PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat doe jij met je spaargeld/deposito?



Erikcreative
05/10/08, 14:38
Ik ben benieuwd wat jullie mijn jullie zakelijke spaargeld/reserves doen. Zetten jullie dit massaal weg bij bijvoorbeeld een Ijslandse bank Icesave of een Turkse NIBC bank tegen 5,25% rente? Of blijft het geld staan op de eigen betaal/spaarrekening bij jullie eigen bank tegen een relatief laag rentepercentage?

Natuurlijk deze vraag i.v.m. de financiele crisis, overname Fortis & het depositogarantiestelsel bij het eventueel omvallen van een (internationale)bank.

systemdeveloper
05/10/08, 14:39
Ik maak alles op voor het geval ik onder de bus kom.

Dennis
05/10/08, 14:42
Ik heb een rekening bij meerdere banken. Vanaf 20.000 ben je namelijk niet meer 100% gedekt door het Nederlandse depositostelse. Vanaf 40.000 zelfs 0% en ben je alles kwijt.

IceSave is een bank die niet gedekt wordt door het Nederlandse depositogarantiestelsel. Echter hebben ze erg veel media-aandacht gehad en dat is dus blijkbaar blijven hangen. Veel mensen kiezen voor IceSave.

NIBC Direct en Credit Europe bank zijn perfecte alternatieven met ook 5,25% rente. Enige verschil is dat deze banken wel gedekt worden door het depositogarantiestelsel.

Meer informatie: http://www.spaarinformatie.nl/

Erikcreative
05/10/08, 14:46
IceSave is een bank die niet gedekt wordt door het Nederlandse depositogarantiestelsel. Echter hebben ze erg veel media-aandacht gehad en dat is dus blijkbaar blijven hangen. Veel mensen kiezen voor IceSave.

NIBC Direct en Credit Europe bank zijn perfecte alternatieven met ook 5,25% rente. Enige verschil is dat deze banken wel gedekt worden door het depositogarantiestelsel.

Vallen de laatste 2 volledig onder het Nederlandse depositogarantiestelsel? Bij Icesave moet je de eerste 20.000 zelf ophalen in Ijsland. De volgende 90% van 20.000 euro zou je via Nederland terug kunnen krijgen.

swedendedicated
05/10/08, 14:50
ATbank :) (5% rente) valt ook onder DNB garantie, zoals elke bank die in Nederland gevestigd is.

wowzie
05/10/08, 14:53
NIBC is een Nederlandse bank, niet turks. Daarnaast doet NIBC mee met het Nederlandse garantiestelsel. Als de bank dus omvalt krijg je 20.000 euro vergoed. Bij Icesave ook, maar in dat geval ben je afhankelijke van de Ijslandse toezichthouder.

Als je veel rente wilt kan je het beste voor NIBC kiezen. Kies voor zakelijk en hoge rente Crediteurope. Valt onder Nederlandse depositogarantiestelsel en accepteert zakelijke klanten. Icesave/NIBC niet.

Mikey
05/10/08, 15:09
old style :thumbup:

cfmweb
05/10/08, 15:16
Op Binckbank in aandelen fortis hahaha

Dennis
05/10/08, 15:20
Alle banken vallen onder het Nederlandse depositogarantiestelsel, behalve IceSave.

Bij welke bank je dus ook zit, onder de € 20.000 zit je 100% veilig. De volgende € 20.000 wordt voor 90% vergoed.

Daarom spreiden veel mensen hun kapitaal over verschillende rekeningen om te profiteren van een maximale rente zonder extra risico te lopen.

NBIC Direct, Credit Europe Bank, Akbank, MoneYou, Atbank, Garantibank zijn allemaal banken met hoge rentes.

Indien je je geld kunt missen voor 1 jaar, kun je zelfs 5,8% krijgen.

dreamhost_nl
05/10/08, 15:21
Houdt er wel rekening mee dat het meerendeel van deze spaarrekeningen geënt zijn op particulieren en dus niet altijd zonder meer zakelijke cliënten (niet-EMZ) accepteren of niet tegen dezelfde voorwaarden.

Triloxigen
05/10/08, 15:35
Iemand nog tips voor zakelijke spaarrekeningen?

Ahead-IT
05/10/08, 15:46
Je geld beleggen bij de top 10 veiligste banken ter wereld en je huidige bank houden voor normale transacties. Bij je huidige bank niet meer dan +-20/40 000 euro plaatsen.

wowzie
05/10/08, 15:54
Iemand nog tips voor zakelijke spaarrekeningen?

Voor zover ik weet biedt alleen CreditEurope zakelijke spaarekeningen aan met hoog %. Werkt overigens perfect, je krijgt zelfs papieren afschriften opgestuurd (toch wel bijzonder voor een internet bank).

ju5t
05/10/08, 16:01
Geld zit voornamelijk in aandelen, het broodnodige bij de bank.
Morgen gaat weer een spannende dag worden.

Spyder01
05/10/08, 16:02
Ik weet niet hoe jullie bij IceSave komen qua dat je geld daar niet veilig is of dat je het zelf bij ze op zou moeten halen.

Voor die mensen, kijk op hun website onder veelgestelde vragen...

Alle banken die zich ook op de Nederlandse markt profileren, dienen aan een setje regels te doen die het voor ons veilig houd geld op die rekening te hebben staan.

Overigens zorg ik dat op de zakelijke rekening een saldo staat zodat ik gewoon de nodige dingen kan doen, echt de grotere investeringen boek ik vanaf de spaarrekeningen naar de zakelijke rekening.

Dreas
05/10/08, 16:13
Daarnaast .. IceSave keert uit per kwartaal. De andere genoemde alternatieven volgens mij alleen per jaar.

Erikcreative
05/10/08, 16:33
Daarnaast .. IceSave keert uit per kwartaal. De andere genoemde alternatieven volgens mij alleen per jaar.

Dat viel mij ook al op! Dat is voor mij momenteel de reden om nog niet over te stappen van Icesave naar een andere spaarbank.

pierce
05/10/08, 16:35
Ik heb prive ook icesave. Erg tevreden over, zojuist is de kwartaal rente uitgekeerd :thumbup:
Daar kan de abn nog een puntje aan zuigen! :)

martysmarty
05/10/08, 19:00
Zelf bij Kaupting Edge, zweden. 5.55% zonder voorwaarden.

5.8% voor 3 maanden vast.

Niet verkeerd. Rente ligt in zweden algemeen iets hoger dan in nederland

swedendedicated
05/10/08, 19:47
Moest je dan niet in SEK storten? Dan ben je mooi je rente kwijt aan wisselkosten.

DutchTSE
05/10/08, 20:02
Moest je dan niet in SEK storten? Dan ben je mooi je rente kwijt aan wisselkosten.
Kijk eens naar zijn woonplaats ;)

dreamhost_nl
05/10/08, 20:38
Verder is het ook niet bekend hoe de bankgarantie precies zit in Zweden. In Nederland staat - zoals hiervoor al vermeld - de Nederlandse bank garant voor de eerste € 20000 en € 18000 van de tweede € 20000 (depositogarantiestelsel). Dat is net weer een iets veiliger idee... ;)

Randy
05/10/08, 20:47
Hier ook een aantal Icesave rekeningen. Een prive, Een om de BTW apart te zetten (eens per maand even overboeken als reservering voor de kwartaalaangifte, brengt me toch een kleine 200 euro per jaar op) en eentje om de IB apart te zetten. De laatste twee zijn echt een reservering, hetgeen me jaarlijks bijna 600 euro extra opbrengt.
Volgend jaar zal het minder zijn, omdat ik de BTW per maand moet gaan betalen. Ik probeer hier nog onderuit te komen omdat het me administratief gewoon meer tijd kost.

Henky!
06/10/08, 00:50
Je geld beleggen bij de top 10 veiligste banken ter wereld en je huidige bank houden voor normale transacties. Bij je huidige bank niet meer dan +-20/40 000 euro plaatsen.

Is er een top 10 van veiligste banken ter wereld? Ik bedoel, inmiddels zijn er toch een aantal banken omver gevallen die in elk geval als zeer betrouwbaar werden gezien.

Vraagje, wat is het verschil tussen een zakelijke en een privé spaarrekening?

Triloxigen
06/10/08, 01:46
Ik vraag me af hoe jullie spaargeld overhouden, ik vind dat je gewoon je geld moet uitgeven voor je dood :thumbup:

Je hebt er toch niets aan meer dan...

Hoe wil je zonder spaargeld een auto of een huis kopen? ;)

ju5t
06/10/08, 08:41
Hoe wil je zonder spaargeld een auto of een huis kopen? ;)

Zorgen dat je elke maand 400.000 verdiend?
Ik zie het probleem niet zo ;)

martysmarty
06/10/08, 09:10
Moest je dan niet in SEK storten? Dan ben je mooi je rente kwijt aan wisselkosten.

Als SEK je hoofd Valuta is, maakt dat niet zoveel uit he ;)

martysmarty
06/10/08, 09:12
Verder is het ook niet bekend hoe de bankgarantie precies zit in Zweden. In Nederland staat - zoals hiervoor al vermeld - de Nederlandse bank garant voor de eerste € 20000 en € 18000 van de tweede € 20000 (depositogarantiestelsel). Dat is net weer een iets veiliger idee... ;)

Dat is ook in zweden. tot 250.000 SEK, ruwweg 27.500 euro

ISP-Panel
06/10/08, 09:39
Waarom geven ze zoveel rente bij Icesave?



IJsland hardst getroffen door kredietcrisis

Het zijn hoge rentetarieven van banken uit een land dat mondiaal het hardst is getroffen door de kredietcrisis. Het probleem van is in de kern eenvoudig. De omvang van de financiële sector van het eiland is veel groter dan van zo'n kleine economie van 300.000 zielen verwacht kan worden. De drie grote IJslandse banken hebben buitenlandse schulden met een omvang van negen keer het bruto binnenlands product. Bovendien zijn de schulden vrijwel volledig in buitenlandse valuta.

Voor hun financiering zijn de banken aangewezen op de internationale geldmarkt, in plaats van op lokale spaarders. Ook Landsbanki kan door de kredietcrisis, vrijwel geen geld meer lenen op de kapitaalmarkt. Het opzetten van een spaarbank is voor de bank een relatief eenvoudige manier om weer aan geld te komen.


Bron:
http://www.fd.nl/artikel/9561519/spaarder-neemt-groter-risico-geld-ijslandse-bank-zetten

martysmarty
06/10/08, 11:09
Leuk detail. Hypotheek rente zit 0.05 procent lager dan een 1 Jaar deposito bij de spaarbank

Ahead-IT
06/10/08, 11:44
Hopsa, grootste Belgische bank (Fortis) is verkocht aan Frankrijk voor een koopje ... leuk voor de aandeelhouders

braxato
06/10/08, 11:48
Dat lijkt mij in geen geval een slechte zaak voor de spaarders. De beleggers moesten hun geld maar niet in Fortis gestoken hebben. Het was al lang duidelijk dat ze in slechte papieren zaten.

