatie_met_betrekking_tot_co_nl. html

santema
21/11/08, 03:19
Ik heb hier een aantal maanden terug al post over gehad (met zo'n kubus erbij enzo), ik dacht dat het inmiddels al wel rond was?

phreak
21/11/08, 09:45
Ik heb een aantal verzoeken gehad van klanten om .co.nl (sub)domeinen te registreren, en heb ze verteld dat ik dat niet doe, en ook niet ga doen, ik kan niet instaan voor de werking van het subdomein mochten er gerechtelijke geschillen komen en het .co.nl domein uitgeschakeld wordt komen de klanten bij mij klagen, daar pas ik voor, gezien het geen erkend domein is.

Jesperw
21/11/08, 09:50
Ik ben blij te horen dat jullie er net zo over denken. Ik vind het vreemd dat bedrijven als Keysystems en Ascio zich hiermee blijkbaar wel mee aan de slag gaan. Daar kunnen alleen maar problemen van komen.

MediaServe
21/11/08, 12:31
Ze nemen zichzelf in ieder geval heel serieus bij EuroDNS ;)

Stilletjes hoop ik op een grote flop, want .co.nl levert absoluut geen meerwaarde boven een .NL-domeinnaam. De enige die baat heeft bij de registratie van .co.nl subdomeinen zijn de mensen bij EuroDNS. Er is niks mis met geld verdienen, maar dit vind ik gewoon misleiding en verkoop van gebakken lucht.

YolkNet
21/11/08, 13:27
Ik sluit me aan bij de meningen van Phreak en MediaServe.
Er wordt een hoop aandacht aan geschonken, terwijl het eigenlijk misleiding is. Ben benieuwd hoeveel mensen over een jaartje zo'n subdomein hebben geregistreerd.

®on
21/11/08, 14:40
Boycotten dat subdomein gedoe. Daar ga je als serieuze ondernemer toch geen klanten onderbrengen? Geheel eens met phreak.

Apoc
21/11/08, 15:27
Ik heb een aantal verzoeken gehad van klanten om .co.nl (sub)domeinen te registreren, en heb ze verteld dat ik dat niet doe, en ook niet ga doen, ik kan niet instaan voor de werking van het subdomein mochten er gerechtelijke geschillen komen en het .co.nl domein uitgeschakeld wordt komen de klanten bij mij klagen, daar pas ik voor, gezien het geen erkend domein is.

Amen!

Het enige wat ik ermee gedaan heb, is dat ik ze een mail gestuurd heb dat ze onze merknamen dienen uit te sluiten van registratie. Ze hebben daar geen antwoord op gegeven, maar dat is niet mijn probleem.

Wido
21/11/08, 16:05
Zelfde hier, ik kreeg spam of ik mee wilde doen, vriendelijk bedankt. Zonde als er toch nog mensen in trappen, want het is gewoon niets waard.

Mijn klanten raad ik het ook volledig af, weiger ook echt hier aan mee te werken.

dreamhost_nl
21/11/08, 17:15
...dat bedrijven als Keysystems...

Er wordt geen .co.nl aangeboden door Key voor zover ik heb kunnen nagaan hoor. Wellicht ben je abuis met een ander bedrijf?

phreak
21/11/08, 17:27
Ook even ter aanvulling; de SIDN is een stichting wat in principe als enig doel heeft de levering en verbetering van de dienstverling van het .NL domein, dus ook geen winstoogmerk.

EuroDNS, als uitbater zijnde van co.nl is een bedrijf met een winstoogmerk. -hypothetisch- gesproken kan bijv. EuroDNS het domein voor XX bedrag verkopen aan een partij, stel er hangen een paar duizend subdomeinen aan, EuroDNS verkoopt het voor een flink bedrag en de koper hangt er 1 algemene site aan, die koopt traffic, en als afnemer van een co.nl heb je geen poot om op te staan.

Al met al, erg louche, en not done.

