PDA

Bekijk Volledige Versie : vmware server of esxi?



ronaldlokers
01/11/08, 17:46
Ik heb thuis een simpel servertje staan waarop ik linux draai als server en een aantal windows en linux installaties om oa. test te doen met verschillende browsers.

Op dit moment draai ik een linux desktop (ben nog niet echt goed met de console, dus daarom desktop) met daarop VMware server om de overige machines mee te draaien.

Nu ben ik op een moment aangekomen om mijn server opnieuw te installeren en vraag ik mij af wat nou beter is om te gebruiken: vmware server of esxi?

Kan je trouwens met esxi ook een "console" openen met daarin het "beeldscherm" van de vmware images die draaien?

pierce
01/11/08, 17:49
ESXi, de hardware moet dit echter wel ondersteunen, dat wil zeggen, esxi moet de gebruikte hardware ondersteunen.

Je beheert je servers met de infrastructure client, daarmee kan je ook de console van je virtuele machines benaderen.

Randy
01/11/08, 18:53
Hoi Ronald,

ESXi biedt ook een console [klik (http://www.webhostingtalk.nl/virtualisatie-vps/143183-esxi-iso-downloaden.html)]. Houdt echter rekening met hardere eisen aan de hardware. Het werkt zeker niet op iedere machine. Voordeel van ESXi is dat je geen onderliggend besturingssysteem hebt, dat zelf ook beveiligd moet worden, van updates voorzien moet worden en veel resources vraagt.
Je moet het dus niet op een peppie en kokkie 'server' installeren, echte hardware is wel vereist. Met name de diskcontroller en de netwerkcontroller zijn belangrijk, omdat de ondersteuning vanuit ESXi zeer beperkt is tot bepaalde soorten hardware. Ditzelf maakt ESXi ook een 'thin' oplossing van slechts 32 Mb groot.

avanmessen
01/11/08, 23:15
Een goedkope oplossing - ESX op HP DL380 G2 bvb !
Draait probleemloos en die servertjes kosten virtueel
niets meer, perfect voor tests ...

;)

nopzolder
02/11/08, 11:36
Het grote voordeel van VMware server is dat je alle onderliggende hardware binnen een VM kunt gebruiken, dat kan met ESXi pertinent niet.

Voor gewoon testing is VMware server dus prima!

VinceSTM
02/11/08, 11:46
Het grote voordeel van VMware server is dat je alle onderliggende hardware binnen een VM kunt gebruiken, dat kan met ESXi pertinent niet.

Voor gewoon testing is VMware server dus prima!

Hoe bedoel je dit? Ik kan binnen een virtual machine binnen esxi alles gebruiken wat ik nodig heb, zie ik iets over het hoofd?

nopzolder
02/11/08, 11:50
Zaken zoals USB devices of wat voor hardware dan ook buiten scsi, ide, cpu, ram, lpt en com poorten die esxi ook ondersteund.

ESXi heeft namelijk voor dat soort apparatuur geen drivers, en VMware server maakt gebruik van de drivers van het onderliggende OS.

VinceSTM
02/11/08, 13:04
Zaken zoals USB devices of wat voor hardware dan ook buiten scsi, ide, cpu, ram, lpt en com poorten die esxi ook ondersteund.

ESXi heeft namelijk voor dat soort apparatuur geen drivers, en VMware server maakt gebruik van de drivers van het onderliggende OS.

Ah, bedoelde je het zo. Ik kan me -op dit moment- geen reden voorstellen waarom ik dat zou willen, vandaar mijn reactie ;-)

avanmessen
02/11/08, 17:24
Sommige klanten hebben graag wat extra space ...
Onder de vorm van een USB flash disk bijvoorbeeld ?

:unsure:

VinceSTM
02/11/08, 17:35
Sommige klanten hebben graag wat extra space ...
Onder de vorm van een USB flash disk bijvoorbeeld ?

:unsure:

Een usb flash disk in een datacentrum? Als 'permanent storage'?

nopzolder
02/11/08, 17:44
Ik heb thuis een simpel servertje staan waarop ik linux draai als server en een aantal windows en linux installaties om oa. test te doen met verschillende browsers.


Het gaat om een test opstelling thuis. Niks geen DC

avanmessen
05/11/08, 11:28
@ Ronaldlokers - Wat ga je nu doen, ben benieuwd ...

ronaldlokers
05/11/08, 11:59
Ik moet nog even uitzoeken of esxi wel gaat werken op mijn hardware, het is allemaal zelf samengesteld desktop spul. Als het gaat werken ga ik denk daarmee aan de slag, als het dan niet bevalt ga ik weer terug naar vmware server.

