PDA

Bekijk Volledige Versie : 1U server om mee te beginnen



P1mm0s
17/10/08, 19:33
Ik ben al een tijdje werkzaam in de IT sector, met name op gebied van het opzetten van websites HTML / CSS / Javascript (AJAX) / Flash / PHP / ASPX etc.

Ik zit zelf al een tijdje te denken om een eigen server te nemen en colocated te plaatsen. In dit geval het liefst een 1U server welke ik in een datacenter kan hangen.

Met deze server wil ik over internet textbased games gaan hosten, evt. softwaresystemen aanbieden, gezamenlijke chatlocaties voor mensen etc.

Mijn voorkeur gaat uit naar een windows server, ik ben redelijk ervaren door vaak wat te spelen met de instellingen met Internet Information Services en Windows Servers in VMWARE.

Mijn budget is € 1000,- met een marge van € 500,-.

Mijn eisen aan een 1U server is dat deze uitbreidbaar is met uitzicht op de toekomst, voldoende geheugen en zo weinig mogelijk stroom verbruik.

Software hoeft niet te zijn inbegrepen, indien wel gaat mijn voorkeur uit naar Windows Server 2008 Standard edition (geen web edition, ik wil er nog meer mee kunnen, wordt ook een testserver).

Ik ben benieuwd naar reacties. Alvast bedankt voor de moeite en tijd!

Nielsvk
17/10/08, 20:28
Neem eens contact op met Triple S (http://www.s3s.be). :)

Randy
17/10/08, 20:32
Waarom ga je als designer ook beheer van een server doen. Dit zijn twee totaal verschillende zaken. Ik wil je eigenlijk geen server adviseren. Neem netjes een VPS bij een _goede_ aanbieder. Stroomkosten worden alsmaar duurder en colocatieprijzen zijn de laatste jaren verdievoudigd. Dit al overwogen? Eventueel in combinatie met beheer zodat je er zelf geen omkijken naar hebt.

Dreas
17/10/08, 20:52
Ik zou ook gewoon een server huren in plaats van kopen. Als er dan hardware problemen zijn dan hoef je die zelf niet op te lossen.

GlobalServe
17/10/08, 21:54
Kijk een bij Ahead-IT (www.ahead-it.be)

Die hebben goede kwalitatieve servers.
Prijzen varieren van server tot server. Te zien wat je wenst.

Sorcer
17/10/08, 22:43
Naar mijn mening is een leuke DELL server is goede leuke optie om mee te beginnen. Zo heeft men een QuadCore met voldoende geheugen voor een schappelijke prijs. Mocht je meer informatie willen omtrent deze systemen qua performance kun je contact opnemen per PB.

BramuS
18/10/08, 12:05
Plaats anders eens een oproep in het advertentie gedeelte, er zijn genoeg hosters die ook server verkoop doen bij een colocatie pakket, misschien vind je dan wat leuks voor een leuke prijs.

Trafego
18/10/08, 12:41
Kijk een bij Ahead-IT (www.ahead-it.be)

Die hebben goede kwalitatieve servers.
Prijzen varieren van server tot server. Te zien wat je wenst.

Beetje flauw om op deze manier je eigen toko te promoten :D (althans, hebben zelfde mede eigenaar)

P1mm0s
18/10/08, 19:34
Ik zie al een hoop reacties. Zeer dank voor jullie moeite om te reageren.

Alleen ben ik op zoek naar een 1U server samenstelling binnen mijn budget.

Ik heb zelf namelijk liever alle touwtjes in handen als het om een server gaat. Ik wil bepalen uit wat de server exact is samengesteld alle hardware die er ook maar mee te maken heeft (van knopjes tot moederborden).

Alle onderdelen moeten van een bekend merk en kwalitatief zijn, zodat ik alle hardware onderdelen zo kan benoemen omdat ze heel bekend en betrouwbaar zijn.

Bij dedicated servers is het meer het huren van een server. Ik heb echter liever een eigen server ergens draaien, die ik na een bepaalde tijd kan uitbouwen of een extra server aan kan toevoegen. Met name voor software wil ik zelf bepalen wat en hoe het erop komt.

Ik wil de zekerheid dat ik de eigenaar ben van de server en dat ik niet aan een datacenter vastzit en minder maandelijkse kosten hoef te genereren voor iets wat ik deels zelf kan.