FreeFly
21/11/08, 17:32
Er wordt geen .co.nl aangeboden door Key voor zover ik heb kunnen nagaan hoor. Wellicht ben je abuis met een ander bedrijf?

Staat er wel tussen;
http://domain.co.nl/en/accredited-registrars.html

Domenico
21/11/08, 18:13
Ook even ter aanvulling; de SIDN is een stichting wat in principe als enig doel heeft de levering en verbetering van de dienstverling van het .NL domein, dus ook geen winstoogmerk.

EuroDNS, als uitbater zijnde van co.nl is een bedrijf met een winstoogmerk. -hypothetisch- gesproken kan bijv. EuroDNS het domein voor XX bedrag verkopen aan een partij, stel er hangen een paar duizend subdomeinen aan, EuroDNS verkoopt het voor een flink bedrag en de koper hangt er 1 algemene site aan, die koopt traffic, en als afnemer van een co.nl heb je geen poot om op te staan.

Al met al, erg louche, en not done.

Ze zijn icann accredited dus de risico's vallen allemaal wel mee. Het is helemaal niet logisch dat co.nl verkocht gaat worden en de doelstelling is duidelijk. Het is allemaal wel serieuzer dan hier door sommigen word geschetst. Ok je ziet er niets in maar ga nu geen partijen bestempelen als louche. Zeker als een onderbouwing voor deze stelling totaal ontbreekt.

Apoc
21/11/08, 18:53
Ze zijn icann accredited dus de risico's vallen allemaal wel mee.

Het feit dat ze ICANN accreditation hebben zegt helemaal niets. ICANN heeft hier absoluut geen inspraak op. Het zegt hooguit iets over de financiele situatie bij EuroDNS, maar over de risico's zegt het helemaal niets.

Ik heb overigens niets tegen het idee om een subdomein tegen vergoeding te verhuren. Waar ik wel iets tegen heb, is de presentatie. Het wordt gepresenteerd alsof het een "echte" domeinnaam is, met registrars en alles.

Ik vind verder inderdaad wel dat je het op dit punt zeker niet als "louche" kan bestempelen. Er is geen enkele aanleiding om van de geschetste hypothetische veronderstellingen uit te gaan - ik kan me slecht voorstellen dat zoiets de bedoeling is. Wellicht dat EuroDNS dit ook gewoon contractueel kan garanderen.

dreamhost_nl
22/11/08, 16:55
Staat er wel tussen;
http://domain.co.nl/en/accredited-registrars.html

Okay, dat kan wel zo zijn, maar vooralsnog zijn ze daar niet verkrijgbaar...

Jesperw
22/11/08, 17:30
Okay, dat kan wel zo zijn, maar vooralsnog zijn ze daar niet verkrijgbaar...
Nee, ze zijn nog nergens verkrijgbaar. :unsure:

galious
24/11/08, 09:55
Ook even ter aanvulling; de SIDN is een stichting wat in principe als enig doel heeft de levering en verbetering van de dienstverling van het .NL domein, dus ook geen winstoogmerk.


Ook een stichting mag winst maken, en kan dit zelfs in de doelstelling opnemen. Ik ben geen lid van SIDN, maar mijn gevoel zegt dat ze de afgelopen jaren genoeg winst hebben gemaakt...

Martin

Serveo
24/11/08, 10:10
Wel of geen winstoogmerk maakt hier niet uit. Wie zegt daarnaast dat het "sub" domeinen niet handelbaar zijn tussen de deelnemers? Lijkt me dat dat wel zo is.

Jesperw
24/11/08, 10:55
Uiteraard is dat zo. Dat alleen tot volledige verantwoordelijkheid van de domeinnaamhouder van co.nl.

Triloxigen
24/11/08, 13:38
Ook een stichting mag winst maken, en kan dit zelfs in de doelstelling opnemen. Ik ben geen lid van SIDN, maar mijn gevoel zegt dat ze de afgelopen jaren genoeg winst hebben gemaakt...

Martin

Ze hebben een paar miljoen in kas meen ik ;)