Thafusion
05/11/08, 12:12
Ik zou zeggen installeer er even ESXi op dat heb je er binnen 10minuten opstaan.

ronaldlokers
05/11/08, 12:27
Ik zou zeggen installeer er even ESXi op dat heb je er binnen 10minuten opstaan.

De server draait nu "productie", geen bedrijfscruciale dingen natuurlijk, maar hobbymatige dingen die wel zo goed als door moeten blijven draaien. Ik moet eerst de huidige server opnieuw opbouwen in vmware zodat ik niet alles nog moet instellen als ik het ga omzetten.

Het is dan een questie van een linux installatie + vmware server, mocht het dan met ESXi niet lukken.

Hoe zit dat bij ESXi trouwens met data? Moet ik mijn hardeschijven formateren of behoud ik de data op de schijven gewoon. Er zitten namelijk 5 schijven in met redelijk wat data.

Thafusion
05/11/08, 12:48
Je kan eerst VMware converter gebruiken om je pysieke machine te virtualiseren. Deze data ergens anders tijdelijk opslaan, vervolgens ESXi installeren en de hiervoor gevirtualiseerde machine inladen.

avanmessen
05/11/08, 15:42
Eventueel aan Proxmox VE gedacht ?

Opensource en werkt enorm goed, om Windows
VPS te draaien (met KVM) moet je CPU wel Intel
VT (of AMD virtualisation bij AMD CPUs) hebben.

Voor Linux VPS is het net zoals bij OpenVZ, op
containers gebaseerd.

Gewoon om de opties en de discussie wat uit
te breiden ...

:innocent:

phreak
05/11/08, 15:59
Gewoon om de opties en de discussie wat uit
te breiden ...

:innocent:

Waarom? TS vraagt puur voor meningen tussen VMWare Server en VMWare ESXi

Randy
05/11/08, 16:22
Eventueel aan Proxmox VE gedacht ?

Opensource en werkt enorm goed, om Windows
VPS te draaien (met KVM) moet je CPU wel Intel
VT (of AMD virtualisation bij AMD CPUs) hebben.

Voor Linux VPS is het net zoals bij OpenVZ, op
containers gebaseerd.

Gewoon om de opties en de discussie wat uit
te breiden ...

:innocent:

Iedere moderne *server* zat hardwarematige virtualisatie ondersteunen. Onder *server* versta ik een Xeon of Opteron, en niet een Sempron of Celeron. Daarnaast is zeker niet iedere Linux VPS op een 'container' gebaseerd. Dit zie je wel terug komen in Solaris en daarvoor BSD's wat vervolgens richting het systeem getild is: de zogenoemde para-virtualisatie, waarbij de kernel verantwoordelijk is voor het toekennen van resources, niet de processor. Een efficiënte manier, maar er kleven ook enkele kleine nadelen aan voor hen die de volledige vrijheid willen hebben binnen een virtuele server die, denk ik, dezelfde mogelijkheden zou moeten bieden als een fysieke server.

Of een product nu open source is of niet zal denk ik velen niet interesseren. Niemand hier acht ik in staat om een complete port te bouwen vanaf een bestaand systeem. Ik denk dat de term 'open source' voor 99% hier gelijk zal moeten staan aan 'gratis', een heel verschil. Ook bij closed source applicaties, zie je dat er best veel ontwikkelingen vanuit de community bijgedragen wordt. Dit staat of valt echter altijd met een goede API en belangrijker: de documentatie hiervan. Primair dus niet of een applicatie open of gesloten is. Een 'open' (gratis) verkrijgbaarheid draagt daarentegen wel bij aan ontwikkelingen vanuit een community.

ronaldlokers
05/11/08, 17:02
Eventueel aan Proxmox VE gedacht ?

Opensource en werkt enorm goed, om Windows
VPS te draaien (met KVM) moet je CPU wel Intel
VT (of AMD virtualisation bij AMD CPUs) hebben.

Voor Linux VPS is het net zoals bij OpenVZ, op
containers gebaseerd.

Gewoon om de opties en de discussie wat uit
te breiden ...

:innocent:

Bedankt voor de toevoeging, maar mijn keuze is al gevallen op de software van VMware. Ben altijd al een fan geweest van VMware en al mijn virtual machines zijn opgebouwd als VMware machine, dus bij een product van VMware blijven is de meest logische keus.

Daarnaast heeft vmware een database met gratis virtual machines, heeft Proxmox VE dat ook?

avanmessen
05/11/08, 17:37
Wou gewoon de discussie wat verbreden, amai !

:surrender:

Ikzelf gebruik ook VMware voor productie servers.
Ben Proxmox VE aan het testen, wou het gewoon
even aankaarten als een alternatief.

