PDA

Bekijk Volledige Versie : Toegang Concpts-ICT Breda



machit
12/11/08, 23:19
Avond,

Ik heb vanmiddag een mailtje ontvangen van mijn account manager bij Concepts-ICT. Wel het volgende:

--------------------------------------------------------
Beste Klant,



Begin 2009 zal Concepts ICT de toegang voor bezoekers van het datacenter aanscherpen. De toegang zal dan enkel nog mogelijk zijn middels (telefonische) vooraanmelding bij de bewaking, en door middel van het inruilen van de identiteitskaart tegen het verkrijgen van een bezoekerspas/badge op voorwaarde dat de bezoeker deze zichtbaar draagt.



Toegang zal enkel verleend worden aan personen vermeld op de Access Approved Personnel lijst. U vindt deze lijst in de bijlage, ons verzoek aan u, is om deze lijst zo volledig mogelijk in te vullen en met digitale kopieën van de legitimatie bewijzen aan ons retour te mailen.



Meer informatie over de procedure en wanneer deze in werking gaat volgt binnenkort.

Met vriendelijke groet,

---------------------------------------

Kijk een lijst sta ik natuurlijk helemaal achter. Maar mag Concepts-ICT van je eisen dat je een legitimatiebewijs achterlaat bij de bewaking? (die overigens erg ver te zoeken is in Breda.... of zou het die blonde receptioniste zijn..)

Geert-Jan
12/11/08, 23:21
mag Concepts-ICT van je eisen dat je een legitimatiebewijs achterlaat bij de bewaking? (die overigens erg ver te zoeken is in Breda.... of zou het die blonde receptioniste zijn..)

Ongeacht wie het is zou ik zeggen: nee.
Echter, heb je keus? Stel zo'n bewakertje eens de vraag eens of hij wil tekenen voor inname van je ID, en of daar formulieren voor zijn. Wedden dat....

machit
12/11/08, 23:33
Volgens de Nederlandse wet mag je je ID niet afgeven, en dit mag ook niemand behalve de overheid van je eisen.

Dat dacht ik dus ook... Concepts kennende zullen ze hierover weer wel moeilijk gaan doen. Hebben meer mensen hierop al commentaar gegeven?

Triloxigen
12/11/08, 23:36
eisen dat je een legitimatiebewijs achterlaat bij de bewaking?

Nee, maar ze verplichten het je ook niet.

Ze laten je op dat moment alleen het dc niet binnen, maar het is je eigen keuze om deze af te staan ;)

Apoc
13/11/08, 00:38
Nee, maar ze verplichten het je ook niet.

Ze laten je op dat moment alleen het dc niet binnen, maar het is je eigen keuze om deze af te staan ;)

Je neemt een dienst af waarvoor je betaalt. Er mag vervolgens niet iets illegaals van je geeist worden om daar gebruik van te kunnen maken.

Ik zou dit even aankaarten bij Concepts zelf. Ik kan me niet voorstellen dat zij dit beleid voort zullen zetten als ze weten dat dit volgens de wet niet mag.

N.B. weet je zeker dat er met "identiteitskaart" een rijbewijs, paspoort of europese ID bedoeld wordt? Lijkt me onwaarschijnlijk, maar wellicht geven ze hun klanten zelf wel persoonsgebonden kaarten of iets dergelijks. Lijkt me wss niet dat dat bedoeld werd, maar you never know.

Triloxigen
13/11/08, 00:47
Je neemt een dienst af waarvoor je betaalt. Er mag vervolgens niet iets illegaals van je geeist worden om daar gebruik van te kunnen maken.

Ik zou dit even aankaarten bij Concepts zelf. Ik kan me niet voorstellen dat zij dit beleid voort zullen zetten als ze weten dat dit volgens de wet niet mag.

N.B. weet je zeker dat er met "identiteitskaart" een rijbewijs, paspoort of europese ID bedoeld wordt? Lijkt me onwaarschijnlijk, maar wellicht geven ze hun klanten zelf wel persoonsgebonden kaarten of iets dergelijks. Lijkt me wss niet dat dat bedoeld werd, maar you never know.


Je staat natuurlijk ook vrij om de dienst af te nemen of niet.

