PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat heb ik nodig VMware ?



janwillem
17/10/08, 15:53
Hoi,

Even een vraag. Ik wil 4 virtuele servers (windows én Linux servers) gebruiken onder VMWARE op 2 fysieke servers.

Wanneer de capaciteit van de 2 servers niet genoeg lijkt te zijn, wil ik een derde fysieke server toevoegen zodat de totale capaciteit voor de 4 virtuele servers weer verhoogd kan worden. Ook wil ik in de toekomst meer virtuele servers kunnen toevoegen.
Bij uitval van 1 server moeten de 4 virtuele servers gewoon door blijven draaien, zij het met minder performance.

- Wat heb ik hier precies nodig aan hard- en sofware ?

easy2host
17/10/08, 16:23
voor de uitval heb je in indergeval een licentie nodig die HA (high availibility) heeft. Als de fysieke server dan keihard crasht dan is binnen 3 minuten de VM opgestart op een andere fysieke server. (mits voldoende resources aanwezig)

Een VM draait maar op 1 fysieke server tegelijk, deze fysieke bak bepaald dan ook het max aantal resources voor je VM. De kracht wordt naar mijn inziens niet verdeeld over het aantal fysieke servers. (Indien je dit wilt zul je andere oplossingen moeten zoeken met loadbalancing etc, maar dit is afhankelijk van je applicatie etc)

Wel kan vmware je VM verplaatsen naar een andere server als de fysieke server op dat moment te weinig resourses heeft omdat hij deze gebruikt voor een andere vm, dit is DRS

Volgens mij zit je als snel op VMware ESX Enterprise (2x) en om het te beheren Virtual center. zie -> http://vmware.com/products/vi/buy.html

bakkerl
17/10/08, 16:23
Korte samen vatting:
- 2 servers (om te starten)
- vmware enterprise (voor de DRS licenties)
- vmware in HA en DRS/VMotion configuratie (en hiervoor heb je licentie windows en Virtual center voor nodig)

Voor dit laatste is shared storage nodig.
En natuurlijk moeten de servers en storage op de hcl van vmware staan.
Ongeveer een 70k euro.

bakkerl
17/10/08, 16:30
voor de uitval heb je in indergeval een licentie nodig die HA (high availibility) heeft. Als de fysieke server dan keihard crasht dan is binnen 3 minuten de VM opgestart op een andere fysieke server. (mits voldoende resources aanwezig)
Het starten van de virtuele machine op een andere fysieke machine gebeurt na 15 seconden. Afhankelijk van het geinstalleerde OS in je virtual machine komt daar nog wat boot-tijd bij.



Volgens mij zit je als snel op VMware ESX Enterprise (2x) en om het te beheren Virtual center. zie -> http://vmware.com/products/vi/buy.html
VMware heeft zijn licenties per 2 cpu's. Dus als je 2 machines neemt met elk 2 fysieke (dual-/quadcore) cpu's, heb je aan 2 licenties genoeg. Neem je echter 2 machines met elk 4 (dual-/quadcore) core cpu's, heb je 4 licenties in totaal nodig.

easy2host
17/10/08, 16:33
als aanvulling op Bakkerl

kijk ook goed naar de infrastructuur hoe je alles gaat configgen, ga je met een redundant netwerk werken of niet?

Je hebt inderdaad shared storage nodig (wij werken met iSCSI). Indien je met iscsi werkt is het ook weer raadzaam om een apart "storage" netwerk op te zetten want het beste is het iscsi verkeer niet over de zelfde switches als de rest van het verkeer te laten gaan. (of vlannen, maar is wel minder).

Om je een indruk te geven van onze config zie -> http://www.instantxs.nl/producten/vmware_virtual_server/technische_specificaties/index.html

Kijk vooral wat je budget is want erg goedkoop is het niet.

bakkerl
17/10/08, 16:39
En als laatste aanvulling voor als je later machines gaat bij plaatsen:

Voor het gebruik van vmotion(/drs) (live migratie van virtuele machine naar een andere fysieke host), moeten de CPU's in die machines compatible met elkaar zijn. Vmotion tussen een Intel en een AMD CPU machine gaat dus niet werken. Ook tussen de merken onderling moeten de CPU compatible met elkaar zijn; een oude Intel Xeon 2.8 en een huidige Intel Xeon E54xx zijn bijvoorbeeld niet compatible met elkaar.

easy2host
17/10/08, 16:40
genoeg huiswerk weer ;-)

AB-Systems
17/10/08, 16:58
genoeg huiswerk weer ;-)

zie ik het nou goed dat jij geen FW tussen de backupverbinding hebt zitten of heb je die in het overzicht er niet tussen staan?? (gewoon uit nieuwsgierigheid...)

easy2host
17/10/08, 17:03
zie ik het nou goed dat jij geen FW tussen de backupverbinding hebt zitten of heb je die in het overzicht er niet tussen staan?? (gewoon uit nieuwsgierigheid...)

Klopt, deze verbinding is toch niet actief zolang de hoofd verbinding actief is ;-)
moet eigenlijk nog wel een fw tussen, staat wel op de wishlist ;-)

Ron

Jesperw
17/10/08, 17:28
Ik weet niet of je aan VMware gebonden bent, maar met Citrox Xenserver Enterprise (www.xenserver5.com) heb je voor een hoop minder geld ook echte high availability (dus geen failover, maar doordraaien bij uitval).

Het enige wat je standaard niet hebt is een enduser interface. Maar die hebben wij nog nooit gemist.

opinion
18/10/08, 16:38
Humor op de zondagmiddag, Citrox.

Randy
18/10/08, 16:45
Humor op de zondagmiddag, Citrox.

Ik welke tijdzone leef jij, hier is het echt zaterdag... :lovewht:

Voordeel van de free ESX versie is dat deze iSCSI ondersteund, XEN Express doet dit nog niet. Ik moet de nieuwe 5.0-serie nog eens proberen. Het zijn voorkeuren denk ik. Ik werk sinds de 2.0 branche al met ESX en zou daarom al niet over willen stappen. Maar echt persoonlijk. Wat de boer niet kent...