PDA

Bekijk Volledige Versie : Backups en Images maken van Windows 2003 Servers



ensermo
08/10/08, 15:41
Beste MedeWHT'ers,

Ik ben benieuwd hoe jullie backups zouden aanpakken van "Standalone" Windows 2003 servers?

Vaak word ik gevraagd hoe men een backup of liever een "image" of "snapshot" kan maken van hun server. Meestal gaat het over standalone servers met specifieke doel die geen gebruik maken van Active Directory.

Ik gebruik zelf bij een klant CA Brightstore maar dat is echt een backup naar Tape.
Ook Symantec Backup Exec vind ik groot overkill. Deze eist volgens mij zelfs dat je Active Directory draait.

Dus bij deze. Zijn er andere backup methodes of software pakketten die jullie aanraden om "per server" een image/backup te maken automatisch?
(ik dacht zelf aan een VMware Converter Image maar deze is niet automatisch en duurt vrij lang)

Ik hoor graag jullie ervaringen/meningen.

pierce
08/10/08, 15:49
Acronis True Image is een mooie oplossing voor complete images.
Met de server editie kan je ook via de commandline werken. Daardoor kan je makkelijk schedules maken.

Glenn
08/10/08, 15:49
Kijk eens naar de producten van Acronis. M'n collega die de backups bij ons fixt is daar erg over te spreken. Een TIB image van Acronis is namelijk ook te converteren naar een Vmware Server/ESXi image.

Edit: Pierce, ik wil ook een keer het eerste antwoord geven :P

AB-Systems
08/10/08, 15:50
Het ligt er naar mijn idee een beetje aan wat je doel van je backup is.. stel je hebt een windows 2003 server, na de installatie of op een punt waarneer hij draaid zonder problemen maak je een image van de server, vervolgens ga je alleen maar data backuppen. bij problemen lees je eerst de image terug en vervolgens de data.

lijkt me niet dat je elke dag (of wat voor een frequentie die je kiest) een complete image wil draaien van de server deze veranderd zelf (op data na) nouwelijks.

pierce
08/10/08, 15:56
Sorry... ik beloof jullie van 20 t/m 23 oktober 4 pierce-loze dagen waarin in jullie naar hartelust de fipo kunnen posten :D
van 9 tot 5


ot:

Ontopic:
Je kan ook voor incremential kiezen bij Acronis.
Daarnaast kan je ook overwegen eenmaal per week een Acronis image maken en tussendoor alleen databackups oid. Mogelijkheden te over :)

ensermo
08/10/08, 16:34
Hmm Acronis. Daar had ik nog niet naar gekeken.

Doel is
1 x per say... week of maand een image maken van de server.
1 x per dag offsite backup maken van data (files) en databases (mssql)
De laaste doe ik nu voor een aantal klanten nog met ingebouwde backup van MS en ingebouwde backup schedule van MSSQL. Maar bij "crash" van de server moet ik wel alles opnieuw installeren. (en het zou inderdaad mooi zijn als je de image snel op een VMware server kunt opstarten om continuiteit te hebben).

Het gaat in ieder geval om verschillende soorten servers maar meeste wel "standalone".

pierce
08/10/08, 16:49
Je geeft het antwoord zelf al:

1x maal per week een full image
6x per week een backup van alleen de data middels MS backup.

Je hoeft dan niks opnieuw te installeren, alleen de image en maximaal 6 backups terug te zetten(afhankelijk of je van de tussentijdse backup een full of incremential doet).

Geert-Jan
08/10/08, 16:58
Heb je daarbij 1 licentie nodig per host met backupping van x servers of anders???

Hierbij een vergelijking zoekend voor r1soft....

ensermo
08/10/08, 19:28
Het wat ik wil is geen probleem :) dat weet ik wel...
het gaat om het Hoe .. en Hoe duur (tweede is vooral omdat managers interesse hebben in € en niet HOE hahaha)

Maar heb net Acronis zitten bekijken. ZIet er goed uit en toch een beter gevoel bij dan Symantec.

Anderen andere tips?

Lite-On
08/10/08, 19:40
Hier goede ervaringen met Acronis True Image :)
Ik gebruik het tegenwoordig eigenlijk niet meer, maar in het verleden zeer tevreden over geweest.

Ik zou zeggen, probeer het eens!

cj0
10/10/08, 23:10
Voor een klantsysteem gebruik ik Paragon Drive Backup ($ 299)
http://www.paragon-software.com/business/db-server/

Ingvald
10/10/08, 23:58
Wij gebruiken hier Backup for Workgroups. 1 centrale storage server en op elke productie server een client die de backup uitvoert. De eerste maal na installatie van de server wordt er een volledige snapshot gemaakt, daarna enkel nog de gewijzigde/nieuwe bestanden.

Wat betreft restore kan je zowel individuele bestanden (de laatste versie, of 1 van de vorige versies) tot een volledige image restoren (bare metal restore).

BfW is een zeer mooie oplossing voor een democratische prijs. Producten als Acronis TrueImage zijn natuurlijk ook top, maar daar hangt toch een aanzienlijk prijskaartje aan vast en ik zie er (voor ons dan toch) geen enkele meerwaarde in.