PDA

Bekijk Volledige Versie : Openstaande racks in het datacentrum (wht fittie)



Tim.Bracquez
29/10/08, 23:02
Wat erger is, het aantal openstaande racks... vergeten te sluiten...

Je kan er zo je spullen uithalen, uiteraard doe je dat niet maar het is niet de eerste persoon die in een DC iets meeneemt...

t.bloo
29/10/08, 23:20
> openstaande racks

Bij een datacenter waar wij colo hebben viel het me laatst op hoeveel racks geen slot of een opengebroken slot hebben. Dat is ook niet wat je in een DC zou verwachten.

santema
30/10/08, 02:30
Wat erger is, het aantal openstaande racks... vergeten te sluiten...

Je kan er zo je spullen uithalen, uiteraard doe je dat niet maar het is niet de eerste persoon die in een DC iets meeneemt...

Tja, dat soort mensen mogen van mij per direct op straat gezet worden (incl server). We doen zelf bijna geen colo, maar als dit soort dingen voorkomen...

Ik laat zelf ook racks wel eens openstaan, meestal tijdens een pauze of iets dergelijks.

Tim.Bracquez
30/10/08, 03:00
Tja, dat soort mensen mogen van mij per direct op straat gezet worden (incl server). We doen zelf bijna geen colo, maar als dit soort dingen voorkomen...
Uiteraard, dat is maar normaal... het wil niet zeggen als er iets voor het grijpen staat dat je het moet meenemen ;)

Vind het gewoon soms de laatste tijd(enige tijd...) wel erg wat er zo al open staat, of bewakers die je gewoon een soort van loper mee geven... even overal door. Zelfs de medewerkers van pcextreme konden niet door alle deuren door ... en ik met mijn 'key' wel.

Laat de bewaker je alleen het DC binnen zonder begeleiding met een sleutel waar je qwasie overal doorgeraakte, zoek maar je servertjes.

Menselijke fouten zullen er altijd wel zijn... technische fouten ook (door een mens gemaakt :balloon: )

Phu
30/10/08, 12:53
Tja, dat soort mensen mogen van mij per direct op straat gezet worden (incl server). We doen zelf bijna geen colo, maar als dit soort dingen voorkomen...

Ik laat zelf ook racks wel eens openstaan, meestal tijdens een pauze of iets dergelijks.
Ik vind een rack open staan minder erg dan iemand anders zijn stekker eruit trekken
He Peter ?

santema
30/10/08, 13:10
Ik vind een rack open staan minder erg dan iemand anders zijn stekker eruit trekken
He Peter ?

Ik neem aan dat je mij bedoeld sinds dit precies in jouw kinderlijke gedrag past :).

Maargoed, nog maar een keer dan:

Als je een (gamma) powerbar (met schakelaar!!) tussen de kabels/servers van je onderbuurman hangt dan vraag je er zelf om, even voor de duidelijkheid, de stekker was er niet uit, de schakelaar was om :).

EDIt, als we toch zo gaan beginnen, wie factueerd nou een verkeersboete :D?

Phu
30/10/08, 13:24
We kunnen wel zo doorgaan maar ging erom je snap wat ik bedoel.
stroom eraf betekend hele rack offline dus omzet mislopen

Deur open kan minder gebeuren overal hangen immers camera's.
alsof iemand even 10 server gaat weghalen oid.

Die powerbar was geleverd door mijn leverancier cq werkgever dat wist je
die stond in de planning te worden vervangen door een 1u rackmountable zonder aan uit knop heb ik toen ook gedaan maar op dat moment.

We hebben nu geen last meer van dit soort dingen.
betere leverancier direct klant bij een datacenter noem maar op :)

santema
30/10/08, 13:29
Eerlijk? nee ik snap totaal niet waarom je dit na ~ 3 jaar weer aanhaalt maargoed.

En nee iemand haalt niet zomaar een aantal servers weg, maar de meeste mensen hebben wel gereedschap/onderdelen/cd's liggen als ze aan het werk zijn.

Offcourse is alles nu beter bij jullie, daarom run je tenslotte ook een bedrijf dat miljoenen per maand omzet :).

Phu
30/10/08, 13:38
paar miljoen zou leuk zijn,doe daar helaas wel paar jaar over.

santema
30/10/08, 13:44
Jij hebt echt niks beters te doen he :D?

