PDA

Bekijk Volledige Versie : Linux OS voor gameserver hosting



chriske
13/10/08, 14:25
Welk OS gebruik jij om je gameservers te hosten? Ik gebruik op dit moment fedora maar ik ga mijn machine binnenkort overnieuw inrichten en wil misschien een ander os gaan proberen.

Specs nu:

Intel Q6700
4GB memory
150 GB HD
1 Gbit/s aansluiting.

Host op dit moment zon 100 slots CSS. Ik geef de gameservers geen aparte CPU maar laat het OS dat lekker afhandellen.

vipeax
13/10/08, 14:57
Ik host eigenlijk altijd al op CentOS, het werkt zoals ik het wil, dus heb ik nooit een ander OS geprobeerd
.

SF-Jeroen
13/10/08, 18:57
Debian hier, maar het is maar wat je zelf lekker vindt werken

eXtreme Service
13/10/08, 19:14
Wij draaiden Gentoo op onze Gameservers. Maar eigenlijk komt het erop neer om het OS te draaien waar u het beste mee kan werken.

vipeax
13/10/08, 19:27
Zoals Jeroen & Extreme Service dus ook al meldden, het werkt allemaal wel, het is meer wat je gewend bent en wat je fijn vindt werken. Mis je iets bij Fedora? Anders zou ik het gewoon mooi zo houden. Geen problemen maken waar er geen zijn :balloon:.

Hollanda
15/10/08, 17:27
Windows werkt prima voor deze setup, ik verwacht dat je wel meer slots kwijt kan.

chriske
16/10/08, 14:17
ben geen fan van windows en ik denk dat ik maar eens centos ga proberen bij de volgende installatie. Savonds als er rond de 90-100 mensen spelen is me load rond de 1-1.5. Dat lijkt me toch wel goed. Wat zou de max load mogen zijn ?

JMB
16/10/08, 14:31
Ik denk dat je CPU gebruik interessanter is... Wordt de server zwaarder belast zal hij op een gegeven moment gaan laggen. Persoonlijk lijkt mij 70 - 80% cpu gebruik toch wel de max.

Lite-On
16/10/08, 14:47
Hier wordt met name CentOS gebruikt. Werkt prima :)

Als load maximum hou ik ook 80% CPU load als max aan

WeServIT
17/10/08, 13:42
Hier wordt met name CentOS gebruikt. Werkt prima :)

Als load maximum hou ik ook 80% CPU load als max aan


Hier ook op alle serveres CentOS.
Cpu max tot 70% en zorgen dat je geen Swap krijgt.
Bij swap gaan de gameservers welleens lag vertonen.

Succes ermee.

chriske
17/10/08, 16:12
Bedankt voor de reacties ! Ik zit met een quad core meestal op 30% verbruik op top. Dus ik kan nog wel wat bij hosten denk ik zo dan.

Heb geen swap aangemaakt dus daar hoef ik geen rekening mee te houden. Zodra een server gaat swappen is het hek van de dam :D

Piwi-Web
19/10/08, 12:36
Ik denk dat je Quad inderdaad nog wel wat meer aan kan maar dan lijkt het mij een goed idee om je RAM te upgraden :)

vipeax
19/10/08, 13:25
Ik denk dat je Quad inderdaad nog wel wat meer aan kan maar dan lijkt het mij een goed idee om je RAM te upgraden :)

Hoezo dat? Chris ziet toch zo wel of er geheugen genoeg is of niet? Daar had ie vast wel rekening mee gehouden. :X

Piwi-Web
19/10/08, 14:07
Hoezo dat? Chris ziet toch zo wel of er geheugen genoeg is of niet? Daar had ie vast wel rekening mee gehouden. :X

Ja, maar wanneer je games hebt die meer ram lusten dan CPU (neem COD4 als voorbeeld) dan raad ik hem aan dus zijn RAM te upgraden zodat hij de overige CPU capaciteit ook gebruikt.
Ik weet niet hoe vol zijn geheugen nu zit maar het was maar een advies mocht alles vol zitten.