Magnetronkip
06/10/08, 11:56
lekker laten staan bij abn ik haal die 20.000 toch niet dus daar ben ik niet bang voor.

En tevens zorgt de overheid er wel voor dat ABN niet valt net zoals fortis etc..

Domenico
06/10/08, 12:08
Hopsa, grootste Belgische bank (Fortis) is verkocht aan Frankrijk voor een koopje ... leuk voor de aandeelhouders

Hoe is de sfeer nu in Belgie wat betreft Fortis en het nieuws dat ze zijn overgenomen door PNB? Er zijn tenslotte veel Belgen met aandelen Fortis. Ik heb ze gelukkig met een klein beetje winst nog kunnen verkopen...

Zenda
06/10/08, 12:09
IceSave valt op dit moment wel onder de Nederlandse depositogarantie! Waar mensen zeggen dat dit niet is, hebben oude informatie daar dit sinds enkele maanden pas van toepassing is!

Wat opvalt is dat zakelijke spaarrekeningen erg laag zijn en veel spaarbanken (met een mooie rente) geen zakelijke-variant hebben.

Het is denk ik goed om een deel van je spaargeld te beleggen. Wellicht nu niet de juiste tijd om in te stappen (al was dat vorig jaar ook niet kan ik je vertellen ;)), maar zeker interessant om dat goed in de gaten te houden. Ik houd m'n Fortis aandelen aan, ik ga er vanuit dat ik ze over een aantal jaren toch voor een mooi bedrag kan verkopen (helaas voor 18, 17 en 13 euro gekocht).

Verspreiding lijkt mij nooit verkeerd! Ondanks dat je over de eerste 20.000 euro 100% vergoed krijgt en over de volgende 20.000 slechts 90% of wanneer je niet eens aan de 20.000 euro komt. Er hoeft maar een echte crisis te komen en je krijgt bij een val van een van je spaarbanken een bericht dat de uitkering door de Nederlandse Bank even op zich laat wachten.

Hier alles netjes verspreid over 4 banken, aandelen en vastgoed!

braxato
06/10/08, 12:14
Hoe is de sfeer nu in Belgie wat betreft Fortis en het nieuws dat ze zijn overgenomen door PNB? Er zijn tenslotte veel Belgen met aandelen Fortis. Ik heb ze gelukkig met een klein beetje winst nog kunnen verkopen...


Er zullen met het nieuws van 1uur wel een aantal zaken duidelijker worden gemaakt, mogelijks komen dan reacties. Veel mensen hadden hier inderdaad Fortis-aandelen. Dat waren de zogenaamde brave huisvader aandelen. Bankaandelen waren tot voor kort ook veilig :-)

Ahead-IT
06/10/08, 12:15
De houding van de aandeelhouders is dat er maar één winnaar is, en dat is de Belgische staat, die houden 1.3 miljard over aan de transactie op twee weken tijd. De Belgische gezinnen die nog geld staan hebben bij Fortis zullen tevreden zijn dat hun geld nu veilig(er?) staat, maar dat maakt hen nog niet gelukkig met de overname van een top-Belgisch bedrijf, vroeger de ASLK (staatsbank).

Je ziet maar, privatisering is niet voor alles goed.


De Belgische regering boekt 1,2 miljard euro meerwaarde op de transacties met Fortis Bank België. De overheid kocht in twee fases 100 procent van Fortis Bank België voor in totaal 9,4 miljard euro. Gisteren besliste de regering driekwart daarvan te verkopen aan BNP Paribas voor 8,25 miljard euro. Op dat belang realiseert de regering dus 1,2 miljard euro meerwaarde. (belga/svm)

braxato
06/10/08, 12:16
... Het is denk ik goed om een deel van je spaargeld te beleggen. Wellicht nu niet de juiste tijd om in te stappen (al was dat vorig jaar ook niet kan ik je vertellen ;)), maar zeker interessant om dat goed in de gaten te houden. Ik houd m'n Fortis aandelen aan, ik ga er vanuit dat ik ze over een aantal jaren toch voor een mooi bedrag kan verkopen (helaas voor 18, 17 en 13 euro gekocht)....

Geen goed moment om in te stappen? Wanneer is het wel een goed moment? De beurs is speculeren he. De beurs is risico's nemen. Je kunt ook beleggen in andere zaken dan bedrijven. Denk aan goud, olie etc.

Heb je aandelen van de Fortis holding? Genoteerd in Brussel?

martysmarty
06/10/08, 12:27
Volgensmij zitten hier redelijk wat beleggers.

Ik heb me er nog niet veel mee bezig gehouden. Wellicht iets voor over een paar jaar (Als je 22 bent, kun je nog wel even wachten).

Wat is ongeveer het minimale bedrag in te leggen in aandelen, om er ook daadwerkelijk wat aan te verdienen op lange termijn? XXX? X.XXX? XX.XXX? XXX.XXX?

GlobalServe
06/10/08, 12:30
Ik hou men FORTIS aandelen ook.
Binnen 10 jaar zal alles (hopelijk) weer beter zijn, zal ze dan wel weer verkopen.

Sfeer in Belgie is crap momenteel, de overheid maakt er terug een mooie winst op.

Is zoals in USA, daar nemen ze ook geld van belastingsbetalers om de grote mannen van de bank hun dik maandloon te kunnen betalen.

Zenda
06/10/08, 12:35
Geen goed moment om in te stappen? Wanneer is het wel een goed moment? De beurs is speculeren he. De beurs is risico's nemen. Je kunt ook beleggen in andere zaken dan bedrijven. Denk aan goud, olie etc.

Heb je aandelen van de Fortis holding? Genoteerd in Brussel?Het is nu inderdaad niet een goed moment om in te stappen. Maar wel om het nauw in de gaten te houden om op het juiste moment in te kunnen stappen!

Zie bijvoorbeeld een dag als vandaag. Alles is rood, donker rood! Niemand had verwacht vandaag een daling van 6%. Het kan allerlei kanten op gaan en dat maakt het op dit moment erg onzeker. Dus nogmaals, het is goed om het in de gaten te houden zodat je op juiste punten kunt instappen (ik had vorige week nog wel Fortis willen kopen --> mooie stijging van zo'n 40% gehad :)).

Ik heb overigens Fortis Nederland.

Je kunt inderdaad ook beleggen in grondstoffen, maar vind ik minder spannend :). Kun je het beter op een spaarrekening zetten...



Volgensmij zitten hier redelijk wat beleggers.

Ik heb me er nog niet veel mee bezig gehouden. Wellicht iets voor over een paar jaar (Als je 22 bent, kun je nog wel even wachten).

Wat is ongeveer het minimale bedrag in te leggen in aandelen, om er ook daadwerkelijk wat aan te verdienen op lange termijn? XXX? X.XXX? XX.XXX? XXX.XXX?

Ik zou zeggen, begin met 1.000 euro om te proberen. En leg iedere keer wat bij. Om er daadwerkelijk wat aan te verdienen, zie ik als je meer rendement haalt dan op een spaarrekening te zetten. Doe het wel met geld wat je voorlopig niet nodig hebt, omdat je niet blij wordt als je aandeel van 20 euro naar 5 euro is gedaald en dat je vanwege geldnood dan je aandeel moet verkopen ;).

Ben overigens ook maar een hobby-belegger.

GlobalServe
06/10/08, 12:36
Nog een bijpassende film...

http://nl.youtube.com/watch?v=E-ckwD43ex8

martysmarty
06/10/08, 12:39
Zit er wel aan te denken. geld dat je een paar jaar vast kunt zetten inderdaad

Domenico
06/10/08, 12:55
Ik heb overigens Fortis Nederland.

Waar is de eigenaar van Fortis nu eigenlijk nog aandeelhouder van?
Van Fortis, exclusief Fortis Nederland en ABN Amro. Dus van het Belgische en Luxemburgse deel, waarvan overigens de Belgische en Luxemburgse overheden sinds 28 September voor 49 procent mede-aandeelhouder zijn.

Je bent de aandeelhouder van de Fortis holding en dat is eigenlijk niet zo heel veel meer op dit moment als ik het moet geloven.

Wat is de consequentie voor de aandeelhouder als Fortis Belgie wordt verkocht aan een andere bank?
Dan is de aandeelhouder de huilende derde. Het is de tijd van koopjes. BNP Paribas, die vorige weekend al in beeld was voor overname van heel Fortis, wilde toen niet meer betalen dan 1,6 euro per aandeel (gerucht!). Ook als de overname betaald zou worden met aandelen BNP Paribas, maakt dat geen verschil. De slotkoers BNP was vrijdag 71,34 euro, dus dar zouden dan heel veel aandelen Fortis voor ingeruild moeten worden.

:sorcerer:

Dreas
06/10/08, 13:15
IceSave valt op dit moment wel onder de Nederlandse depositogarantie! Waar mensen zeggen dat dit niet is, hebben oude informatie daar dit sinds enkele maanden pas van toepassing is!


Ik weet niet waar je dat vandaan haalt maar dat klopt niet (bron register DNB). Ze nemen alleen "aanvullend deel aan het Nederlandse depositogarantiestelsel". Dus alleen geld boven EUR 20.000 wordt door Nederland gedekt.

Zenda
06/10/08, 13:49
Bedankt Domenico, voor de extra schop :)! Inderdaad ben je nu eigenaar van nauwelijks iets. Een holding met een grote zak geld en daaronder slechts kleine activiteiten (verzekeringen etc.). Even afwachten tot alle onduidelijkheden weg zijn en dan verkopen. Hopende het verlies goed te maken met andere aandelen.

Dreas, klopt. Het ging echter om het feit dat gezegd werd dat het niet onder de Nederlandse depositogarantie viel. Boven de 20.000 euro is inderdaad door Nederland gedekt.

Glenn
06/10/08, 15:03
De eerste 20.000 is gedekt door de IJslandse Nationale Bank. Echter zal de NCB het geld voor jou in IJsland terugvragen, dat zal je niet zelf hoeven doen.

Bron: gelezen op een financiële site, URL onbekend helaas :(

Erikcreative
06/10/08, 17:57
De eerste 20.000 is gedekt door de IJslandse Nationale Bank. Echter zal de NCB het geld voor jou in IJsland terugvragen, dat zal je niet zelf hoeven doen.

Bron: gelezen op een financiële site, URL onbekend helaas :(

Dit is toch een interessant stuk. Stel het gaat helemaal niet goed meer met de Ijslandse banken dan blijft de eerste 20.000 een riskant aandeel. Nou weet ik niet precies wat het NCB (of bedoel je DNB?) is en wat deze voor je kan betekenen.

En hoe zit het dan met "nibc direct"? Is dit minder riskant omdat het bedrijf volledig in Nederland aanwezig is?

rensariens
06/10/08, 18:12
Dit is toch een interessant stuk. Stel het gaat helemaal niet goed meer met de Ijslandse banken dan blijft de eerste 20.000 een riskant aandeel. Nou weet ik niet precies wat het NCB (of bedoel je DNB?) is en wat deze voor je kan betekenen.

En hoe zit het dan met "nibc direct"? Is dit minder riskant omdat het bedrijf volledig in Nederland aanwezig is?