Ga werken ofzo.

santema
30/10/08, 13:47
Je wilt blijkbaar mij de grond in krijgen (wat natuurlijk je goed recht is als Nederlander (vrijheid van meningsuiting enzo), maar misschien moet je daar even goed over nadenken aangezien er ook nog wel wat feiten over jou bekend zijn. Als je dit echt via WHT wilt uitvechten dan moet je even met domenico overleggen of je daar een apart topic voor mag maken (de feiten over jou zijn daar vast interessant genoeg voor namelijk :).

Phu
30/10/08, 13:54
Ik vecht niets uit, heb toch ook geen ruzie met je ?
Gaf alleen aan dat ik een powerkabel of stekker los trekken even erger vind jij zoekt er iets achter toch ?

santema
30/10/08, 14:00
Ik doelde eigenlijk meer op het gene wat uit je post is nu:


paar miljoen zou leuk zijn,doe daar helaas wel paar jaar over.

weet niet net als dat ik fotos maak van mensen die spullen kopen van mij?

Ber|Art
30/10/08, 14:09
Kunnen we ontopic heren, dit vechten jullie maar ergens anders uit!

Phu
30/10/08, 14:16
Kunnen we ontopic heren, dit vechten jullie maar ergens anders uit!

Hi Berrie ik had dat bericht zelf al gewijzigd hij doet er NU moeilijk over toch ?
dat bericht staat er toch niet meer.

-Kevin
30/10/08, 16:59
Hi Berrie ik had dat bericht zelf al gewijzigd hij doet er NU moeilijk over toch ?
dat bericht staat er toch niet meer.

Ber|Art edit: Flame

Mikey
30/10/08, 17:11
tja, goed voorbeeld doet volgen ....

Tim.Bracquez
30/10/08, 17:11
Dus, vele hebben vaak een laptop, cd's, serials, kabels,... in zo'n rack liggen. Zijn er eigenlijk al gevallen bekend waarbij zo'n dingen gewoon verdwijnen?

Is zo iets als, ow kabel vergete ... ach neem ik maar uit een openstaand rack :nono:

Stewie
30/10/08, 17:14
Dus, vele hebben vaak een laptop, cd's, serials, kabels,... in zo'n rack liggen. Zijn er eigenlijk al gevallen bekend waarbij zo'n dingen gewoon verdwijnen?

Is zo iets als, ow kabel vergete ... ach neem ik maar uit een openstaand rack :nono:
Er zijn genoeg simpele zielen die stroomkabels van monitoren stelen. Dan heb je een rack met voor 30.000 euro aan apparatuur en dan heb je dus een hersen afwijking waardoor je een kabel van 1 euro 50 moet stelen. Het gaat echt nergens over.

Helaas zelf ook eens gehad dat een klant van een klant van een klant (zo gaat dat met klanten die losse colo aanbieden) wat server geheugen meenam en die avond op WHT te koop aan heeft geboden. Lekker slim als je op 7 camera's staat. Dan hoef je ook nooit meer in het DC te komen.

Trafego
30/10/08, 17:15
bij ons een usb dvd speler en een server al verdwenen door van die algemene "lopers"

Glenn
30/10/08, 17:17
Uit het rack niet, maar destijds bij TransIP verdwenen regelmatig de algemeen beschikbare schroevendraaiers, USB-muizen en powercords.

En ik moet je bekennen dat ik ook wel eens het gereedschapsetje van Redbus in m'n auto tegenkwam. Volgende dag keurig teruggebracht, maar kan me voorstellen dat het verdwijnt.

Tim.Bracquez
30/10/08, 17:23
En ik moet je bekennen dat ik ook wel eens het gereedschapsetje van Redbus in m'n auto tegenkwam. Volgende dag keurig teruggebracht, maar kan me voorstellen dat het verdwijnt.

In de haast kan je dat voor hebben dat je het na een lange nacht in je auto achter laat, stond ook eens in het DC rond te kijken en zag daar gewoon tussen een deur vaan een rack (deur op slot) mooi de netwerk kabels steken, lekker gekneld. Er lagen ook een paar sata kabeltjes zomaar op de grond, waarschijnlijk in haast vertrokken.

Nielsvk
30/10/08, 17:31
Dat vind ik dus ook het grootste nadeel bij de nieuwe server ruimte in Grafix (CPL), alle racks zijn open.

