PDA

Bekijk Volledige Versie : b2b spam einde oefening



Mikey
12/11/08, 11:39
Nieuwe aangenomen wet en beheerd door de bekende toezichthouder,


Toezichthouder Opta kan bedrijven aanpakken die zich niets aantrekken van dat register. De aangenomen wijziging van de telecomwet verbiedt ook het sturen van spam, ongevraagde e-mail waarmee de ontvanger niet blij mee is, naar bedrijven. Spam sturen naar personen was al verboden.


Ook een derde voorstel van staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken werd aangenomen. Consumenten zitten daardoor niet langer een jaar lang vast aan een abonnement voor mobiele telefonie of internet, maar kunnen per maand opzeggen en dus sneller overstappen naar een andere telecomaanbieder.

pierce
12/11/08, 11:45
Dat is het beste nieuws van 2008! ;)

Nog een stukje van tweakers (http://tweakers.net/nieuws/56709/spam-in-nederland-geheel-verboden.html)

Spam in Nederland geheel verboden
Door Arie Jan Stapel, woensdag 12 november 2008 09:55
Submitter: Jasperrr, views: 4.002

Spam is met ingang van dinsdag in Nederland geheel verboden. Het ongevraagd toezenden van elektronische berichten aan personen was al taboe, maar door een wijziging van de Telecomwet is dit verbod nu uitgebreid naar bedrijven.

Bedrijven of organisaties die in weerwil van het verbod toch spam versturen, kunnen worden bestraft met een boete van maximaal 450.000 euro. Wie ondanks het verbod toch nog spam ontvangt, kan bij de site spamklacht.nl een klacht indienen. De Opta zal toezicht houden op de naleving van het verbod. Alleen aan wie expliciet aangeeft nog ongevraagde e-mails, sms'jes en faxen te willen ontvangen, zullen deze nog verstuurd mogen worden, meldt het Ministerie van Economische Zaken.

In het dinsdag door de Eerste Kamer aangenomen wijzigingsvoorstel van de Telecomwet wordt ook geregeld dat het opzeggen van telefoon- en internetabonnementen eenvoudiger moet worden. Zo moeten deze na afloop van de eerste contractperiode per maand kunnen worden opgezegd. Momenteel worden veel telecomabonnementen automatisch met een jaar verlengd.

Tot slot legt de wetswijziging telemarketeers aan banden. Er komt een 'bel-me-niet-register'; wie geen ongevraagde commerciële telefoontjes wil ontvangen, kan dat daarin laten vastleggen. Het wordt voor telemarketeers verboden om nog langer mensen op te bellen die zich in het register hebben laten opnemen. Ook hier zal de Opta op toezien.

Het spamverbod is met onmiddellijke ingang van kracht geworden; de beide andere maatregelen zullen naar verwachting op 1 juli 2009 in werking treden.

Swiftway-UK
12/11/08, 11:49
NEgatief puntje:

Ook gelijk het einde van een gratis mobieltje bij je GSM abonnement.

chielsen
12/11/08, 11:52
Hoe dat dan?

®on
12/11/08, 12:03
NEgatief puntje:

Ook gelijk het einde van een gratis mobieltje bij je GSM abonnement.
Dat hoeft niet. Als contractsperiode=2 jaar, zal men er best nog wel een mobieltje bijdoen. Het automatisch verlengen gaat er iig wel af, en dat lijkt me een prima zaak voor consumenten.

Zo moeten deze na afloop van de eerste contractperiode per maand kunnen worden opgezegd.

Swiftway-UK
12/11/08, 12:13
Dat hoeft niet. Als contractsperiode=2 jaar, zal men er best nog wel een mobieltje bijdoen. Het automatisch verlengen gaat er iig wel af, en dat lijkt me een prima zaak voor consumenten.

Ah ik las het volgende

"Consumenten zitten daardoor niet langer een jaar lang vast aan een abonnement voor mobiele telefonie of internet, maar kunnen per maand opzeggen en dus sneller overstappen naar een andere telecomaanbieder."

Was mij niet duidelijk dat dit na afloop van de contractsperiode is.

wonko
12/11/08, 12:14
Verder een kleine opmerking: denk je dat je het mobieltje gratis krijgt, of dat ze je genoeg geld aanrekenen om de kost van het mobieltje eruit te halen?

Mikey
12/11/08, 12:18
De belgen hebben abbonementen en mobieltjes los van mekaar, helemaal geen vervelende constructie....

Triloxigen
12/11/08, 12:27
NEgatief puntje:

Ook gelijk het einde van een gratis mobieltje bij je GSM abonnement.

Dat gratis is natuurlijk ook heel erg relatief..

Dreas
12/11/08, 12:43
Het zakelijke spamverbod is overigens in tegenstelling tot wat Tweakers beweert volgens de Opta (https://www.spamklacht.nl/asp/nieuws/id/57) pas op 1 juli 2009 actief. Een zeer goede zaak dat dit eindelijk is ingevoerd!

Ramon Fincken
12/11/08, 13:08
Dat gratis is natuurlijk ook heel erg relatief..

tis wel gratis, maar niet gratis en voor niets
en daarom koop ik altijd een sim only abonnement, en los dus een simlock vrije telefoon/pda

t.bloo
12/11/08, 13:19
Die drie maanden opzegtermijn die ik bij KPN aan het ondergaan ben, is inderdaad volkomen belachelijk. Helemaal omdat de nummerbehoud pas actief kan zijn NADAT deze maanden verstreken zijn. Dus kiezen voor dubbel betalen en maar 1 abo gebruiken kan al niet eens.