Klopt, maar dit gaat voor vrijwel allemaal op (behalve icesave dus). Crediteurope is ook toegankelijk voor ondernemingen, dus lijkt mij de beste optie :)

Erikcreative
06/10/08, 18:19
Klopt, maar dit gaat voor vrijwel allemaal op (behalve icesave dus). Crediteurope is ook toegankelijk voor ondernemingen, dus lijkt mij de beste optie :)

Dan blijft er dus 1 voordeel over van Icesave: Ze betalen de rente per kwartaal uit.

Lijkt mij verstandig om het geld te verdelen over 3 meer solide banken dan alles bij Icesave. Meer veiligheid, zelfde rentepercentage alleen nu 1 maal per jaar cashen :)

Glenn
06/10/08, 18:24
Dit is toch een interessant stuk. Stel het gaat helemaal niet goed meer met de Ijslandse banken dan blijft de eerste 20.000 een riskant aandeel. Nou weet ik niet precies wat het NCB (of bedoel je DNB?) is en wat deze voor je kan betekenen.

En hoe zit het dan met "nibc direct"? Is dit minder riskant omdat het bedrijf volledig in Nederland aanwezig is?

Bedoelde DNB, foutje ;)

Lite-On
06/10/08, 18:25
Momenteel investeer ik al mijn geld in uitbreiding van mijn bedrijf :)

Vandaag om de radio hoorde ik dat er behoorlijk wat bedrijven in de min zijn komen te staan... Gaat lekker met de economie hier in NL
Daar heb ik de laatste tijd ook maar wat twijfels over ;-)

ju5t
06/10/08, 20:00
Bedankt Domenico, voor de extra schop :)! Inderdaad ben je nu eigenaar van nauwelijks iets. Een holding met een grote zak geld en daaronder slechts kleine activiteiten (verzekeringen etc.). Even afwachten tot alle onduidelijkheden weg zijn en dan verkopen. Hopende het verlies goed te maken met andere aandelen.

Die grote zak met geld kun je ook wel weg denken, want die gaat de holding gebruiken om schulden weg te werken. Ze houden naar eigen zeggen 100 miljoen over.

De futures van Fortis geven nu weer +/- 2,50. Vanmiddag zat dit nog rond de 2 euro. Evengoed nog dramatisch slecht.

Ben wel erg benieuwd naar de antwoorden op de vragen van VEB. Vooral naar de uitleg wat er gebeurd is met de gestructureerde portefeuille van Fortis (in 2 maanden van bijna 42 miljard naar een ruime 10). Maar ook hoe de regering zomaar een bank kan overnemen, terwijl er wetten zijn ten behoeve van de aandeelhouder (art. 2:107a BW bijvoorbeeld). Waarom hebben ze geen andere keuzes gemaakt?

Al met al een aparte situatie, vooral voor de aandeelhouders.

Zenda
06/10/08, 21:59
getUP, zouden wij van de overheid ook een soort van depositogarantie krijgen en ons aandelen in te mogen wisselen a koers 2006 van 30 euro/aandeel :P? Zou mooi zijn, haha!

Ben ook erg nieuwsgierig naar de antwoorden.

ju5t
06/10/08, 22:15
Leuke ontwikkeling: http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_financien/Modrikamen_onderzoekt_gerechtelijke_stappen_tegen_ Fortis.8086451-433.art

RichardVD
06/10/08, 22:37
Vandaag een rekening geopend bij de SNS Regio bank met 5% rente, is mogelijk als privé en als zakelijk. Elk moment opneembaar, 2% basis en 3% bonus over het laagste saldo van het jaar.

Kreeg het zelfde rentebedrag of meer met dezelfde of minder voorwaarden niet gevonden bij een andere bank in de buurt.

Dreas
06/10/08, 22:41
Ik heb net de boel van Icesave.nl naar Moneyou.nl overgepompt. Moneyou == ABN Amro (dus inmiddels overheid) en geeft 5,1% rente per kwartaal. Die 0,15% verschil geloof ik wel. Dan heb ik meer vertrouwen (nu nog) in de Nederlandse overheid dan die van Ijsland.

Erikcreative
06/10/08, 22:48
Ik heb net de boel van Icesave.nl naar Moneyou.nl overgepompt. Moneyou == ABN Amro (dus inmiddels overheid) en geeft 5,1% rente per kwartaal. Die 0,15% verschil geloof ik wel. Dan heb ik meer vertrouwen (nu nog) in de Nederlandse overheid dan die van Ijsland.

Kijk, dit klinkt als een goede oplossing voor Icesave. Ga direct even kijken :)

Triloxigen
06/10/08, 22:52
Ik heb net de boel van Icesave.nl naar Moneyou.nl overgepompt. Moneyou == ABN Amro (dus inmiddels overheid) en geeft 5,1% rente per kwartaal. Die 0,15% verschil geloof ik wel. Dan heb ik meer vertrouwen (nu nog) in de Nederlandse overheid dan die van Ijsland.
Valt ABN niet buiten de deal van Fortis en de overheid?

Erikcreative
06/10/08, 23:00
Valt ABN niet buiten de deal van Fortis en de overheid?

Die berichten gingen idd de ronde maar zijn niet waar. Lees oa http://www.dnb.nl/nieuws-en-publicaties/nieuwsoverzicht-en-archief/persberichten-2008/dnb188823.jsp

AW-Hosting
06/10/08, 23:01
Dat dacht ik ook, geloof ik werd ABN toch in de verkoop gezet? Of waren dit de plannen voordat de overheid Fortis overnam?

EDIT: Erikcreative heeft hierbij het antwoord, het waren dus de plannen die de ronde deden, maar die zijn uiteindelijk dus gewijzigd naar een volledige overname van alle Nederlandse activiteiten van de bank(en)

Henky!
06/10/08, 23:56
Mm, warm geworden door de Icesave verhalen hier dacht ik ook geld te verdienen door een rekening openen. Dit bleek via de website hedenavond echter niet mogelijk.

Tijdelijk onmogelijk gemaakt of een tijdelijk foutje op de site?

ju5t
07/10/08, 09:56
AMSTERDAM - Het vertrouwen in IJslandse banken smelt als sneeuw voor de zon. De IJslandse Inspectie van Financiën heeft gistermiddag dan ook de handel in bankaandelen van zes IJslandse banken stilgelegd, omdat de koersen keihard onderuit gingen. Dit meldden verschillende Scandinavische media.

In Nederland is de IJslandse bank Landsbanki actief via dochter Icesave, Kaupthing maakte in het recente verleden nog aanstalten Landsbanki te volgen naar ons land. Icesave is al maandenlang dé prijsstunter op de Nederlandse spaarmarkt met een rente van 5,25% op een spaarrekening zonder beperkende voorwaarden.

http://www.telegraaf.nl/2123754/__Moeder_Icesave_in_problemen__.html?p=15,2

eweps
07/10/08, 10:32
Mm, warm geworden door de Icesave verhalen hier dacht ik ook geld te verdienen door een rekening openen. Dit bleek via de website hedenavond echter niet mogelijk.

Tijdelijk onmogelijk gemaakt of een tijdelijk foutje op de site?

Lijkt me toch een foutje, de voorwaarden krijg je namelijk wel te zien. Ik ben die bullshit verhalen over banken nou onderhand wel zat. Ook het feit dat je geen enkele informatie ontvangt vanuit de bank waar je klant bent, irriteert me mateloos.

Ik heb bijvoorbeeld een zakelijke rekening lopen bij ABN Amro, maar nog geen enkele brief ontvangen.

Ik stuur eens een mailtje naar icesave, kijken hoe ze reageren.

Henky!
07/10/08, 12:42
Lijkt me toch een foutje, de voorwaarden krijg je namelijk wel te zien.


Jawel, en je kan zelfs aanvinken dat je met die voorwaarden akkoord gaat. Vervolgens gebeurd er echter niets........

Misschien ook een meeltje sturen :_)

Erikcreative
07/10/08, 15:03
Check RTLZ over iCesave.

Dreas
07/10/08, 15:12
Check RTLZ over iCesave.

Het geld dat ik gisternacht heb teruggeboekt is nog niet binnen .. spannend :)

Erikcreative
07/10/08, 15:15
Het geld dat ik gisternacht heb teruggeboekt is nog niet binnen .. spannend :)

Alles terug geboekt?

Dreas
07/10/08, 15:20
Alles terug geboekt?

Ja, dat wordt me wat te gevaarlijk daar. Ze staan sinds gisteravond onder curatele van de overheid (is vandaag bekend gemaakt). Ik heb een bevestigingsemail van de transactie gehad dus maar even afwachten ...

Erikcreative
07/10/08, 15:25
Gister ook een rekening bij Moneyou aangemaakt. Ga nu alles overhevelen van Icesave naar Moneyou. Hiermee werk ik natuurlijk zelf mee aan een faillissement van een bank maar toch. Het is gewoon niet fijn te weten dat geld in een bank zit die het verdomde moeilijk heeft.

Domenico
07/10/08, 15:28
Wat een paniek allemaal! Het is juist dit soort paniek wat een/de crisis doet ontstaan. :D

Erikcreative
07/10/08, 15:51
De IJslandse financiële sector verkeert in zwaar weer, maar Nederlandse spaarders van Icesave lopen geen gevaar, zegt de hoge rente bank (5,25%) resoluut. 'Wij hebben een betere kapitaalpositie dan ING'.

In afwachting van een reddingsplan legde de IJslandse overheid maandag de handel in de zes grootste financiële instellingen stil, inclusief Landsbanki, de moeder van Icesave. Die lanceerde afgelopen mei de Nederlandse poot Icesave dat via de hoge rente van 5,25 procent veel spaarders wist te lokken.
Spaarpot van 8 miljard

Volgens Ariën Stuijt, woordvoerder van Icesave, lopen spaarders geen risico. ,,Ja, er zijn problemen in IJsland, maar niet bij ons moederbedrijf Landsbanki. Die heeft ruim 8 miljard euro aan liquide middelen, kasgeld dat we meteen beschikbaar hebben.” Daarnaast kan de IJslandse bank aan al zijn verplichtingen voldoen. ,,Onze kapitaalpositie, de solvabiliteit is met 8 procent beter dan ING.”

Waarom de IJslandse overheid dan ook de handel in Landsbanki stillegde? Stuijt: ,,Er gonsden recent veel wilde verhalen over de IJslandse financiële sector. Waarschijnlijk willen de autoriteiten niet dat de geruchten gevolgen op de beurskoers hebben.”

De Nederlandsche Bank wil desgevraagd geen commentaar geven over de dreigende crisis in IJsland en over Landsbanki. ,,Wij volgen de IJslandse situatie nauwlettend, zoals we de financiële ontwikkelingen overal goed in de gaten houden", zegt woordvoerder Tobias Oudejans.

Ik zal sowieso alles boven de 38.000 weghalen bij Icesave :)

Triloxigen
07/10/08, 15:59
Zo, de tering :|
Ik ben blij dat ik daar geen rekening heb geopend want ik had de plannen wel, nu staat het bij Rabobank maar ik wacht denk ik nog even af.