Trafego
30/10/08, 17:41
alle racks open, en geen eigen cage hebben zou ik er al geen hardware weghangen :)

santema
30/10/08, 17:41
Ber|Art edit: Flame

Trafego
30/10/08, 17:45
Ber|Art edit: Flame

Nielsvk
30/10/08, 17:48
Er is nog geen eigen case, volgens mijn leverancier komt deze er zeer binnenkort. :)

Spyder01
30/10/08, 17:49
En ik moet je bekennen dat ik ook wel eens het gereedschapsetje van Redbus in m'n auto tegenkwam. Volgende dag keurig teruggebracht, maar kan me voorstellen dat het verdwijnt.

Nou ja, zoiets kan gebeuren. Okee het "hoort" niet, maar als het je overkomt en je brengt het terug zodra je het merkt, zal er geen haan om kraaien lijkt mij. Het is mij ook wel eens gebeurd (bij een klant) dat ik toen ik mijn spullen meenam, er ook iets van de klant tussen zat. Gewoon gebeld toen ik erachter kwam en was er niks aan de hand.

Dan blijf je in iedergeval eerlijk en zul je er ook geen problemen mee krijgen als ze erachter komen.

jeroen2496
30/10/08, 17:51
Ik doe mn rack ook altijd goed dicht, zie inderdaad vaak mensen die hun rack gewoon openlaten staan...los van het stelen, het maken van een defect of stroom uitschakelen kan ook voor heel wat schade zorgen. Iemand ooit meegemaakt dat zoiets gebeurde?

RichardVD
30/10/08, 18:38
Herinner me nog een topic over toetsenbord geleend,http://www.webhostingtalk.be/archive/index.php/t-110120.html.

Ik vind het eigenlijk wel heel appart dat er zoveel openstaande racks zijn, en zelfs racks die niet eens afgesloten kunnen worden. Zelfde idee als je de deur van je huis niet dicht doen of geen deur erin hebben.

gjtje
30/10/08, 18:55
Waarom zou je alles op slot moeten doen? Wat voor vreemde kronkel heb je om aan ander mans spullen te moeten zitten?

De meeste DC hebben trouwens toch kluisjes waar je spare parts in kunt leggen?

pierce
30/10/08, 19:53
Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand een rack vergat dicht te doen, wel zie ik regelmatig nog een a4'tje in de kast liggen met daarop alle gebruikersnamen en wachtwoorden... soms zelfs met bijbehorend ip adres, maar meestal staan die al op de server geplakt...

Dat vind ik eigenlijk nog slordiger dan je kast vergeten af te sluiten...

Paulewk
30/10/08, 20:17
Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand een rack vergat dicht te doen, wel zie ik regelmatig nog een a4'tje in de kast liggen met daarop alle gebruikersnamen en wachtwoorden... soms zelfs met bijbehorend ip adres, maar meestal staan die al op de server geplakt...

Dat vind ik eigenlijk nog slordiger dan je kast vergeten af te sluiten...

Dat heb ik regelmatig meegemaakt dat Redbus nog remote hands voor ons deed, kwam je uur / dag later, lag de remote hands request nog op het karretje wat gebruikt was inclusief username en password...

Verder kluisjes in een DC? Nog nooit tegengekomen en heb al aardig wat DC's gezien, maar het kan natuurlijk zijn dat ik er overheen gekeken heb :).

Over racks afsluiten, ik vind dat ook gewoon geld, ook al staat een rack open, je blijft gewoon met je poten van andermans spullen af.

dennis0162
30/10/08, 20:21
Verder kluisjes in een DC? Nog nooit tegengekomen en heb al aardig wat DC's gezien, maar het kan natuurlijk zijn dat ik er overheen gekeken heb :).



Bij Nedzone heb je kluisjes:)

Trafego
30/10/08, 20:36
kluisjes staan er in reassonnet ook (op de vloer zelf o.a)
Nedzone idd ook, volgens mij stewie ook maar weet ik niet zeker (wedare)

DutchTSE
30/10/08, 20:44
Over racks afsluiten, ik vind dat ook gewoon geld, ook al staat een rack open, je blijft gewoon met je poten van andermans spullen af.
Zo denk ik er inderdaad ook over.. ondanks dat 90% van alle rittal racks met dezelfde sleutel werkt haal ik het nog niet in me hoofd om "mijn sleuteltje" even op iemand anders zijn rack uit te proberen.

Zal ook wel verschil in opvoeding zijn :p

Wynand
30/10/08, 20:54
Bij Nedzone heb je kluisjes:)Heb ze al zien staan maar nooit verder over nagedacht. Lijken me eigelijk iets te krap voor spareparts? Een paar harddisks of wat geheugen kan je er in kwijt, maar dingen als voedingen of moederborden denk ik niet dat er veel gaan inpassen.

