PDA

Bekijk Volledige Versie : BIT maakt IPv6-websites toegankelijk voor iedereen



WidoP
13/11/08, 20:18
Ede, 11 november 2008 - Zakelijk internet service provider BIT (http://www.bit.nl) blijft het gebruik van Internet Protocol Version 6 (IPv6) stimuleren. BIT zet de Teredo relay server in om gebruikers met een provider die geen IPv6 ondersteunt, toch via IPv6 websites te laten bezoeken. BIT wil met deze stap aantonen dat de overgang naar IPv6 een belangrijk aandachtspunt blijft. Daarnaast bewijst BIT dat juist met creatieve inzet van beschikbare middelen wordt verder gewerkt aan de invoering en acceptatie van het nieuwe internetprotocol.

Het Teredo protocol is een door Microsoft bedacht mechanisme waarmee IPv6-verkeer wordt ingepakt in IPv4-verkeer. Op deze manier lijkt het of IPv6-verkeer IPv4-verkeer is. De Teredo relay server is ook in staat om het verkeer weer uit te pakken en terug te sturen. Teredo werkt zonder dat de gebruiker daarvoor iets extras moet doen. Bovendien werkt Teredo door NAT heen. De door BIT opgezette Teredo relay server is zowel voor BIT-klanten als publiekelijk beschikbaar.

Teredo wordt standaard door Windows Vista ondersteund. Op andere besturingssystemen, zoals Linux en OSX is kosteloos een Teredo (https://weblog.bit.nl/blog/2008/10/30/to-teredo-or-not-to-teredo/) client te installeren. Vista gebruikers kunnen zonder extra handelingen sites via IPv6 bereiken, ook al ondersteunt hun eigen provider geen IPv6.

Alex Bik, technisch directeur bij BIT: "Verwacht wordt dat in 2010 een einde komt aan het aantal beschikbare IP-adressen. Het is daarom hoog tijd dat IPv6 uit de hobbysfeer gehaald wordt en door een breder publiek wordt gebruikt. De ondersteuning van IPv6 in Windows Vista is daarbij een belangrijke stap, die we natuurlijk van harte ondersteunen."

davhog
13/11/08, 21:55
Goed bezig. Ik juich alle initiatieven op het gebied van ipV6 toe.

Op het tempo dat we de afgelopen tien jaar gemigreerd zijn richting het nieuwe internet protocol gaat het nog wel tien jaar duren. En die tijd hebben we niet.
:O

dicktump
14/11/08, 11:14
BIT is echt de IPv6 koning :)

Ik krijg bij Vista en Teredo een beetje het idee dat Vista de voorkeur geeft aan IPv4, als een host zowel een A als een AAAA record heeft.

Onze site draait al een tijdje op IPv6 inmiddels, maar we horen regelmatig van Teredo gebruikers dat ze via IPv4 verbinding maken. We zien dit ook terug in onze logs; we zien dan het IPv4 adres van de bezoekers in plaats van IPv6.

Wel een beetje jammer, het zou tegenwoordig toch wel mooi zijn denk ik als IPv6 voorrang kreeg. Alhoewel ik me afvraag of het gezond is voor de Teredo relays als de halve wereldbevolking ineens grotendeels via IPv6 gaat internetten :)

Wido
14/11/08, 12:32
Ik gebruik Teredo (miredo) ook op mijn Ubuntu laptop, ideaal om overal IPv6 te krijgen.

Op kantoor en thuis heb ik via SixXS (Met BIT als endpoint) IPv6 connectivity geregeld, ideaal! Weg met NAT :)

Zelf zijn we ook druk bezig om IPv6 te realiseren, maar dan kom je er toch ineens achter dat veel apparatuur geen IPv6 doet.

kilobit
14/11/08, 12:40
From: RIPE Database Notifications <bitbucket@ripe.net>
[snip]
The update causing these changes had the following IP address:
- From-Host: 2002:d47f:a4c0:0:216:cbff:fe4a:bd44


Op een gegeven moment kreeg ik bovenstaande mail binnen..
We snapten niet wie aan onze DB objecten had zitten sleutelen.

Bleek ik het zelf te zijn, mijn Apple airport extreme maakt blijkbaar ook gebruik van een 6to4 relay.

Randy
14/11/08, 15:51
Op een gegeven moment kreeg ik bovenstaande mail binnen..
We snapten niet wie aan onze DB objecten had zitten sleutelen.

Bleek ik het zelf te zijn, mijn Apple airport extreme maakt blijkbaar ook gebruik van een 6to4 relay.

Correct, toevallig schreef ik er laatst nog een stuk over (link (http://www.ispam.nl/archives/4507/google-onderzoekt-wereldwijde-ipv6-penetratie/)). Daarom ligt de IPv6 penetratie bij Apple gebruikers ook vrij hoog in het genoemde onderzoek.