PDA

Bekijk Volledige Versie : VPS Voor 2de name server direct admin



burp2001
10/10/08, 10:13
Hoi,

Ik wil buiten m'n netwerk een 2de nameserver gaan neerzetten.
Zelf zat ik te denken aan een VPS server en daarbij een DirectAdmin Licentie. alleen heb ik geen idee in welke grotes ik moet denken.
De linux variant die ik wil draaien in Debian (dit alleen omdat ik daar de meeste ervaringen mee hebt..)

er zullen niet zo heel veel domeinen achter komen te hangen, denk aan 100 ~200 domeinen.

Nu was mijn vraag hoeveel geheugen zo'n VPS zou moeten hebben en wat ongeveer het dataverbruik zal zijn.. de hdd groote zal (gok ik) niet meer dan zo'n 5~10 gb zijn..

WilloW
10/10/08, 10:22
Beste,

256 MB is voldoende, Ik zou alleen niet DirectAdmin gebruiken maar gewoon PDNS en dan even in je named.conf op je directadmin de instelling doen dat de zones naar de PDNS gegooid worden.

Randy
10/10/08, 10:24
Hoi,

Ik zou geen DirectAdmin nemen. Transfers kun je op twee manieren doen met bijvoorbeeld AXFR zonetransfers met bijvoorbeeld een PowerDNS slave of Namd/Bind met wat scriptjes.

Je zou je tweede locatie ook kunnen gebruiken als fallback mailserver. Op Howtoforge.net staan heel goede setups.

Het dataverkeer is te verwaarlozen, 10 Gbyte voor de updates en voor de nameserver zal meer dan genoeg zijn. Neem een blok van 50/100 gbyte en je zult er nooit overheen gaan.

burp2001
10/10/08, 10:27
okee okee, geen directadmin :)

@WilloW, PDNS bedoel je PowerDNS mee ?

@Randy, dat is helemaal geen gek idee, zoiets bedoel je ? :http://howtoforge.net/postfix_backup_mx

Randy
10/10/08, 10:51
PDNS == PowerDNS. En inderdaad, zoiets bedoel ik. Vergeet daarbij vooral in de 2e MX geen greylisting en andere Antispamdingen, omdat spammerts vaak je 2e MX pakken. (minder beveiligd). Hoewel bij een goede DNS setup een fallback MX niet noodzakelijk is, zolang je primaire mailserver binnen zegge xx uur maar weer online komt bij een storing.

WilloW
10/10/08, 10:59
Hoi,


okee okee, geen directadmin :)

@WilloW, PDNS bedoel je PowerDNS mee ?

@Randy, dat is helemaal geen gek idee, zoiets bedoel je ? :http://howtoforge.net/postfix_backup_mx

Met PDNS bedoelde ik PowerDNS.
Die howto op howtoforce is voor mail niet voor dns, Volgens mij staat er op howtoforge geen howto voor nameservers met PowerDNS

dennis0162
10/10/08, 12:34
Misschien is master2slave een optie?
Werkt hier prima.

burp2001
10/10/08, 12:37
Misschien is master2slave een optie?
Werkt hier prima.

Ziet er idd goed uit, zal hem in het lijstje erbij zetten :D

kam
10/10/08, 15:44
Mag ik vragen waarom dan geen directadmin met de multiserver setup?
Wat is daar zo fout aan?

burp2001
10/10/08, 15:46
misschien dat het zonde is van de 2de directadmin licentie? :)

kam
10/10/08, 16:15
En afgezien van de licentie en hardware eis? Werkt verder toch goed?

westm003
16/10/08, 01:45
werkt perfect kan ik je melden...

:thumbup:

westerp
17/10/08, 11:57
Dataverbruik is de moeite niet, is het geen idee bij een conculega secondary
dns onder te brengen? Er moet wel iemand zijn die voor een paar euro die
paar honderd slaves wil draaien lijkt me. Zonde om daar een vps met een
control panel voor aan te zetten. Aan de andere kant kost een cheap vps
tegenwoordig iets van 4,50 euro per maand als je een beetje rondshopt.