PDA

Bekijk Volledige Versie : Spla



machit
29/10/08, 17:01
Ik weet dat hier al erg veel onderwerpen over zijn. Maar door alle informatie die gevonden kan worden met google, de medewerkers van microsoft aan de telefoon etc. Kan ik het niet meer overzien...

Wij gaan 1 server plaatsen in het datacenter, deze server gaan wij gebruiken voor het runnen op Windows SBS 2003. Op deze server willen wij Vmware installeren met daarop een aantal vps'jes voor o.a.

- Active Directory, Exchange, FileSharing etc.
- VPS Trixbox (eigen gebruik)
- 6x vps Trixbox (verhuur)

Is hiervoor een SPLA licentie noodzakelijk? Aangezien er geen connecties worden gemaakt met techniek van Microsoft.

Randy
29/10/08, 19:43
Je hebt voor iedere VPS voor _eigen_ gebruik een OEM of retail licentie nodig. (Of eventueel wat server exemplaren uit je Action pack, dat zal goedkoper zijn). Voor deze informatie moet je trouwens niet bij Microsoft zijn, maar bij je SPLA reseller!

Overigens zou ik geen SBS2003 pakken en daar VMware op en dan de rest. Pak VMWare ESXi (free edition) en doe het lekker bare-metal zodat je de minste overhead hebt. Kan je server geen ESXi aan, gebruik dan een Linux host en zet daar VMware Server op met daarin je Windows (en Linux) clients. De performance is dan stukker beter dan andersom (scheelt 8-12% zo weet ik uit ervaring).

Timmer je linux host helemaal dicht (enkel ssh, rest van de 'openstaande' services uit. zorg dat ssh en vmware console enkel vanaf een paar IP's benaderbaar zijn). Zo heof je je onderliggend systeem (bijna) nooit te updaten en rebooten waardoor ook alle guests down moeten. Andersom met SBS2003 als host heb je iedere 2e dinsdag van de maand dit probleem. Gebruik verder geen EXT3, maar bijvoorbeeld XFS als filesysteem voor je VM's. (En denk eraan de dikskspace als een file en geheel vooraf te alloceren in plaats van 2 Gbyte brokken die je bij gebruik pas gaat alloceren).

Zomaar wat tips. Al zou ik echt voor ESXi gaan. EN zeker als je zoals ik lees 10 VM's wilt hebben op een fysieke machine. Ik neem aan dat je dan ook échte hardware hebt en ESXi hier wel op gaat draaien. Slechts twee SATA disks in raid-1 kunnen het moeilijk gaan krijgen!

Denk er verder even aan de logrotate tijden van alle tribox machines aan te passen, zodat ze niet allemaal tegelijk op je diskset beginnen te hameren en allemaal tegelijk CPU power willen hebben. Scheelt je ook veel performance straks.

almar
29/10/08, 20:48
Je hebt voor iedere VPS voor _eigen_ gebruik een OEM of retail licentie nodig. (Of eventueel wat server exemplaren uit je Action pack, dat zal goedkoper zijn). Voor deze informatie moet je trouwens niet bij Microsoft zijn, maar bij je SPLA reseller!


Dat is goedkoper, maar je Action Pack licenties mogen alleen gebruikt worden op de kantoorlocatie. Je mag ze dus niet in een DC gebruiken.

tim427
30/10/08, 10:56
Dat is goedkoper, maar je Action Pack licenties mogen alleen gebruikt worden op de kantoorlocatie. Je mag ze dus niet in een DC gebruiken.

Ook niet als de server voor intern gebruik is? Oftwel de server die in de DC hangt is als backup/hoofd-server... Er wordt niks onderverhuurd.. Dut puur eigengebruik... Dan mag je toch wel Action Pack gebruiken??

Glenn
30/10/08, 11:03
Ook niet als de server voor intern gebruik is? Oftwel de server die in de DC hangt is als backup/hoofd-server... Er wordt niks onderverhuurd.. Dut puur eigengebruik... Dan mag je toch wel Action Pack gebruiken??

Voor zover ik weet boeit het MS niet waar je server fysiek hangt, maar waarvoor je het gebruikt.

Edit: ik weet het wel zeker. Action Pack wordt ook aangeraden voor testdoeleinden, en die wil je natuurlijk ook doen in je netwerk in het DC.