PDA

Bekijk Volledige Versie : MS SQL 2008 Web Edition Ervaringen en Beperkingen?



ensermo
08/10/08, 15:28
Beste MedeWHT'ers,

Voor een online applicatie van een klant wordt momenteel gebruik gemaakt (*nog in ontwikkeling) van een MS SQL 2005 Standard Licentie.

Dit werkt voor zijn applicatie goed maar zoals jullie wel weten zijn de SPLA kosten voor MSSQL 2005 Standaard per processor niet laag.

Nu lees ik dat er een MS SQL 2008 Web Edition is special voor het hosten van applicaties die online bereikbaar zijn (die niet aangemeld zijn via active directory e.d.).

De kosten voor de Processor licentie zijn lager dan 2005.

Hebben jullie al ervaringen met MS SQL 2008 ?
Tips? Ideeen?
Specifieke beperkingen waar rekening gehouden moet worden?
(Ik zie bijvoorbeeld niets over geheugen beperking of database size)

Ik hoor graag van jullie.

Alvast bedankt

gjtje
08/10/08, 16:00
Zover ik nu heb kunnen zien is dat wanneer iets op 2005 werkt het ook probleemloos op 2008 zal werken. Iets om wel rekening mee te houden is dat de connectie string anders is voor de SQL client v11 dus die moet je even omschrijven bij het overzetten.

Er was iets vreemd met een database applicatie waarbij de constante in de code op adDate stond, echter in 2005 werd dit toch als datetime ingevuld in de database omdat dit het kolom type was, in 2008 werd wel netjes alleen een datum ingevuld. Helaas moest het een datetime zijn maar als de code dus goed was geweest, was er niks mis gegaan. ;)

Ik zou eerst het database gebruik van de applicatie profileren en dan kijken welke versie er nodig is. Als bijvoorbeeld reporting server wordt gebruikt, wordt de keuze al een stuk makkelijker.

ensermo
08/10/08, 18:06
hmm bedankt voor de info. Echter ben ik zelf niet de DBA of programmeur :).

Ik zal het wel doorgeven.

En wat betreft "serverwise" ?
Zijn er beperkingen met cpu, geheugen, uitbreiding die jullie al meegemaakt hebben?
Stel bijvoorbeeld dat je met deze versie begint en in de toekomst wilt uitbreiden naar standaard. Mag/Kan dat?

almar
08/10/08, 18:34
Ik zou deze vraag even neerleggen bij je SPLA leverancier. Die weet er alles van. En als je het weet, zou een post hier ook wel leuk zijn ;)

ensermo
08/10/08, 19:25
Ik heb al heel veel gemailed met de SPLA leverancier. Licentietechnisch weet hij er alles van. Echter de "hands on" ervaring heeft hij niet en dat geeft hij ook toe. Daarom dat ik het vraag aan mensen die het misschien al hebben gebruikt vanuit een systeembeheerders perspectief. :)

gjtje
14/10/08, 16:28
Wat ik heb kunnen vinden is de web editie gelijk aan de standaard editie, alleen anders gelicenseerd. De SPUR zegt er niks over ...

Broeken
17/11/08, 14:26
ik probeer sql2008 web nu in een failover cluster te installeren, maar ik krijg de foutmelding dat ik als ik wil clusteren de normal, enterprise of developer edition moet hebben.

dat is een dus aardige beperking

burp2001
17/11/08, 15:48
SQL 2008 Web editie is hetzelfde als de enterprise versie, de enige beperking is dat je alleen vanuit je host kan connecten (dus niet vanaf een andere server) en dat je hem niet kan clusteren ;) (want dan zou je hem dus vanaf een andere server connecten)

Broeken
17/11/08, 15:51
dus als ik op 3 machines een windows 2008 webedition cluster bouw,
en op een aparte machine een sql 2008 webedition database zet en ik wil vanaf alle 3 de webserver machines connecten aan de sql 2008 webedition is niet mogelijk dus ?

buiten het willen clusteren om dus.

burp2001
17/11/08, 15:53
idd.. je mag niet connecten vanaf een andere server...

Broeken
17/11/08, 16:30
hetzelfde geldt zeker ook voor windows 2008 webeditie

geen cluster mogelijkheden met NLB?

gjtje
17/11/08, 16:36
NLB is ook onderdeel van Windows 2008 Web Server.

Broeken
17/11/08, 16:38
ik was al aan het zoeken... en gevonden :) bedankt

ik ben bezig voor een klant een redelijk betaalbare setup aan het maken met een cluster van 2008 webservertjes gevirtualiseerd. Deze klant heeft dus 1 sql database nodig, ik ben er alleen nog niet uit wat de groote gaat worden, en hoeveel hij van de database verwacht.

ik ga eerst maar eens aan de slag met de sql2005 express versie, die kan remote connections aan volgens mij.?

gjtje
17/11/08, 16:50
Yup, remote werkt prima daar. Upgraden kan vrij makkelijk.

Randy
17/11/08, 18:11
Ik heb hem sinds enkele weken in gebruik. Migratie is makkelijk, enkel de connectiestring is ietwat anders. Een ideale aanvulling voor partijen die niet tegen de limitatie (5 connecties) van de Express editie willen lopen, maar ook weer niet de financiele middelen of capaciteit nodig hebben voor de Workgroup editie (~53 euro/maand/CPU).