Ik heb alleen advies nodig gaande over het samenstellen van een 1U server, waar kan ik dit het beste doen, wat zijn dingen om op te letter wil je een kwalitatief sterke 1U server samenstellen, WA verzekeringen (schade aan derde, brand etc), colocatie plaatsen etc.

Trafego
18/10/08, 19:41
vrijwel iedere hardware leverancier of grotere hosting partij kan je van deze informatie voorzien :)

P1mm0s
18/10/08, 19:47
Zou je er hier een aantal van kunnen noemen?

Geert-Jan
18/10/08, 19:57
Zou je er hier een aantal van kunnen noemen?

Dat wordt een beetje moeilijk voor mensen die dat zelf ook doen...
Maar...... , dit zijn wel adressen waarbij je zelf kunt samenstellen:

s3s.be (goede ervaring tot nu toe)
rackserver.nl (goede ervraing mee)
ahead-it.be (minder goede ervaring mee)
gigaserver.nl (geen ervaring mee)
dell.nl (goede ervaring tot nu toe)
twp.nl (geen ervaring mee)

en dan kun je nog nar b.v. hp en asus dealers kijken....

P1mm0s
18/10/08, 19:59
Dat wordt een beetje moeilijk voor mensen die dat zelf ook doen...
Maar...... , dit zijn wel adressen waarbij je zelf kunt samenstellen:

s3s.be (goede ervaring tot nu toe)
rackserver.nl (goede ervraing mee)
ahead-it.be (minder goede ervaring mee)
gigaserver.nl (geen ervaring mee)
dell.nl
twp.nl

en dan kun je nog nar b.v. hp en asus dealers kijken....

Zitten inderdaad wat bekende bij, bedankt voor je snelle reactie ik zal eens gaan rondneuzen.

P1mm0s
18/10/08, 20:23
Heb een samenstelling gemaakt bij DELL. Inclusief de software. De HDD die erbij zitten zijn SAS, zeer snel zo te zien. RAM geheugen uitbreidbaar tot 64GB als ik had gelezen.


DELL™ PowerEdge™ 1950 (SV31951)
Datum & tijd: zaterdag 18 oktober 2008 19:09

SYSTEEMCOMPONENTEN
DELL™ PowerEdge™ 1950 (SV31951) Aantal 1

Quad Core Intel® Xeon® E5410, 2X6MB Cache, 2.33GHz, 1333MHz FSB Prijs per eenheid
- € 2.523,00

Profiteer van € 875 korting op geselecteerde Servers
Vervalt woensdag 29 oktober 2008
- (- € 875,00)

Catalogusnummer: 2121 SV31951

Base: Quad Core Intel® Xeon® E5410, 2X6MB Cache, 2.33GHz, 1333MHz FSB
Extra processor: Geen optionele tweede processor
Geheugen: 2GB Memory, 667MHz (4x512MB Single Ranked FB DIMMs)
Optische stations: 24X CDRW/DVD Combo Drive, IDE, Half Height
Verzendingsdocumenten: European - Documentation and Rack Power Cord
1ste harde schijf: 73GB 15.000 rpm 3.5-inch SAS Hard Drive
2de harde schijf: 73GB 15.000 rpm 3.5-inch SAS Hard Drive
Standaardondersteuning: 1 jaar basisgarantie - Next Business Day
Ondersteuningsdiensten: 3 jaar basisgarantie - Next Business Day
Installatieservices: U hebt ervoor gekozen de Dell PowerEdge-installatieservice niet aan te schaffen
RAID-connectiviteit: No RAID Configuration, Add-in SAS6iR Controller (min1/max2 of 3.5'' or max4 of 2.5'' Hard Drives)
Voeding: One Non-Redundant Power Supply
Backplanes: 1x2 Backplane for 3.5" HDD support chassis
Rails voor rackmontage: Rack Chassis with Static Rapid Rails
Bestelgegevens: PowerEdge Order - Netherlands
TCP/IP Offload Engine Ingeschakeld: TCP/IP Offload Engine (2P TOE) Ready
Uitbreidingskaart: Uitbreidingskaart met PCIe-ondersteuning (2 x PCI Express-sleuven)
1ste RAID- of SCSI-controllerkaart: SAS 6/iR Integrated RAID Controller
In de fabriek voorgeïnstalleerd besturingssysteem: Windows Server® 2008, Standard x64 Edition, Includes 5 CALs
Systeemdocumentatie: OpenManage-serversoftware, met CD & documentatie
Omlijsting vooraan: PowerEdge 1950-omlijsting/assemblage

TOTAAL: € 1.648,00


Ik denk dat dit wel een redelijke server samenstelling is met zicht op de toekomst. Zou een RAID configuratie handig zijn, aangezien er twee identieke HDD's inzitten?