MoneyYou is leuk, maar het risico vind ik het niet waard..

eweps
07/10/08, 16:05
Antwoord op mijn e-mail, overigens kreeg ik dit antwoord binnen 3 uur:


Hartelijk dank voor uw e-mail.

Wij hebben te kampen met een technische storing. Wij doen er natuurlijk alles aan om deze te verhelpen. Wij weten nog niet wanneer de storing is opgelost. Dit is de reden waarom u zich niet niet aan kan melden bij Icesave.

Er is bij ons niks bekend over een faillisement van Landsbanki.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Icesave Klantenservice

Hoor net ook op de radio dat de klanten van landsbanki in ijsland zelfs geen geld op mogen nemen.

Het is de ene na de andere europese bank die in de problemen raakt. Als ik het zo allemaal zie, hoe is de financiele gezondheid momenteel bij de ing en rabobank dan?

Triloxigen
07/10/08, 16:11
Antwoord op mijn e-mail, overigens kreeg ik dit antwoord binnen 3 uur:



Hoor net ook op de radio dat de klanten van landsbanki in ijsland zelfs geen geld op mogen nemen.

Het is de ene na de andere europese bank die in de problemen raakt. Als ik het zo allemaal zie, hoe is de financiele gezondheid momenteel bij de ing en rabobank dan?

Ik denk wel dat er een kern van waarheid in zit. Ik denk niet dat landsbanki zomaar failliet gaat maar Ijsland schijnt gewoon de grote bankinstellingen bevroren te hebben om problemen te voorkomen.

ju5t
07/10/08, 16:23
Bij Rabobank staat je geld veilig. Ze hebben een AA+ rating. Er zijn zover mij bekend maar 3 banken die dat hebben, Rabobank, BNP en nog 1.

Overheden hebben een AAA rating.

Triloxigen
07/10/08, 16:28
Ik zet liever mijn geld bij de Rabobank dan bij de Amerikaanse regering anders :p

Triloxigen
07/10/08, 16:38
" Nederland verhoogt de garantie op spaargeld per direct tot 100.000 euro. "
http://www.nu.nl/news/1778599/34/Bos_verhoogt_spaargarantie_naar_100.000_euro.html

martysmarty
07/10/08, 17:02
Bij Rabobank staat je geld veilig. Ze hebben een AA+ rating. Er zijn zover mij bekend maar 3 banken die dat hebben, Rabobank, BNP en nog 1.

Overheden hebben een AAA rating.

Rabobank heeft zelfs AAA, niet AA+

Verder is rabobank ook de beste bank ter wereld, volgens Global Finance.

joriz
07/10/08, 18:03
Al mijn geld staat gewoon veilig bij de Rabobank en de nieuwe Staatsbank.

Gelukkige niet bij IceSave (http://www.icesave.co.uk/index.html)


We are not currently processing any deposits or any withdrawal requests through our Icesave internet accounts. We apologise for any inconvenience this may cause our customers. We hope to provide you with more information shortly. :pinch:

Glenn
07/10/08, 19:00
Icesave.nl laadt ook niet meer :(

pierce
07/10/08, 19:18
IJsland garandeert Icesave spaarders
UPDATE De IJslandse financiële sector verkeert in zwaar weer, maar Nederlandse spaarders van Icesave lopen geen gevaar meer. IJsland garandeert inmiddels de tegoeden van de spaarders helemaal. Dat geldt ook voor het kantoor van Icesave in ons land...

In afwachting van een reddingsplan legde de IJslandse overheid maandag de handel in de zes grootste financiële instellingen stil, inclusief Landsbanki, de moeder van Icesave. Die lanceerde afgelopen mei de Nederlandse poot Icesave dat via de hoge rente van 5,25 procent veel spaarders wist te lokken.

Spaarpot van 8 miljard
Volgens Ariën Stuijt, woordvoerder van Icesave, lopen spaarders geen risico. ,,Ja, er zijn problemen in IJsland, maar niet bij ons moederbedrijf Landsbanki. Die heeft ruim 8 miljard euro aan liquide middelen, kasgeld dat we meteen beschikbaar hebben.” Daarnaast kan de IJslandse bank aan al zijn verplichtingen voldoen. ,,Onze kapitaalpositie, de solvabiliteit is met 8 procent beter dan ING.” Laatste nieuws is dat er contact is tussen de Nationale IJslandse en Nederlandsche Bank over een oplossing.

Waarom de IJslandse overheid dan ook de handel in Landsbanki stillegde? Stuijt: ,,Er gonsden recent veel wilde verhalen over de IJslandse financiële sector. Waarschijnlijk willen de autoriteiten niet dat de geruchten gevolgen op de beurskoers hebben.”

De Nederlandsche Bank wil desgevraagd nog geen commentaar geven over de dreigende crisis in IJsland en over Landsbanki. ,,Wij volgen de IJslandse situatie nauwlettend, zoals we de financiële ontwikkelingen overal goed in de gaten houden", zegt woordvoerder Tobias Oudejans.

Garantie
Mocht Landsbanki toch omvallen dan vallen spaarders voor de eerste 20.887 euro onder het IJslandse depositogarantiestelsel. Daarboven geldt (tot maximaal 40.000 euro) de Nederlandse garantie en wordt 90 procent vergoed. Spaarders hoeven in dat geval weinig moeite te doen om hun geld terug te krijgen. ,,Een e-mail aan ons is voldoende, net als in Nederland geldt een maximale uitkeringstermijn van 3 maanden.” Nu zou de garantstelling door de IJslandse regering uitgebreid zijn.

Tot nu toe lijken Nederlandse spaarders vertrouwen in Icesave te houden. ,,De inflow aan nieuwe spaarders is de laatste weken nog steeds goed.”

De website van Icesave blijkt vandaag, 7 oktober 2008, door onbekende oorzaak niet te bereiken. De garantie van 100.000 euro die de Europese regeringsleiders hebben afgesproken, geldt niet voor IJsland, dat op dit punt geen deel uitmaakt van Europa.



bron: http://www.geldenrecht.nl/sparen/2673041/IJsland_garandeert_Icesave_spaarders.html

Glenn
07/10/08, 19:28
Gezien ja. Het is erg druk op de website blijkbaar. Ik heb in ieder geval alvast een rekening geopend bij MoneYou.

pierce
07/10/08, 19:29
Nou met veel moeite mijn spaargeld overgeboekt van icesave naar de abn(van de regen in de drup)....

Erikcreative
07/10/08, 19:41
Het is mij vanmiddag ook gelukt om een gedeelte over te maken naar mijn ABN rekening. Zodra het erop staat gaat het richting Moneyou.

Heeft iemand nog andere spaaropties die lijken op Icesave & Moneyou? Voorwaarde voor mij is: niet vast zetten en rente per kwartaal.

dreamhost_nl
07/10/08, 20:18
Zoek je puur particulier (EMZ bijv.) of ook zakelijk ?
Voor particulieren kun je hier 'ns kijken : http://mistermoney.rtl.nl/spaarrekening.asp

Apoc
08/10/08, 00:32
Hier ook een aantal Icesave rekeningen. Een prive, Een om de BTW apart te zetten (eens per maand even overboeken als reservering voor de kwartaalaangifte, brengt me toch een kleine 200 euro per jaar op) en eentje om de IB apart te zetten. De laatste twee zijn echt een reservering, hetgeen me jaarlijks bijna 600 euro extra opbrengt.
Volgend jaar zal het minder zijn, omdat ik de BTW per maand moet gaan betalen. Ik probeer hier nog onderuit te komen omdat het me administratief gewoon meer tijd kost.

Hoe doe je dat qua boekhouding? Zover ik weet is een Icesave rekening een persoonlijke rekening, dus boek je dit eerst als prive opname en daarna weer als een storting?

Erikcreative
08/10/08, 00:43
Lukt het mensen trouwens nog om in te loggen bij Icesave? Ik heb sinds 17:00 uur geen toegang meer.

VinceSTM
08/10/08, 01:12
Lukt het mensen trouwens nog om in te loggen bij Icesave? Ik heb sinds 17:00 uur geen toegang meer.

Mij is het gelukt vanmiddag rond 1600 :-)

Triloxigen
08/10/08, 01:17
Icesave.nl laadt ook niet meer :(
Waarschijnlijk gewoon overbelasting van de servers door het nieuws.

Erikcreative
08/10/08, 01:21
En nog een leuk interessant item als toevoeging: http://www.z24.nl/z24geld/artikel_33756.z24

Henky!
08/10/08, 01:23
Ik was schijnbaar het eerste slachtoffer in Europa:-)

Toch, als ik maar toegang kreeg tot de site, zou ik zo een rekening openen bij de Ijs Bank...

Spyder01
08/10/08, 01:34
Hoe doe je dat qua boekhouding? Zover ik weet is een Icesave rekening een persoonlijke rekening, dus boek je dit eerst als prive opname en daarna weer als een storting?

Inderdaad, een privé opname. Op het moment dat je het geld weer nodig zou zijn, kun je het weer als een privé storting op de zakelijke rekening boeken.

Zolang je het niet nodig bent kun je zo mooi rente er over krijgen :)

Erikcreative
08/10/08, 01:38
En offline is de website van de Ijslandse bank.... Niets meer dan een persbericht van de DNB.

VinceSTM
08/10/08, 01:45
En offline is de website van de Ijslandse bank.... Niets meer dan een persbericht van de DNB.

Die zagen de bui al hangen. Omdat alle engelse spaarders niet meer bij hun geld konden (sinds vanmiddag) en slechts een deel van de nederlandse spaarders, ga ik er vanuit dat de gelden die bevestigd zijn (als het je gelukt is om over te boeken) gewoon worden overgemaakt.

Volgens de ijslandse bank landsbanki is er 8 miljard beschikbaar en hebben de nederlandse en britse spaarders voor 5.8 mld aan spaargeld ingebracht...

groenleer
08/10/08, 09:17
GIsteren net een rekening geopend, heb zegge en schrijven één hele euro bij Icesave staan.

Moest de tegenrekening verifieren.

Dit geheel doet niet veel goeds aan het vertrouwen in de bank(en).

Een solvabiliteit van 8 procent is niet bijster hoog, als je het mij vraagt. Wat hier eerder is gepost door Pierce (http://www.webhostingtalk.nl/bedrijfsvoering-van-een-hostingbedrijf/142042-wat-doe-jij-met-je-spaargeld-deposito-6.html#post1007253) (zijn bron (http://www.geldenrecht.nl/sparen/2673041/IJsland_garandeert_Icesave_spaarders.html))

Vrij uit Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Solvabiliteit):

Met solvabiliteit wordt aangegeven in hoeverre een onderneming de financiële verplichtingen (betalingen) aan verschaffers van vreemd vermogen (leningen) kan nakomen met behulp van alle activa.

