PDA

Bekijk Volledige Versie : Aanschaf advies dedicated server + managed support



ActusMedia
03/11/08, 20:26
Beste Iedereen,

Langs deze weg wil ik wat advies vragen omtrent de mogelijke aanschaf van een extra dedicated webserver. Momenteel huur ik een server voor 2000.- inclusief een unlimited plesk licentie, etc (solidhost)

Wat ik mij afvraag:
- Welke servers zijn een goede koop (groot merk hp,dell?)
- Wat zijn alle bijbekomende kosten voor het huren van dataverkeer, ruimte 1u en overige kosten voor hardware beheer van de server
- Is het voordeliger een service contract af te sluiten bij de aankoop van de server of zelf reserver onderdelen aan te schaffen, of een 2e server geheel afgeconfigureerd klaar te hebben staan.

Is het rendabel voor 2000.- per jaar ex btw zelf te gaan co-locaten of kan ik beter maar gewoon mijn managered dedicated server behouden bij solidhost...

Wat is wijsheid, graag jullie advies

t.bloo
03/11/08, 20:30
Hoeveel dataverkeer gebruik je?

Zelf co-locaten is om te beginnen alleen interessant als je bij storingen ook altijd in de gelegenheid bent om zelf meteen naar het DC te gaan.

Geert-Jan
03/11/08, 20:31
Het ligt een beetje aan jezelf.

- Wat kan je zelf?
- Wat is je uptime belang?
- Kan je zelf hardware stroringen binnen je eigen limit oplossen?
- Kan je zelf software updates bijhouden?
- Kan je zelf je beveiligingen bijhouden?
- ....

Wat van bovenstaande zit in je contract, wil je meer eigen zorg(en) en neem dan je afwegingen.....

ActusMedia
03/11/08, 20:44
200 GB per maand aan data verkeer
Kan zelf installeren, updaten, hardare monteren, eventueel vervangen, reparaties
upgrades... eventueel dit onderdeel via managed support of een contract bij de dealer...

Kan weinig info vinden over een goede 1U of 2U server, is dedicated niet altijd 2U ?
Wat zijn goede merken.. hp, dell? Bij vitru.nl in enschede is dichtbij mij in de buurt en dit zou eventueel een optie kunnen zijn..

vipeax
03/11/08, 20:56
Dell heeft zeker wel 1U servers hoor...
Als je het budget ervoor over hebt dan is het zeker geen slechte keus.

http://www1.euro.dell.com/content/products/category.aspx/rack_optimized?c=nl&cs=nlbsdt1&l=nl&s=bsd&~tab=2
Allemaal 1U. ;)

ActusMedia
03/11/08, 21:25
Hp, andere merken?
Wat zijn jullie evaringen met repsonsetijd, welk merk levert de beste service?

gjtje
03/11/08, 22:59
Dell, HP, IBM leveren allemaal prima service, daar moeten ze het tenslotte van hebben (en goede spullen maken natuurlijk. ;))

Randy
04/11/08, 02:28
Hi Noaber, (Paul?)

Even wat vragen op een rijtje:

- Welke servers zijn een goede koop (groot merk hp,dell?)
Beiden zijn goed en hebben verschillende segmenten. De Dell R200 is een leuke instapserver, de HP DL360G5 een instap enterprise server die weer native geschikt is voor bijvoorbeeld VMware ESX. Mocht je later uitbereiden, heb je alvast de basis voor een schaalbaar platform.

- Wat zijn alle bijbekomende kosten voor het huren van dataverkeer, ruimte 1u en overige kosten voor hardware beheer van de server
Colocatie verschilt nogal in kwaliteit en afstand. Wil je je server dichtbij hebben in Enschede (Virtu of Tele2) begin je bij ~50/60 euro per maand voor 1U met 100 Gbyte en normaal stroomverbruik.
Met beheer varieren de prijzen ook. Ik ken studenten die het voor 10,- per maand doen, maar overdag in de schoolbankjes zitten en partijen die ~150 vragen en geen duidelijk SLA hebben.

- Is het voordeliger een service contract af te sluiten bij de aankoop van de server of zelf reserver onderdelen aan te schaffen, of een 2e server geheel afgeconfigureerd klaar te hebben staan.
Afhankelijk van je groei. Verwacht je meerdere servers aan te schaffen / te groeien, dan is een spareserver goedkoper. Overleg met je colo provider. Vaak hebben zij wel servers stand-by of een VPS gereed die bij storingen ingezet kan worden als soort van service. Mocht je beheer en colo scheiden kun je bij je beheerder vaak terecht. Bespreek wel _voor_ aanschaf de hardwarekeuze.

