PDA

Bekijk Volledige Versie : klein beetje Server advies nodig



vipeax
26/10/08, 00:11
Ik host eigenlijk al jaren gameservers, waaronder (al sinds 2003) voor het spel C&C Renegade. Nu wilde ik de server waar dit spel op loopt vervangen naar een server die dit ook aan kan, maar met minder kosten.

De huidige specs:
E4500
2GB Ram
Windows Server 2003 Standard
(250GB Harddisk, 80GB is dik zat - 100mbps ,10mbps is dus dik zat)

Bandwidth kwartaal;

07/25/2008 05:02 PM CDT 10/25/2008 05:02 PM CDT 65.4GB 374.6GB 440GB

Bandwidth afgelopen 30 dagen:

09/25/2008 05:03 PM CDT 10/25/2008 05:03 PM CDT 22.4GB 129.9GB 152.3GB

Grafiekjes:
Bandwidth gebruik afgelopen kwartaal (http://vazon.org/bwgraph-kwartaal.png)
Bandwidth gebruik afgelopen week (http://vazon.org/bwgraph-week.png)
CPU gebruik afgelopen week (http://vazon.org/cpu.png)
Geheugen gebruik afgelopen week (http://vazon.org/ram.png)


Zoals duidelijk op de grafieken te zien is, is het eigenlijk iedere dag opnieuw hetzelfde.
's morgens laag, 's middags loopt het sterk op, 's avonds hoog, 's nachts daalt het weer en dan is het verbruik 's morgens weer laag.

Ik heb niet zoveel verschillende servers in gebruik gehad, dus ik weet niet precies wat hier nou een goede setup voor zou zijn (inc. bandwidth). Ik weet wel veel van hardware, maar ik zou toch wel eens het advies willen zien van mensen die veel server kennis hebben.


Processor:
De hoge pieken (maandag, en zateravond (nu) zijn onstaan door een paar pakketjes die ik moest unrarren, dus die hoeven niet meegeteld te worden, dit kan ik 's morgens wanneer de server leeg is ook doen.) Daaruit merk ik op dat een processor die 40-50% van deze processor presteert genoeg moet zijn.

Geheugen:
1GB geheugen zal (jammer genoeg) net te weinig zijn? Misschien maar gewoon op 2GB laten?

Bandwidth:
2 Mbits 95% zal vast duurder zijn dan 200GB (per maand gebruikt de server dus ongeveer 150GB)


Mocht er commentaar zijn op mijn geheugen/bandwidth conclusies, graag... maar vooral wat betreft welke processor kan ik wel wat advies gebruiken.

Hollanda
26/10/08, 08:15
Ik denk dat je prima zit, deze cpu gebruikt vrij weinig stroom en wordt niet overbelast. Lekker zo laten dus.

Bandwith inkopen per GB zal in jouw geval goedkoper zijn dan per mbps.

BramuS
26/10/08, 22:31
Als je een aanbieding wilt ontvangen kun je dit beter in het juiste forum plaatsen, zo kunnen bepaalde hosters reacties plaatsen en misschien een leuk pakketje voor je samenstellen.

Misschien is een leuke VPS met genoeg dedicated geheugen of een dedicated sever wat voor je? Maar hiervoor kun je beter een aanbieding plaatsen.

Renalpha
07/11/08, 17:53
Ik raad je ook niet echt aan om een renegadeserver te hosten.

Die zijn er al genoeg ;)
Ja ik ben actief op de renforums

Randy
07/11/08, 18:03
Al blijft de E4400 geen serverCPU, voor hetgeen wat je ermee doet, kan het prima uit. Wellicht kun je een betere netwerkkaart inzetten die een eigen processor heeft en minder afhankelijk is van je CPU. Of, als je toch maar 80 Gbyte aan disk nodig hebt een 73 Gbyte Raptor nemen. Je disk blijft altijd het langzaamste in het hele systeem.
Eventueel zet je je swapfile op een andere disk neer, je oude disk blijft immers over. (tenzij je raid gebruikt en geen ruimte hebt).
Extra geheugen kan nooit kwaad, voor de kosten hoef je dit niet te doen. Houdt wel rekening met de beperking van 4 Gbyte bij een 32-bits besturingssysteem.

vipeax
07/11/08, 19:41
Al blijft de E4400 geen serverCPU, voor hetgeen wat je ermee doet, kan het prima uit.
Klopt, ik had hier eigenlijk een Xeon 3070 in willen stoppen, maar i3D had een (klein) foutje gemaakt.