Ik weet vrij zeker dat je bij de banken niet wegkomt met een lening als jouw solvabiliteitsratio 'slechts' 8% is.

martysmarty
08/10/08, 09:45
Vannacht is de Nederlandse website van Icesave, in navolging van de Engelse website eerder vandaag, ook gesloten. Onduidelijk is of overboekopdrachten van vandaag wel of niet worden uitgevoerd. Enkele Nederlandse banken, waaronder de Rabobank, stopten dinsdagmiddag al met het overboeken van tegoeden naar Icesave toe en sortte overboekingen van die dag terug op de rekening van de klant.


En dat was Icesave voor dit moment.

Wel erg hard, maar waarschijnlijk verstandig, actie van de Rabobank en anderen.

Best4U
08/10/08, 09:46
Nou met veel moeite mijn spaargeld overgeboekt van icesave naar de abn(van de regen in de drup)....

Ik denk dat je op dit moment zeer goed bij de ABN kan staan hoor.
ABN Amro was en is een financieel gezonde bank. Door de overname van "Nederland B.V." zal het vertrouwen in ABN Amro alleen maar groter worden.

Dreas
08/10/08, 10:15
Omdat alle engelse spaarders niet meer bij hun geld konden (sinds vanmiddag) en slechts een deel van de nederlandse spaarders, ga ik er vanuit dat de gelden die bevestigd zijn (als het je gelukt is om over te boeken) gewoon worden overgemaakt.


Mijn geld (overgeboekt maandag avond) is nog niet aangekomen :) De boel is dus al wat eerder "op slot" gegaan dan ze zeggen.

martysmarty
08/10/08, 10:20
Mijn geld (overgeboekt maandag avond) is nog niet aangekomen :) De boel is dus al wat eerder "op slot" gegaan dan ze zeggen.

Mischien is het nog niet verwerkt door interpay. Ze hebben waarschijnlijk 2 tot 3 keer zoveel transacties als normaal.

dBase
08/10/08, 10:20
Ik had zondag een klein bedrag overgemaakt van Rabobank naar Icesave om de rekening te openen, en dat het ik automatisch terug gekregen:

Boekdatum : 07-10-2008
Verwerkingsdatum : 07-10-2008
by 7864.44.908 ICESAVE bij € xx,xx

BETALINGSKENM. xxxxxx
RETURN FUNDS
RETURN FUNDS

AlexanderOnline
08/10/08, 10:38
Lullige situatie is dit voor Ijsland aangezien het veel geld heeft in vergelijking met die paar honderduizend inwoners. Ze kunnen dit niet betalen.
Wist eerst niet dat Ijsland zo'n grote bancaire sector had.

Vircon
08/10/08, 11:29
Benieuwd hoe dit gaat aflopen;

http://www.bnr.nl/artikel/10261464/nib-wil-beslaglegging-icesave

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/2137597/__Spaarders_leggen_beslag_op_tegoeden_Icesave__.ht ml

Triloxigen
08/10/08, 12:05
Lullige situatie is dit voor Ijsland aangezien het veel geld heeft in vergelijking met die paar honderduizend inwoners. Ze kunnen dit niet betalen.
Wist eerst niet dat Ijsland zo'n grote bancaire sector had.

Inderdaad apart om te zien dat een land dat 2x zo groot is ongeveer net zoveel inwoners heeft als alleen Eindhoven :o
(en een overschot aan vrouwen, ik geloof iets van 1:3 :p)


En over MoneyYou:

MoneYou B.V. is een zelfstandige dochteronderneming van ABN AMRO Hypotheken Groep B.V. gevestigd te Amersfoort.
Ojee, weer hypotheken... :p

Erikcreative
08/10/08, 12:13
Benieuwd hoe dit gaat aflopen;

http://www.bnr.nl/artikel/10261464/nib-wil-beslaglegging-icesave

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/2137597/__Spaarders_leggen_beslag_op_tegoeden_Icesave__.ht ml

Welkom op de website van het Nationaal Incasso Bureau. Door de enorme belangstelling naar aanleiding van de ICESAVE berichtgeving is de website momenteel overbelast, Wij verzoeken u het op een later tijdstip nog eens te proberen. Met excuses, Nationaal Incasso Bureau

:thumbup:

groenleer
08/10/08, 13:27
ING koopt spaartegoeden IJslandse banken (http://www.nu.nl/news/1779850/30/ING_koopt_spaartegoeden_IJslandse_banken.html)

AMSTERDAM - ING Direct, de internetbank van ING, heeft Britse spaartegoeden ter waarde van bijna 4 miljard euro gekocht van twee geplaagde IJslandse banken.

Dat meldde ING woensdag. De overname van de spaartegoeden is in samenspraak met Britse toezichthouders.

Het gaat om spaartegoeden van 160.000 klanten ter waarde van 2,5 miljard pond sterling (3,2 miljard euro) van de IJslandse bank Kaupthing. Ook koopt ING voor 538 miljoen pond (695 miljoen euro) spaartegoeden van 22.200 klanten van Heritable Bank, de Britse tak van het IJslandse Landsbanki. Landsbanki is het moederbedrijf van de internetspaarbank Icesave.

maxnet
08/10/08, 13:46
Mijn geld (overgeboekt maandag avond) is nog niet aangekomen

Hoef je voorlopig niet op te rekenen.


http://www.quotenet.nl/biz/transacties_icesave_nederland_geannuleerd.php



Transacties Icesave geannuleerd

Wie dinsdagavond nog rustig ging slapen omdat hij zijn geld heeft weten weg te halen bij Icesave Nederland, heeft toch pech. Alle transacties die sinds maandagmiddag zijn gedaan, zijn teruggedraaid en geannuleerd.

Bekijk het dossier kredietcrisis.

Dat meldt de woordvoerder van Icesave Nederland. Het is niet duidelijk of Icesave-moeder Landsbanki in surseance of failliet is, of gewoon doorbankiert. ‘Is er uitstel van betaling aangevraagd of niet? De Nederlandsche Bank moet uitzoeken hoe het zit,’ aldus Arjen Stuit van Hill & Knowlton, woordvoerder namens Icesave. ‘Hopelijk doen ze dat snel.’

Zo’n 120.000 à 125.000 Nederlanders hopen dat waarschijnlijk ook, want zoveel klanten had de IJslandse zakenbank in het half jaar dat het actief is in Nederland, weten aan te trekken. Die hebben €1,6 miljard à €1,7 miljard spaarcentjes ingelegd. ‘Hoeveel precies moet nog uitgezocht worden. Alle dossiers van Landsbanki Nederland en Icesave zijn nu naar DNB overgebracht.’

Stuit bevestigt dat het kantoor van Landsbanki op de Zuidas is verlaten. ‘Er was niets meer te doen. Het callcenter was extern, en is gestopt omdat ze bang waren niet meer betaald te krijgen. Alle activiteiten van Landsbanki in het buitenland zijn gestopt. Naast Icesave deed Landsbanki ook zakenbankactiviteiten in Nederland, bedrijfsleningen.’

Dreas
08/10/08, 13:57
Hoef je voorlopig niet op te rekenen.


http://www.quotenet.nl/biz/transacties_icesave_nederland_geannuleerd.php

Damn! Dank voor deze update.

Erikcreative
08/10/08, 13:59
Damn! Dank voor deze update.

Jep, dit is inderdaad een mooi zuur bericht :thumbdown:

jeroen2496
08/10/08, 14:00
Ik heb geen tijd om het hele topic door te lezen, maar is Iceage op zn bek gegaan? :o

groenleer
08/10/08, 14:03
DNB claimt geld voor Nederlandse spaarders Icesave (http://www.nu.nl/news/1779875/30/DNB_claimt_geld_voor_Nederlandse_spaarders_Icesave .html)

AMSTERDAM - De Nederlandsche Bank (DNB) faciliteert indien nodig de garantieaanvragen voor Nederlandse spaarders van de internetspaarbank Icesave aan de IJslandse overheid. Dat zei een woordvoerder van DNB woensdag.

"Dat geldt dus voor alle aanvragen", aldus de zegsman. DNB is in gesprek met de IJslandse autoriteiten over de problemen bij de internetspaarbank Icesave.

Vooralsnog kunnen Nederlanders de eerste 20.000 euro spaargeld via de DNB claimen bij de IJslandse overheid, mocht moederbedrijf Landsbanki failliet gaan. "Wij verwachten dat IJsland de garantie op spaartegoeden zal verhogen naar het door de Europese Unie dinsdag vastgestelde minimum van 50.000 euro", aldus de DNB-zegsman.

IJsland is geen lid van de Europese Unie, maar past volgens de DNB-woordvoerder vaak wel zijn regelgeving aan de richtlijnen en wetgeving van de Europese Unie aan.

Spaargeld

Compensatie voor het overige spaargeld kunnen Nederlanders in Nederland claimen tot een maximum van 100.000 euro per persoon. Het garantiestelsel geldt voor banken met een Nederlandse bankvergunning. Zowel Nederlandse banken als banken die hun hoofdvestiging buiten Europa hebben moeten een dergelijke vergunning hebben om op de Nederlandse markt actief te kunnen zijn.

Nederlandse spaarders bij Europese banken waarmee de DNB afspraken heeft gemaakt, kunnen ook in aanmerking komen voor een compensatie in Nederland. Dit laatste geldt onder meer voor Icesave.

Mensen die spaargeld hebben bij Europese banken zonder afspraken met DNB, moeten in geval van faillissement hun claim neerleggen in het thuisland van de financiële instelling.

Vertraagd

De website van DNB was woensdag ernstig vertraagd door vragen over de internetspaarbank. Ook krijgt de DNB veel telefoontjes binnen.

Woensdag ging de website van de internetspaarbank Icesave Nederland op zwart, waardoor klanten niet meer bij hun tegoeden konden. Op de website worden ze nu verwezen naar de website van DNB voor meer informatie.

groenleer
08/10/08, 14:05
Ik heb geen tijd om het hele topic door te lezen, maar is Iceage op zn bek gegaan? :o

Dat is dus nog niet duidelijk. Lijkt er wel op.

Erikcreative
08/10/08, 14:16
Daarnaast zitten alle medewerkers van Landsbanki Nederland thuis omdat er geen activiteiten meer plaatsvinden.

:sneaky2:

Bron: http://www.fd.nl/artikel/10262867/2e-update-icesave-blokkeert-nederlandse-spaartegoeden

Triloxigen
08/10/08, 14:50
Geld overmaken naar IJsland en dan kwaad worden als je tegoed is bevroren.


;)

Grischje
08/10/08, 15:53
en ik mijn pa de afgelopen dagen adviseren dat hij zijn geld naar icesave moest overboeken ipv de rabo... ben blij dat hij zo eigenwijs is.

pierce
08/10/08, 15:57
ING koopt spaartegoeden IJslandse banken
Uitgegeven: 8 oktober 2008 12:16
Laatst gewijzigd: 8 oktober 2008 14:03

AMSTERDAM - ING Direct, de internetbank van ING, heeft Britse spaartegoeden ter waarde van bijna 4 miljard euro gekocht van twee geplaagde IJslandse banken.

Dat meldde ING woensdag. De overname van de spaartegoeden is in samenspraak met Britse toezichthouders.