WeServIT
20/10/08, 13:29
Ja, maar wanneer je games hebt die meer ram lusten dan CPU (neem COD4 als voorbeeld) dan raad ik hem aan dus zijn RAM te upgraden zodat hij de overige CPU capaciteit ook gebruikt.
Ik weet niet hoe vol zijn geheugen nu zit maar het was maar een advies mocht alles vol zitten.

Dit klopt, maar zolang hij niet veel cod4 gebruikt is het niet bepaald nodig. CSS trekt namelijk niet zoveel geheugen zoals cod4, en dit geldt ook voor cod2 en 1.

Onze servers hebben we wel voorzien van Quad Core Xeons X3320 met 8GB geheugen, en onze nieuwe Dell's R200's zijn voorzien van Xeon's X3350 met 8GB geheugen. Je kan inderdaad beter genoeg hebben zodat hij niet perongelijk aan het swappen gaat, want swap kan lag veroorzaken. Onze CPU's van onze 7 gameservers zijn nog nooit boven de 50% geweest constant, maar wordt wel voor 60/70% aan geheugen verbruikt.

chriske
23/10/08, 14:22
ok bedankt voor de posts zover. Ik heb altijd 2gig vrij geheugen over. Is dus genoeg om nog wat css slotjes bij te gaan hosten :D

WeServIT
23/10/08, 16:33
ok bedankt voor de posts zover. Ik heb altijd 2gig vrij geheugen over. Is dus genoeg om nog wat css slotjes bij te gaan hosten :D

Ja hoor dit moet makkelijk gaan.
Zolang je niet boven de 70% use komt van je CPU en geen swap krijgt zal alles goed blijven lopen.

Succes ermee!

Mike P.
26/10/08, 14:42
Windows werkt prima voor deze setup, ik verwacht dat je wel meer slots kwijt kan.
Ik verwacht dat eigenlijk niet zo, maar dat is dan weer afhankelijk van de Windows versie. Over het algemeen is er een lager RAM/CPU gebruik bij een Linux OS, dus hoe kun je dan aan meer slots komen op een Windows versie? :X

Mvg,
Mike

Piwi-Web
26/10/08, 15:19
Ik verwacht dat eigenlijk niet zo, maar dat is dan weer afhankelijk van de Windows versie. Over het algemeen is er een lager RAM/CPU gebruik bij een Linux OS, dus hoe kun je dan aan meer slots komen op een Windows versie? :X

Mvg,
Mike

Hollanda bedoeld dat hij meer slots kwijt kan dan wat hij nu heeft want dat was de eigenlijke vraag.

Lezen!:lovewht:

Mike P.
26/10/08, 15:55
Hollanda bedoeld dat hij meer slots kwijt kan dan wat hij nu heeft want dat was de eigenlijke vraag.

Lezen!:lovewht:
Ik heb z'n post gelezen, hoor. Ik vond 'm alleen niet bepaald duidelijk. :p

Zal wel aan mij liggen.

[/off-topic]

Hollanda
26/10/08, 18:33
Inderdaad meer dan nu en tegenwoordig doet windows echt niet meer onder voor linux qua wat het onbelast verbruikt.

vipeax
26/10/08, 18:47
max FPS van al die Counter Strike games ligt wel lager op Windows of niet? (Tja, wie speelt dat ook. :pinch:)

Piwi-Web
28/10/08, 10:39
max FPS van al die Counter Strike games ligt wel lager op Windows of niet?

Ja omdat windows meer recources gebruikt (ik dacht dat men de fps kon boosten door windows media player aan te zetten?) :)
Maar dat heeft natuurlijk weer niks met het aantal slots te maken wat de server aan zou kunnen.

Lite-On
28/10/08, 21:09
Ja omdat windows meer recources gebruikt (ik dacht dat men de fps kon boosten door windows media player aan te zetten?) :)
Maar dat heeft natuurlijk weer niks met het aantal slots te maken wat de server aan zou kunnen.

Alleen Windows Media Player aanzetten helpt niet.
Je zult wel een MP3 file moeten afspelen. Op die manier wordt de kernel van Windows wat gepushed :)

vipeax
28/10/08, 21:21
Dan speel ik wel 24/7 het zwanenmeer, wel grote speakers nodig wil je in het datacenter over alle fans heen komen.