Is het rendabel voor 2000.- per jaar ex btw zelf te gaan co-locaten of kan ik beter maar gewoon mijn managered dedicated server behouden bij solidhost...
Als je autonoom wilt zijn is het een goede keus. Het is vaak wel een keus die ietwat duurder is. Even een rekensommetje:



Colocatie: 60,- 1U/100GB/0,5A
Beheer: 45,- (Op basis van 8/5/4 of 24/7/8)
Server: 50,- (1800 euro / 3 jaar)
Licenties: 45,- (Plesk, Directadmin zal op 5,- komen)
------------------------------------------------------------
Per maand: 200,- Per jaar: 2400,- excl. BTW

Ramon Fincken
04/11/08, 22:01
Randy.giverep(+);

Swiftway-UK
04/11/08, 22:18
Beheer: 45,- (Op basis van 8/5/4 of 24/7/8)


Solidhost heeft volgens mij 24/7 personeel op hun supportdesk, dus uitbesteden aan een (1) persoon is geen vergelijkbare oplossing. 1 persoon kan ook ziek worden, op vakantie gaan (etc) en moet ook eten en slapen.

Indien beheer 24/7 niet (zo) belangrijk is, dan is deels uitbesteden aan 1 persoon wel een punt waarop je kunt besparen. Maar de kwaliteit is natuurlijk niet vergelijkbaar met een team systeembeheerders die 24/7 paraat staan en altijd binnen 15 minuten kunnen reageren.

Randy
04/11/08, 22:35
<knip> Verkooppraatje

ActusMedia
13/11/08, 12:18
Bedankt voor de reacties.
We gaan ons even orienteren. Ben meer dan prima tevreden bij Solid dus snel overstappen heb ik weinig zin in , ik bespreek nog even de mogelijkheden een eigen server te plaatsen waarschijnlijk wordt het een Dell, in de praktijk mee gewerkt en zijn fijne machines.

Mikej0h
21/12/08, 02:43
Je zit hier op een forum van hosters, waar iedereen je graag naar je toe wilt trekken.

Ik weet natuurlijk niet wat voor specificaties je huidige server heeft, en daarbij 166,- per maand, afhankelijk wat je ervoor krijgt aan de hoge kant.
Als je een extra server zoekt, of eigelijk uiteindelijk je huidige server wilt vervangen maar de huidige partij SolidHost bevalt, zou ik daar gewoon alsnog een offerte uitbrengen.

In mijn ogen is het niet verstandig om zelf te gaan co-locaten terwijl een ander deel als dedicated server staat bij een partij met 24/7 support.
Bedenk, als je besluit je server te gaan co-locaten, je over het algemeen dit beheer zelf zou moeten doen. Afhankelijk waar je dit doet, kan daar ook een duur grapje zijn.

Verschillen tussen HP en DELL, beide hebben prima SLA's om af te sluiten.
Wij kiezen zelf voor DELL omdat ze prijstechnisch erg interessant zijn, en vanwege de eerder genoemde SLA's. Het nadeel van DELL vind ik, is dat je om de 2 maanden een nieuwe 'premium salesconsultant' krijgt. Er is dus blijkbaar veel verloop daar, wat soms kan leiden tot wat 'chaos' in de orderprocedure.
Dit veranderd de kwaliteit natuurlijk niet, en de R200 of R300 zijn leuke instapservers met veel mogelijkheden voor een goede prijs/kwaliteitverhouding.

Kortom; neem contact met SolidHost wat de mogelijkheden zijn, en wellicht kunnen ze je adviseren over een vervolg server en/of de vervanging van je huidige server.

systemdeveloper
21/12/08, 12:01
Bedankt voor de reacties.
We gaan ons even orienteren. Ben meer dan prima tevreden bij Solid dus snel overstappen heb ik weinig zin in , ik bespreek nog even de mogelijkheden een eigen server te plaatsen waarschijnlijk wordt het een Dell, in de praktijk mee gewerkt en zijn fijne machines.
Hehe, ik wil je ook wel een server leveren, maar zoals je zelf al zegt: je zit prima bij solidhost, dus blijf lekker zitten.

Verkijk je ook niet op het zelf aan de hardware sleutelen. Als jij midden in de nacht naar het dc kunt hobbelen omdat er 'iets' niet werkt waar je remote niet aankunt of je hebt geen spare parts liggen.... dan ben je echt een stuk minder happy dan wanneer je dat met een telefoontje kunt afhandelen.