Het gaat om spaartegoeden van 160.000 klanten ter waarde van 2,5 miljard pond sterling (3,2 miljard euro) van de IJslandse bank Kaupthing. Ook koopt ING voor 538 miljoen pond (695 miljoen euro) spaartegoeden van 22.200 klanten van Heritable Bank, de Britse tak van het IJslandse Landsbanki. Landsbanki is het moederbedrijf van de internetspaarbank Icesave.

Noodlanding

Kaupthing was woensdag genoodzaakt een noodlening van 5 miljard kroon (702 miljoen dollar) aan te gaan bij de Zweedse centrale bank. Bij Icesave konden Nederlandse en Britse klanten dinsdag hun spaartegoeden niet meer opnemen.

"ING Direct bevindt zich in een sterke positie", aldus bestuurder Johan de Wit van ING Direct in een verklaring. De Wit is tevreden dat ING snel actie heeft kunnen ondernemen om de veiligheid voor de spaargelden van de Britten te verzekeren.

"Dit is de juiste actie om spaarders te beschermen, financiële stabiliteit te waarborgen en de belangen van de belastingbetaler te behartigen", aldus het Britse ministerie van financiën in een verklaring.

De Britse minister van Financiën Alistair Darling zei eerder op de dag dat IJsland weigert garanties te geven over spaargelden. "De IJslandse regering, geloof het of niet, heeft mij verteld dat zij niet van plan is haar verplichtingen hier na te komen", aldus Darling.



bron: http://www.nu.nl/news/1779850/30/ING_koopt_spaartegoeden_IJslandse_banken.html

Glenn
08/10/08, 15:58
Gelukkig komt het geld dus wel terug binnen maximaal 3 maanden. Wachten is DNB die dit gaat coördineren.

Nu las ik vanmorgen in de krant dat veel mensen nu hun geld op Duitse spaarrekeningen zetten. Is iemand hier mee bekend?

Dreas
08/10/08, 16:15
Op icesave.nl:


Helaas moeten wij meedelen dat Icesave zijn verplichtingen als spaarbank niet langer na kan komen, doordat onze moeder Landsbanki ten gevolge van de kredietcrisis in grote financi�le problemen is gekomen. Dit betekent dat transacties die vanaf maandagmiddag zijn gedaan, noodgedwongen niet meer zijn doorgevoerd.

groenleer
08/10/08, 16:27
OK, ruik ik een gedupeerde verzamelplaats??

pierce
08/10/08, 16:32
Ja, helaas....
Toevallig net een paar dagen eerder een nieuwe auto gekocht, als ik twee dagen later was geweest had ik dat niet meer gekunt....

Triloxigen
08/10/08, 16:35
Ach, auto's zijn altijd een slechte investering :p

groenleer
08/10/08, 16:47
Vastgoed is anders ook niet zo geweldig momenteel...

Heb een jaar geleden een huis gekocht...

pierce
08/10/08, 16:50
Ach, auto's zijn altijd een slechte investering :p

Deze niet hoor, en hij rijdt heerlijk :thumbup: ;)

almar
08/10/08, 18:25
Ik vind 't wel apart, de eerste berichten roept een groot deel van de hosters nog: icesave is geweldig. Ik hoop dat jullie op korte termijn nog wat centen terug zien. Ik gun het jullie absoluut niet dat er Euro's pleite zijn..

Maar ik wil wel even kwijt dat sommige personen die hier altijd op het forum tegen mensen roepen dat ze niet voor een dubbeltje op de eerste rij moeten zitten en niet moeten klagen als hun hoster weer eens down is, nu eigenlijk ook geen recht van spreken hebben.

jeroen2496
08/10/08, 18:33
krijg je nou alleen 20.000 terug of ook daarboven tot 100.000? enzoja, zijn er veel mensen die dit kwijt zijn op dit forum?

Glenn
08/10/08, 18:40
Tot 20.000 wordt door de DNB uit IJsland gehaald (als dat lukt), de 20.000 - 100.000 betaald DNB zelf.

Glenn
08/10/08, 18:41
Ik vind 't wel apart, de eerste berichten roept een groot deel van de hosters nog: icesave is geweldig. Ik hoop dat jullie op korte termijn nog wat centen terug zien. Ik gun het jullie absoluut niet dat er Euro's pleite zijn..

Maar ik wil wel even kwijt dat sommige personen die hier altijd op het forum tegen mensen roepen dat ze niet voor een dubbeltje op de eerste rij moeten zitten en niet moeten klagen als hun hoster weer eens down is, nu eigenlijk ook geen recht van spreken hebben.

Ik nomineer uw post in de categorie 'steengoede vergelijkingen, sectie sarcasme' :lovewht:

Sorcer
08/10/08, 18:46
Ach, auto's zijn altijd een slechte investering :p

Beter een leuke auto dan je centen kwijt zijn bij IceSave.

"120.000 Nederlandse spaarders aangesloten bij IceSave". Ze zouden garant moeten staan 50.000 EUR. Helaas is dit nog niet waar te maken. Succes iedereen

pierce
08/10/08, 19:19
Er was ook niks aan de hand met icesave, ook al zouden ze failliet gaan, dan zou de ijslandse bank garant staan tot 20k, en daarboven de nederlandse bank. Dat ze dat nu ineens niet doen is natuurlijk op zijn zachts gezegd raar, en had niemand verwacht, zelf de nederlandse bank niet...
Voor een duppie op de eerste rij zitten vind ik dan ook een rare vergelijking.

Maar ik ben idd blij dat ik net een auto heb gekocht, als ik dat twee dagen later had gedaan was dat niet meer gelukt, maar ondanks dat staat er nog steeds geld van mij ergens op een ijsschots, en het is maar afwachten of en wanneer ik dat terug krijg.

groenleer
08/10/08, 19:27
Ik nomineer uw post in de categorie 'steengoede vergelijkingen, sectie sarcasme' :lovewht:

Ik vote mee, kunnen we hem ook nomineren voor de categorie 'lul op een drumstel' ?

Mensen die geld willen besparen op iets wat ze eigenlijk zeer belangrijk vinden (hun website online houden) is toch heel iets anders als mensen die in een tijd van lage rentes de bank zoeken met een fatsoenlijke rente zonder je geld vast te moeten zetten.

De Postbank biedt bijvoorbeeld 'ook' 5,2%. Voorwaarde is wel dat je het minimaal 1 jaar vast zet en € 5.000 inlegt.

De ING Bank claimt goed bezig te zijn voor 'de' spaarders. Echter kochten ze alleen de tegoeden voor Britse spaarders. De Hollanders laten ze in de kou staan.

Zelf heb ik één euro bij IceSave staan, moest de tegenrekening valideren. Kan bij de postbank nog niet herleiden dat het retour is gekomen. Dit bedrag is dinsdagochtend pas overgemaakt. Enkele uren later kreeg ik door welke malaise bezig is/was bij Landsbanki.

Wist je dat de nederlanders ongeveer 1,6 miljard hadden gestort op IceSave rekeningen?
Ijsland slechts 304.000 inwoners zou tellen. (3 per vierkante kilometer)
De Landsbanki een solvibiliteit van slechts 8% had. Dus slechts 8% van hun vreemde geld was gedekt en direct uitkeerbaar.

Ik ga wel kijken of dat ik mijn hele euro terug kan krijgen ;)

systemdeveloper
08/10/08, 19:31
Ik kon het niet laten, mijn beste spaarplan was toch al 'opmaken', maar deze kreeg ik gisteren, voor het geval nog iemand ideetjes nodig heeft...

-----
Geachte belegger,

Wanneer je in januari 2006 voor € 1.000,-- aandelen hebt
gekocht van KPN,
heb je vandaag nog € 45,--

Wanneer je in januari 2006 voor € 1.000,-- aandelen hebt
gekocht van Versatel,
heb je vandaag nog € 36,--

Wanneer je in januari 2006 voor € 1.000,-- aandelen hebt
gekocht van UPC
heb je vandaag nog € 18,--

Wanneer je in januari 2006 voor € 1.000,-- aandelen hebt
gekocht van Ahold,
heb je vandaag nog € 100,--

Wanneer je echter verleden jaar voor € 1.000,--
volle kratten Bier hebt gekocht
en alles verzopen hebt, heb je vandaag nog
statiegeld ter waarde van € 390,--

NielsV
08/10/08, 19:45
Wanneer je echter verleden jaar voor € 1.000,--
volle kratten Bier hebt gekocht
en alles verzopen hebt, heb je vandaag nog
statiegeld ter waarde van € 390,--


Gelukkig behoor ik tot die categorie haha :-)

Ben benieuwd of ING idd ook iets voor de Nederlanders doet....
Wat is de volgende bank die onderuit gaat?

MediaServe
08/10/08, 20:51
krijg je nou alleen 20.000 terug of ook daarboven tot 100.000? enzoja, zijn er veel mensen die dit kwijt zijn op dit forum?

Integendeel, de eerste 20k ben je waarschijnlijk juist kwijt. Daarboven wordt door de Nederlandse staat vergoed. In IJsland is niet meer zoveel te halen, dat land is zo'n beetje failliet :(

rensariens
08/10/08, 21:08
Integendeel, de eerste 20k ben je waarschijnlijk juist kwijt. Daarboven wordt door de Nederlandse staat vergoed. In IJsland is niet meer zoveel te halen, dat land is zo'n beetje failliet :(

Ik verwacht dat DNB een betalingsregeling gaat opstellen met IJsland. UK roept ook al dat ze alles garanderen. Er is nog voldoende hoop voor de mensen met een hoop geld op een ijsschots :)

Dreas
08/10/08, 21:24
Geef mij maar een stukje Ijsland .. kan ik ook eens op vakantie ;)

Glenn
08/10/08, 21:26
Volgens mij is investeren in ijsberenvlees nog beter dan in die slinkende geisers...

maxnet
08/10/08, 21:52
Ik verwacht dat DNB een betalingsregeling gaat opstellen met IJsland. UK roept ook al dat ze alles garanderen.

Probleem dat de Britten nu hebben, is dat IJsland geen haast zal hebben met uitkeren, nu de UK zelf het volledige bedrag garandeert.
Ben dan ook bang dat dit niet het uitgangspunt gaat worden.


Telegraaf:



Dat de Nederlandse overheid het geld voorschiet, is volgens Bos geen goed idee. “Dan zullen ze in IJsland geen enkele druk meer voelen om de plicht die ze hebben na te komen”, aldus de bewindsman na afloop van het spoeddebat.

rensariens
08/10/08, 21:54
Probleem dat de Britten nu hebben, is dat IJsland geen haast zal hebben met uitkeren, nu de UK zelf het volledige bedrag garandeert.
Ben dan ook bang dat dit niet het uitgangspunt gaat worden.


Telegraaf:

Vandaar dat ik het ook had over een betalingsregeling :)

eweps
09/10/08, 02:30
ING koopt spaartegoeden van de andere banken op.. geld uitgeven wat ze waarschijnlijk niet hebben?

Dan lijkt ING mij de volgende, is het nou net zo dat ik daar mijn geld heb staan. Gelukkig wel volledig door de DNB gegarandeerd, dus ik maak me nergens druk om.