Maar als het een lopend contract is worden er belangrijke zaken gewijzigd binnen het contract waardoor opzegging per direct weer mogelijk wordt.
(in theorie)

Ramon Fincken
13/11/08, 02:11
[ .. ]

N.B. weet je zeker dat er met "identiteitskaart" een rijbewijs, paspoort of europese ID bedoeld wordt? Lijkt me onwaarschijnlijk, maar wellicht geven ze hun klanten zelf wel persoonsgebonden kaarten of iets dergelijks. Lijkt me wss niet dat dat bedoeld werd, maar you never know.

er is een verschil tussen identiteits kaart en een identificatie kaart.
Een van beiden bestond inderdaad uit dat rijbewijs,paspoort of ID kaart, en de ander een afgeleide daarvan, een collegekaart met foto en duidelijke naam bijvoorbeeld.

oehTie
13/11/08, 08:39
formeel gezien mag je je identificatiebewijs, (paspoort, rijbewijs, idkaart, mfsc, defensie-pas) helemaal niet afgeven. Ik werk ook voor Defensie, maar als ik mijn mfsc niet bij me heb hoef ik mijn id-kaart niet af te geven. Moet dan alleen wel n extra formulier invullen om binnen te komen.

Ze mogen het dus niet van je eisen en jij mag het niet accepteren, maar als ze hem goed bewaren en teruggeven als je weg wil zie ik het probleem niet zo. Liever dat dan dat iedereen zomaar binnen kan komen bij je servers.

gjtje
13/11/08, 09:16
Wat maakt het voor verschil met binnenkomen of je een id kaart afgeeft of alleen laat zien?

Ramon Fincken
13/11/08, 09:24
veel!
een paspoort is niet van jou maar van de staat.
jij bent er verantwoordelijk voor

gjtje
13/11/08, 09:35
Dat was een reactie op oehTie. ;)
Ik bedoel, waarom zou iemand die er niet hoort niet binnenkomen als hij zijn paspoort moet afgeven als die wel binnen zou komen wanneer hij hem alleen zou moeten laten zien. Want is de toegevoegde waarde van deze eis?

Dat het niet mag en verkeerd is, is duidelijk. ;)

Ramon Fincken
13/11/08, 09:37
ah ok :)

oehTie
13/11/08, 10:25
Dat was een reactie op oehTie. ;)
Ik bedoel, waarom zou iemand die er niet hoort niet binnenkomen als hij zijn paspoort moet afgeven als die wel binnen zou komen wanneer hij hem alleen zou moeten laten zien. Want is de toegevoegde waarde van deze eis?

Dat het niet mag en verkeerd is, is duidelijk. ;)


het maakt meer verschil dan je denkt. Iemand kan makkelijker weggaan met spullen in zijn handen en later ut pasje inleveren. Zonder legitimatie zijn mensen eerder geneigd terug te keren naar de beveiliging en eerst hun pas op te halen. De controle op uitgaande apparatuur is dan makkelijker.

Nadeel is vervolgens wel dat beveiliging in veel datacentra geen ene f*ck geeft om wat je doet, als je maar volgens de procedure binnenkomt maar dat is een apart verhaal vind ik.

frankske
13/11/08, 11:10
In InterXion in Brussel moet je je ID kaart ook afgeven in ruil voor een badge. Gaat daar al jaren zo, weinig mensen die daarover vallen. Grootste reden om hem af te geven ipv gewoon te tonen is dat ze zo zeker zijn dat ze alle badges en sleutels terugkrijgen, anders kan je die "vergeten" afgeven.

Ber|Art
13/11/08, 11:46
In InterXion in Brussel moet je je ID kaart ook afgeven in ruil voor een badge. Gaat daar al jaren zo, weinig mensen die daarover vallen. Grootste reden om hem af te geven ipv gewoon te tonen is dat ze zo zeker zijn dat ze alle badges en sleutels terugkrijgen, anders kan je die "vergeten" afgeven.Ik zie het probleem ook niet, ik vind het een extra goede beveiliging van mijn spullen die daar binnen staan en ben dan zeker bereid om mee te werken aan dit systeem. Ik neem aan dat het mijn eigen keus is dat ik mijn ID achterlaat om toegang te krijgen. Niets mis mee dus IMO.

Apoc
13/11/08, 13:21
Ik zie het probleem ook niet, ik vind het een extra goede beveiliging van mijn spullen die daar binnen staan en ben dan zeker bereid om mee te werken aan dit systeem. Ik neem aan dat het mijn eigen keus is dat ik mijn ID achterlaat om toegang te krijgen. Niets mis mee dus IMO.

