PDA

Bekijk Volledige Versie : Kosten stroom stijgen 21%



Mikey
24/10/08, 11:54
Al langer onofficieel bekend, maar nu ook officieel de consument zal voor stroom 21% meer gaan betalen.

http://www.nuzakelijk.nl/20081024/algemeen/energieprijs-weer-omhoog

Nu vraag ik mij af, colo zal dus vanzelf duurder worden maar wat ook in het bericht geschreven wordt dat de prijs ook zal zakken. Vraag me of we een daling zullen zien na een stijging :)

Ber|Art
24/10/08, 12:03
Daling, daar geloof ik niets van, ik ben bang dat dit pas het begin is :(

djalken
24/10/08, 12:37
Er zal ongetwijfeld stijging komen, maar er zijn ook zat DC's die gewoon heel efficiënt met energie omgaan waardoor de stroomprijs nu al scherper is. Ik denk dat iedereen daar aan moet gaan werken, gewoon zo efficiënt mogelijk de energie gebruiken voor zaken als koeling etc in het DC

GlobalServe
24/10/08, 12:48
Efficientie kost ook hopen geld.
De prijzen in Belgie zijn al duur, nu zal het bij jullie ook zo gaan komen vrees ik.

Wido
24/10/08, 13:11
Ach, je verdiend tegenwoordig als energie-boer gewoon flink aan energie en daar wil iedereen zijn graantje van meepikken.

Net zoals de OPEC die hun productie omlaag willen gooien om de prijs weer op te drijven, terwijl de prijs nog steeds op 68 dollar per vat zit.

Je wordt als consument nu eenmaal leeg geplukt aan alle kanten door zowel bedrijven als de overheid, niets nieuws aan de horizon zo te zien!

Sorcer
24/10/08, 16:14
Je wordt als consument nu eenmaal leeg geplukt aan alle kanten door zowel bedrijven als de overheid, niets nieuws aan de horizon zo te zien!

Agree, over een rug van een ander.

brinkie
24/10/08, 23:50
Er zal ongetwijfeld stijging komen, maar er zijn ook zat DC's die gewoon heel efficiënt met energie omgaan waardoor de stroomprijs nu al scherper is.

Als ze slim zijn (geweest) hebben ze vaste contracten afgesloten waardoor fluctuaties over langere perioden zijn uitgesmeerd en minder hard aankomen.

Maar het verbruik van een paar servers en de eraan gerelateerde prijsstijgingen (paar euro) zou natuurlijk niet meteen tot enorme stijgingen in de facturen voor hosters en hun klanten moeten leiden.

Een beetje stijging kan je als hoster naar ik aanneem wel opvangen, er zit nog wel wat lucht in de hostingprijzen (behalve bij de de echte kleine, lowbudget, hosters maar die gaan hoe dan ook binnenkort allemaal kapot als je de ChannelWorld van 23 oktober jl. moet geloven..).

Henky!
24/10/08, 23:59
Ach, je verdiend tegenwoordig als energie-boer gewoon flink aan energie en daar wil iedereen zijn graantje van meepikken.!

Dus waarom daaraan meedoen? Slimmer zou zijn zelf oplossingen te zoeken zodat je niet langer afhankelijk blijft van een energie maffia die in haar laatste dagen (nou ja, hooguit decennia) zit.

Zoals zelf je energie opwekken. Of als datacentrum zijnde slim gebruik maken van de warmte die al die servers leveren.

Probeer dus zelf olie sjeik te worden:-)

WilloW
25/10/08, 01:08
Zoals zelf je energie opwekken. Of als datacentrum zijnde slim gebruik maken van de warmte die al die servers leveren.
Windmolentjes voor het rack van je buurman hangen. Heb je lekker goedkope energie ;-)

Wido
25/10/08, 05:59
Dus waarom daaraan meedoen? Slimmer zou zijn zelf oplossingen te zoeken zodat je niet langer afhankelijk blijft van een energie maffia die in haar laatste dagen (nou ja, hooguit decennia) zit.

Zoals zelf je energie opwekken. Of als datacentrum zijnde slim gebruik maken van de warmte die al die servers leveren.

Probeer dus zelf olie sjeik te worden:-)Als ik het kon dan wekte ik zeker mijn eigen energie op, alleen de investering is niet bepaald laag.

Maar nieuws als dit doet me dan goed: http://www.nu.nl/news/1805962/30/Olieprijs_daalt_ruim_vijf_procent.html

Mikey
25/10/08, 11:08
Wido,

De prijs zal ook weer dalen, maar ik vraag me af stel dat we nu allemaal weer een verhoging erbij krijgen, deze is enkel eenrichtjng op en zal vermoedelijk ook niet teruggedraaid worden. Men zal het wel weer gooien op investering en afschrijvingen.

Nu staat wettelijk bepaald dat je geen opcenten bovenop stroom mag berekenen, maar dat gebeurt inmiddels wel degelijk. Vooral door de ondoorzichtige berekening.

Is het dan niet beter dat men aangeeft dat per aangevangen A bijvoorbeeld 7,50 voor investeringen en afschrijvingen en het overige de daadwerkelijke stroomprijs beslaat. De prijzen beginnen langzaam zo hoog te worden dat een beetje inzicht in de opbouw niet zo heel vreemd zou zijn....

Mike P.
26/10/08, 14:47
Een goed moment om te investeren in duurzame/groene energie? :D