Geert-Jan
18/10/08, 20:37
Als je de volgende vraag aan jezelf stelt heb je ook het antwoord:

Wat wil je met de 2de HDD doen?

DutchTSE
18/10/08, 20:38
Heb een samenstelling gemaakt bij DELL. Inclusief de software. De HDD die erbij zitten zijn SAS, zeer snel zo te zien. RAM geheugen uitbreidbaar tot 64GB als ik had gelezen.

[..]

Ik denk dat dit wel een redelijke server samenstelling is met zicht op de toekomst. Zou een RAID configuratie handig zijn, aangezien er twee identieke HDD's inzitten?
Kijk ook eens naar de Dell R200, qua specificaties kun je daarmee dezelfde componenten nemen, maar het scheelt wel qua kosten (zo even uit mijn hoofd).

Verder zou ik inderdaad voor raid gaan (raid 1)

P1mm0s
18/10/08, 20:44
De tweede HDD zat er standaard bij zag ik, vandaard evt. RAID is volgens mij zoiezo handig voor mirroring, maar aangezien het nog maar als begin is zal ik ook nog eens kijken naar de DELL R200. Bedankt voor het advies.

vipeax
18/10/08, 21:10
Mijn eisen aan een 1U server is dat deze uitbreidbaar is met uitzicht op de toekomst, voldoende geheugen en zo weinig mogelijk stroom verbruik.


Kijk ook eens naar de Dell R200, qua specificaties kun je daarmee dezelfde componenten nemen, maar het scheelt wel qua kosten (zo even uit mijn hoofd).

De R200 heeft wel maar 1 CPU socket, maar van de andere kant, ligt het er natuurlijk ook aan wat de TS precies met uitzicht op de toekomst bedoelt (ookal kan ik me niet voorstellen dat er voor deze taken dit soort hardware nodig is, laat staan een dual processor :p)

@TS:

Als je het echt toekomst gericht wilt houden, dan zou ik even wachten. Binnenkort (november) komt het nieuwe Intel platform tot leven. Dan komt er een geheel ander socket wat dus veel meer toekomst gericht is. Nogmaals, dit ligt er natuurlijk aan hoe letterlijk het toekomst gericht stukje genomen moet worden.

MediaServe
18/10/08, 23:14
Als je het echt toekomst gericht wilt houden, dan zou ik even wachten. Binnenkort (november) komt het nieuwe Intel platform tot leven.

Dat process houdt natuurlijk nooit op bij computers :)

vipeax
18/10/08, 23:26
Dat process houdt natuurlijk nooit op bij computers :)

Dat klopt, maar een maand voor een heel nieuw platform komt is toch wel een erg groot verschil, als je in 2006 een nieuwe processor kocht had je een dual core Xeon met 4MB cache (die nog altijd veel gebruikt worden, zoals een xeon 3060), nu heb je er een met 6MB cache. Dat is toch niet zoeen groot verschil als een heel nieuwe serie. Het was ook maar een advies, ik kan uit de TS niet opmaken dat haast bij is, waarom dan niet een paar weekjes wachten en dan echt future proof zijn?

westm003
19/10/08, 03:06
Ik zou zoiets nemen om mee te starten:

TWP 1U SuperServer Detroit 2.0 € 565,00
2 x Seagate 250GB 7200rpm SATA II € 116,00
XEON Quad X3350 2.66GHZ FSB1333 12MB € 125,00
4 x Kingston 1GB DDR2 800 PC6400 € 65,00
3Ware 9650SE-2LP SATA II PCI-e € 145,00
Supermicro PT08 Rackmount railsset € 24,00

Totaal: €1.040,00 (ex btw)

Snel, betrouwbaar en niet al te groot, inclusief hardware RAID

:yes:

Tim.Bracquez
19/10/08, 03:25
Snel, betrouwbaar en niet al te groot, inclusief hardware RAID
:yes:
En rails ! je gooit je server niet zomaar op de stapel erbij ... wat vele beginners wel eens durven vergeten (headbang)

westm003
19/10/08, 11:11
Supermicro PT08 Rackmount railsset € 24,00

Die staan in het lijstje erbij en zijn stevig en makkelijk te monteren...

