PDA

Bekijk Volledige Versie : Routit en poort 25



jantje.vlaam
31/10/08, 13:26
Om mijn klanten die vaak in het MKB zitten aan een goede ADSL verbinding te helpen ben ik met Routit in zee gegaan. Vaak is het een back-up lijn die niet veel gebruikt zal worden maar voor sommige klanten is het de primaire lijn omdat zij geen behoeft hebben aan een tweede lijn.

De prijzen zijn fors en de mogelijkheden in vergelijk met een zakelijke lijn van KPN beperkt, maar het is fijn om alles met 1 partij te kunnen regelen (althans dat dacht ik).

Poort 25 wordt door hun "Ironport" afgevangen en dan geforward naar het IP nummer. Al het mailverkeer loopt dus via hun eigen omgeving. Helaas is dit echter geen vrijblijvende dienst, hier vraagt men per domeinnaam € 6,00 per maand voor. Bij meerdere domeinen wordt het maandelijkse bedrag lager.

Waar ik als eerste mee zit is dat er bij de productbeschrijving van hun ADSL lijn nergens over wordt gerept dat er poorten worden geblokkeerd of worden afgevangen. (dat is een nare verrassing achteraf).
Dat men je dwingt om een dienst af te nemen waar men niet om gevraagd heeft. (al mijn servers worden geleverd met GFI Mailessentials met antispam en antivirus).

Wie heeft er dezelfde ervaring met Routit en hoe heb je het opgelost (behalve hun dienst maar slikken)?
Mag dit zomaar?

Jefke
31/10/08, 14:13
Hier in Belgie kan je bij veel access providers ook niet anders dan hun smtp te gebruiken voor uitgaande mail.

Wij hebben dat opgelost door onze relay ook te laten luisteren naar een andere poort naast poort 25, en die poort op de clients in te stellen.

pierce
31/10/08, 14:18
Een klant maakt ook gebruik van routit, mail wordt gerelayed via de server van routit.
Maar voorzover ik weet wordt er niet extra betaald wordt deze "service".

jantje.vlaam
31/10/08, 15:15
Een klant maakt ook gebruik van routit, mail wordt gerelayed via de server van routit.
Maar voorzover ik weet wordt er niet extra betaald wordt deze "service".

Deze service zou ook gratis dienen te zijn, nu is het een kwestie van koppelverkoop. Dat zij hun netwerk willen beschermen is prima, maar zadel de klanten niet op met verborgen kosten. Je klant kan zijn borst overigen nat maken lees hieronder de "nieuwe" dienstbeschrijving maar eens door.

__________________________________________________ ______________________________

Hieronder de hele dienstbeschrijving van Routit.


RoutIT lanceert haar nieuwe RoutIT Mail Service gebaseerd op de technologie van IronPort. Met de nieuwe Mail Service heeft RoutIT een oplossing gevonden om SPAM op de meest effectieve wijze te bestrijden. Door het gebruik van RoutIT Mail Service bent u, en/of uw eindgebruiker, van het SPAM-probleem af.

IronPort
IronPort maakt gebruik van de speciaal door hen ontwikkelde zogenaamde Senderbase technologie. Alle e-mail berichten worden eerst door een wereldwijde database op hun IP-ades gecontroleerd. Deze Senderbase database is de eerste en grootste e-mail monitoring service in de wereld en ontvangt data van 100.000 ICT gerelateerde bedrijven wereldwijd.

Wanneer de afzender in de database aangemerkt staat als een potentieel gevaar voor spam en/of virussen, dan zal deze geen toestemming krijgen om de e-mail af te leveren.

Door gebruik te maken van deze Senderbase technologie worden berichten al geblokkeerd voordat deze door de Internet Service Provider worden ontvangen. Dit levert een aanzienlijke besparing op in bandbreedte en dataopslag.


Nieuwe mogelijkheden via JAMES
De RoutIT Mail Service heeft, naast SPAM en Virus bestrijding, nog een aantal extra voordelen en mogelijkheden. Zo krijgt de eindgebruiker zelf de mogelijkheid om, middels de speciale webportal JAMES, de instellingen van zijn Mail Service te beheren.

