PDA

Bekijk Volledige Versie : desktop virtualization



Xzero
17/11/08, 17:30
Beste,

in tegenstelling waar het hier bijna overal over gaat wensen wij geen VPS op te starten maar een virtuele desktop environment (vmware o.i.d.). Het zou voor een kantoor zijn waar 8 personen werken maar zeer vaak zich op verplaatsing bevinden. Het grootste voordeel dat wij er dan ook in zien is de mogelijkheid om overal ter wereld je desktop op te roepen).

Nu is de vraag of jullie hier al ervaring mee hebben, tips, de normale gang van zaken (wordt zo'n server in een datacentrum gezet, wie zorgt voor beheer enz. enz.).

Alle feedback is welkom aangezien wij bitter weinig van dit domein kennen.

Alvast bedankt,
Pieterjan

bakkerl
17/11/08, 17:35
Voor standaard kantoor omgeving is er weinig verschil met een VPS. Alleen staat er dan geen server OS op, maar een desktop OS. Nog een paar VPS bij elkaar eventueel met achter liggende (virtuele) servers en je hebt je virtuele kantoor omgeving.
Dus ook het beheer en dat soort dingen kun je altijd uitbesteden. Ook kun je combinaties maken met kantoor servers en virtuele servers..

Waar rekening mee gehouden moet worden is de applicaties. De standaard applicaties zal het probleem niet zijn. Het wordt lastiger als er applicaties gebruikt worden welke (zwaar)leunen op een videokaart. Ook het afspelen van filmpjes en/of audio is niet altijd wenselijk.

Tim.Bracquez
17/11/08, 17:44
Hiervoor zou je al de citrix technologieën kunnen gebruiken aangezien remote desktop niet performant genoeg is.

Je kan zelfs vanaf één server je applicaties naar de machines laten 'duwen' (puch) zodat deze daarop niet geïnstalleerd moeten worden.

Ik denk dat je net iets gemist hebt (Ik zie dat je van Belgïë bent)
http://www.webhostingtalk.nl/webhostingtalk-lounge/143282-thynx-virtual-technology-smart-desktop-provisioning.html

verslag door mijn collega gemaakt: http://it-blog.be/?p=3#more-3

Video en audio afspelen is niet wenselijk, maar wel mogelijk... bovenstaand bedrijf (Thynx) biedt nu dergelijke toepassingen aan. Eventueel kan een zelf opgezet systeem wel handig zijn. Kan je overal mobiel aanmelden, best dan wel in het datacenter voor een goede snelle stabiele verbinding.

Randy
17/11/08, 18:09
Voor een klant heb ik 16 XP-werkstations gevirtualiseerd op basis van VMware ESX. Niet de meest beheersbare omgeving, maar wel met de volledige vrijheid van de te installeren software. Er staat voor deze klant een migratie in de planning naar Windows Server 2008 en Terminal Server, zodat het beheer eenvoudiger wordt. Zeker met de WebAccess functie zijn er (online) mogelijkheden die interessant zijn.

gjtje
17/11/08, 18:13
Waarom is remote desktop niet performant? Er zijn hier toch best veel gebruikers die de hele dag met plezier via RDP werken (tenzij ze hun werk niet leuk vinden ;)).

Je hebt vele smaken van virtuele desktop, en afhankelijk van de eisen en wensen voldoet de een beter dan de andere. Het meest eenvoudig is een terminal server oplossing, echter je kan natuurlijk ook naar iets als VDI kijken. Sun heeft een oplossing waarbij streaming video ook geen probleem is.
Afhankelijk van de gekozen oplossing is hosted of op locatie de beste oplossing, dit bepaalt ook mede of het wel of niet toepasbaar is.

Tim.Bracquez
17/11/08, 18:32
Waarom is remote desktop niet performant? Er zijn hier toch best veel gebruikers die de hele dag met plezier via RDP werken (tenzij ze hun werk niet leuk vinden ;)).

Werk ook dagelijks via Remote Desktop, maar ik raad je eens aan een youtube filmpje te spelen via Remote Desktop en eens over een citrix protocol. Dan zie je duidelijk het verschil. Niet alleen in video, maar gewoon in het geheel werkt Citrix net dat iets beter(je betaald er wel voor), ze zijn trouwens bezig aan iets nieuws om HD filmen te streamen naar de mobile werkplek.

bakkerl
17/11/08, 18:45
Werk ook dagelijks via Remote Desktop, maar ik raad je eens aan een youtube filmpje te spelen via Remote Desktop en eens over een citrix protocol. Dan zie je duidelijk het verschil. Niet alleen in video, maar gewoon in het geheel werkt Citrix net dat iets beter(je betaald er wel voor), ze zijn trouwens bezig aan iets nieuws om HD filmen te streamen naar de mobile werkplek.
Als ik de instellingen mag maken, dan kan ik een RDP sessie beter later performen dan een Citrix omgeving. Dus zonder verdere specificaties en configuraties kun je over beide weinig zeggen.

Als ik namelijk op mijn telefoon een citrix of rdp sessie open heb, over umts is het afspelen van een youtube filmpje even bagger (rechtstreeks zonder beide trouwens ook). Een hoop is dus afhankelijk van de omgeving en configuratie.

Tim.Bracquez
17/11/08, 18:50
Als ik de instellingen mag maken, dan kan ik een RDP sessie beter later performen dan een Citrix omgeving.