@Ramon: sim-only is wat onvoordelig als je bijvoorbeeld een iPhone wilt...

Triloxigen
12/11/08, 13:23
Die drie maanden opzegtermijn die ik bij KPN aan het ondergaan ben, is inderdaad volkomen belachelijk. Helemaal omdat de nummerbehoud pas actief kan zijn NADAT deze maanden verstreken zijn. Dus kiezen voor dubbel betalen en maar 1 abo gebruiken kan al niet eens.

@Ramon: sim-only is wat onvoordelig als je bijvoorbeeld een iPhone wilt...

Dan had je je nieuwe abonnement later actief moeten laten worden, dit is bij Vodafone en KPN geen probleem (overige weet ik niet). Je krijgt dan voor die periode een 0,- abonnement.

t.bloo
12/11/08, 13:28
Dan had je je nieuwe abonnement later actief moeten laten worden, dit is bij Vodafone en KPN geen probleem (overige weet ik niet). Je krijgt dan voor die periode een 0,- abonnement.

begrijp ik nu goed dat ze dan je drie maanden gratis laten bellen en internetten met je nieuwe abo?

Mikey
12/11/08, 13:34
begrijp ik nu goed dat ze dan je drie maanden gratis laten bellen en internetten met je nieuwe abo?
Nee je hebt 3 maanden een sim waarmee je niets kunt.

Triloxigen
12/11/08, 13:38
begrijp ik nu goed dat ze dan je drie maanden gratis laten bellen en internetten met je nieuwe abo?

Nee, je betaald 3 maanden geen contractskosten.
Je betaald wel gewoon je minuten los ;)

(Altans, zo was het bij mij bij Vodafone en KPN)

MediaServe
12/11/08, 15:56
Dat je geen spam meer mag verzenden is al een oplossing voor gevonden.

Wekelijks komen hier meerdere "nieuwsbrieven" binnen waar ons info@ adres zich zogenaamd heeft aangemeld. Het gaat om bedrijven waar ik nog nooit van heb gehoord en bovendien gebruik ik dat e-mailadres nooit.

Mikey
12/11/08, 16:10
Dat je geen spam meer mag verzenden is al een oplossing voor gevonden.

Wekelijks komen hier meerdere "nieuwsbrieven" binnen waar ons info@ adres zich zogenaamd heeft aangemeld. Het gaat om bedrijven waar ik nog nooit van heb gehoord en bovendien gebruik ik dat e-mailadres nooit.

dus is dat gewoon spam, en aanpakbaar.

MediaServe
12/11/08, 18:09
dus is dat gewoon spam, en aanpakbaar.

Ja maar ze zullen altijd zeggen: "Ik heb geen idee hoe uw e-mailadres in onze database terecht is gekomen, u bent gewoon aangemeld via onze website!" ;)

Lite-On
12/11/08, 19:25
Ik vind het persoonlijk een goede zaak.... eindelijk (hopelijk) minder spam.

Wat ik me nu wel afvraag. hoe zal het aflopen met al die faxen die verstuurt worden.
Ik krijg hier minimaal 1x per week een fax binnen over koffie automaten e.d.

Mikey
12/11/08, 19:38
Ja maar ze zullen altijd zeggen: "Ik heb geen idee hoe uw e-mailadres in onze database terecht is gekomen, u bent gewoon aangemeld via onze website!" ;)

totdat er meerdere klachten binnenkomen. Deze zon gaat voor 1 of 2 adressen op. Maar echt niet voor 100.

Herbert
12/11/08, 20:12
Dat is een goede zaak..
Maar ik vraag mij af hoe dan te doen als een klant een domeinnaam registreerd zonder hosting pakket, mag je dan de nieuwe klant er dan op wijzen dat wij ook hosting paketten hebben of is dat ook spam volgens de nieuwe wet?

t.bloo
12/11/08, 20:14
Ik krijg hier minimaal 1x per week een fax binnen over koffie automaten e.d.

Same here, heel irritant. Maar mijn collega wordt dan altijd heel actief en gaat deze dan tig keer terugfaxen enzo. Niet dat dat iets helpt, maar het geeft 'm een goed gevoel :)

rensariens
12/11/08, 20:17
Same here, heel irritant. Maar mijn collega wordt dan altijd heel actief en gaat deze dan tig keer terugfaxen enzo. Niet dat dat iets helpt, maar het geeft 'm een goed gevoel :)

Je denkt toch niet dat die lui nog papier in die fax hebben zitten :p

Triloxigen
12/11/08, 20:20
Ja maar ze zullen altijd zeggen: "Ik heb geen idee hoe uw e-mailadres in onze database terecht is gekomen, u bent gewoon aangemeld via onze website!" ;)

Ik geloof dat er bijgehouden moet worden waar het vandaan komt en hoe enzo.

Glenn
12/11/08, 20:20
Mooizo. Buitenlandse spam werd er door Cleanport al uitgefilterd, maar die "info-mails" met "mooie aanbiedingen" van Nederlandse bedrijven komen er altijd nog doorheen. Dat mag dus straks ook niet meer.

Randy
12/11/08, 22:55
Een goede zaak, eindelijk. Al vrees ik dat de 'direct-mail' servers zich onder de vlag van een vage LTD in Cyprus gaan verplaatsen naar het buitenland. Voor de kleine 'direct-mailers' scheelt het een hoop ellende. Sommige mensen denken écht niet goed na voor ze een mailing de deur op doen.