1. Het maakt niet uit of jij het er mee eens bent, ze mogen het simpelweg niet vragen, en jij mag het niet afgeven. Staat letterlijk zo in de wet, dus om nou te zeggen dat er niets mis mee is..

2. De voornaamste reden dat het verboden is, is identiteitsfraude. En dat komt een stuk vaker voor dan je zou denken.

Ber|Art
13/11/08, 13:24
Niemand wil mij zijn man :D :p maar ik snap je punt.

frvge
14/11/08, 03:26
Ik wil je wel zijn... iig totdat ik die lening op je naam heb afgesloten en met cash buiten sta >D

brinkie
14/11/08, 11:16
2. De voornaamste reden dat het verboden is, is identiteitsfraude. En dat komt een stuk vaker voor dan je zou denken.

Correct. Op je ID-kaart staat, net als je rijbewijs, je BSN (v/h sofinummer). Niet dat dat erg geheim is, maar met een BSN + bijbehorende gegevens kun je bij de gemeente of elders van alles regelen van kopie id-kaarten tot aan leningen.. Bij veel instanties waar je telefonisch contact mee opneemt is je BSN + geboortedatum de toegang tot je gegevens (bel maar eens met uitkerende instellingen als het UWV, je krijgt alle informatie als je een BSN hebt c.q. kan geven aan de telefoon).

Mijn id-papieren geef ik dus nooit af.. TS schreef dat ze ook een kopie van je ID-kaart vragen. Zelfs dat is niet toegestaan volgens mij. In elk geval zou ik een bedrijf geen kopie van m'n id-kaart willen overhandigen tenzij het m'n werkgever zou zijn.

Je moet wel heel veel vertrouwen in een beveiliger of receptionist(e) hebben wil je die je id-papieren geven..

gjtje
14/11/08, 12:07
Elk hotel maakt een kopie van je id kaart. ;)

Triloxigen
14/11/08, 12:08
Elk hotel maakt een kopie van je id kaart. ;)

En bij een proefrit maken, of het huren van een auto, etcetc. Er is zoveel waar dat gedaan wordt, ik zou me dan om een dc nog het minst zorgen maken.

Apoc
14/11/08, 13:12
Correct. Op je ID-kaart staat, net als je rijbewijs, je BSN (v/h sofinummer). Niet dat dat erg geheim is, maar met een BSN + bijbehorende gegevens kun je bij de gemeente of elders van alles regelen van kopie id-kaarten tot aan leningen.. Bij veel instanties waar je telefonisch contact mee opneemt is je BSN + geboortedatum de toegang tot je gegevens (bel maar eens met uitkerende instellingen als het UWV, je krijgt alle informatie als je een BSN hebt c.q. kan geven aan de telefoon).

Mijn id-papieren geef ik dus nooit af.. TS schreef dat ze ook een kopie van je ID-kaart vragen. Zelfs dat is niet toegestaan volgens mij. In elk geval zou ik een bedrijf geen kopie van m'n id-kaart willen overhandigen tenzij het m'n werkgever zou zijn.

Dat laatste is niet waar, een kopie van je ID mag je gewoon maken. Je BSN is overigens ook niet geheim. Bij eenmanszaken is het BSN onderdeel van je BTW-nummer, dat druk je ook gewoon op je brieven en facturen.

Dat je via het BSN en geboortedatum aan gegevens kan komen, dat geloof ik wel. Maar dat is niet zo'n heel groot punt. Het voornaamste punt is dat je met het ID zelf, inderdaad leningen en abonnementen kunt aangaan, of erger (denk aan criminele/terroristische acties waarbij iemand zich als jou voordoet). Veel personen hebben de houding van.. "dat overkomt mij toch niet", maar ik zou niet onderschatten hoe vaak dit voorkomt.

Overigens kun je met het BSN en geboortedatum, geen nooddocumenten (tijdelijk paspoort of rijbewijs) aanvragen. Je zult eerst aangifte bij de politie of marechaussee moeten doen voordat je dat krijgt, en dat vereist wel wat meer dan enkel je BSN en geboortedatum. Ook een lening zul je niet enkel op basis hiervan kunnen verkrijgen. Maar als iemand je ID heeft (c.q. vervalst), dan wordt dat al een ander verhaal.

