PDA

Bekijk Volledige Versie : BTW en Google Ads



GameHosting
31/10/08, 19:52
Ik heb facturen van google waarvan erg onduidelijk is wat zij nou precies bedoelen.
Ik snap nou niet of ik de btw zelf kan verhalen van die 20 euro en dat is 3,19
Of is het nou dat ik zelf nog btw erbij moet optellen en afdragen, namelijk 3,80
En als ik die 3,80 erbij moet optellen en afdragen hoe en waar moet ik dat dan doen?

Bedankt alvast!

//////GOOGLE ADS//////
Omschrijving Bedragen
Vooruitbetaling €20,00
Totaal: €20,00
Subtotaal €20,00
BTW-bedrag * €0,00
Totaal €20,00
Te betalen in EUR
* Services afhankelijk van verlegging van BTW-heffing - BTW moet door de ontvanger worden toegevoegd overeenkomstig artikel 196 van EU-richtlijn 2006/112/EC

WeServIT
31/10/08, 20:36
Ik heb facturen van google waarvan erg onduidelijk is wat zij nou precies bedoelen.
Ik snap nou niet of ik de btw zelf kan verhalen van die 20 euro en dat is 3,19
Of is het nou dat ik zelf nog btw erbij moet optellen en afdragen, namelijk 3,80
En als ik die 3,80 erbij moet optellen en afdragen hoe en waar moet ik dat dan doen?

Bedankt alvast!

//////GOOGLE ADS//////
Omschrijving Bedragen
Vooruitbetaling €20,00
Totaal: €20,00
Subtotaal €20,00
BTW-bedrag * €0,00
Totaal €20,00
Te betalen in EUR
* Services afhankelijk van verlegging van BTW-heffing - BTW moet door de ontvanger worden toegevoegd overeenkomstig artikel 196 van EU-richtlijn 2006/112/EC

Zodra u deze factuur gaat inboeken voor belasting aangifte dan moet u er zelf nog 19% boven op rekenen.

Staat er ook duidelijk onder: Services afhankelijk van verlegging van BTW-heffing - BTW moet door de ontvanger worden toegevoegd overeenkomstig artikel 196 van EU-richtlijn 2006/112/EC

ju5t
31/10/08, 22:17
Zodra u deze factuur gaat inboeken voor belasting aangifte dan moet u er zelf nog 19% boven op rekenen.

Staat er ook duidelijk onder: Services afhankelijk van verlegging van BTW-heffing - BTW moet door de ontvanger worden toegevoegd overeenkomstig artikel 196 van EU-richtlijn 2006/112/EC

Uhh? Waar haal jij deze wijsheid vandaan?

Google factureert vanuit Ierland. BTW wordt dus gewoon verlegd zolang je een geldig BTW nummer hebt ingevuld. Zelfs wanneer ze factureerden uit de US ga je er zelf geen BTW bovenop zetten.

Phu
31/10/08, 23:32
edit get up heeft al duidelijke uitleg neergezet.

Simpel zat, anders www.belastingdienst.nl of een boekhouder in de buurt informeren.
die hebben meer verstand van zaken

WeServIT
01/11/08, 09:53
edit get up heeft al duidelijke uitleg neergezet.

Simpel zat, anders www.belastingdienst.nl of een boekhouder in de buurt informeren.
die hebben meer verstand van zaken
Een familielid van mij is boekhouder, dus ik denk dat hij er genoeg verstand van heeft.

p4ubenl
01/11/08, 10:55
Gezien Google binnen de EU zit (Ierland) en jij een geldig btw nummer hebt, veronderstel ik dat we hier te maken hebben met een intercommunitair 0% btw verdrag?
Info bij de boekhouder zal de precieze inhoud hiervan ophelderen, maar het komt erop neer dat je het bedrag incl. 0% btw moet betalen, en de btw zelf moet afhandelen in het land waar je zit.
Als het echter bijv. uit US komt, zal er zeer zeker nog btw bovenop gezet moeten worden, dit is tenminste zo met dedicated en hardware aankopen hier.

WilloW
01/11/08, 12:12
[QUOTE= BTW-bedrag * €0,00
* Services afhankelijk van verlegging van BTW-heffing - BTW moet door de ontvanger worden toegevoegd overeenkomstig artikel 196 van EU-richtlijn 2006/112/EC[/QUOTE]

In het stukje tekst staat de uitleg er al bij. De BTW is verlegd naar jouw. Zij doen dus niets met de BTW.
Hoe te verwerken? Waarschijnlijk gebruik je een boekhoudprogramma, daar kun je meestal een verdeelsleutel maken zodat je dit vlot kunt verwerken. Komt er kortweg op neer dat:

1. Je het bedrag inboekt
2. Het boekhoudprogramma automatisch 2 regels toevoegd:
a. Bijtelling van 19% BTW (BTW europees. Voor buiten europa is er andere code. Kijk maar even op je BTW aangifteformulier, dan zie je dat er verschil gemaakt wordt. Beide bij categorie 4)
b. En daarna de normale voorheffing.

Veel succes.

WilloW
01/11/08, 12:18
Zelfs wanneer ze factureerden uit de US ga je er zelf geen BTW bovenop zetten.

Lijkt me misverstand en/of niet zo verstandig. Als nl de BTW verlegd is, ben je verplicht in je eigen land de BTW te betalen. Dat geldt ook bij aankopen uit Amerika. (Doe je het niet, dan is het mogelijk belastingfraude. En kunnen ze, bij grotere bedragen, heel eenvoudig controleren omdat de BTW voorheffing (in je aangifte) dan niet meer klopt bij het inkoopbedrag).