Wel jammer allemaal, ik was vol enthousiasme over icesave en wilde er eigenlijk ook al mijn spaargeld neerzetten.

zie onderstaand van landsbanki.nl, is toch ook vrij apart.. gaat het daar om 380 miljoen euro? Helaas ben ik nu toe moe om het helemaal door te lezen. (Het is in elk geval net voor de bom los barstte, leuk die positieve berichten)



On 30 September 2008, Landsbanki signed an agreement with Straumur-Burðarás Investment bank to divest Landsbanki's corporate finance and securities brokerage platform in Europe. The consideration of EUR 380m (ISK 55.4bn) will result in no material loss or gain for Landsbanki.

The sale includes Landsbanki Securities (UK) Ltd in the UK, Landsbanki Kepler SA in Continental Europe and the bank's 84% holding in Merrion Landsbanki Ltd in Ireland. The agreement is subject to approval by the regulatory authorities in the respective jurisdictions where the companies operate.

The transaction will strengthen Landsbanki's Tier1 capital ratio as EUR 380m (ISK 55.4bn) of equity was allocated to divested operations. Landsbanki will streamline its remaining international platform, strengthening overall operations and achieve considerable cost efficiencies.

The transaction will enable both companies to leverage their core competencies and infrastructure, while continuing to build on existing and new relationships.

Following this transaction, Landsbanki will consolidate its corporate and commercial banking operations in Europe through its overseas banks and branch network. Strategic focus will be directed at the bank's core banking operations such as asset backed lending, niche specialty finance and retail deposit programs, anchored in its domestic universal bank. Landsbanki is thereby pursuing a more focused banking model, generating increasingly diversified and stable recurring revenues.

At the 1H08 results presentation, Landsbanki stated its key objectives in 2008-9 to continue to strengthen core income and operational fundamentals. This transaction is an important milestone in the pursuit of these stated goals.

Erikcreative
09/10/08, 12:12
Website met meer informatie over Icesave: http://www.icesave.info/

Het is trouwens opvallend rustig in de Media over Icesave. Het wachten is natuurlijk op een bericht van de DNB. Laten we hopen dat het overleg voorspoedig gaat.

Iemand nog tips om het spaargeld nu heen te zetten?

pierce
09/10/08, 12:21
Iemand nog tips om het spaargeld nu heen te zetten?

Investeren in een auto :smartass:

De bank maakt niet zoveel uit, zolang deze maar volledig onder de nederlandse bank garantie valt, en niet alleen een bijkantoor heeft zoals ice age.

Ik zag trouwens dat Ohra een 5% rente geeft, maar zoek dan bovenstaande wel eerst uit!

wowzie
09/10/08, 12:32
Dan lijkt ING mij de volgende, is het nou net zo dat ik daar mijn geld heb staan. Gelukkig wel volledig door de DNB gegarandeerd, dus ik maak me nergens druk om.


Ik snap die stemmingmakerij niet. ING behoort tot de grootste financiele instellingen ter wereld en valt volledig onder de DNB garantie. Als iedereen lekker zijn geld laat staan valt er geen Nederlandse bank meer om. Dat is toch les 1 bij economie.

Naast icesave heeft alleen argenta een bijkantoor in NL. Argenta valt onder de garantie regeling van BE (ook 100000).

Triloxigen
09/10/08, 12:53
Die garantieregelingen zijn ook veel lucht, kijk maar naar Ijsland. Als het geld er niet is kunnen ze niet uitbetalen.
Ik vraag me af of Belgie het waar zou kunnen maken om voor een dergelijk bedrag garant te staan als er een grote bank omvalt.

pierce
09/10/08, 13:00
Bos dreigt met rechtszaak tegen IJsland
Gepost door: Redactie
Bron: DAG
Gepubliceerd op: donderdag 9 oktober 2008 @ 11:56 op frontpage.fok.nl
Nederland zal IJsland aanklagen als blijkt dat de IJslandse autoriteiten in het verleden verkeerde informatie hebben verstrekt over de kredietwaardigheid van Icesave. Dat heeft minister van Financiën Wouter Bos (PvdA) vandaag gezegd in de Tweede Kamer.

De IJslandse internetbank Icesave is ongeveer een halfjaar actief in Nederland, met een vergunning van De Nederlandsche Bank (DNB). Bos laat nu onderzoeken op grond van welke informatie over de kredietwaardigheid van Icesave dat is gebeurd. "Als sprake zou zijn van verkeerde informatie, dan zijn rechtszaken tegen de IJslandse autoriteiten zeker niet uit te sluiten."

Bos is vooralsnog niet van plan de claims van alle Nederlandse spaarders bij Icesave over te nemen en te proberen die collectief verhalen op IJsland. De SP en GroenLinks hadden dat voorgesteld. "Zolang er nog een sprankje hoop is dat IJsland ook voor Nederlandse spaarders een vergoeding biedt, zijn al mijn inspanningen daarop gericht."

Bos zei zo snel mogelijk duidelijkheid te willen voor de circa 120 duizend Nederlandse klanten van Icesave. "Ik ben totaal niet van plan mensen maandenlang in onzekerheid te laten. We kunnen het spaarders niet aandoen dat zij allemaal individueel verdwaald raken in een maandenlang proces." Wat voor termijn Bos aanvaardbaar vind, wilde hij niet zeggen.

Nederland oefent diplomatieke druk uit op IJsland om over de brug te komen, herhaalde Bos verder. Daarnaast ziet hij mogelijkheden om dit weekeinde tijdens een vergadering van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) in Washington verdere druk op IJsland te zetten.

Gisteren werd duidelijk dat Icesave, een onderdeel van het ingestorte Landsbanki, niet langer aan zijn verplichtingen kan voldoen. Spaarders bij de Nederlandse tak van de IJslandse bank kunnen niet langer bij hun geld. De bank valt onder IJslandse garantieregeling voor spaargeld. Dat betekent dat spaarders de eerste twintigduizend euro op hun rekening in IJsland moeten zien terug te halen. De rest, tot honderdduizend euro, valt onder de Nederlandse garantieregeling.

De Britse premier Gordon Brown kondigde gisteren ook juridische stappen aan tegen IJsland. Volgens Browns minister van financiën Alistair Darling heeft IJsland laten weten niet met geld over de brug te zullen komen voor de Britse klanten van Icesave.

Het kort geding dat de Consumentenbond wilde aanspannen tegen Icesave is van de baan. Volgens een woordvoerder werd de bond 'ingehaald door de actualiteit' toen gistermiddag bleek dat de IJslandse bank niet aan zijn verplichtingen kon voldoen.


bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/100673/-Bos-dreigt-met-rechtszaak-tegen-IJsland.html

Ik zat me nog af te vragen, in hoeverre kan je beslag leggen op een land?
Ik heb namelijk altijd al mijn eigen warmwaterbron willen hebben... :crying:

Triloxigen
09/10/08, 13:30
Ik wil Ijsland wel kopen voor een paar euri :p

webhostingtalk.is is nog vrij :o

Domenico
09/10/08, 13:36
Ik wil Ijsland wel kopen voor een paar euri :p

webhostingtalk.is is nog vrij :o


In ijsland is anders alles erg prijzig. Je weet hoeveel de activatie en registratie van een .is domein kost? ;)

Spyder01
09/10/08, 13:39
Naast icesave heeft alleen argenta een bijkantoor in NL. Argenta valt onder de garantie regeling van BE (ook 100000).

Je opmerking over Argenta klopt niet...

met ingang van 27 mei 2008 neemt Argenta tevens deel aan het Nederlandse depositogarantiestelsel.

En dat had Icesave niet, maar Argenta wel... Argenta valt dus zowel onder de Belgische als Nederlandse depositogarantiestelsel.

martysmarty
09/10/08, 13:49
In ijsland is anders alles erg prijzig. Je weet hoeveel de activatie en registratie van een .is domein kost? ;)

Dropping rapidly ;)

Triloxigen
09/10/08, 13:56
In ijsland is anders alles erg prijzig. Je weet hoeveel de activatie en registratie van een .is domein kost? ;)

Ja, weet ik maar dat wordt vanzelf goedkoper als het zo doorgaat :p

EuroDNS
09/10/08, 15:06
Dit ziet er nog niet zo positief uit: http://www.volkskrant.nl/economie/article1075914.ece/Bos_spaarders_moeten_beter_opletten

pierce
09/10/08, 15:15
Dit ziet er nog niet zo positief uit: http://www.volkskrant.nl/economie/article1075914.ece/Bos_spaarders_moeten_beter_opletten

idd, helaas.
Aan de andere kant, de nederlandse bank heeft een vergunning afgegeven.
Dat heeft denk ik veel spaarders vertrouwen gegeven in icesave, dat was voor mij in ieder geval een van de voorwaarden voordat ik mijn geld bij icesave zou zetten.

In hoeverre is de DNB dan aansprakelijk? Zij hebben immers deze vergunning afgegeven. En wat zou dat betekenen wanneer we de nederlandse bank aanklagen?

Triloxigen
09/10/08, 15:17
En wat zou dat betekenen wanneer we de nederlandse bank aanklagen?

Dat de belastingbetaler opdraait en je er dus niks mee opschiet.

EuroDNS
09/10/08, 16:29
Blijkbaar kan het nog een stuk erger: http://www.ft.com/cms/s/0/4a5aadf2-9578-11dd-aedd-000077b07658.html?nclick_check=1 :eek:

wowzie
09/10/08, 16:32
Je opmerking over Argenta klopt niet...

met ingang van 27 mei 2008 neemt Argenta tevens deel aan het Nederlandse depositogarantiestelsel.

En dat had Icesave niet, maar Argenta wel... Argenta valt dus zowel onder de Belgische als Nederlandse depositogarantiestelsel.

Onjuist, waar haal je die info vandaan? Argenta is identiek aan icesave. Argenta valt onder het Belgische garantiestelsel omdateen bijkantoor hebben in NL, net als icesave. Zie database DNB:

http://www.registers.dnb.nl/dnb/DNB_mt_template.aspx?FolderID=2039&LanguageID=NLD

"Toelichting: Dit bijkantoor neemt aanvullend deel aan het Nederlandse depositogarantiestelsel. "

EuroDNS
09/10/08, 17:37
Ook interessant: http://www.klokkenluideronline.nl/ 'breaking news'

Bakker ICT
10/10/08, 01:34
Belangrijk, en goed nieuws lijkt me :)

http://www.nu.nl/news/1782406/34/Minister_Bos_garandeert_spaartegoeden_Icesave.html

pierce
10/10/08, 01:40
Belangrijk, en goed nieuws lijkt me :)

http://www.nu.nl/news/1782406/34/Minister_Bos_garandeert_spaartegoeden_Icesave.html

Geweldig nieuws toch! Kan ik toch nog die LPG installatie laten inbouwen ;)

Eerlijk gezegd had ik ook niet anders verwacht, maar het blijft natuurlijk altijd spannend.

groenleer
10/10/08, 09:40
Niet te vroeg juichen.