BsHosting
14/11/08, 13:47
Als iemand misbruik wil maken zal ie dat toch wel doen.

Je kan inderdaad denken ja de beveiliging gaat mijn gegevens misbruiken, ja dat kan de cassiere bij AH ook, als jij staat te pinnen.

Ook een agent die corrupt is kan je gegevens misbruiken.

Zo zijn er zoveel dingen mogelijk , maar als je een DC al niet vertrouwd ja dan is het erg met je gesteld.

gjtje
14/11/08, 15:53
Het gaat erom dat ze het niet mogen eisen, wat iemand voor gevoelens waar bij heeft doet er niet toe, het mag niet, punt.
Het feit dat je wel of niet de keuze hebt daar een dienst af te nemen (afgezien van de mensen die al een contract hebben waar dit ook voor geldt) doet er ook niet toe.

brinkie
14/11/08, 22:55
Zo zijn er zoveel dingen mogelijk , maar als je een DC al niet vertrouwd ja dan is het erg met je gesteld.

Ik heb zo'n 20 jaar bij (semi)overheidsinstellingen gewerkt, maak je geen illusies hoe vaak en hoe simpel er fraude gepleegd wordt c.q. kan worden op dit gebied. Mensen zijn veel te goed van vertrouwen.

BsHosting
15/11/08, 00:59
Ja dat de overheid zo lek als een zeef is, wisten we allang.

Een DC is geen overheid en er staat gewoon waardevol spul binnen, goede controle is dan nooit verkeerd.

En ze mogen het wel eisen, geef jij geen id af kom jij niet binnen simpel zat.
Bij een hotel gebeurd het ook, en geen 1 wet die het verbied.

Het zal wel terdege nodig zijn deze maatregelen.

brinkie
15/11/08, 01:15
En ze mogen het wel eisen, geef jij geen id af kom jij niet binnen simpel zat.
Bij een hotel gebeurd het ook, en geen 1 wet die het verbied.

Het zal wel terdege nodig zijn deze maatregelen.

Ik heb bij een hotel me nog nóóit hoeven legitimeren. Gewoon de creditcard trekken en je krijgt een kamer hoor!

BsHosting
15/11/08, 01:37
Er zijn diverse hotels waar het wel moet en al zeker als je met CC wilt betalen..

Dit soort dingen zul je steeds meer gaan krijgen.

Apoc
15/11/08, 05:13
En ze mogen het wel eisen, geef jij geen id af kom jij niet binnen simpel zat.
Bij een hotel gebeurd het ook, en geen 1 wet die het verbied.

Misschien moet je het hele topic nog maar eens doorlezen. Ze mogen het NIET van je eisen en er is WEL een wet die het afgeven van een ID verbiedt.

Apoc
15/11/08, 05:14
Er zijn diverse hotels waar het wel moet en al zeker als je met CC wilt betalen..

Dat is heel wat anders, ze vragen om je ID maar houden het niet achter. Ze mogen (mits jij toestemming geeft) een kopie van je legitimatiebewijs maken, maar ze mogen het absoluut niet achterhouden en dat gebeurt ook bij geen enkel hotel.

BsHosting
15/11/08, 09:54
Er zijn dus wel degelijk hotels waar dat wel gebeurd.

Maar dat buiten beschouwing, of men een copie heeft of de pas, fraude zou men inprincipe altijd kunnen plegen.

Bij het DC houden ze je pas ook niet in bezit, als jij naar buiten gaat krijg jij het terug en dat is toegestaan.

Pas op het moment dat jij buiten staat en je pas niet hebt, zijn ze inderdaad strafbaar.

Een copie is dan eigenlijk net zo onveilig, onderwijl men zegt een copie te maken kunnen ze ook heel de kaart namaken inprincipe.

Wat dat betreft maakt iedereen zich veel te druk.

®on
15/11/08, 10:10
Bij het DC houden ze je pas ook niet in bezit, als jij naar buiten gaat krijg jij het terug en dat is toegestaan.
Dat is niet juist, en daar gaat het nu net om. Jij mag jouw ID niet afgeven. Terugkrijgen is daarmee niet im frage.

@machit: heb je al contact opgenomen met Concepts hierover?

BsHosting
15/11/08, 10:27
Wettelijk mag er zoveel niet.