:sorcerer:

P1mm0s
19/10/08, 12:50
Ik zou zoiets nemen om mee te starten:

TWP 1U SuperServer Detroit 2.0 € 565,00
2 x Seagate 250GB 7200rpm SATA II € 116,00
XEON Quad X3350 2.66GHZ FSB1333 12MB € 125,00
4 x Kingston 1GB DDR2 800 PC6400 € 65,00
3Ware 9650SE-2LP SATA II PCI-e € 145,00
Supermicro PT08 Rackmount railsset € 24,00

Totaal: €1.040,00 (ex btw)

Snel, betrouwbaar en niet al te groot, inclusief hardware RAID

:yes:
Ziet er wel goed uit om mee te beginnen.


Dat klopt, maar een maand voor een heel nieuw platform komt is toch wel een erg groot verschil, als je in 2006 een nieuwe processor kocht had je een dual core Xeon met 4MB cache (die nog altijd veel gebruikt worden, zoals een xeon 3060), nu heb je er een met 6MB cache. Dat is toch niet zoeen groot verschil als een heel nieuwe serie. Het was ook maar een advies, ik kan uit de TS niet opmaken dat haast bij is, waarom dan niet een paar weekjes wachten en dan echt future proof zijn?

Hier heb je inderdaad een punt. Er is op het moment geen haast bij en kan wel eventjes wachten. Weet je ook toevallig hoe deze nieuwe versie gaat heten? Op dit moment was het allemaal socket 775 bij Intel geloof ik.

vipeax
19/10/08, 13:29
LGA-1366, google maar eens voor socket 1366, Nehalem of Core i7.

Lekker veel blabla (in 't engels);
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=3382

Nu weet ik alleen niet hoeveel een complete server hiervan gaat kosten (DDR3 geheugen)

P1mm0s
19/10/08, 13:30
LGA-1366, google maar eens voor socket 1366, Nehalem of Core i7.

Lekker veel blabla (in 't engels);
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=3382

Ik zag inderdaad wel eens iets over Core i7. Dank voor de info!

jeroen2496
19/10/08, 15:03
Ik zou geen 4 x 512 pakken, maar minimaal 2 x 1024, of liever 2 x 2048 :)
Dan kan je in de toekomst beter uitbreiden!

Freezer
19/10/08, 20:50
Ik zou gewoon voor een dell of (hp, sun) gaan. Je hebt goede hardware, op elkaar afgestemd. Ook na 5 jaar zijn er gewoon spare parts voor te krijgen. Als je belt kan je ook nog wat van de prijs afkrijgen die op internet staat, er is ruimte om te onderhandelen bij dell. Persoonlijk zou ik ook raid nemen, wat is voor jou het waard om een keer de server opnieuw te installeren omdat toevallig een hd uitvalt?

ensermo
20/10/08, 11:58
Beste Mensen, Ik zie dat iedereen roept. "Ik zou dit kopen, ik zou daar kopen etc"
Op zich niets mis mee. Maar uit de uitleg van de TS denk ik eerlijk gezegd dat er eerst wat andere vragen beantwoord moeten worden voordat iets "aangeboden" wordt.

P1mm0s even voor jou eigen inzicht hier een paar tips.
- Welke OS ga je draaien? Hou rekening mee dat sommige OS'en max 4GB geheugen aan kunnen. Je heb dus weinig aan een server met 16GB.
- Wat zijn de gevolgen van downtime door hardware failure? Bij bepaalde leveranciers moet je zelf zorgen voor het vervangen van componenten bij andere betaal je wat meer maar heb je wel een garantie op locatie (next business day). Bij HP, Dell e.d. is dit meestal standaard. Ahead bijvoorbeeld heeft ook een zeer goede garantie waar je niet hoeft te wachten op de fabrikant.
- Wil je minder stroom gebruiken, probeer dan een L series van de Xeon aan te schaffen (50Watt) of E series (80Watt).
- Wat voor type schijven wil je hebben? Sata zijn langzamer maar hebben meer capaciteit (en kosten minder). SAS 3.5 inch zijn sneller en hebben goede capacitiet. Prijs is wat hoger. Bij SAS 2.5 inch heb je vaak dat je meerdere in een 1U server kunt plaatsen voor betere redundancy (bijvoorbeeld 6x in RAID5 of "RAID6"). Prijs is wat hoger maar reliability en snelheid zijn wat beter.