Wil ik je best zien doen dan ... :)

Xzero
17/11/08, 23:33
Ok, even samenvatten wat ik er tot nu toe van tips heb kunnen uithalen :).


het beheer kan perfect worden uitbesteed
Er werd gesproken van de volgende paketten

Vmware (ESX niet de best beheerbare)
Citrix (vloeiender beeld)
Windows terminal server (eenvoudigste)

Rekening houden met de zwaardere applicaties (zoals video)
om overal mobiel aanmelden, best server in datacenter plaatsen voor een goede en snelle stabiele verbinding.


Alvast bedankt voor dit lijstje, mag ik nog wat advies erbij voor mijn situatie, wat raden jullie aan (8 personeelsleden, vaak op verplaatsing, draaien basic toepassingen, niet de expertise om beheer zelf te doen, ...) ?

alvast bedankt :),
Pj

Tim.Bracquez
17/11/08, 23:44
Er staat voor deze klant een migratie in de planning naar Windows Server 2008 en Terminal Server, zodat het beheer eenvoudiger wordt. Zeker met de WebAccess functie zijn er (online) mogelijkheden die interessant zijn.

Dit zou ik aanraden op een managed solution basis, lijkt mij het simpelste en goedkoopste...

Zorg wel dat je een aanbieder vindt die de windows 2008 server oftewel op goede hardware zet ('alles' redundant) of een virtualisatie platform die een hoge uptime kan garanderen. Eenmaal je online omgeving er uit ligt, is het gedaan met werken ... en een goede internet verbinding (stabiele!) verbinding op het werk / thuis / mobiel...

Uiteraard ook even aan je hoster laten weten wat je allemaal van plan bent... zoals PDA's syncen, blackberry's, printers (netwerk, gewone printer), scanner, fax, ... allemaal goed laten weten.

Is voor mij toch handig, mobiel kunnen printen, even passeren aan printer op kantoor om het op te halen de dag erna en je vergeet nooit iets te printen.

bakkerl
18/11/08, 00:37
Voor een klant heb ik 16 XP-werkstations gevirtualiseerd op basis van VMware ESX. Niet de meest beheersbare omgeving
Afhankelijk van de eisen, juist een van de beter beheersbare omgevingen ;)

bakkerl
18/11/08, 00:40
Rekening houden met de zwaardere applicaties (zoals video)


Niet alleen video. Zwaardere applicaties in het algemeen. Zo zal een Remote sessie met alleen de MS office pakketten veel lichtere eisen stellen dan een Volledige Visual Studio (te samen met wat andere ontwikkeltools), waar zwaar op gecompiled en gedebugt wordt.

Meer het onderscheid in cpu/mem resources gebruik (zoals een ontwikkel omgeving) en een bandbreedte resources applicatie (video/audio gebruik).

Randy
18/11/08, 02:11
Afhankelijk van de eisen, juist een van de beter beheersbare omgevingen ;)

Tegenwoordig wel, oorspronkelijk niet. Maar de oorzaak hiervan was, dat alle desktops voorzien waren van verschillende applicaties, die elk weer hun eigen onderhoud nodig hadden. Tegenwoordig is dit gestroomlijnd, waardoor ik een overstap maak naar Windows Server 2008 (Uiteraard op basis van ESX en iSCSI storage).

Met betrekking tot video: Moeten medewerkers voor de invulling van hun beroep tijdens dure uren youtube video's kijken?

Verder moet je even rekening houden met de licenties: deze dien je via je provider / het SLPA programma te huren. De kosten vallen op zich mee, maar het is afhankelijk van de applicaties die je wilt draaien. Zo kosten een Windows en Terminal Server CAl ca. 7,50 per gebruiker (inkoop). Dit kun je uitbereiden met Office Standaard en/of Exchange en Sharepoint. Het voordeel is wel, dat je exact je maandelijkse kosten per medewerker per maand inzichtelijk hebt. Schaf je zelf een Small Business Server aan en doe je het onderhoud hiervan, ben je enkele uren per maand bezig en zal het veelal een duurdere oplossing zijn.

Xzero
18/11/08, 09:02
Dit lijkt een pak goedkoper dan Vmware en citrix waar je al zeker aan 1500€ licentie kosten zitten (tot 10 werknemers) ...

En om te bevestigen wat Randy al zei .. Video is inderdaad geen prioriteit.

Mvg,
Pieterjan

bakkerl
18/11/08, 09:18
8 werknemers. dus 8x (licenties) (prijzen zo even uit me hoofd, corrigeer me als ik verkeerd zit):
- Windows en Terminal Server CAl 7.50
- SBS 5.00
- Office prof 15.00
- Adobe Reader 0.00

Eventueel Office pakket schrappen en OpenOffice gaan gebruiken. Outlook kun je dan nog steeds gebruiken, omdat SBS met outlook licenties komt.

Nog nog wat (hardware)resources waar het op kan draaien enzo, tel er wat storage voor al je data bij op (incl backup natuurlijk), mix het met wat beheer van de omgeving... lage schatting.. een 200 per maand ofzo.
Nog een klein beetje (jaarlijkse)kosten voor een domein en een SSL certificaat..

En dan heb je een snel overzicht op de vroege ochtend gemaakt.

wonko
18/11/08, 09:31
Kijk ook even naar de oplossingen van NX of E-Bo:

- http://www.nomachine.com/
- http://www.ebo-enterprises.com/en/solutions/

Xzero
18/11/08, 13:17
Ik wil toch nog graag meedelen dat er genoeg budget aanwezig, er moet dus zeker niet in de functionaliteiten 'gesneden' worden. Enigste vereiste is dat het de meerkost natuurlijk waar is ... (er zullen wellicht veel opties bestaan die wel mooi zijn maar die wij nooit zullen gebruiken : vb. on the fly migreren van een account).

Wat is jullie advies dan voor onze situatie ?
Alvast bedankt :)