PDA

Bekijk Volledige Versie : Gemount externe backup, juiste manier van backup?



schretlen
29/10/08, 18:28
Hallo,

We hebben bij een hosting partij een dedicted server gehuurd, daarbij zit een externe dagelijks back-up en volledige support.

Op deze dedicated server (raid 1 - 80 GB hardeschrijf) stond Cpanel op een linix server.

Door een menselijkfout is het commando "rm -rf /" ingetypt in shell, deze code is snel (na 2 minuten) gestopt.

Helaas is heel de besturingsysteem verloren gegaan samen met 30 (van de totaal 150) hosting accounts.

Nu hadden we vertrouwen op de dagelijkse back-up en hadden gehoopt dat deze snel terug geplaatst kon worden.
Het ergste probleem was dat de hostingprovider de remote backup directory "/backups" gemound had zitten. Waardoor heel de back-up ook verloren is gegaan.

Nu heb ik hiervoor een aantal vragen:
- Is het een goede manier om zo back-ups op een externe server te maken?
- Is de hostingpartij in dit geval schuldig doordat ze op een verkeerde manier de back-ups hebben gemaakt?
- Komt deze manier van back-up maken vaker voor?

Verder zou ik graag willen weten of er manieren zijn of data terug te halen van de hardeschrijf.
De hardeschrijf is aangemaakt door de raidcontroller en LVM.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Alvast bedankt,

Cédric

gjtje
29/10/08, 19:34
Een reconstructie bedrijf kan de gegevens nog wel terug halen, er zijn ook linux tools die je kan proberen. Zo heb ik ook al eens foto's van SD kaarten teruggehaald.
het meest belangrijke is dat er niks meer met die schijf gebeurt, geen enkele schrijf actie.

Een back-up disk mounten is niks mis mee, ik zou deze wel daarna weer unmounten om dit soort fratsen te voorkomen. ;)

t.bloo
29/10/08, 19:57
unmounten na het backuppen is wel redelijk standaard, maar wordt lang niet altijd gedaan

bvankuik
29/10/08, 20:00
- Is het een goede manier om zo back-ups op een externe server te maken?

Nee.


- Is de hostingpartij in dit geval schuldig doordat ze op een verkeerde manier de back-ups hebben gemaakt?

Ja.


- Komt deze manier van back-up maken vaker voor?

Nee.

Mijn twee centen (pré-crisis)

Phu
29/10/08, 20:04
Heb je de disk nog liggen ?
met sommige eenvoudige tools kan je een hele disk met rm -rf soms wel terug halen
voorwaarde is dat je hem niet moet hebben overschreven.

Ik heb vorige een hdd 95% teruggehaald met het progamma
explore2fs windows programma die ext2 en ext3 zonder problemen uitleest.

Kost je tijd maar zeker de moeite waard 3 dagen.

systemdeveloper
29/10/08, 20:43
Nu heb ik hiervoor een aantal vragen:
- Is het een goede manier om zo back-ups op een externe server te maken?
- Is de hostingpartij in dit geval schuldig doordat ze op een verkeerde manier de back-ups hebben gemaakt?
- Komt deze manier van back-up maken vaker voor?

- In een managed omgeving waarbij klanten geen root password hebben, kan dit inderdaad afdoende zijn, afhankelijk van hetgeen er met die nfs mount gebeurd. (Wordt op de remote server misschien dagelijks nog gebackupped voor historie.., weet ik veel)
- zie je contract. Waarschijnlijk wel, maar of dat je probleem oplost betwijfel ik. Aansprakelijk stellen voor de schade zal meestal niet lukken indien je zelf de schade veroorzaakt hebt.
- Ja, want om hostertje te worden, heb je maar een paar tientjes voor een kvk inschijving nodig. Om hoster te blijven, heb je een grotere investering nodig.

cyberbootje
29/10/08, 23:39
Met filescavenger (progje is < 1 mb) heb ik in het verleden hele goede resultaten geboekt.
Het is een .exe bestand maar die linux schijf kan je dus gewoon aansluiten op je pc en dan checkt en recovert hij je hele disk.

Voorwaarde is wel dat je ruimte hebt om de files naar toe te schrijven uiteraard.

Kenneth
30/10/08, 18:40
rm -Rf / gooit alleen je inode's weg (bestanden zijn er dus nog wel).

zorg ervoor dat je zo min mogelijk op de server gaat schrijven nu (zodat niet de oude data wordt overschreven) en laat er 1 of ander tooltje overgaan ;)

schretlen
30/10/08, 19:00
Beste Kenneth,

Het rare is dat met het uitvoeren van deze commando ook de backup (die gemound was) weg is samen met een stuk of 30 sites.
Het uitlezen zou lastig gaan zegt onze hosting omdat er een raidcontroler voor nodig is?

Geert-Jan
30/10/08, 19:15
Het rare is dat met het uitvoeren van deze commando ook de backup (die gemound was) weg is samen met een stuk of 30 sites.

Het uitlezen zou lastig gaan zegt onze hosting omdat er een raidcontroler voor nodig is?

?....

Mikey
30/10/08, 21:49
Het rare is dat met het uitvoeren van deze commando ook de backup (die gemound was) weg is samen met een stuk of 30 sites.

Laten we voorop stellen dat dit niet zo heel vreemd is, zoals je zelf al aangeeft hij was gemount en dus gewoon aanspreekbaar / aanpasbaar



Het uitlezen zou lastig gaan zegt onze hosting omdat er een raidcontroler voor nodig is?

Dit daarentegen klinkt wel ontzettend vreemd, plak je communicatie eens zoals dat aangegeven wordt ....