Bij de overheid, bv kazernes moet je pas ook gecontroleerd worden en daar rijd je gewoon met een legertruck naar buiten als burger.
Zo zijn er nog veel meer zaken.

Als dit gebeurt ter voorkoming van fraude en diefstal is er tussen de regels erg veel toegestaan in dit land.

Wie zegt niet dat als men een copie maakt er geen complete nieuwe pas maakt.

Het gaat om vertrouwen, als je dat niet hebt moet je daar niet komen.

Ik denk dat iedereen toch wel gebaat is bij optimale veiligheid.

oehTie
15/11/08, 11:06
Wettelijk mag er zoveel niet.

Bij de overheid, bv kazernes moet je pas ook gecontroleerd worden en daar rijd je gewoon met een legertruck naar buiten als burger.
Zo zijn er nog veel meer zaken.

Als dit gebeurt ter voorkoming van fraude en diefstal is er tussen de regels erg veel toegestaan in dit land.




laten we sbs6 er even buiten houden, die vent heeft zoooooo verschrikkelijk veel geluk gehad.

En ja hij is op woensdrecht geweest. Op woensdrecht zit ook een datacenter, dat is een extra beveiligde zone in een extra beveiligde zone binnen de vliegbasis. Als ut nummer van je kaart niet klopt omdat je een nieuwe hebt kom je er al niet meer in. En ja daar wordt actief door militairen gecontroleerd.

Sowieso, een vriend van me is militair en die heeft ook met die bussen gereden. Hoevaak hij uren bij de poort heeft gestaan omdat iedereen er uit moest en zn pas moest laten zien.........

BsHosting
15/11/08, 11:19
Nou noem dat geen geluk.
Dat noem ik gewoon niet opletten en 0,0 controle.

Dat er weleens gecontroleerd word ok dat kan, maar als je zelfs bij de Apaches kan komen ongestoord praat je toch echt wel over erg lekke beveiliging.

Een DC waar je op een basis niet 123 binnenkomt is leuk, maar met een apache zou je zo alles uit kunnen halen.
Dus waar ligt de prioriteit dan.

Een beveiliging die niet constant is heb je geen ene moer aan dan kan je net zo goed gewoon de poort helemaal openzetten.

oehTie
15/11/08, 12:31
de vliegtuigen die daar stonden waren geeneen van allen vliegklaar en hadden geeneen van allen munitie of wapens aan boord. Dus met die apaches zou hij niets kunnen. Dat de deur daar open stond is fout, wat dat betreft is de beveiliging sindsdien ook ver opgeschroefd.

plus, hij heeft hulp gehad van binnenuit met de sleutels van die vrachtwagen. Diegene die de sleutels aan hem gaf is ook gearresteerd en heeft nu een heel groot probleem met de marrechausse.

BsHosting
15/11/08, 12:55
Ja naderhand opgeschroefd, dus het was al lek en dit was niet de enige basis.

Toch knap dat jij weet dat ie opgepakt is als er niemand in beeld is geweest, kan nl iedere militar zijn geweest.

En er waren geen wapens aan boord, schijnbaar heb je dus niet gekeken want daar ging het in het geheel niet om, Roberto zou zo een bom in die apache hebben kunnen leggen.

Het feit dat je een basis zo binnenloopt, iets wat NL zou moeten beschermen getuigd al van onkunde bij de land en luchtmacht.
Nu is de beveiliging hoger, ja denk je niet dat dat van dag 1 al zo had moeten zijn, zelfs de overheid geeft die fouten toe.

Als het goed beveiligd zou zijn had er niet eens een sleutel van het terrein af kunnen zijn en was iedereen al gecontroleerd voor de ingang.
Zelfs met die bus wordt hem geen strobreed in de weg gelegd, ieder willekeurig iemand had zo door kunnen lopen.

®on
15/11/08, 12:57
Dames,

het subject in dit topic is:

Maar mag Concepts-ICT van je eisen dat je een legitimatiebewijs achterlaat bij de bewaking?
Het subject is niet: hoe is de toegang geregeld is op een willekeurige kazerne?

Graag on topic

Apoc
15/11/08, 14:37
Wettelijk mag er zoveel niet.

Ik denk dat iedereen toch wel gebaat is bij optimale veiligheid.