Je kan inderdaad ook voorgemaakte OpenVZ VPS
importeren (linux enkel), gelijkaardig aan de virtual
appliances die je kan verkrijgen voor VMware.

Veel succes in ieder geval !

:thumbup:

eaPeter
07/11/08, 11:55
Ben zelf een tevreden gebruiker van VMware ESXi. Het is mooie oplossing die niet veel schijfruimte eet, alleen je moet wel de hardware ervoor hebben.

WeServIT
07/11/08, 12:06
Yep hier draait het ook super VMware ESXi.. Op een Dell R200 :)
Alles draait echt zeer snel, en backupe is gewoon kopieren van de VMware bestanden. Succes ermee.

nzyme
02/12/08, 10:28
wat ik me nog afvraag, kan ik met ESXi ook windows guests maken ZONDER HVM cpu? En met welke client beheer je de esxi machine? En of die gratis is... (ik zit namelijk met een linux desktop en beheer hoor je toch eiglijk op een andere node te doen dan esxi machine zelf)
Daarnaast is dit een handige link voor compatible hardware:
http://ultimatewhitebox.com/index.php

avanmessen
02/12/08, 12:46
Voor ESX hoef je geen HVM proc te hebben.

ESX draait perfect op een dual P3 aan 1.4Ghz,
heb hem als test op en DL380G2 geinstalleerd.
Enkel voor Proxmox is HVM een vereiste als je
Windows guests wil draaien.

nzyme
02/12/08, 13:01
ESXi bedoel je daar ook mee hoop ik? Maar hoe beheer je dat dan, of, hoeveel kan je met de VI client die je van de host kan downloaden? (en werkt die een beetje in wine/mono?)

Randy
02/12/08, 19:03
De VI client kun je nog wel installeren in een 128 Mb XP slice. Houdt er wel rekening mee dat je met de free VMware producten (VMware Server, ESXi) géén VPS/hosting aan mag bieden aan derden. Je mag dus wel je eigen (test)omgeving virtualiseren, maar ESXi of VMware Server niet gebruiken om VPS hosting aan te bieden.
De VI client zelf heb ik niet getest in Wine, maar deze zou ik voor het gemak gewoon hosten. Een Remote Desktop connectie kun je altijd wel maken. (Evenzo geldt voor VMotion dat je ook gewoon installeerd in een VM of op een dedicated box).

JMB
03/12/08, 09:41
Voor VMWare server klopt dat, maar voor ESXi heb ik dat niet zo snel in de voorwaarden terug kunnen vinden?

nzyme
03/12/08, 10:23
@randy: hoe beheer je dan je esxi omgeving als je windows vps plat is...

iig blijkt de 3ware 9550sx-8p geen ondersteuning te hebben in esxi en ik wil niet die 9660series driver er gehacked in gebruiken gezien die performance 'hickups' heeft... Iemand ruilen tege fatsoenlijk ondersteunde kaart :p

pierce
03/12/08, 10:57
@randy: hoe beheer je dan je esxi omgeving als je windows vps plat is...

iig blijkt de 3ware 9550sx-8p geen ondersteuning te hebben in esxi en ik wil niet die 9660series driver er gehacked in gebruiken gezien die performance 'hickups' heeft... Iemand ruilen tege fatsoenlijk ondersteunde kaart :p

Het wordt afgeraden op je virtual center of VI client op een vps te zetten, juist om deze reden.

Voor 1 esx host draai je de VI client bijvoorbeeld gewoon op je desktop thuis oid. Heb je meerdere esx hosts dan neem je een fysieke server voor je Virtual Center.

De 3ware driver wordt wel ondersteund, maar alleen als storage en niet om van de booten. Dus esxi op een USB key installeren of een ondersteunde raid controller kopen.

Overigens kon ik in de voorwaarden van ESXi ook niet zo snel terugvinden dat het niet commercieel gebruikt mag worden, maar het zal er ongetwijfeld in staan.

nzyme
03/12/08, 15:31
@pierce: bedoel je dat ESXi dan na installatie (op flash) wel gebruik kan maken van de 9550?

hoe zit het trouwens met disk performance in het algemeen?

Mijn vmware box:
* vmware server (laatste versie uit 1.x branch) op CentOS 5
* 4x400GB raid5 256k stripe
* 3ware 9550SX

ik heb in CentOS 1 partitie van 1TB met xfs op /vmware gemount en daarop komen alle vmdk bestanden. Alles vm's zitten in pre-allocated disk images. Nu draai ik een VM met daarin een installatie mirror (met 950gb als aparte partitie/disk voor die mirror) en ik merk gewoon dat het allemaal nogal traag gaat als ik daarmee nieuwe vm's installeer... Nu zal kopieren/plakken (wat je in essentie doet) op een raid5 niet altijd even vlot gaan, maar met 4 disks mag je toch wel wat verwachten lijktme..

