PDA

Bekijk Volledige Versie : LVM ext3 volume 2x gemount



WilloW
29/10/08, 15:05
Iedereen kent volgens mij wel het probleem dat zodra je werkt vanaf centrale storage dat je verdomd goed moet uitkijken dat je niet 2x een volume mount. (2x mounten dan gaat je ext3 filesystem krak)

Zijn er mensen die hier bepaalde trukjes voor hebben? Het is mij momenteel nog niet overkomen maar de kans is groot dat het wel nog eens gaat gebeuren. Iemand iets om dit te voorkomen?

WilloW
29/10/08, 18:53
Klein tik foutje vanaf mijn kant bedoelde met mounten eigenlijk het starten van je VM, ik gebruik xen en kan vanaf iedere xen server mijn machines starten. Maar als ik dit 2keer doe dan draait de VM behoorlijk in elkaar wat betreft filesysteem.

gjtje
29/10/08, 20:35
Is centraal een .lock file wegschrijven wanneer de VM gestart is een optie?

WilloW
29/10/08, 21:24
Is centraal een .lock file wegschrijven wanneer de VM gestart is een optie?

Geen idee of dit een optie is, Geen ervaring mee..

easy2host
29/10/08, 22:17
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt,

bedoel je nu dat je een volume op de centrale storage hebt die je aan een VM hebt gehangen en dit volume ook wilt benaderen in een tweede VM?
dus een soort van gedeeld volume zodat beide vm's erbij kunnen?

Indien je dit wilt dien je een iscsi share aan te maken en deze in beide vm's te koppelen met bijvoorbeeld OCFS (http://oss.oracle.com/projects/ocfs/). Dit is een filesystem wat hiermee overweg kan. Vanaf de vm dien je dan rechtstreeks te babbelen via ISCSI met je EQL.

Jesperw
29/10/08, 22:24
Nee, hij heeft (als ik 't goed heb ;)) op al zijn nodes dezelfde configs en wil voorkomen dat de fout gemaakt wordt dat er een VM die al draait nogmaals wordt gestart.

De enige goede methode lijkt mij een beheersysteem of kleine schil die dit voorkomt. Dat kan sjique (zoiets als Xen Center) of simpel (je xm start commando in je commandline afvangen door een script dat een check doet).

WilloW
29/10/08, 22:53
Hi,


Nee, hij heeft (als ik 't goed heb ;)) op al zijn nodes dezelfde configs en wil voorkomen dat de fout gemaakt wordt dat er een VM die al draait nogmaals wordt gestart.

De enige goede methode lijkt mij een beheersysteem of kleine schil die dit voorkomt. Dat kan sjique (zoiets als Xen Center) of simpel (je xm start commando in je commandline afvangen door een script dat een check doet).

Precies wat ik bedoel. (lange dag geweest)

mxcreep
31/10/08, 11:53
Klein tik foutje vanaf mijn kant bedoelde met mounten eigenlijk het starten van je VM, ik gebruik xen en kan vanaf iedere xen server mijn machines starten. Maar als ik dit 2keer doe dan draait de VM behoorlijk in elkaar wat betreft filesysteem.

Heb je al eens gekeken naar cLVM, de clustered versie van LVM...die voorkomt dat je een LVM volume meerdere keren kunt mounten. Beetje hetzelfde als een clustered filesysteem idee, maar dan op block level / LVM nivo...