Het kan 3 maanden duren voordat je je geld hebt via het Nederlandse Depositogarantiestelsel.
Omdat men vandaag nog in onderhandelingen moet gaan met Ijsland is het nog niet geheel duidelijk wat er met de eerste 20.887 euro gaat gebeuren.
Wat wel is toegezegd is dat dit 'linksom of rechtsom' bij de spaarders terug moet komen.

Vooralsnog moet iedereen zich schriftelijk melden bij De Nederlandse Bank.

Bijgevoegd heb ik de algemene voorwaarden en de bankvoorwaarden zoals ze afgelopen dinsdag ochtend nog op de IceSave website stonden. Voor hen die naar juridische lekken willen zoeken.

martysmarty
10/10/08, 10:00
Volgende week krijgen alle klanten van IceSave een aanmeldformulier waarop ze hun gegevens en hun saldo kunnen opgeven en naar DnB kunnen sturen.

Triloxigen
10/10/08, 12:52
Ik vind het niet terecht als het uit belastinggeld betaald gaat worden, dat wil zeggen dat mensen die bewust risico's lopen gevrijwaard worden en mensen die er niks mee te maken hebben moeten bloeden..

Ijsbox
10/10/08, 15:01
Ik vind het niet terecht als het uit belastinggeld betaald gaat worden, dat wil zeggen dat mensen die bewust risico's lopen gevrijwaard worden en mensen die er niks mee te maken hebben moeten bloeden..

Bewust risico's? Gegarandeerd is toch gegarandeerd of moet je als consument aanvoelen dat als land A (een zo goed als west-europees land) iets garandeert dat dat dan minder waard is dan als land B (een west-europees land) iets garandeert?

Trouwens het wordt heus wel op IJsland verhaald daar twijfel ik geen seconde aan alleen denk ik niet dat het binnen 3 maanden verhaald kan worden, dus de nederlandse regering schiet het voor en berekent IJsland vast wel rente over de schud.

systemdeveloper
10/10/08, 15:06
Ik vind het niet terecht als het uit belastinggeld betaald gaat worden, dat wil zeggen dat mensen die bewust risico's lopen gevrijwaard worden en mensen die er niks mee te maken hebben moeten bloeden..
Daar zijn belastingen toch voor uitgevonden? :stuart:

Glenn
10/10/08, 15:41
Ik vind het niet terecht als het uit belastinggeld betaald gaat worden, dat wil zeggen dat mensen die bewust risico's lopen gevrijwaard worden en mensen die er niks mee te maken hebben moeten bloeden..

Waarmee denk je dat de aandelen van Fortis zijn betaald? Ook gedeeltelijk van mijn geld terwijl ik daar geen rekening heb lopen.

Til
10/10/08, 16:02
Waarmee denk je dat de aandelen van Fortis zijn betaald? Ook gedeeltelijk van mijn geld terwijl ik daar geen rekening heb lopen.

Ik denk dat ze betaald worden van geld dat de overheid leent op de kapitaal markt en de rente-kosten daarvan zullen ruimschoots gedekt worden door het dividend op de aandelen. Dus volgens mij betaal je geen cent.


Bewust risico's? Gegarandeerd is toch gegarandeerd of moet je als consument aanvoelen dat als land A (een zo goed als west-europees land) iets garandeert dat dat dan minder waard is dan als land B (een west-europees land) iets garandeert?

Bewust risico niet maar het is wel grappig om te zien hoe gemakkelijk mensen de overheid de schuld geven van alles zonder ook zelf maar één procentje van de verantwoordelijkheid op zich te nemen.

Apoc
10/10/08, 17:08
idd, helaas.
Aan de andere kant, de nederlandse bank heeft een vergunning afgegeven.
Dat heeft denk ik veel spaarders vertrouwen gegeven in icesave, dat was voor mij in ieder geval een van de voorwaarden voordat ik mijn geld bij icesave zou zetten.

In hoeverre is de DNB dan aansprakelijk? Zij hebben immers deze vergunning afgegeven. En wat zou dat betekenen wanneer we de nederlandse bank aanklagen?

Dat is precies de reden dat Bos dreigt met juridische stappen tegen IJsland. IJsland zou Nederland verkeerd hebben voorgelicht over de kredietwaardigheid van Icesave.

Spyder01
10/10/08, 17:40
Wat ik schreef staat letterlijk op de Argenta site.



Onjuist, waar haal je die info vandaan? Argenta is identiek aan icesave. Argenta valt onder het Belgische garantiestelsel omdateen bijkantoor hebben in NL, net als icesave. Zie database DNB:

http://www.registers.dnb.nl/dnb/DNB_mt_template.aspx?FolderID=2039&LanguageID=NLD

"Toelichting: Dit bijkantoor neemt aanvullend deel aan het Nederlandse depositogarantiestelsel. "

Triloxigen
10/10/08, 17:58
Waarmee denk je dat de aandelen van Fortis zijn betaald? Ook gedeeltelijk van mijn geld terwijl ik daar geen rekening heb lopen.
Daar ben ik het dan ook niet mee eens, hoewel dat bij verkoop nog iets oplevert.

Tenzij Ijsland een Provincie van Nederland wordt, dat lijkt me wel wat :p

WilloW
16/10/08, 14:55
Iemand nog tips voor zakelijke spaarrekeningen?

Ik heb het uitgezocht voor zakelijke spaarrekeningen. De spelregel is dat allen bedrijven die een "uitgebreide jaarrekening" moeten hebben er NIET onder vallen. En dat betekent dat zo'n beejte alle bedrijven tot 50 medewerkers gewoon onder de algemene regeling die ook voor privépersonen geldt, vallen.
Verder is het natuurlijk heel mooi dat Bos het bedrag op hoogt tot 100.000 (niet dat we zo veel hebben, maar toch een rustig idee ;-)

En in ieder geval wijs om je spaar/depositogelden bij een andere bank als de lopende rekening te zetten.

groenleer
16/10/08, 15:21
Ook verstandig is het om je geld niet bij die bank te stallen waar je eventuele leningen of hypotheken hebt lopen.

Schulden van jou aan de bank blijven staan namelijk. En de curator van de bank is gerechtigd om deze te verrekenen met eventuele spaartegoeden die de schuldenaar bij dezelfde bank heeft.

Voorbeeld in het kort: Hypotheek van 200.000 en een spaartegoed van 18.000 bij dezelfde bank houdt in dat de omgevallen bank nog 182.000 te goed heeft en jij je spaartegoed kwijt bent.

Informatie heb ik vernomen uit een televisieprogramma op RTL4.

braxato
16/10/08, 16:12
Het is meestal wel interessant om je spaargeld bij de bank te plaatsen waar je een hypotheek hebt.

Indien je dat doet krijg je met een beetje onderhandelen een betere rente op uw hypotheek.

groenleer
16/10/08, 16:15
Braxato,

dat kan best wel zo zijn, maar als ik moet afwegen (nu!) tussen het feit mijn spaargeld kwijt te kunnen zijn (en dus mijn appeltje voor de dorst) of die een of 2 procentpunten extra korting. Die laatste zetten dan geen zoden aan de dijk.

t.bloo
16/10/08, 16:24
2 procentpunten extra korting. Die laatste zetten dan geen zoden aan de dijk.

Nou, 2 procentpunt minder rente op een totaal van 300.000 euro is toch 6000 euro in het jaar [voorbeeld]. Je zult wel tienden bedoelen, want geen bank die je ooit hele procentpunten korting geeft op een hypotheek hoor.

groenleer
16/10/08, 16:50
tbloo, je hebt gelijk, het zijn tienden van procenten.

Puntne gaan inderdaad op een schaal van 100 en duiden een percentage aan, waarbij 2 punten 2% is. Wat ik bedoel is inderdaad 0,2%.

quantum
18/10/08, 12:21
Als je meer dan 100.000 aan spaargeld hebt is het juist verstandig om dit bij de bank te zetten waar ook je hypotheek loopt. Mocht het mis gaan dan wordt er verrekend, ook boven de 100000 en ben je dus niet je geld kwijt. Liever een lagere hypotheek dan je geld kwijt zijn, lijkt mij. Dit geldt NIET voor spaarhypotheken... zie ook: http://www.dnb.nl/over-dnb/de-consument-en-dnb/dgc/hoe-werkt-het-depositogarantiestelsel/index.jsp
onder het kopje: Wordt mijn (hypotheek)schuld verrekend met mijn tegoed?

eMiz0r
25/10/08, 12:01
IceSave valt op dit moment wel onder de Nederlandse depositogarantie! Waar mensen zeggen dat dit niet is, hebben oude informatie daar dit sinds enkele maanden pas van toepassing is!

Wat opvalt is dat zakelijke spaarrekeningen erg laag zijn en veel spaarbanken (met een mooie rente) geen zakelijke-variant hebben.

Het is denk ik goed om een deel van je spaargeld te beleggen. Wellicht nu niet de juiste tijd om in te stappen (al was dat vorig jaar ook niet kan ik je vertellen ;)), maar zeker interessant om dat goed in de gaten te houden. Ik houd m'n Fortis aandelen aan, ik ga er vanuit dat ik ze over een aantal jaren toch voor een mooi bedrag kan verkopen (helaas voor 18, 17 en 13 euro gekocht).

Verspreiding lijkt mij nooit verkeerd! Ondanks dat je over de eerste 20.000 euro 100% vergoed krijgt en over de volgende 20.000 slechts 90% of wanneer je niet eens aan de 20.000 euro komt. Er hoeft maar een echte crisis te komen en je krijgt bij een val van een van je spaarbanken een bericht dat de uitkering door de Nederlandse Bank even op zich laat wachten.

Hier alles netjes verspreid over 4 banken, aandelen en vastgoed!

Ik zal wel weer te laat gereageerd hebben, maar vergeet dat Fortis verhaaltje maar. Fortis op de beurs bestaat nu alleen nog uit een verzekeringstak die theoretisch niets meer waard is omdat het nauwelijks winst maakt. Bovendien kan Fortis nog rekenen op diverse schadeclaims. De appeltjes hebben de overheden al uit Fortis weggeplukt (de bank en vastgoed eigenaar) en die zullen uiteindelijk weer geprivatiseerd worden onder andere namen. Zo is de kans groot dat het Fortis bankgedeelte weer volledig onder ABN-Amro verder in het leven gaat. Ook de beslissing over de verkoop van ABN zakelijk aan Deutsche Bank is uitgesteld door de DNB, dus de kans is groot dat deze deal niet doorgaat.

Fortis heeft geen zonnige tijd meer tegemoet, noteert misschien een eurotje hoger in gloriedagen maar van de holding is niets meer over. 15 euro kan je helaas vergeten.


Geen goed moment om in te stappen? Wanneer is het wel een goed moment? De beurs is speculeren he. De beurs is risico's nemen. Je kunt ook beleggen in andere zaken dan bedrijven. Denk aan goud, olie etc.

Heb je aandelen van de Fortis holding? Genoteerd in Brussel?

Ja alsof Goud (-400 dollar afgelopen half jaar) of olie (-87 dollar afgelopen 4 maanden) veilige beleggingen zijn :)

eMiz0r
25/10/08, 12:03
merge