Via JAMES kan de gebruiker zijn eigen SMTP servers beheren en, in geval van POP3, zelf gebuikers toevoegen, aliassen aanmaken, wachtwoorden wijzigen, distributielijsten samenstellen, etc.

Download HIER de handleiding voor JAMES, en kom zo alles over de nieuwe mogelijkheden te weten.

Tariefstelling
De Tariefstelling van RoutIT Mail Service is gebaseerd op een heel ander principe, als dat u dit momenteel van RoutIT gewent bent. U dient zich dan ook op de hoogte te stellen van deze nieuwe manier van werken.

Het licentie-principe van IronPort is gebaseerd op een domeinnaam, in combinatie met het aantal gebruikers (mailboxen) welke gebruik maken van het betreffende domein. Deze stelling is het uitgangspunt van de volgende tariefstelling:

Basiskosten
De basiskosten van de RoutIT Mail Service is gebasseerd op een domeinnaam. U betaalt een vast bedrag per maand, per domeinnaam, voor het gebruik van deze dienst. Hierin is een kleine staffel gemaakt, in geval men meer dan 3 domeinen per klant gebruikt.

De RoutIT Mail Service basis kosten zijn:
Domeinnaam (1 t/m 3 stuks) 6.00 euro per stuk DK=B (30%)
Domeinnaam (4 t/m - stuks) 3.00 euro per stuk DK=B (30%)

Licentiekosten (SPAM/anti-VIRUS)
Bovenop de basiskosten komen de licentiekosten voor het gebruik van anti-SPAM en anti-VIRUS. Deze licentiekosten worden in staffels in rekening gebracht. De staffel grootte wordt bepaald door het aantal eindgebruikers welke gebruik maken van de Mail Service (aantal clients).

U, als CSP Partner, bent zelf verantwoordelijk voor het bepalen van het aantal gebruikers door het selecteren van de juiste staffel grootte. De staffels kunnen op elk gewenst moment worden aangepast (meer of minder). De klant is uiteraard vrij om, binnen de gekozen staffel, het aantal mailboxen te wijzigen.

De licentie staffel is als volgt opgebouwd:
0 – 15 mailboxen 15 euro bruto per maand DK=B (30%)
16 - 20 mailboxen 20 euro bruto per maand DK=B (30%)
21 – 30 mailboxen 30 euro bruto per maand DK=B (30%)
31 – 60 mailboxen 60 euro bruto per maand DK=B (30%)
61 – 120 mailboxen 120 euro bruto per maand DK=B (30%)
121 – 240 mailboxen 240 euro bruto per maand DK=B (30%)
241 – 480 mailboxen 480 euro bruto per maand DK=B (30%)
481 – 720 mailboxen 720 euro bruto per maand DK=B (30%)

Belangrijk om te weten:

Een “mailbox” kan zowel een RoutIT POP3-account zijn, als een POP gebruiker achter een lokale SMTP oplossing bij de eindklant zelf.
Een mailbox kan/mag meerdere e-mailadressen (aliassen) bevatten.
Een distributielijst is OOK een mailbox
RoutIT Mail Service heeft GEEN eenmalige kosten
Migratie van bestaande Mail diensten naar RoutIT Mail Service.
Het is mogelijk om bestaande SMTP accounts te migreren naar de RoutIT Mail Service. IRMA voorziet in een “import-functie” waarmee de huidige SMTP instellingen worden overgenomen. Echter dienen de anti-SPAM definities opnieuw te worden ingevoerd in JAMES.

Bestaande POP3 accounts kunnen NIET worden overgezet naar de RoutIT Mail Service. U dient uw bestaande POP3-account in IRMA op te heffen, en vervolgens de RoutIT Mail Service nieuw te bestellen. (e.e.a. heeft te maken met uitgifte, beheer, en administratie van gebruikersnamen en wachtwoorden).