AW-Hosting
30/10/08, 21:32
Dit zijn al wat oudere foto's maar dit waren toen de kluisjes, geloof ik staan er al meer is het niet?
Er past in ieder geval niet zo heel erg veel in!

Wynand
30/10/08, 21:36
@Falcon2: dat zijn ze inderdaad, maar er staan er nu meer dan dat.

AW-Hosting
30/10/08, 22:00
Ja dat gaf ik ook al aan;)
Het zijn er inderdaad meer geworden, maar dat is ook wel nodig met de huidige uitbreidingen..

Eigenlijk toch wel erg dat je mensen niet in dezelfde ruimte kan toevertrouwen aan je eigen spullen, gelukkig is dit bij NedZone niet zo erg doordat het een vrij lokaal en klein datacenter is. In vergelijking met grote datacenters zoals WeDare etc.
Dit heeft (naar mijn ideeën) alleen maar voordelen, daarom hebben wij ook voor ze gekozen.

Glenn
30/10/08, 22:03
Ach man, in die 'goeie' ouwe Redbustijd (dat het nog niet van Telecity was en dat je een blik Polen zonder moeite naar binnen smokkelde) stonden er wekenlang flinke stapels dozen met nieuwe Dellmachines. Gewoon bereikbaar en makkelijk mee te nemen. CDtjes en serials voor de W2K3 install. Ik heb me moeten inhouden ;)

Paulewk
30/10/08, 22:23
Serials?

Ga naar een willekeurige school, op elke PC zit wel een serial sticker :)

Tim.Bracquez
30/10/08, 22:27
Serials?

Ga naar een willekeurige school, op elke PC zit wel een serial sticker :)

ach, zo'n sticker is niet echt een beveiliging... zoals die markering (ingebrand) op een fiets, halen ze zo er af...

vipeax
30/10/08, 22:58
Serials?

Ga naar een willekeurige school, op elke PC zit wel een serial sticker :)
Wel geen Windows Server 2003, die heb ik liever. :innocent:
Openbare leerruimtes. :thumbup:

Tim.Bracquez
30/10/08, 23:02
ach, zo'n sticker is niet echt een beveiliging... zoals die markering (ingebrand) op een fiets, halen ze zo er af...


Wel geen Windows Server 2003, die heb ik liever. :innocent:
Openbare leerruimtes. :thumbup:

Had verkeerd begrepen, dacht dat hij serials bedoelde zo van die volgnummertjes. Labeltjes dat je wel vaker in opleidingscentra, bib, openbare plaatsen ziet op pc's en randapparatuur.
:lovewht:

IT-worX
30/10/08, 23:03
In LCL destijds, in de Cain kamer (realroot voor degene die hem niet kennen) lag er ook dikwijls spul te vinden hoor, en alles stond open en bloot. APC's, switches, servers, alles kon je er vinden. Was wel erg grof...

J.Haagmans
30/10/08, 23:05
Had verkeerd begrepen, dacht dat hij serials bedoelde zo van die volgnummertjes. Labeltjes dat je wel vaker in opleidingscentra, bib, openbare plaatsen ziet op pc's en randapparatuur.
:lovewht:
Die zitten er meestal trouwens ook niet op ter beveiliging, maar gewoon zodat je niet met omschrijvingen als "derde PC van rechts in de vierde rij van achter als je met je rug naar het grote raam staat" hoeft te werken ;)

Tim.Bracquez
30/10/08, 23:13
Die zitten er meestal trouwens ook niet op ter beveiliging, maar gewoon zodat je niet met omschrijvingen als "derde PC van rechts in de vierde rij van achter als je met je rug naar het grote raam staat" hoeft te werken ;)

mja best handig dan weet je waar alles staat enzo

Een winkel zonder kassa, waar je niets mag meenemen (het laatste zullen sommigen wel eens kunnen vergeten denk ik)

McG_NL
30/10/08, 23:47
Sorry, maar moet je niet gewoon met je poten van andermans spullen afblijven?

Tim.Bracquez
30/10/08, 23:51
Sorry, maar moet je niet gewoon met je poten van andermans spullen afblijven?

ja daarmee ben ik met je eens, maar het aantal diefstallen neemt niet met de jaren af ... dus ik denk dat het bij anderen dan soms wat klemt.

Ik denk ook dat er soms dingen per ongeluk worden meegenomen en sommigen niet meer de moeite doen om dit terug te brengen...

vipeax
30/10/08, 23:58
Sorry, maar moet je niet gewoon met je poten van andermans spullen afblijven?