Zelf ben ik een HP Server fan. De meeste nieuwere DL360 G5 series servers van HP hebben onboard RAID controller, standaard iLO (KVM) aansluiting, Next Business Day garantie 3 jaar op alle onderdelen en zeer veel uitbreidingsmogelijkheid (32GB RAM max, 6x2.5 SAS Schijven, 2 Procesoren).
Een DL360 met 2 SAS schijven en 4GB RAM zou onder je prijs van 1500 passen kunnen.

Echter heeft Dell ook zeer goede aanbiedingen. Als je rechtstreeks koop zou je waarschijnlijk wat meer betalen. Sommige partijen hier op WHT zijn (Gold) Partner dus kunnen zeer scherp leveren en zou je meteen via hun kunnen colocaten.

Zelf ik elkaar zetten door losse componenten te kopen (supermicro, tyan e.d.) is natuurlijk ook leuk en kan een paar euros goedkoper zijn.

HCiZiZ
20/10/08, 12:18
Als je zelf een pc in elkaar kan zetten, kun je ook een server in elkaar zetten. Dat is volgens mij de beste optie als beginner. Zo kun je het maximale uit je geld halen qua performance. Bij sites zoals Dell rekenen ze veel meer voor de case en de randonderdelen dan je onderdelenboer.

Dus als toekomstwens is het ook makkelijker om zelf samen te stellen. Als je een upgrade wil, dan prik je er bijv. zo ander geheugen of een processor in.

marcel5
20/10/08, 12:58
Koop ook zeker een KVM kaart (of DRAC zoals Dell ze noemt).

Het scheelt je heel veel stress als je kan zien wat er mis is wanneer je server bijv na een reboot niet online komt. Het bespaart ook de brandstof kosten van nutteloze ritjes naar het datacenter :thumbup:

P1mm0s
20/10/08, 13:08
Beste Mensen, Ik zie dat iedereen roept. "Ik zou dit kopen, ik zou daar kopen etc"
Op zich niets mis mee. Maar uit de uitleg van de TS denk ik eerlijk gezegd dat er eerst wat andere vragen beantwoord moeten worden voordat iets "aangeboden" wordt.

P1mm0s even voor jou eigen inzicht hier een paar tips.
- Welke OS ga je draaien? Hou rekening mee dat sommige OS'en max 4GB geheugen aan kunnen. Je heb dus weinig aan een server met 16GB.
- Wat zijn de gevolgen van downtime door hardware failure? Bij bepaalde leveranciers moet je zelf zorgen voor het vervangen van componenten bij andere betaal je wat meer maar heb je wel een garantie op locatie (next business day). Bij HP, Dell e.d. is dit meestal standaard. Ahead bijvoorbeeld heeft ook een zeer goede garantie waar je niet hoeft te wachten op de fabrikant.
- Wil je minder stroom gebruiken, probeer dan een L series van de Xeon aan te schaffen (50Watt) of E series (80Watt).
- Wat voor type schijven wil je hebben? Sata zijn langzamer maar hebben meer capaciteit (en kosten minder). SAS 3.5 inch zijn sneller en hebben goede capacitiet. Prijs is wat hoger. Bij SAS 2.5 inch heb je vaak dat je meerdere in een 1U server kunt plaatsen voor betere redundancy (bijvoorbeeld 6x in RAID5 of "RAID6"). Prijs is wat hoger maar reliability en snelheid zijn wat beter.

Zelf ben ik een HP Server fan. De meeste nieuwere DL360 G5 series servers van HP hebben onboard RAID controller, standaard iLO (KVM) aansluiting, Next Business Day garantie 3 jaar op alle onderdelen en zeer veel uitbreidingsmogelijkheid (32GB RAM max, 6x2.5 SAS Schijven, 2 Procesoren).
Een DL360 met 2 SAS schijven en 4GB RAM zou onder je prijs van 1500 passen kunnen.

Echter heeft Dell ook zeer goede aanbiedingen. Als je rechtstreeks koop zou je waarschijnlijk wat meer betalen. Sommige partijen hier op WHT zijn (Gold) Partner dus kunnen zeer scherp leveren en zou je meteen via hun kunnen colocaten.

Zelf ik elkaar zetten door losse componenten te kopen (supermicro, tyan e.d.) is natuurlijk ook leuk en kan een paar euros goedkoper zijn.

- De OS die ik wil gaan draaien is Windows Server 2008 Standard 64x.

- Gevolgen van downtime. Garantie en service zou niet verkeerd zijn afhankelijk van het prijskaartje (het liefst alles totaal (incl. colo) een maandbedrag van c.a. 60 euro).