Plaat voor je kop? Wat jij denkt of wat Concepts hierover denkt doet niet ter zake. Het is simpelweg wettelijk niet toegestaan om een ID achter te houden. Ook wanneer je het ID naderhand gewoon terugkrijgt, is het nog steeds illegaal.


Een copie is dan eigenlijk net zo onveilig, onderwijl men zegt een copie te maken kunnen ze ook heel de kaart namaken inprincipe.

Geloof je het zelf ook? Waarom denk je dat er zo veel veiligheidspunten op een ID zitten? Dat is JUIST daarom gedaan, om ervoor te zorgen dat een ID niet zo snel vervalst kan worden.


Het gaat om vertrouwen, als je dat niet hebt moet je daar niet komen.

Dus jij hebt vertrouwen in een beveiligingsmedewerker die je in principe helemaal niet kent? Buiten dat, het gaat helemaal niet eens om vertrouwen, het gaat om wat er wettelijk toegestaan is.

rensariens
15/11/08, 18:28
Ach Leaseweb kan er ook wat van, rijbewijs weigeren en een paspoort eisen. Mag absoluut niet gezien de nationaliteit niet van belang is bij toegang tot het DC.

Bakker ICT
15/11/08, 18:30
Ach Leaseweb kan er ook wat van, rijbewijs weigeren en een paspoort eisen. Mag absoluut niet gezien de nationaliteit niet van belang is bij toegang tot het DC.

Je kan het niet laten he ^^, in Evo is het iig prima geregeld. Ko

oehTie
15/11/08, 18:41
rijbewijs valt ook onder geldige legitimatiebewijzen....


en goed geregeld in evoswitch? als ik daar met een rijbewijs aankom kom ik er ook niet in.... jah de beveiliging lief aankijken en een id-kaart van hun lenen :)

ze vragen iig niet je legitimatiebewijs om in te houden.

Sorcer
15/11/08, 18:56
rijbewijs valt ook onder geldige legitimatiebewijzen....


en goed geregeld in evoswitch? als ik daar met een rijbewijs aankom kom ik er ook niet in.... jah de beveiliging lief aankijken en een id-kaart van hun lenen :)

ze vragen iig niet je legitimatiebewijs om in te houden.

Iedere persoon in EvoSwitch moet zich melden bij de balie, daar ook zijn/haar ID of paspoort afgeven voor controle (Je krijgt hem altijd netjes terug), daarnaast kun je zelfs als je je eigen niet aanmeld, niet eens in de hal.

rensariens
15/11/08, 19:37
Je kan het niet laten he ^^, in Evo is het iig prima geregeld. Ko

Het is daar waardeloos geregeld en ze mogen je rijbewijs niet weigeren. Echt belachelijk.
Zijn ook nog wel wat posts te vinden hier op WHT, mensen met storing die een uur bezig zijn geweest met inchecken dankzij de zeer behulpzame beveiliging (kuch).

oehTie
15/11/08, 19:49
Iedere persoon in EvoSwitch moet zich melden bij de balie, daar ook zijn/haar ID of paspoort afgeven voor controle (Je krijgt hem altijd netjes terug), daarnaast kun je zelfs als je je eigen niet aanmeld, niet eens in de hal.

Als ik aangemeld ben met een code meld ik me gewoon bij het hek, mag met de auto doorrijden. Daarna de deur door in de hal waar de beveiliging zit.

Dan die hele procedure met vingerafdrukken enzo en gezichtsherkenning. Werkt op zich goed, alleen de passport scan ondersteund geen rijbewijzen.

Als ik in dat apparaat eenmaal ingecheckt ben is het goed. De beveiligingsbeambte daar hoeft van mij nooit legitimatie te zien. Die staat al als kopie in het systeem.

Bakker ICT
15/11/08, 19:57
Naja gelukkig geen last van gehad nog, rijbewijs deden ze vorige keer ook niet moeilijk over, alhoewel ik ook altijd mijn ID bij heb.

gjtje
15/11/08, 20:44
In EvoSwitch hoef je maar een keer je pas te scannen, de volgende keer is vingerafdruk en foto voldoende.

ju5t
15/11/08, 22:05
Puur uit interesse, ik kon zo geen relevant wetsartikel vinden.

De paspoortwet bevat dit sowieso niet, of ik er heb zo snel overheen gelezen. Iemand bron naar het betreffende artikel misschien?

gjtje
15/11/08, 22:45
't Staat op je paspoort.

oehTie
15/11/08, 23:32
letterlijk op id kaart:

De houder is verplicht het document zorgvuldig te bewaren.

