PDA

Bekijk Volledige Versie : Server opzetten



javanpanhuis
03/11/08, 14:01
Geachte,

Voor het hosten van een aantal tijdelijke websites van verschillende gebruikers zou ik graag een eigen tijdelijke server opzetten. De reden waarom ik niet kies voor een hostingprovider is dat de sites van tijdelijke aard zijn. En vind ik het zelf een leuke/goede/zinvolle uitdaging om eens te kijken hoe het één en ander op server gebied in elkaar zit. Ik heb inmiddels een aantal jaren ‘ervaring’ met hostingpakketten van verschillende providers. Thuis had ik nog een computer staan met de volgende specificaties waarmee ik het zou willen proberen

Specificaties
Processor 1,2 Ghz
RAM 256 MB
Harddisk 40GB

Volgens mij moet het hiermee goed mogelijk zijn om een aantal tijdelijke websites te hosten. Snelheid is hierbij geen punt.

Mijn ‘eisen’ zijn ongeveer als volgt:

- Webbased controlpanel (vergelijkbaar met DA)
- De server kunnen opsplitsen in verschillende accounts.
- Volledige PHP (MySQL) ondersteuning.
- Email POP3 (@domein)
- Domeinnamen kunnen koppelen aan hostingaccounts.
- Het eenvoudig kunnen beheren van de server bijv. php instellingen etc.

Het is de bedoeling dat de server op afgesproken tijden online is (de tijd dat ik er zelf mee bezig ben) en over een aantal weken vijf dagen voor de website’s.

Kunnen jullie mij adviseren welke software ik het beste kan gebruiken? Het moet absoluut gratis (liefst opensource) zijn. Is er een alles in één pakket te downloaden? Als OS gaat mijn voorkeur uit naar Linux.

Als laatste nog een opmerking over mijn netwerk situatie. Ik zit hier thuis met een ADSL verbinding achter een router. Als de server uit is geweest en daarna weer aangaat wordt er een nieuw IP adres toegewezen. Dit zal conflicten op gaan leveren met de domeinnamen. Inmiddels heb ik hierover met mijn ISP contact gehad met het verzoek het IP statisch te maken. Dit was alleen beschikbaar voor zakelijke abonnementen. Is er een andere manier om dit probleem te omzeilen?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reactie

Geert-Jan
03/11/08, 14:08
Als het tijdelijk is: buy a good VPS. (wel een goede, niet eentje op een cheapo config)

Vele zijn per maand opzegbaar, en de meeste van je andere vragen zijn direct opgelost.

redwood
03/11/08, 15:00
Inderdaad! VPS is the way to. Thuis op je basic adsl lijn zonder een dedicated Ip. Vergeet het, kost je onnodig tijd, veel problemen die je de lust ontnemen en een hoop frustratie. VPS aanbieders zijn er hier genoeg en de kosten zijn over het algemeen te verwaarlozen

cyberbootje
03/11/08, 15:31
Je kan naar ispconfig en webmin kijken voor je server...

En wat betreft je ip, ik snap even niet wat je bedoelt. Heb je het over het "public" ip of intern ip?
Als de server zelf een reboot doet dan zal je publieke ip niet mogen veranderen lijkt me ;)

Ik heb sterk een vermoeden dat het ip adres van je server veranderd omdat je die in je router op dhcp hebt staan?

vipeax
03/11/08, 16:29
Specificaties
Processor 1,2 Ghz
RAM 256 MB
Harddisk 40GB
Bij de meeste hosts zal een VPS met vergelijkbare specs (RAM) zowieso betere performance leveren dan deze setup....

Mocht je het echt thuis willen doen, dan wordt het regelen van een goed control paneel al erg moeilijk -> licenties lopen op een IP, wat dan dus dynamisch is... Je kunt hiervoor een service als DynDNS gebruiken, maar ik adviseer je gewoon een VPS te nemen ergens.

Metropolice
28/12/08, 21:42
Je kan miss ok eens kijken naar een gewoon reselleraccount. Deze zijn meestal ook goedkoper en hebben ook alles wat je wenst. Momenteel maak ik zelf ook genruik van zo een pakketje met een cpanel/whm en ik moet zeggen dat dit redelijk vlot verloopt en makkelijk aan te passen is. Dit gaat je heel wat werk en tijd uitsparen.

frajaweb
28/12/08, 22:08
Specs zijn wat laag voor webhosting. Het zou nog net moeten werken als het lichte websites zijn, zonder al te veel poespas. PHP en MySQL suggereren anders.

Je zal op Linux machines eventueel kunnen terugvallen op Webmin. Voor een klein aantal websites is dat goed te doen.

Een alternatief is een VPS of een resellerpakket bij een hostingboer.

avanmessen
28/12/08, 23:12
Probeer dit anders even :

http://www.completewebserver.nl/

Ben je dan toch nog niet tevreden, kijk dan
gewoon naar een goede VPS, post wat in de
"aanbiedingen gezocht" en klaar is kees !

:sorcerer:

Randy
28/12/08, 23:29
Zijn grootste probleem is nog wel een dynamisch IP adres. Ik zou eerst hier een (tunnel) oplossing voor zoeken, voor je verder gaat.

Jimmy1987
29/12/08, 01:10
Probeer dit anders even :

http://www.completewebserver.nl/

Ben je dan toch nog niet tevreden, kijk dan
gewoon naar een goede VPS, post wat in de
"aanbiedingen gezocht" en klaar is kees !