Voor het eventueel migreren van grote aantallen POP3 accounts kunt u contact opnemen met RoutIT, opdat er in overleg een passende (snel werkende) oplossing wordt gerealiseerd.

Documentatie


1 Dienstbeschrijving
2 Wat is IronPort
3 Handleiding JAMES

Vragen?
In geval u vragen heeft over de RoutIT Mail Service, dan kunt u contact opnemen met de Sales of Customer Care afdeling van RoutIT.

dreamhost_nl
31/10/08, 19:35
IronPort maakt gebruik van de speciaal door hen ontwikkelde zogenaamde Senderbase technologie. Alle e-mail berichten worden eerst door een wereldwijde database op hun IP-ades gecontroleerd. Deze Senderbase database is de eerste en grootste e-mail monitoring service in de wereld en ontvangt data van 100.000 ICT gerelateerde bedrijven wereldwijd.

Wanneer de afzender in de database aangemerkt staat als een potentieel gevaar voor spam en/of virussen, dan zal deze geen toestemming krijgen om de e-mail af te leveren.



Dus RoutIT bepaalt voor je wie jou wel of geen e-mail mag sturen...
Lijkt me zakelijk gezien iets wat je absoluut niet wilt. :thumbdown:

ronaldlokers
31/10/08, 23:17
Weet je zeker dat dat verplicht is om te kunnen mailen? Zover ik het lees is het gewoon een extra anti-spam dienst die je kunt afnemen

jantje.vlaam
31/10/08, 23:30
Update,

het is inderdaad niet mogelijk om mail op poort 25 te ontvangen zonder aanvullende dienst. Voor het doorsturen van SMTP verkeer dient de desbetreffende domeinnaam bij hun bekend gemaakt te worden en dat wordt al het verkeer doorgestuurd. Helaas is dit ook geen gratis dienst, het kost per domeinnaam € 9,00 ex btw per maand. Er worden er echter maximaal 3 in rekening gebracht, de 4e en verder zijn gratis. Ik kan dus voor mijn klanten de domeinnamen onder mijn account inbrengen en dan laten doorsturen naar de desbetreffende IP nummers. Maar dat kost me dan weer elke maand € 27,00.
Nu is dat bedrag niet het probleem, maar wel het principe. Het mag duidelijk zijn dat als ik dit van te voren geweten had ik niet voor Routit gekozen had. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee en bij deze dan ook de waarschuwing omtrent deze problemen.

Ik blijf het belachelijk vinden dat ze je dwingen extra diensten af te nemen als je eenmaal een ADSL verbinding via hen afneemt. E-mail is voor bedrijven de primaire reden om een ADSL verbinding te nemen. Het internetverkeer komt pas op een tweede plaats. Volgende aansluitingen gaan gewoon weer naar KPN. Nu alleen hopen da ze niet weer drie dagen plat gaan.

pierce
31/10/08, 23:32
koppelverkoop is toch niet toegestaan? ;)

jantje.vlaam
31/10/08, 23:40
koppelverkoop is toch niet toegestaan? ;)

Nee, dat heb ik ze ook al gemaild, maar los dat maar eens op. Het enige dat ik kan doen is geen lijnen meer van ze afnemen. Maar deze maand heb ik er al 5 verkocht en heb ik die van mezelf naar hen gemigreerd. Daar zit ik een jaar aan vast. Twee klanten gebruiken ze exclusief als backup lijn, twee andere klanten als primaire verbinding en dan de lijn van mezelf. Blij wordt ik er in ieder geval niet van.

Randy
01/11/08, 00:22
stunnel installeren en in het datacentrum uit laten komen een optie? Eventueel via een eigen relay.

gjtje
01/11/08, 00:33
Al het andere dan poort 25 kan wel dus je zou inderdaad zelf in een DC een relay machine kunnen ophangen en dan doorsturen naar poort 2525 bijvoorbeeld.
Op zich niks mis met een goed spamfilter, het voordeel is wel dat de smtp server meteen dubbel en dwars is uitgevoerd.