- Minder stroom is altijd meegenomen, scheelt in de maandelijkse kosten bij colocation? Aan het begin worden er alleen nog tests op gedraaid en mee geexperimenteerd, na een bepaalde tijd als het dataverkeer toeneemt en er grotere applicaties op komen, zou het handig zijn om de server te kunnen uit breiden.

- Ruimte is ook heel belangrijk maar performance ook. Ik verkies reliability en snelheid boven capaciteit.


Als je zelf een pc in elkaar kan zetten, kun je ook een server in elkaar zetten. Dat is volgens mij de beste optie als beginner. Zo kun je het maximale uit je geld halen qua performance. Bij sites zoals Dell rekenen ze veel meer voor de case en de randonderdelen dan je onderdelenboer.

Dus als toekomstwens is het ook makkelijker om zelf samen te stellen. Als je een upgrade wil, dan prik je er bijv. zo ander geheugen of een processor in.

Ik zelf ben niet ervaren met het in elkaar zetten van onderdelen in een computer. Wel een videokaar er in steken, maar net als processors erin plaatsen met koelpasta etc heb ik zelf nog nooit gedaan.

ronaldlokers
20/10/08, 13:19
Ik zelf ben niet ervaren met het in elkaar zetten van onderdelen in een computer. Wel een videokaar er in steken, maar net als processors erin plaatsen met koelpasta etc heb ik zelf nog nooit gedaan.

Daar kan ik je ook mee helpen hoor Pim mocht het je zelf niet lukken ;)

ensermo
20/10/08, 14:11
Als je zelf niet de server in elkaar moet/wil zetten dan zou ik voor een merkserver gaan van Dell, HP of Supermicro(ahead)

Zelf heb ik zeer positieve ervaringen met HP.
Kijk bijvoorbeeld naar deze "promo entry level" server van HP met zeer veel uitbreidingsmogelijkheden.
HP ProLiant DL360R05
E/5405 1 x QC 2.0Ghz (2x 6MB cache)
2 x 1024MB pc2 5300 ddr2
P400-256BBWC (Hardware Raid met Battery Pack)
2 x HP 146-gb 10k sff sas vaste schijf optie hot plug in RAID1 (Hardware)
Met Slimline CDRW-DVD (kan een paar tientjes schelen)

Heeft ook nog basis KVM (Integrated Lights Out Standaard) waarbij je de status van alle server componenten kunt bekjken en op afstand de server kunt rebooten en (met extra licentie) de console (monitor) kunt overnemen ook als je server hangt.
Ik zou tegenwoordig GEEN server willen beheren zonder dit. (en krijg ook vaak klanten die hierop besparen en daarna uren offline zitten omdat niemand naar het datacenter kan, dus deze optie (drac,kvm,ilo) zou ik ZEKER aanraden.)

De software installatie bij deze server is heel makkelijk met de bijgeleverde softwarepakket (alle drivers etc worden voor je geïnstalleerd, zelfs vanuit een USB stick met ISO image)

Prijs is +/- 1400 Excl BTW (snelle aanvraag bij leverancier). In ieder geval zeker reliable en met goede garantie.

Dell Equivalent is de 1950III. Kun je zelf samenstellen op Dell en daarna bellen dat je he wel wou maar toch gaat kiezen voor HP/SUN/etc omdat je daar iets beter gevoel krijg... je zult vrijwel altijd extra korting krijgen ;)

redwood
20/10/08, 15:43
HP DL160 g5 Servers gebruik ik. Prima dingen en voor 1000 euro heb je een goede configuratie met quad xeon (optioneel 2 cpu's), 4gb intern en 2 x 250gb in raid.(ff als voorbeeld). Ik vind 7.200 rpm sata schijven meer dan snel genoeg en merk hier eigenlijk nooit problemen mee.

christophe@s3s
20/10/08, 16:40
<knip>

Apoc edit: regels lezen, adverteren mag hier niet, zeker niet met 12 posts.

ensermo
20/10/08, 20:05
@ redwood, Ik dacht even dat de DL160 G5 series max 8GB ram aankonden, maar zie dat deze tegenwoordig ook 32/64GB ondersteunen. Deze zijn inderdaad goedkoper en ondersteunen SATA. Ik meen wel begrepen te hebben dat je bij de SATA modellen max 1 jaar garantie krijgt van HP. (correct me if I'm wrong.)