Wellicht kun je een betere netwerkkaart inzetten die een eigen processor heeft en minder afhankelijk is van je CPU.

Zou kunnen, maar gezien de huidige load zal ik er niet echt winst op maken denk ik.
Of, als je toch maar 80 Gbyte aan disk nodig hebt een 73 Gbyte Raptor nemen. Je disk blijft altijd het langzaamste in het hele systeem.
Er hoeft iedere 20 a 30 minuten maar een aantal files van 2002 geladen te worden (zeg een 50MB in totaal, zal niet snel een limiet vormen), echter sluit dit meteen een beetje aan op

Eventueel zet je je swapfile op een andere disk neer, je oude disk blijft immers over. (tenzij je raid gebruikt en geen ruimte hebt).
Ik heb er net 2 Samsung F1 Spinpoints (320GB) in gedaan en die draaien in RAID 1 op een Areca ARC-1210 kaartje (draait een bot op die zijn serverrankings in een database zet en die files raak ik liever niet kwijt anders gaat iedereen zeuren omdat ze geen rank stats hebben).


Extra geheugen kan nooit kwaad, voor de kosten hoef je dit niet te doen. Houdt wel rekening met de beperking van 4 Gbyte bij een 32-bits besturingssysteem.
Er zat eerst een kleine memory leak waardoor ie het geheugen bleef volpompen, nu zit ie bij peak rond de 800MB, dus dan lijkt me 4GB wel erg overkill.

Het blijft natuurlijk (voor een groot deel) desktop hardware, maar gezien de taak maakt het mij niet zo veel uit.

I.I.G. bedankt voor je mening :).

MediaServe
07/11/08, 23:56
Er zat eerst een kleine memory leak waardoor ie het geheugen bleef volpompen, nu zit ie bij peak rond de 800MB, dus dan lijkt me 4GB wel erg overkill.

Voor nog geen tientje per gigabyte lijkt geheugen mij nooit een verkeerde investering. Je wilt de hardware misschien ooit wel ergens anders voor gebruiken en dan is dat extra geheugen wel lekker :)

vipeax
08/11/08, 00:01
Nouja tientje,
KVR800D2D8F5/2G
Kingston ValueRam 2GB 800MHz DDR2 ECC Fully Buffered CL5
Het geheugen + moederbord zijn de echte server hardware, vandaar ook;


Het blijft natuurlijk (voor een groot deel) desktop hardware,

Daar had de processor eigenlijk ook bij gemoeten (Xeon 3070).

Zeg maar een 80 euro incl. verzendkosten. ;)

Stewie
09/11/08, 19:36
Klopt, ik had hier eigenlijk een Xeon 3070 in willen stoppen, maar i3D had een (klein) foutje gemaakt.

Wat was daar dan fout gegaan?

vipeax
09/11/08, 22:40
Wat was daar dan fout gegaan?

Rick dacht nog een paar Xeon 3070s te hebben, echter bleken dit achteraf allemaal Pentium Ds te zijn. :pinch:

Stewie
10/11/08, 11:45
Lol. Dus het is dan onze fout dat jou server een andere CPU heeft? :D
Dan koop je die toch ergens anders? ;)

vipeax
10/11/08, 14:04
Die E4500 lag hier al lang als backup, dus dan maar die gepakt (voor de prijs was zoeen Xeon het wel waard, maar om hem ergens anders te kopen werd ter duur). ;)