Randy
01/11/08, 00:37
Ik blijf het lastig vinden, dichte poorten 25, zeker op zakelijke aansluitingen. Ik weet niet in welk datacentrum je staat, maar zou het een optie zijn RoutIt de lijnen daar te laten termineren? Dan heb je alles in eigen hand.
De genoemde kosten en verplichtingen zijn ronduit belachelijk. Misschien het zaakje eens neerleggen bij ICTrecht?

J.Haagmans
01/11/08, 20:26
koppelverkoop is toch niet toegestaan? ;)

Hier is geen sprake van koppelverkoop.

jantje.vlaam
03/11/08, 10:30
Vrijdag nog gesproken met de directie van Routit, het is gewoon slikken of weggaan.

Voor de duidelijkheid, ik heb geen rackspace bij Routit, het gaat om ADLS verbindingen naar locaties van klanten toe. Daar wordt in de meeste gevallen een MS SBS server geplaatst.

Om SMTP verkeer over hun lijnen te laten doorsturen naar het desbetreffende IP nummer vragen ze per domeinnaam en per maand geld. Het gaat om € 9,00 per domein. Daar krijg ik dan nog subdealer korting op, maar dan gaat het om € 6,xx per domeinnaam. Er worden per aansluiting maximaal 3 domeinnamen gefactureerd en ik kan alle domeinnamen bij 1 klant (mezelf) onderbrengen. Kost het met € 19,00 per maand extra voor deze "service".

Omdat ik 1 jaar vast zit aan de lijnen en het verhuizen van een ADSL verbinding niet echt iets is waar je op zit te wachtten ben ik maar "akkoord" gegaan. De eenmalige kosten van € 45,00 krijg ik van ze terug. Maar dat is natuurlijk een doekje voor het bloeden.


Over het wel of geen koppelverkoop zijn, het lijkt er in mijn ogen aardig op.

(hier van Wikipedia)

__________________________________________________ ___________
Koppelverkoop

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie


Ga naar: navigatie (http://nl.wikipedia.org/wiki/Koppelverkoop#column-one), zoeken (http://nl.wikipedia.org/wiki/Koppelverkoop#searchInput)
Er is sprake van koppelverkoop, wanneer de leverancier de verkoop van een bepaald product afhankelijk stelt van de koop van een ander, onderscheiden product van de leverancier of van iemand die door de leverancier is aangewezen. Het eerste product wordt het „koppelende” product genoemd, en het tweede het „gekoppelde” product.
Vaak verkoopt de leverancier het koppelende product voor een laag bedrag en maakt de winst op het gekoppelde product. Sprekende voorbeelden zijn de verkoop van cartridges (gekoppelde product) bij printers (koppelende product) en scheermesjes (gekoppelde product) bij krabbertjes (koppelende product). Het kan echter ook zijn, dat een product het niet zonder zijn koppelverkoop kan stellen: je zou vreemd opkijken wanneer een schoen zonder schoenveters verkocht zou worden.
In een aantal gevallen is koppelverkoop in Nederland verboden op grond van de Mededingingswet (http://nl.wikipedia.org/wiki/Mededingingsrecht) (art. 24 ev.[1] (http://nl.wikipedia.org/wiki/Koppelverkoop#cite_note-0)). Daarvoor is, volgens de jurisprudentie, in het algemeen het volgende noodzakelijk:

Ten eerste moet het gaan om afzonderlijke producten die gekoppeld worden. Er moet, met andere woorden, een afzonderlijke markt bestaan voor de beide producten en die producten moeten voor consumenten ook gezien worden als onderscheidende producten.
Ten tweede moet er (vanzelfsprekend) sprake zijn van koppeling, het ene product moet direct of indirect vast zitten aan het andere product.
Ten derde moet er sprake zijn van een machtspositie van de leverancier, de leverancier van het koppelende product moet bijvoorbeeld een "aanzienlijke marktmacht" hebben.
De vierde eis is dat er een substantieel deel van de markt door de koppeling wordt aangetast.
__________________________________________________ ____

Aan punt 3 voldoen ze toch. Ik kan via geen enkele andere partij mijn mail over hun lijn krijgen.