Mike P.
26/10/08, 14:46
P1mm0s, ik weet niet of je iets hebt tegen tweedehands servers, zo niet, dan zou ik even heel snel op sites als Marktplaats kijken. Daar staan nu namelijk een aantal juweeltjes op voor een spot prijsje. Denk aan de 1950, zonder gebruikssporen, 1 jaar gebruikt en 8GB FBDIMM erin ipv de 2GB die eerder genoemd werd.

.. overigens ben ik niet degene die deze server verkoopt.


@ redwood, Ik dacht even dat de DL160 G5 series max 8GB ram aankonden, maar zie dat deze tegenwoordig ook 32/64GB ondersteunen. Deze zijn inderdaad goedkoper en ondersteunen SATA. Ik meen wel begrepen te hebben dat je bij de SATA modellen max 1 jaar garantie krijgt van HP. (correct me if I'm wrong.)
Ik denk niet dat P1mm0s die limieten van 32/64GB uberhaupt op gaat zoeken als het een server wordt die text-based games gaat serveren, maar goed. :D



Ik zou geen 4 x 512 pakken, maar minimaal 2 x 1024, of liever 2 x 2048 :)
Dan kan je in de toekomst beter uitbreiden!
Wat is het nut van die 2x 2GB? Ik zou zolang als het duurt even de beschikbare RAM sockets benutten en het geld aan andere dingen besteden. Als ik het goed heb zijn die 2x 2GB FBDIMM's stukken minder betaalbaar dan 4x 1GB. En ik snap natuurlijk wel waar je vandaan komt hoor, jeroen. P1mm0s wilt dat de server uitbreidbaar blijft voor de toekomst. Maar die reepjes zijn volgens mij echt zo verkocht op een site als Marktplaats.


Ik zelf ben niet ervaren met het in elkaar zetten van onderdelen in een computer. Wel een videokaar er in steken, maar net als processors erin plaatsen met koelpasta etc heb ik zelf nog nooit gedaan.
Ik ook niet, maar toen we dit van de week voor onze neus kregen op school, toen bleek het verschrikkelijk makkelijk. Als je niet zeker van je zaak bent, zou ik toch gewoon even een kant en klare server kopen, though.

Pff.. quote moar.

Mvg,
Mike

P1mm0s
26/10/08, 14:54
P1mm0s, ik weet niet of je iets hebt tegen tweedehands servers, zo niet, dan zou ik even heel snel op sites als Marktplaats kijken. Daar staan nu namelijk een aantal juweeltjes op voor een spot prijsje. Denk aan de 1950, zonder gebruikssporen, 1 jaar gebruikt en 8GB FBDIMM erin ipv de 2GB die eerder genoemd werd.

.. overigens ben ik niet degene die deze server verkoopt.


Ik denk niet dat P1mm0s die limieten van 32/64GB uberhaupt op gaat zoeken als het een server wordt die text-based games gaat serveren, maar goed. :D



Wat is het nut van die 2x 2GB? Ik zou zolang als het duurt even de beschikbare RAM sockets benutten en het geld aan andere dingen besteden. Als ik het goed heb zijn die 2x 2GB FBDIMM's stukken minder betaalbaar dan 4x 1GB. En ik snap natuurlijk wel waar je vandaan komt hoor, jeroen. P1mm0s wilt dat de server uitbreidbaar blijft voor de toekomst. Maar die reepjes zijn volgens mij echt zo verkocht op een site als Marktplaats.


Ik ook niet, maar toen we dit van de week voor onze neus kregen op school, toen bleek het verschrikkelijk makkelijk. Als je niet zeker van je zaak bent, zou ik toch gewoon even een kant en klare server kopen, though.

Pff.. quote moar.

Mvg,
Mike

Uhm nee ik heb niet echt iets tegen tweedehands, maar voor wat ik ga aanschaffen heb ik het liefst geen tweedehands. Dus nieuw van een bekend merk met garantie. Ik heb liever 2 GB repen die nieuw zijn met garantie etc, dan 8 GB aan tweede handse repen.

P1mm0s
26/10/08, 14:57
Het is me verder duidelijk over hardware zaken betreft een 1U server, alleen zit ik nog met één ding en dat is een verzekering. Is een verzekering noodzakelijk, slim? Dan praat ik met name over schade aan derde, door bijvoorbeeld brand. Stel dat mijn server in de fik vliegt en andermands server plat legt, hoe wordt hier mee omgegaan? Hoe zit het met de koeling in datacenters.

