PDA

Bekijk Volledige Versie : Problemen beveiliging SMTP server Windows 2003



grutto
08/10/08, 11:21
Van de week waren er problemen met het versturen van mail op onze windows 2003 server. Er zijn toen het een en ander aan instellingen gewijzigd. Waarschijnlijk is toen iets verkeerd gegaan want de mail deed het inderdaad weer, alleen kwam er ook meteen een hoop meldingen in het log dat er mail niet aankwam op servers in het verre buitenland (SPAM werd dus verstuurd met onze server).

Ik heb de boel weer hersteld naar de oude instellingen, alleen de meldingen blijven!

Pop3/SMTP service opnieuw geïnstalleerd, Als ik de smtp service aan zet stromen de berichten in het systeemlog weer binnen:
"Message delivery to the host '219.87.***.***' failed" Vaag buitenlands domein.

De smtpservice staat voorlopig uit!

Kan het zijn dat dit response berichten zijn van oude verstuurde berichten? Heb ik misschien een servicepack gemist? Iemand nog andere ideeën wat er fout kan zijn?

AB-Systems
08/10/08, 12:26
Zo ie zo lijkt het me slim om te zorgen bij dit soort problemen je systeem up to date is (danwel via microsoft update of door zelf updates te testen voor je ze uitrolt..) daarnaast neem ik aan dat je het relaying op de server uit hebt staan of beperkt hebt..
gaat het hier alleen om SMTP of daadwerkelijk over een complete exchange server..

kom ook op veel servers domwel mailtjes tegen die 'lijken' geweigerd zijn om alleen op die manier al te achterhalen of een mailadres bestaat of niet.. vaak helpt een spam client / spam server hier wel tegen omdat deze met blacklisten werken van emaildomeinen / ip's zodat dit soort mailtjes op voorhand al geweigerd worden door de server.

grutto
08/10/08, 14:40
Alle updates zijn geinstalleerd
Dit is alleen de SMTP server. Geen exchange.

Relay staat uit, toch lijkt het of er nog mailtjes verstuurd worden.
Authenticatie staat op integrated windows.

Waarschijnlijk is een SPAMserver het enige wat dit gaat oplossen.
Zucht! :unsure:

AB-Systems
08/10/08, 15:57
Waarschijnlijk is een SPAMserver het enige wat dit gaat oplossen.
Zucht! :unsure:

De spam server zal enige verlichting zorgen qua hoeveelheid mailtjes.. die zorgt dat de 'rotte' appels er uitgevist zijn voordat je zelf de mailbox inziet..
er zijn overigens ook veel bedrijven die een cleanport oplossing aanbieden.
jou mail wordt afgeleverd op de cleanport server.. vervolgens wordt de spam en virus zooi eruit gevist en overige items worden afgeleverd op eigen server.

grutto
08/10/08, 18:24
Probleem verholpen.

Na nog een keer alles nalopen bleek dat de mail que nog vol stond met 100.000 mailtjes en de badmail met 80.000. Na het verwijderen van deze mailjtes was het probleem natuurlijk opgelost. pfew! :thumbup:

Bedankt voor het meedenken allemaal!