Bij deze in ieder geval iedereen gewaarschuwd dat Routit niet zo'n fijne partij is dan ze je willen laten geloven. Niemand praat over bijkomende kosten totdat het te laat is. Mijn volgende klanten gaan gewoon weer lekker naar KPN zakelijk en voor een backup lijn zoek ik wel een andere partner.

Patrick_st
03/11/08, 21:38
Bij deze in ieder geval iedereen gewaarschuwd dat Routit niet zo'n fijne partij is dan ze je willen laten geloven. Niemand praat over bijkomende kosten totdat het te laat is. Mijn volgende klanten gaan gewoon weer lekker naar KPN zakelijk en voor een backup lijn zoek ik wel een andere partner.


Wij leveren sinds kort ook lijnen via RoutIT en kwamen er ook te laat achter dat deze poort geblokkeerd wordt. Het gaat helemaal nergens over, zeker omdat het zakelijke lijnen betreft.

De service van RoutIT vind ik verder wel top, snelle leveringen en bij een storing heb je altijd snel iemand aan de lijn die ook echt weet waar hij over praat. Dat heb ik bij KPN zelf nog niet meegemaakt...

Zijn er vergelijkbare partijen als RoutIT maar dan zonder deze blokkade?

jantje.vlaam
03/11/08, 22:50
Ik ben verder ook tevreden over Routit, maar ik vindt het belachelijk dat ik maandelijks moet betalen voor het openzetten van poort 25. Daar hoeven ze niets voor te doen. Ik adviseer je ook je beklag te doen, alleen dan kunnen ze dit belachelijke policy aanpassen.

ju5t
03/11/08, 23:11
Als je hulp nodig hebt bij het opzetten van een relay server, let me know. Geheel vrijblijvend natuurlijk. Je kunt vrij snel up and running zijn met bijvoorbeeld een VPS.

jantje.vlaam
04/11/08, 16:36
Ik kan mijn teksten in dit topic niet meer aanpassen. Kan iemand (forum admin) mijn teksten leegmaken?

Dreas
04/11/08, 17:02
Ik zou inderdaad ook gewoon de mail gaan ontvangen op poort 26 (of iets dergelijks) en een mailrelay (+fallback) opzetten in een datacenter op poort 25. Er zijn ook genoeg externe partijen die zo'n dienst aanbieden. Wellicht kunnen jullie gezamenlijk een relay opzetetn om op kosten te besparen :)

Apoc
04/11/08, 18:11
Als in de AV van het bedrijf in kwestie staat dat je geen eigen mailserver op hun verbinding mag draaien (wat niet geheel onbegrijpelijk is) en dat poort 25 niet gebruikt kan worden, dan vind ik dat niet onredelijk. Als iedereen een eigen mailserver zou gaan draaien op een "huis-tuin-en-keuken verbinding" dan levert dat natuurlijk allerlei extra kosten op voor de ISP (en dan voornamelijk in de zin van dat het risico dat er IPs geblacklist worden aanzienlijk groter is - wat de personeelskosten flink kan opschroeven).

Er zijn erg veel ISP's die poort 25 blokkeren. Naar mijn mening is dat vaak terecht, maar het moet natuurlijk wel duidelijk vermeld worden.

Zoals Dreas al zei; een mailserver hoort eigenlijk sowieso in een datacentrum te draaien, waar deze wel met andere mailservers over poort 25 kan communiceren. Je moet dan zelf natuurlijk nog wel mail naar die mailserver kunnen sturen, maar dat is een kwestie van een andere poort (ook) open te zetten op de server hiervoor, bijvoorbeeld poort 26. Je kan dit natuurlijk aan de host vragen als je de server niet zelf beheert.


Ik kan mijn teksten in dit topic niet meer aanpassen. Kan iemand (forum admin) mijn teksten leegmaken?

In principe is dat niet mogelijk, tenzij daarvoor een uitzonderlijke reden is. Neem hiervoor even contact op door je eigen bericht te rapporteren en een uitleg over waarom je de posts verwijderd wilt hebben.