:sorcerer:

Ja dat pakket is leuk om even mee te spelen maar die Apache, php en mysql versies zijn zwaar out-of-date, dus dan moet je nog alles handmatig gaan upgraden en ik weet niet of TS daar de kennis voor heeft ( staat niet in zijn openingstopic hoeveel kennis van linux hij heeft namelijk :unsure: )

avanmessen
29/12/08, 01:42
Ja dat pakket is leuk om even mee te spelen maar die Apache,
php en mysql versies zijn zwaar out-of-date, dus dan moet je nog alles
handmatig gaan upgraden en ik weet niet of TS daar de kennis voor heeft (
staat niet in zijn openingstopic hoeveel kennis van linux hij heeft namelijk )

Is inderdaad maar tijdelijk bedoeld, zoals vermeld in de openings post.
Lang genoeg zodat de TS zelf kan uitmaken of zijn hardware wel past
aan zijn vereisten ... en dan overstappen op een VPS ...

Is ook de kans om iets bij leren ! :yes:

ilnee
29/12/08, 04:37
Probeer dit anders even :

http://www.completewebserver.nl/
Dan liever EnGarde Secure Linux (http://engardelinux.org/).

cfmweb
29/12/08, 12:09
Dan liever EnGarde Secure Linux (http://engardelinux.org/).

Maar dan heb je geen LAMP erbij toch ?

Jorem
29/12/08, 12:34
Op howtoforge.com staan mooie handleidingen voor het opzetten van een webserver zoals beschreven.

Het ISPConfig control panel gebruik ik al jaren en werkt voor jouw doeleinde perfect. Is Open Source, en werkt gewoon op meerdere ip adressen. Dus dat is ook geen probleem.

Op het howtoforge forum en op dit forum is een hoop info te vinden over hoe je alles in moet stellen.

Succes

ilnee
29/12/08, 13:02
Maar dan heb je geen LAMP erbij toch ?
Jawel. Zie de package listings voor i686 (http://engardelinux.org/modules/index/packages-i686.cgi) en x86_64 (http://engardelinux.org/modules/index/packages-x86_64.cgi).

Jimmy1987
07/01/09, 00:51
Die Engarde secure linux ga ik binnenkort is van dichtbij bekijken op een testbak hier, zo van de site af te zien is het een behoorlijke goede OS om mee te beginnen of om wat mee te testen.

Randy
07/01/09, 02:17
Die Engarde secure linux ga ik binnenkort is van dichtbij bekijken op een testbak hier, zo van de site af te zien is het een behoorlijke goede OS om mee te beginnen of om wat mee te testen.

Zeker een goede aanrader voor als je iets out-of-the-box zoekt! Ik plaatste ze in het verleden ook wel eens bij klanten op kantoor toen ik nog Linux servertjes gebruikte. Ook een leuke is Clark Connect (http://www.clarkconnect.com/). Deze heeft een community editie (ik neem aan dat het geen cent mag kosten?!) en een veel bredere ondersteuning dan Engarde. Al heeft CC voor iets teveel dingen een controlpanel, waardoor je weer minder leert. Ach, Vhostjes aanmaken hoeft pas bij LPIC-2... Heb je al een oplossing gevonden voor je Dynamische IP-adres?

Jimmy1987
07/01/09, 02:19
Zeker een goede aanrader voor als je iets out-of-the-box zoekt! Ik plaatste ze in het verleden ook wel eens bij klanten op kantoor toen ik nog Linux servertjes gebruikte.

Jij gebruikt geen linux meer ?

Randy
07/01/09, 02:21
Jij gebruikt geen linux meer ?

Veel meer Windows servers tegenwoordig. Aanzienlijk goedkoper dan Linux voor toepassingen m.b.t. kantoorautomatisering. Voor hosting gebruik ik nog steeds linux (~60% van de servers). Het ligt een beetje aan de toepassing. Hosted Exchange en Hosted Sharepoint aanbieden gaat écht niet lukken op basis van Linux en de alternatieven staan allemaal nog in de kinderschoenen, zijn onbeheersbaar (lees: veel duurder met onderhoud) of verre van gebruiksvriendelijk (speciale plugins en crap naast Outlook).

bertak
12/04/09, 09:33
heb een debian etch 40 draaien op een p2 laptop die geen scherm meer heeft staat tussen de spauw muur en draait al jaren

aristo
12/04/09, 10:18
Ik zit hier thuis met een ADSL verbinding achter een router. Als de server uit is geweest en daarna weer aangaat wordt er een nieuw IP adres toegewezen. Dit zal conflicten op gaan leveren met de domeinnamen.
Ik gebruik al jaren een thuisservertje (alleen voor eigen gebruik).
Bandbreedte is "mager", wel blijft het IP adres ook al die tijd gelijk (gewoon simpel KPN adsl pakket). En al zou dat veranderen is het voor mezelf niet zo'n groot probleem (behalve als ik van extern in wil loggen en het is veranderd).

Ik zou niet adviseren om op basis daarvan commercieel te werken. Dan de VPS of een dikke glasvezel en/of een goede tunnel (zoals Randy opmerkte).
Maar om te testen, maakt het niet zo uit. Lekker experimenteren, daar wordt je alleen maar wijzer van. Veel succes, Eef