HCiZiZ
15/11/08, 23:39
Waarom niet gewoon een systeem met vingerafdruk als bij DCG Amsterdam? Dat werkt gewoon lekker, en ZO duur is het nu ook weer niet... Het werkt ook nog eens veel sneller...

Daarnaast een mooie Access Approved Personnel lijst, en je bent klaar. Niet op de lijst is niet binnen en eerst aanmelden.
Bij de uitgang ook een vingerafdruk identificate en dan weten ze altijd wie er binnen is en binnen is geweest op die dag.

Lijkt mij een veel beter systeem dan dit achterhaalde ID-inhouden gezever.

swedendedicated
16/11/08, 01:20
Ik zit bij DCG en kan je vertellen dat enkel een vingerafdruk nou niet bepaald veilig is, het is bewezen dat je met wax gemakkelijk een kopie kunt maken. Je hoeft ook geen ID te laten zien daar (enkel de eerste keer) Het werkt wel lekker snel maar ik wacht nog op een situatie zoals in de VS toen een heel dc werd leeggeroofd door zo'n soortgelijk systeem (kan zo niet nieuwsbericht vinden) Naar mijn mening moet er gewoon een hek om DCG en altijd gevraagd worden naar de naam/bedrijf en voor wie je komt.

HCiZiZ
16/11/08, 01:49
Als vingerafdruk niet veilig genoeg blijkt te zijn, dan maar een irisscan. Of voor mijn part alletwee...

Op schiphol zijn ze er ook mee bezig geloof ik. Ik ben wel een voorstander van zulke systemen als het echt veilig blijkt te zijn.

Sorcer
16/11/08, 03:39
Kan er best inkomen dat het bij personen die er vaker komen niet meer wordt gedaan, dit omdat ik dit zelf ook ervaar met mijn collega's. Opzich kennen we de gehele bewakening en maken we er altijd wel een praatje mee.

Ik had het meer over nieuwe personen of personen die er niet vaak komen.


Als ik aangemeld ben met een code meld ik me gewoon bij het hek, mag met de auto doorrijden. Daarna de deur door in de hal waar de beveiliging zit.

Dan die hele procedure met vingerafdrukken enzo en gezichtsherkenning. Werkt op zich goed, alleen de passport scan ondersteund geen rijbewijzen.

Als ik in dat apparaat eenmaal ingecheckt ben is het goed. De beveiligingsbeambte daar hoeft van mij nooit legitimatie te zien. Die staat al als kopie in het systeem.

swedendedicated
16/11/08, 13:48
Ik ken ook nog voorbeelden dat ik met iemand mee kon lopen zonder aangemeld te staan, of wel aangemeld maar nooit id laten zien omdat we met een groep mensen waren. Ik noem in dit geval geen dc namen maar er is flink wat lek. Daartegen hebben sommige dc's het echt perfect in orde (interxion, easynet) als je niet staat aangemeld kom je terrein niet op.

Trafego
16/11/08, 15:49
Stel je voor:

identificatie plicht, ok ben ik volledig mee eens.
je hebt een storing met dikke sla (klant betaald dik, indien te lang ofline.. dan dikke rekening)

Ik kom bij DC aan en toon men rechtsgeldig identificatieformuliertje aka rijbewijs.
DC laat je niet toe, (maar je woont 1.5 uur autorijden van dc)

3.5 uur onderweg om je ID te halen en je humeur naar de kl*te te helpen
en je mag naar binnen maar inmiddels ook een rekening van je eigen klant

Garanty dat ik die door DC laat betalen :) al is het maar om principe kwestie

Wat concepts doet is ook wettelijk verboden, ze mogen een inzage ter controle vragen maar niet eisen dat je hem achterlaat anders overtreed je de wet! Simple as that.

Ander leuk voorbeeldje: proefrit met nieuwe auto


Jan wil een proefrit maken met een motor. De dealer wil dat wel doen mits Jan zijn rijbewijs bij hem achterlaat.
Want een dealer geeft bij een proefrit wel een aardig kapitaal mee aan iemand die hij in feite niet kent. Jan geeft zijn rijbewijs en begint aan zijn proefrit. Hij wil graag even uitproberen hoe de motor accelereert, geeft een dot gas en rijdt al gauw zo’n 20 km/u te snel. Een surveillerende politieman ziet dit, houdt hem aan en vraagt naar zijn rijbewijs. Dat heeft Jan op dat moment uiteraard niet bij zich en zijn paspoort heeft hij ook niet op zak, dus ontvangt
hij twee prenten: één voor het te snel rijden en één voor het niet bij zich hebben van zijn legitimatiebewijs.