En hoeveel beschikbare bandwith zou aantrekkelijk zijn om mee te beginnen? 100Mbit, 1Gbit? En waar? Op dit moment heb ik van iemand gehoord over http://www.concepts-ict.nl/, omdat het dicht in de buurt ligt (Breda). Ik zelf woon vlakbij Roosendaal, een colocatie locatie zou ideaal in deze regio zijn, Breda is ook goed.

wonko
26/10/08, 15:21
Het is me verder duidelijk over hardware zaken betreft een 1U server, alleen zit ik nog met één ding en dat is een verzekering. Is een verzekering noodzakelijk, slim? Dan praat ik met name over schade aan derde, door bijvoorbeeld brand. Stel dat mijn server in de fik vliegt en andermands server plat legt, hoe wordt hier mee omgegaan? Hoe zit het met de koeling in datacenters.

En hoeveel beschikbare bandwith zou aantrekkelijk zijn om mee te beginnen? 100Mbit, 1Gbit? En waar? Op dit moment heb ik van iemand gehoord over http://www.concepts-ict.nl/, omdat het dicht in de buurt ligt (Breda). Ik zelf woon vlakbij Roosendaal, een colocatie locatie zou ideaal in deze regio zijn, Breda is ook goed.

Daarvoor zet je best een vraag tot aanbiedingen in het juiste forum; je zal van verschillende partijen dan een aanbieding krijgen. Qua bandbreedte moet je even rekenen wat je nodig hebt (hoe populair is je site, hoeveel data wordt heen en weer gestuurd ...).

IT-worX
26/10/08, 15:51
Om te beginnen zou ik je server met een 100Mbit lijn verbinden. Meer zal je niet nodig hebben. Maar ipv onmiddellijk in mbit (snelheid) af te nemen, kan je overwegen om in GB (hoeveelheid) af te nemen bij je coloprovider

Mike P.
26/10/08, 15:51
En hoeveel beschikbare bandwith zou aantrekkelijk zijn om mee te beginnen? 100Mbit, 1Gbit? En waar? Op dit moment heb ik van iemand gehoord over http://www.concepts-ict.nl/, omdat het dicht in de buurt ligt (Breda). Ik zelf woon vlakbij Roosendaal, een colocatie locatie zou ideaal in deze regio zijn, Breda is ook goed.
Er is dan natuurlijk ook nog @xit, wat ook in Breda ligt, hiervan weet ik de prijzen even niet, sorry. Ik heb ze zojuist een mail gestuurd, dus ik zal dit bericht zo dadelijk even editen met de prijzen, mocht dat toegestaan zijn op WHT. :')

Anyway, wij zijn ook hard na aan het denken over colocatie bij Concepts ICT. We hebben momenteel een PowerEdge 1550, 1750 en van de week een 1950. :drool:

Ik zelf (en mijn partner in crime:X) wonen nog geen 2km van Concepts ICT af, dus dat is zeker een reden voor ons om eens rond te gaan neuzen bij Concepts ICT. Ik raad je aan om gewoon eens even te bellen naar Concepts. Ik heb dit van de week ook gedaan, maar toen was degene die ik aan de lijn zou moeten hebben er even niet, we hebben toen ons nummer opgegeven, waarvan later bleek dat deze 'niet meer in gebruik is'. ->|

Protip: Geef dus een nummer op dat nog in gebruik is. :O

Mike P.
26/10/08, 15:53
EDIT: Doublepost.

wonko
26/10/08, 18:26
Er is dan natuurlijk ook nog @xit, wat ook in Breda ligt, hiervan weet ik de prijzen even niet, sorry. Ik heb ze zojuist een mail gestuurd, dus ik zal dit bericht zo dadelijk even editen met de prijzen, mocht dat toegestaan zijn op WHT. :')

Als de TS een prijs wil hebben van eender wie, dient hij een topic te starten in "aanbiedingen gezocht". Buiten de advertentiesecties worden geen prijzen van diensten gegeven. Misschien toch even de regels lezen die je vandaag nog gezien hebt, en je akkoord mee verklaard hebt.

P1mm0s
27/10/08, 08:54
Als de TS een prijs wil hebben van eender wie, dient hij een topic te starten in "aanbiedingen gezocht". Buiten de advertentiesecties worden geen prijzen van diensten gegeven. Misschien toch even de regels lezen die je vandaag nog gezien hebt, en je akkoord mee verklaard hebt.

Prijs is niet echt van belang het gaat meer om een colocatie locaties en informatie over verzekeringen als iemand hier al ervaring mee heeft.