Als de BTW NIET verlegd is, is veel lastiger. Moet je nl de BTW aan een bedrijf (in jouw voorbeeld Amerika) betalen, en vervolgens is het heel ingewikkeld om het weer terug te vorderen van de Amerikaanse fiscus.

FOXCOM Services
01/11/08, 18:14
0% btw tarief is enkel van toepassing op fysische goederen niet op diensten.

WilloW
01/11/08, 19:37
0% btw tarief is enkel van toepassing op fysische goederen niet op diensten.

Dit wordt voer voor fiscalisten. Wij leveren aan een klant in Finland op 0% BTW tarief. Hij moet daar gewoon hun VAT betalen. Omgekeerd is het niet anders als een andere partij vanuit buitenland aan ons levert.
Als het niet is toegestaan, omdat het alleen voor diensten zou mogen, dan moet hij ons BTW betalen en maar zien dat hij het terugvraagt van de Nederlandse fiscus (en vice versa).
Want BTW moet er hoe dan ook betaald worden. Anders verleggen we direct ons bedrijf naar het buitenland en berekenen we geen BTW meer. Dan worden de prijzen pas echt scherp!!

WeServIT
03/11/08, 13:42
Gezien Google binnen de EU zit (Ierland) en jij een geldig btw nummer hebt, veronderstel ik dat we hier te maken hebben met een intercommunitair 0% btw verdrag?
Info bij de boekhouder zal de precieze inhoud hiervan ophelderen, maar het komt erop neer dat je het bedrag incl. 0% btw moet betalen, en de btw zelf moet afhandelen in het land waar je zit.
Als het echter bijv. uit US komt, zal er zeer zeker nog btw bovenop gezet moeten worden, dit is tenminste zo met dedicated en hardware aankopen hier.
Dit is wat ik dus bedoelde..

Mensen zeggen en kraken je eigen bericht af terwijl ze zelf niet weten hoe het zit.

Bedankt voor de verdere uitleg hiervan zodat die mensen het ook begrijpen.

J.Haagmans
03/11/08, 17:54
Het kan duidelijker. Dit is gewoon een intracommunitaire levering. Binnen de EU is dat verplicht. Het betekent dat als iemand uit bijv. België iets op afstand aan mij verkoopt en factureert in Nederland (dus een koop op afstand), hij daar geen BTW of VAT over berekent, maar deze verplichting verlegt. Ik betaal hier dan het lokale BTW-tarief (19%) over dat bedrag aan de Belastingdienst. Dat geef je aan op je eerstvolgende aangifte omzetbelasting en dan moet je daar nog een apart formuliertje voor invullen (meen ik).

umf
03/11/08, 18:19
Onze accountant zet deze op de 0% hegging.
je hoeft niets te betalen en je krijgt ook niets terug.

WeServIT
04/11/08, 00:04
Het kan duidelijker. Dit is gewoon een intracommunitaire levering. Binnen de EU is dat verplicht. Het betekent dat als iemand uit bijv. België iets op afstand aan mij verkoopt en factureert in Nederland (dus een koop op afstand), hij daar geen BTW of VAT over berekent, maar deze verplichting verlegt. Ik betaal hier dan het lokale BTW-tarief (19%) over dat bedrag aan de Belastingdienst. Dat geef je aan op je eerstvolgende aangifte omzetbelasting en dan moet je daar nog een apart formuliertje voor invullen (meen ik).

Juist, dat is wat ik dus in hele simpele woorden probeerde te vertellen.. sorry voor de onduidelijkheid.

Zo wordt dat bij ons ook gedaan, mijn schoonbroer heeft namelijk eigen administratie kantoor die tevens mijn administratie beheerd. Ik neem aan dat hij dan wel zal weten hoe het zit.

Hopelijk is je vraag nu beantwoord.

Marco Mahieu
22/11/08, 17:15
Onze accountant zet deze op de 0% hegging.
je hoeft niets te betalen en je krijgt ook niets terug.

Volgens mij is het inderdaad zo simpel. Normaal als je binnen nederland van bedrijf naar bedrijf factureerd dan staat er 19% BTW op de factuur die door de leverancier aan de belastingdienst betaald wordt, en door de afnemer weer terug gevraagt wordt (bedrijven betalen immers geen BTW).

Als het tussen twee verschillende landen (bijv. belgie en nederland) zou gaan zou dit systeem ook opgaan. Dus de leverancier uit belgie stuurt een factuur aan de afnemer in nederland. De leverancier zet de BTW op de factuur en betaald deze aan de belgische belastindienst. Het nederlanse bedrijf zou vervolgens de betaalde BTW aan de belgische belastingdienst terug moeten vragen.

Omdat dat een vrij lastige en gecompliceerde situatie wordt zijn hierover binnen de EU een aantal afspraken gemaakt. "De verlegingsregeling". Hierbij wordt de BTW verlegt, de BTW wordt dus niet afgedragen aan de belgische belastingdienst, en de nederlandse ondernemer hoeft en kan dus ook nergens wat terug vragen. Je zou het dus inderdaad onder een 0% BTW tarief kunnen inboeken in je administratie.

Deze regeling is overigens dus alleen bedoeld voor facturen van bedrijven aan bedrijven.

joriz
22/11/08, 19:41
Google Adsense komt uit de USA
Google Adwords uit Ierland

:|

Triloxigen
24/11/08, 12:31
Dat heeft met belastingontwijking te maken :p