Voor Erwin van BS hosting
http://www.nu.nl/news/1403246/32/Hotels_mogen_geen_paspoorten_kopi%C3%ABren.html

BsHosting
16/11/08, 18:33
@ Maurice,

Er zit een verschil tussen de wet en wat wel en niet gedoogd wordt dat is algemeen bekend.

In je vb van de motor, krijgt Jan geen prent als hij kan aantonen dat hij een proefrit maakt, immers zijn verzekeringspapieren heeft ie ook niet bij zich.

En je bent verplicht om je ID of papspoort bij te hebben dus wettelijk gezien is ie wel strafbaar te stellen.
Een rijbewijs kan je naderhand altijd op het bureau laten zien, en daar mogen ze wettelijk geen boete voor geven.

Dat heb ik vorige week zelf nog ervaren, werd ook aangehouden, ff spoedklus bij een klant en was mijn rijbewijs vergeten, maar het broekie wilde graag schrijven.

Toen er een ander bijkwam en ik hem de situatie uitlegde en zei dat ik wettelijk gezien ( uitgebreid eens op tv geweest) mijn rijbewijs binnen 24 uur moest kunnen tonen op het bureau.

Gaf de agent in kwestie aan dat ik daar gelijk in had maar de meeste mensen dat niet weten.

Het hangt ook gewoon van de agent in kwestie af.

Geert-Jan
16/11/08, 18:45
Het hangt ook gewoon van de agent in kwestie af.

Er zijn verschillende regels te intrepeteren?

Trafego
16/11/08, 19:03
BS:

je mist de essentie weer eens:

het gaat erom dat hij geen paspoort/id bij had, en zodanig dus zich niet kon identificeren. (mede omdat rijbewijs bij dealer lag) Als je goed leest krijgt deze man ook een boete wegens niet kunnen identificeren en te hard rijden en niet vanwege dat hij zijn rijbewijs niet bij heeft.

Wat betreft hotel waar je eerder ook al paar keer op hamerde zijn ook andere regels vastgesteld.

BsHosting
16/11/08, 19:32
Dus conclusie man zit zelf fout.
En dan nog hangt het van de zin van de agent in kwestie af.

Ik ben wel eens meer aangehouden en niks bij, pak een flyer of visitekaartje en ik rijd door.

En nogmaals er zijn regels vastgesteld maar zoals je door andere geposte vb ook al kan lezen gebeurt het nog steeds.

Designerhosting
16/11/08, 20:04
Het gaat er niet om of agenten soms iets door de vingers zien of niet, maar of je een eis mag stellen aan een klant die tegen de wet ingaat. Mag je bv eisen dat ze pas toegang krijgen tot het datacentrum als ze eerst met 200 km per uur door rood rijden.... Om een ander extreem voorbeeld te geven....

WeServIT
16/11/08, 20:19
@ Maurice,

Het hangt ook gewoon van de agent in kwestie af.
Lijkt net of dat de agenten misbruik van je maken, stel dat je het niet geweten had, had je waarschijnlijk gewoon betaald daarvoor.

BsHosting
16/11/08, 20:31
Lijkt net of dat de agenten misbruik van je maken, stel dat je het niet geweten had, had je waarschijnlijk gewoon betaald daarvoor.


Dat gebeurt regelmatig, kijk maar eens wegmisbruikers om een vb te noemen, dure auto kan ineens niet gemeten worden terwijl ze er allang achter rijden.
Terwijl een ander op korte afstand wel gemeten kan worden.

1 geen papieren krijgt waarschuwing, de ander een boete.

WeServIT
16/11/08, 21:11
Dat gebeurt regelmatig, kijk maar eens wegmisbruikers om een vb te noemen, dure auto kan ineens niet gemeten worden terwijl ze er allang achter rijden.
Terwijl een ander op korte afstand wel gemeten kan worden.

1 geen papieren krijgt waarschuwing, de ander een boete.
Je kunt niks met ze doen :thumbdown: