PDA

Bekijk Volledige Versie : [VPS] Gealloceerd CPU-deel per VPS



Kreft
26/10/08, 21:25
Een dik half jaar geleden heb ik samen met enkele mede-studenten geinvesteerd in een eigen server en gecoloceerd in een datacenter. Met het doel om in de eerste plaats onze websites op te draaien en daarnaast ook om, als studenten Computerwetenschappen, de hopen theorie die we voorgeschoteld krijgen op de universteit (Gent) op eigen houtje om te zetten naar de praktijk.

Omdat ieder van ons natuurlijk zoveel mogelijk wou experimenteren hebben we er voor gekozen om via Xen iedereen te voorzien van een eigen VPS waar we allen naar believen konden experimenteren zonder hierbij een ander te storen. Momenteel draaien er 6 VPS'en op onze server (Xeon X3220, 4GB RAM, 500GB HDD RAID1). Nu zijn er nog enkele andere medestudenten die het zouden zien zitten om mee te stappen en dus ook in de kosten te delen in ruil voor hun eigen VPS. Hoe meer hoe liever natuurlijk, dat verlaagt immers de maandelijkse kost per persoon, en als studenten is elke euro minder natuurlijk meer dan welkom. Nu vroeg ik me hierbij af hoever hierbij kan gegaan worden.

Met andere woorden welk deel van de CPU wordt doorgaans per VPS gealloceerd, dus kwa hoeveelheid? Dus hoeveel VPS'en worden er doorgaans op een server gezet (afhankelijk van het type CPU natuurlijk)?

Momenteel gaat alles bij ons extreem vlot, we hebben tenslotte bijna een volledige core ter beschikking en 512MB RAM. Nu is de RAM gerust uitbreidbaar naar 8GB door nog 2 latjes van 2GB bij te halen, maar zelfs 256MB per VPS zou meer dan volstaan.

Wat de CPU betreft heb ik eigenlijk geen idee waar de grens ergens ligt. Ik ben ervan overtuigd dat onze server wel degelijk genoeg is om er nog enkele VPS'en aan toe te voegen, maar toch was ik wel nieuwsgierig naar hoever hierin kan gegaan worden. Alle meningen/ervaringen zijn meer dan welkom. Bedankt!

IT-worX
26/10/08, 21:31
Ah iemand uit de buurt van Gent altijd leuk ;)
Hoeveel VPS'en zou je juist toevoegen?

Kreft
26/10/08, 22:26
Goh, op dit moment dacht ik het graag op te drijven naar 10 a 12. Aangezien elke VPS dan nog 256MB RAM overhoudt en zou dat graag als minimum houden. Moesten er later nog bijkomen kunnen we nog altijd opteren om 2 latjes bij te proppen, gezien het toch normale DDR2 is is dat dus eerder een kleine kost te noemen.

Maar ik vroeg me nu gewoon af hoever hierbij bij de bedrijven gegaan wordt die VPS'en verhuren, of er daar zoiets is als een minimum CPU deel dat per VPS gereserveerd wordt. Dat is nu net het nadeel, ik heb alle nodige theoretische kennis, maar hoe het allemaal in de praktijk aangepakt wordt leren ze ons helaas niet altijd op de universiteit. Vermoedelijk wordt zoiets waarschijnlijk in de SLA vastgelegd en kan dit altijd verhoogd worden (waarschijnlijk dan tegen meerprijs), maar ik zou me graag een idee vormen welk CPU deel gegarandeerd gealloceerd wordt voor bijvoorbeeld een standaard 256MB VPS pakketje als je dit zou gaan huren.

Ik zou dit zelf kunnen gaan uitproberen en testen, maar ik dacht, met al die kennis en ervaring hier, zou het me waarschijnlijk heel wat tijd en moeite besparen door het even te vragen.

Stel nu dat ik hem volledig vol zou proppen op het vlak van RAM. Ik heb 1GB vrij gehouden voor Dom0, zijnde de host, dus mocht er 8GB RAM insteken zouden er maximaal 28 pakketjes van 256MB opraken. In ons geval steekt daar nu een X3220 op 2.4Ghz, wat met 28 VPS'en dus zou betekenen dat iedere VPS maximaal iets van een 300Mhz zou overhouden. Nu heb ik er geen idee van of dat veel, aanvaardbaar of weinig is. Dit is allemaal puur uit interesse want aan 28 zullen we heus niet komen. Maar ik vroeg het me af en wou het wel eens weten.

dennis0162
26/10/08, 22:28
Je hardeschijven zullen je eerste bottleneck zijn.

IT-worX
26/10/08, 23:39
Of 300MHz genoeg is, is afhankelijk van wat je juist wilt doen met je vps gedeelte hé. Wat html serveren zal hij heus wel doen, maar bvb zware php applicaties minder.

Kreft
27/10/08, 00:35
Hmm ja, had ik ook al aan gedacht, die 7200rpm schijven zullen dat waarschijnlijk niet kunnen volgen. Dat zouden dan al op zn minst 10k WD Raptors moeten, of waarschijnlijk zelfs best 15k SCSI schijven. Enig idee hoever ik zou kunnen gaan met 7200rpm schijfjes?

Hangt er natuurlijkvanaf wat je zware PHP applicaties noemt natuurlijk maar als je er geen degelijke dynamische website op kan draaien, zoals bv een webshopje, of een controlpanel (plesk/cpanel/...) dan heeft de VPs natuurlijk weinig nut naar mijn mening. Tenzij natuurlijk in speciale gevallen waar er niet veel moet mee gebeuren. Enig idee wat een mooi minimum is? Ik neem aan dat bedrijven toch meer dan pakweg 10 VPS'en op een server draaien, want anders zie ik niet in hoe het aan de prijzen die je her zoal ziet het voor hen winstgevend kan zijn...

Randy
27/10/08, 00:43
Het verschil tussen 10 en 15K disken is minimaal. Er zijn zelfs situaties, waarbij 15K disken trager zijn. Enkel wanneer je echt lage accesstimes nodig hebt (grote DB server) is 15K prima. Anders ga lekker voor 10K met het juiste filesystem. Wil je je etx3 niet omzetten, gebruik dan wel de 'noatime' optie, scheelt je toch weer tot 8% performance. Wil je een sneller FS, kies dan XFS (niet leuk als je veel bestanden moet unlinken).
Ga trouwens niet voor raptors, pak dan meteen echte SAS of SCSI disken. Op WHT worden ze regelmatig aangeboden voor niet teveen geld (refurbs).

Je disk is inderdaad je bottleneck. Ik een raid-1 situatie, zou ik zeker niet boven de 8 VM's per server gaan. En dit is eigenlijk al veel.

Heb je ruimte voor 4 disks in je server? Overweeg dan raid 5 of 10, mits je controller dit ook ondersteund.

Kreft
27/10/08, 09:47
Nee dus, het is een Areca ARC-1200. Lekker goedkoop en eenvoudig, dus noch raid 5 noch raid 10 support. Wat de schijven betreft zou 3 wel lukken maar 4 zal niet gaan denk ik. Met 3 is een raid 5 wel mogelijk, maar dan zal het weer een pakje geld kosten om een nieuwe controller te steken. Dus een maximum van 8.. :(

SF-Jeroen
27/10/08, 10:00
Ik zou zoiezo niet te hoog gaan. 300 Mhz is erg weinig voor een VPS, dus 28 lijkt me geen optie. Ikzelf vind altijd 800Mhz wel acceptabel. Daarnaast zou 8-12 vpssen moeten lukken, maar dan ben je inderdaad tot de harddiscs gelimiteerd