Mijn ervaring met Xen was in dat opzicht veel beter, mede omdat je daar rechtstreeks naar LVM kan wat natuurlijk een aantal lagen minder is dan de methode van vmware in dit geval.

Hoe zit dat met ESXi?

pierce
03/12/08, 15:43
Excuus, ik heb niet goed gelezen. De 3ware 9550 serie wordt in zijn geheel niet ondersteund door vmware. Zie ook http://www.3ware.com/KB/article.aspx?id=14922

De 9650 serie wel, maar pas na modificatie en alleen als storage.

Vmware ESXi is een bare metal hypervisor, dus zonder tussenlaag die Xen(red hat) bijvb wel heeft. Wat dat betreft zal ESXi altijd beter presteren dan xen. Het klopt dus niet wat je zegt, juist xen gaat over meerdere lagen, vmware niet!

nzyme
03/12/08, 15:55
ik had het dus over vmware server daarmee, niet esxi :)

pierce
03/12/08, 16:16
ik had het dus over vmware server daarmee, niet esxi :)


@pierce: bedoel je dat ESXi dan na installatie (op flash) wel gebruik kan maken van de 9550?

Hoe zit dat met ESXi?

Eh.. je zegt zelf ESXi hoor...

nzyme
03/12/08, 16:26
het was even lezen maar ik snap het nu, we refereren beide naar een andere zin :p

je geeft idd een goed antwoord betreffende esxi en storage alleen betrek jij het dan op mijn vmware server en dat was niet de bedoelinh.
anyway, stel ik zou een adaptec 2410sa pakken en als installatie en storage medium gebruiken. Hoe krijg ik dan te horen dat een disk kapot zou gaan in de raid array? zitten daarvoor dingetjes in de VI Client? (gezien die kaart niet officially supported is)

johan.smits
03/12/08, 17:17
Kan iemand mij informeren hoe de esxi beheerd word?
Zie hier een console bij of web interface?

pierce
03/12/08, 17:17
het was even lezen maar ik snap het nu, we refereren beide naar een andere zin :p

je geeft idd een goed antwoord betreffende esxi en storage alleen betrek jij het dan op mijn vmware server en dat was niet de bedoelinh.

Ik heb het alleen maar over ESXi gehad.... ;)

nzyme
03/12/08, 17:22
Kan iemand mij informeren hoe de esxi beheerd word?
Zie hier een console bij of web interface?

vi client,die kan je van de webinterfce downen. Daarnaast is er:
http://www.vmware.com/support/developer/vima/index.html

Randy
03/12/08, 18:45
Kan iemand mij informeren hoe de esxi beheerd word?
Zie hier een console bij of web interface?

Met de VI Client...
Meteen even een productie en een testmachine. Zoals je kunt zien, is CPU niet echt een issue. Geheugen wel. Houdt netjes 1 VM per Core aan en je zult geen problemen krijgen met je processor. Geheugen kom je altijd tekort. Alleen kost dat nu ook weer niet alles.

ESXi werkt zelf op een Dell R200, maar let op dat je de SAS6i/R optie hebt als raidcontroller (sas_megaraid), of een onboard USB stick en iSCSI storage, zoals mijn speeldoos. Al gebruikt die nog gewoon twee disks. M'n HP DL360G5's hebben geen lokale storage meer en draait volledig over iSCSI. ESX / VMware Infrastructure (de duur betaalde versie) en booten vanaf een embedded USB.

Je storage blijft altijd het traagste. Over een SATE raid-1 set wil je niet meer dan 4 VM's draaien. De eerste screenie heeft 6x 146Gbyte 2,5"SFF 10K RPM storage in raid-5 met een P400i 512Mb BWBC writeback controller. Dat is *iets* andere koek dan een sata diskje.

Randy
03/12/08, 19:04
Voor VMWare server klopt dat, maar voor ESXi heb ik dat niet zo snel in de voorwaarden terug kunnen vinden?

Toch de EULA (https://www.vmware.com/tryvmware/eula.php) nog even doorlezen?

nzyme
03/12/08, 19:30
6 vm's op een Pentium-D zal ook wel gaan lijkt me:
* storage
* www
* ns1
* dhcp/pxe
* sql
* windows

gewoon voor thuis dus die dingen doen net nix en mocht er iemand cpu cycles nodig zijn dan is er ruimte zat.