PDA

Bekijk Volledige Versie : VMware ESXi 3.5 / VMware Infrastructure Client 2.5



widemis
09/11/08, 12:17
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag omtrend ESXi... Ik wil VPS/VDS aanbieden, maar wil hier eerst mee gaan testen. Ik al een paar jaar ervaring met VMware server en de console client, dit werkte altijd goed alleen ik zag dat ESXi veel meer stabiliteit kan bieden. Maar nu heb ik een vraag... Hoe kan ik een VMware aanmaken en deze qua config vastzetten zodat een klant in kan loggen en alles installeren maar niets kan aanpassen in de config...? Hoe kan ik dit doen...?

De rechten lijken niet op een systeem toe te passen maar alleen op een resource pool, echter dan moet ik wel heel veel pools maken als ik meerdere klanten op het systeem zou willen laten werken.

Op internet en bij VMware kan ik niets concreets vinden over het gebruik van rechten e.d. ook via de help optie is het niets helderder...

Iemand enig idee hoe ik ESXi moet gaan vormgeven...? Werkt een klant ook met de infrastructure client...? Is er ook een webinterface te maken waar ik toch mee op afstand was basis dingen zou kunnen doen, zoals herstarten van VMs...?

Graag jullie reactie...

Michiel

pierce
09/11/08, 12:40
Wat heb je het zelf al geprobeerd? Ik neem aan dat als je aan het testen bent, je dit ook test??

Een webinterface voor het herstarten van VM is bijvb niet aanwezig in ESXi, in ESX wel.

Kijk ook even hier: http://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?language=en_US&cmd=displayKC&externalId=1006543

oehTie
09/11/08, 13:31
Beste Michiel,

Wat u zoekt kan niet direct in ESXi geregeld worden. Wij hebben dit ook ooit eens uitgezocht en kwamen tot de conclusie dat een VMware Infrastructure client nodig is. Hiermee kan een VMware Center Server (mag in een VPS draaien) verbinding maken naar ESXi en alle opties instellen. VMware Center heeft ook de webinterface.

Helaas is deze oplossing niet gratis. De kosten beginnen bij 995 dollar.

bakkerl
09/11/08, 19:08
In alle gevallen zul je moeten gaat betalen om je diensten aan te bieden met vmware. De EULA van vmware server (2.0) en van de ESXi free variant staan niet toe om VPS te verhuren aan derden. Je zult dus altijd minimaal een ESXi starter versie moeten hebben.

widemis
09/11/08, 19:37
Wat heb je het zelf al geprobeerd? Ik neem aan dat als je aan het testen bent, je dit ook test??

Een webinterface voor het herstarten van VM is bijvb niet aanwezig in ESXi, in ESX wel.

Kijk ook even hier: http://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?language=en_US&cmd=displayKC&externalId=1006543

Hallo Pierce,

Uiteraard test ik dat ook... maar het probleem is juist "hoe"... vandaar dat ik de vragen stel in de hoop dat iemand me weer op weg helpt en ik het dus kan testen.

Uit jou antwoord begrijp ik dat er dus wel de mogelijkheid is om users aan te maken en deze te beperken tot bepaalde acties en VMs of Pools... of...?

Mvg,
Michiel

widemis
09/11/08, 19:44
In alle gevallen zul je moeten gaat betalen om je diensten aan te bieden met vmware. De EULA van vmware server (2.0) en van de ESXi free variant staan niet toe om VPS te verhuren aan derden. Je zult dus altijd minimaal een ESXi starter versie moeten hebben.

Hallo Bakker,

Dat idee begon ik al te krijgen, alleen waar kan ik dan de ESXi Starter editie kopen...? Want als ik bij VMware kijk bij ESXi staat er duidelijk FREE... enige wat ik er kan kopen is support. Echter als ik kijk bij VMware Infrastructure 3 dan is er dus wel de mogelijkheid tot het kopen van een "starter" iets... Echter ik zie dat ik dan "iets" kan kopen in de vorm van (VMware Infrastructure Foundation for 2 processors + Gold (12x5) 1 Year Support). Maar dat support wil ik juist niet ik zou alleen het product willen kopen... Enig idee hoe ik daar aan kan komen...?

Mvg,
Michiel

bakkerl
09/11/08, 21:51
Dat idee begon ik al te krijgen, alleen waar kan ik dan de ESXi Starter editie kopen...? Want als ik bij VMware kijk bij ESXi staat er duidelijk FREE... enige wat ik er kan kopen is support. Echter als ik kijk bij VMware Infrastructure 3 dan is er dus wel de mogelijkheid tot het kopen van een "starter" iets... Echter ik zie dat ik dan "iets" kan kopen in de vorm van (VMware Infrastructure Foundation for 2 processors + Gold (12x5) 1 Year Support). Maar dat support wil ik juist niet ik zou alleen het product willen kopen... Enig idee hoe ik daar aan kan komen...?


Die support zul je wel moeten kopen, is verplicht bij de afname van de licenties. Dus daar ga je niet onderuit komen.

Voor je testen kun je de free variant gebruiken. Deze heeft de zelfde funtionaliteit, het is namelijk het zelfde product. Later kun je altijd nog een starter licentie op afsluiten.

Let op dat als wat oehTie zegt, gebruik wil maken van VMware Center Server (VCS) dat dit een apart product is, waarvoor je ook een licentie moet afnemen. En ook hier zit je weer met de support wat je er bij moet nemen.

Ook kun je een trail key aanvragen bij vmware. Dan kun je het geheel 60 dageb (zo uit me hoofd) testen. De trial key geeft de enterprise functionaliteit. Je kan op dit manier makkelijk testen en zien wat je kunt met esxi en de VCS.