Daar zijn sommige mensen het niet mee eens Het zou best fijn zijn als iedereen zich gewoon normaal gedroeg, dan kon je ook nooit je sleutels vergeten, want die zijn dan niet nodig. :surrender:

swedendedicated
31/10/08, 00:09
Leuk topic, ik kom net terug uit Zweden :) In het dorp waar ik woon staan de fietsen gewoon los :) Auto's staan ook vaak los als mensen even naar de supermarkt gaan. In Nederland hoef je dat niet te proberen.

pierce
31/10/08, 00:11
Leuk topic, ik kom net terug uit Zweden :) In het dorp waar ik woon staan de fietsen gewoon los :) Auto's staan ook vaak los als mensen even naar de supermarkt gaan. In Nederland hoef je dat niet te proberen.

Ik leg mijn auto ook nooit aan de ketting hoor, maar het is dan ook een volvo ;)

cyberbootje
31/10/08, 00:14
Hier ook vaak zat open kasten gezien met spul in, niet goed als je het ook maar in je hoofd haalt lijkt me;)

Bij m'n allereerste colo machine heb ik ervan mogen genieten dat iemand m'n stroom kabel eruit had geflikkerd.
Het was rond 00:00 en opeens gingen alle bellen rinkelen en duurde paar min. Volgende dag verhaal halen bij mijn hoster en die vertelde me doodleuk dat waarschijnlijk een klant de verkeerde kabel eruit had getrokken, mag je dat daarna aan jou eigen klanten uitleggen uiteraard->|

swedendedicated
31/10/08, 00:18
Opvallend dat er veel Audi rijden en je totaal geen Franse auto's ziet (logisch natuurlijk) En dan vooral de A5 zie je erg veel, maarja als je nagaat dat de 1.8 TFSI slechts 295.000 kroontjes kost (ruwweg 30 duizend euro) en hier zo'n 40 duizend kost kun je wel nagaan hoe hard we genaaid worden. Voor de diesel rijders: 2.7 TDI 358.600 en de S5 532.300 kroontjes :)

Piwi-Web
31/10/08, 00:34
Open kasten heb ik ook wel eens gezien. Zelfs met spul dat nog buiten de kast ligt!
En nee, niemand was daar, de week erna stond alleen de kast nog open.

Spyder01
31/10/08, 00:35
Leuk topic, ik kom net terug uit Zweden :) In het dorp waar ik woon staan de fietsen gewoon los :) Auto's staan ook vaak los als mensen even naar de supermarkt gaan. In Nederland hoef je dat niet te proberen.

De mentaliteit in Zweden is sowieso anders. Ik draai meestal de deuren automatisch op slot, maar van het "voorhuis" eigenlijk nooit. Ik ga ook echt de tuinset niet naar binnenslepen. Als ik hier iets buiten laat staan, is het zo weg.

Overigens ga ik niet weer met een diesel die kant op... Ze hebben mijn inziens daar toch echt wat te weinig dieselpompen (of ik wacht te lang met tanken :innocent: )

Maar waarom mensen uit een datacenter jatten snap ik echt niet. Diefstal uit een winkel kun je "verwachten" met het oog op drugs / drank verslaafden, zwervers enz. Maar uit een datacenter? Tja... waar gaat het heen.

Phu
31/10/08, 02:15
Ber|Art edit: Ontopc

-Kevin
31/10/08, 09:09
Ber|Art edit: Flame

Dus mijn vraag is wat doe je eigenlijk met die servers? Verhuren/Verkopen?

martysmarty
31/10/08, 09:30
Leuk topic, ik kom net terug uit Zweden :) In het dorp waar ik woon staan de fietsen gewoon los :) Auto's staan ook vaak los als mensen even naar de supermarkt gaan. In Nederland hoef je dat niet te proberen.

Tja, in Stockholm staan de helft van de racks ook open de helft van de tijd. Dat kan hier nou eenmaal.

Datacenter is ook net iets anders dan in NL. Geen intekenen nodig, er is zelfs geen beveiligings personeel aanwezig.

Uiteraard wel veel camera's. Daarnaast zit op elke suite en cage een alarm die je zelf moet uitschakelen, en heb je een toegangspas nodig om binnen te komen (RFID chip met pin code).

Ber|Art
31/10/08, 09:34
Goed jullie hebben het weer voor elkaar een Lounge topic gesloten, ik zal straks nog even alle flames en bashes punten gaan geven...