(Even tussendoor) GJtje: Jij vrijdag in de Arena/020?

Broeken
17/11/08, 18:16
Randy: die 5 connecties, zijn dat bijvoorbeeld 5 webservers? of 5 echt connecties ?
is het mogelijk dat er vanaf 1 server sowieso meerdere connecties komen ? of is dat net hoe je iets programmeerd?

gjtje
17/11/08, 18:16
Denk 't wel, 't is letterlijk om de hoek dus kan wel even langs wippen. ;)

Is die limiet niet uit het MSDE tijdperk? Zover ik heb kunnen vinden is dit er uit gehaald en gelden er nu alleen hardware limieten (afgezien van beperkte functionaliteit)

Randy
17/11/08, 18:33
Is die limiet niet uit het MSDE tijdperk? Zover ik heb kunnen vinden is dit er uit gehaald en gelden er nu alleen hardware limieten (afgezien van beperkte functionaliteit)

Ben ik alweer zo oud dan? (** kijkt in de spiegel en veegt snel de eerste grijze haren weg **).
Inmiddels heeft mijn vriend Google al wat gevonden (http://www.eggheadcafe.com/software/aspnet/29414720/sql-2005-express-max-conc.aspx). SQL2005Express heeft inderdaad geen beperkingen op het aantal concurrent connections.

Broeken
17/11/08, 21:14
ik kijg het trouwens gewoon voor elkaar om vanaf de 3 windows 2008 webedition machines een remote sql connectie te maken naar de sql 2008 webedition machine.

ik heb als test dotnetnuke geinstalleerd, en het werkt gewoon... ??~

gjtje
17/11/08, 21:16
Er is nog iets als kunnen en mogen.

Broeken
17/11/08, 21:20
dat snap ik ;)

mij was verteld dat het kon, en mocht namelijk... mijn spla leverancier vertelde mij dat, maar goed hij kan het ook verkeerd hebben natuurlijk....

reactie spla leverancier:
Volgens bijgevoegd stuk uit de SPUR is het wel mogelijk om SQL server Web edition te clusteren (aangezien de fail-over cluster regel ook geldt voor de web edition).

Als je frontend 2 webservers hebt, dan kan dat (zolang dat geen cluster is). Voor de 2 backend servers (wat wel een A/P cluster is) is voor het OS de Datacenter licentie nodig (qua installatie kan dan ook de Std of Ent. zijn), voor SQL zou dan de Web edition mogelijk zijn.

blijft altijd vaag die microsoft licentie modellen...

Broeken
17/11/08, 21:22
FYI, bij de cluster installatie vanmiddag melde sql 2008 dat het alleen mogelijk was om bij een standard of enterprise of datacenter licentie een active / passive cluster op te zetten.

kan je mij vertellen waar ik kan lezen dat je geen remote connecties mag maken met de sql 2008 web editie?

Randy
17/11/08, 21:56
FYI, bij de cluster installatie vanmiddag melde sql 2008 dat het alleen mogelijk was om bij een standard of enterprise of datacenter licentie een active / passive cluster op te zetten.

kan je mij vertellen waar ik kan lezen dat je geen remote connecties mag maken met de sql 2008 web editie?

In de SPUR? (Kan hem zo even niet vinden)

Broeken
17/11/08, 21:57
ik ga verder zoeken, bedankt in ieder geval

Broeken
18/11/08, 12:39
kan je misschien het stukje opzoeken waar je hebt gevonden dat je met een sql 2008 web geen remote connectie "mag" maken ?

Randy
18/11/08, 17:05
kan je misschien het stukje opzoeken waar je hebt gevonden dat je met een sql 2008 web geen remote connectie "mag" maken ?

Je hebt je SLPA leverancier al gebeld en gevraagd om een kopie van de SPUR?

yoda-ict
22/11/08, 20:41
SPUR is gewoon downloadable vanaf de microsoft site:

http://www.microsoftvolumelicensing.com/userights/Downloader.aspx?DocumentId=1661

Daarnaast is het onzin dat je alleen met de host waarop SQL 2008 Web Edition geinstalleerd is verbinding mag maken met de SQL engine. Staat niks van in de SPUR:

For SQL Server 2008 Web Edition:
The software may be used only to support public and Internet accessible
• Web pages
• Web sites
• Web applications
• Web services
It may not be used to support line of business applications (e.g., Customer Relationship Management, Enterprise Resource Management and other similar applications).

Dat zijn de enige restricties waar je je aan dient te houden.

Frans

gjtje
25/11/08, 18:12
En gebruik binnen een intranet is ook niet toegestaan. Wanneer server 1 met server 2 een verbinding maakt is dat via een intranet.

yoda-ict
26/11/08, 01:07
En gebruik binnen een intranet is ook niet toegestaan. Wanneer server 1 met server 2 een verbinding maakt is dat via een intranet.

Dat noemen ze een LAN. Een intranet is heel iets anders..

Broeken
26/11/08, 11:28
bedankt mannen, ik weet genoeg ;)