PDA

Bekijk Volledige Versie : Keuze mailsysteem



stiezer
09/10/08, 16:20
Mensen,

Na een tijd nadenken heb ik besloten om ook de e-mail te gaan hosten voor mijn klanten. Dit besteedde ik voorheen uit bij mijndomein maar ik wil daar weg.

Weet iemand een simpel te installeren mailsysteem voor linux (CentOS 5.2 heb ik) en waar moet ik zoal aan denken als ik er 1 kies? Er komen namelijk een hele hoop vragen bovendrijven, bijvoorbeeld: Wat van resources heb ik nodig? Hoe ga ik backups maken (waarschijnlijk systeem afhankelijk)? Kost het veel dataverkeer?

Ik had zelf al wel gezocht maar kan niet echt iets anders vinden dan Dovecot/postfix en qmailtoaster. Wat vinden jullie van deze? Hebben jullie hier ervaring mee?

Het leek me zelf ook mooi om een webmail client erbij te hebben, zijn hier bijvoorbeeld ook open source varianten van?


Alvast bedankt!

Hoogachtend,

Stef

Japje
09/10/08, 16:27
Weet iemand een simpel te installeren mailsysteem voor linux (CentOS 5.2 heb ik) en waar moet ik zoal aan denken als ik er 1 kies? Er komen namelijk een hele hoop vragen bovendrijven, bijvoorbeeld: Wat van resources heb ik nodig? Hoe ga ik backups maken (waarschijnlijk systeem afhankelijk)? Kost het veel dataverkeer?

zoals hier vaker word gezegt.. it depends... wat wil je aanbieden? pop, imap en smtp? dat kan elk redelijk pakket.

Wat voorn resources.. ligt aan het aantal klanten. Backup aan het soort systeem wat je draait en hoe groot je data is. en dataverkeer... you guessed it... hoeveel klanten en hoeveel deze mailen.



Ik had zelf al wel gezocht maar kan niet echt iets anders vinden dan Dovecot/postfix en qmailtoaster. Wat vinden jullie van deze? Hebben jullie hier ervaring mee?

kijk eens op howtoforge daar staat genoeg info.


Het leek me zelf ook mooi om een webmail client erbij te hebben, zijn hier bijvoorbeeld ook open source varianten van?

http://www.google.com/search?q=open+source+webmail

jinxedworld
09/10/08, 16:31
Kijk eens bij Zimbra, is een erg mooi opensource pakketje!! Wel een flinke bak geheugen in mikken ;).