PDA

Bekijk Volledige Versie : Co-locatie in Utrecht



XF-RICK
03/10/08, 00:47
Hi allen,

Wij zijn intern aan het onderzoeken of er markt zou zijn voor co-locatie in Utrecht (stad).

Naar onze mening is Utrecht centraal bereikbaar, met de auto als de trein, ligt minder dan 100KM vanaf de Belgische grens, en heeft voldoende mogelijkheden qua stroom en glasvezel voorzieningen.

Wat is jullie visie hierover?

Thanks,

Phu
03/10/08, 00:51
Voor ons niet beetje ver weg.
misschien voor de zuiderburen een optie maarja scheelt maar 20 km van Amsterdam
rijdt ik persoonlijk 10 minuten of 40 minuten door en dan zit ik bij een echt datacenter.

swedendedicated
03/10/08, 00:58
Utrecht is moeilijk te bereiken vanaf het noorden, de file duurt langer dan de rit. Ik denk dat Alkmaar een betere locatie is :) Vanuit Amsterdam makkelijk te bereiken en ook vanuit Friesland/Groningen is het minder ver dan een Amsterdam.

SF-Jeroen
03/10/08, 01:08
Als je Alkmaar doet kan je net zogoed in Amsterdam zitten. Ik zou Utrecht zelf wel positief vinden, mits de prijzen niet teveel van A'dam afwijken.

Phu
03/10/08, 01:08
Heb je al een locatie in gedachten (welk industrie terrein bijvoorbeeld ?)

Bedoel maar kan moeilijk met een server vanaf station lopen.
Als het 5 km ver van een station of bushalte zit

SF-Jeroen
03/10/08, 01:15
Ik zou kijken naar een locatie als de Vlampijpstraat Utrecht. Mooi bedrijventerrein, en station is minder dan 5 minuten lopen :)

djalken
03/10/08, 01:21
denk eens aan amersfoort ;) vanuit het oosten komt er aardig wat langs en ook vanuit het noorden redelijk te bereiken. Utrecht is sowieso interessant, al moet je dan natuurlijk wel een goede locatie hebben

Randy
03/10/08, 01:43
Ik heb al een rackje in Utrecht staan, binnen 2 maanden zat deze vol. Er is best vraag in die regio. (Industrieterrein Proostwetering)

XF-RICK
03/10/08, 01:45
denk eens aan amersfoort ;) vanuit het oosten komt er aardig wat langs en ook vanuit het noorden redelijk te bereiken. Utrecht is sowieso interessant, al moet je dan natuurlijk wel een goede locatie hebben

Locatie langs de ring van Utrecht, en op maximaal 1000m lopen vanaf een N.S. Station?

Prijsstelling ongeveer gelijk als in Amsterdam, wellicht zelfs iets lager. Op werkdagen gewoon engineers aanwezig voor remote hands.

Phu
03/10/08, 01:52
Je word coloslaaf ?
Dus als ik rack afneem gratis remote hands zoals nu ?

heb ik zeker wel intresse.

djalken
03/10/08, 09:31
Ik heb al een rackje in Utrecht staan, binnen 2 maanden zat deze vol. Er is best vraag in die regio. (Industrieterrein Proostwetering)

Is dat in het eurofiber DC?

Serveo
03/10/08, 10:52
Goed punt dit topic. Wij zijn hier ook al een tijd naar aan het kijken. Utrecht / Amersfoort.

Op dit moment zijn we zelfs met andere partijen aan het kijken voor de mogelijkheden van een klimaatneutraal DC in de Meern langs de A2 met een oppervlakte van 6000 m². Ik benadruk wel even dat dit nog niet concreet is!

Stewie
03/10/08, 12:31
Is het niet verstanding om eerst te gaan nadenken hoe je de financiering rond krijgt? Ik zie op WHT zoveel "ik start een DC" topics staan, lijkt me niet dat die allemaal afhaken vanwege het niet vinden van een geschikte lokatie.

XF-RICK
03/10/08, 12:34
Is het niet verstanding om eerst te gaan nadenken hoe je de financiering rond krijgt? Ik zie op WHT zoveel "ik start een DC" topics staan, lijkt me niet dat die allemaal afhaken vanwege het niet vinden van een geschikte lokatie.

Uiteraard, maar lijkt me ook verstandig om even te kijken of er vraag is in deze regio, zoals sommigen als zeiden, Amsterdam ligt niet veel verder.

;)

pierce
03/10/08, 12:37
Persoonlijk zit ik liever in Utrecht dan in A'dam. Utrecht is ook druk, maar Amsterdam is helemaal een crime om te komen.
Wat mij betreft is een datacenter in Utrecht dus een prima initiatief :)

Paulewk
03/10/08, 12:44
Is het niet verstanding om eerst te gaan nadenken hoe je de financiering rond krijgt? Ik zie op WHT zoveel "ik start een DC" topics staan, lijkt me niet dat die allemaal afhaken vanwege het niet vinden van een geschikte lokatie.

Voordat je gaat financieren wil je naam ik aan eerst weten of er uberhaupt animo voor is.

Ik denk dat de bank jou een stuk grager een lening geeft als je een gedegen marktonderzoek gedaan hebt.

Stewie
03/10/08, 12:47
Uiteraard, maar lijkt me ook verstandig om even te kijken of er vraag is in deze regio, zoals sommigen als zeiden, Amsterdam ligt niet veel verder.

;)
Excuses, was meer gericht aan xsxn ;)
Een DC van 6000 m2 neerzetten kost een aardig centje. Een paar 100 m2 kost al een berg
:lovewht:

Serveo
03/10/08, 13:14
Is het niet verstanding om eerst te gaan nadenken hoe je de financiering rond krijgt? Ik zie op WHT zoveel "ik start een DC" topics staan, lijkt me niet dat die allemaal afhaken vanwege het niet vinden van een geschikte lokatie.

Zoals ik al had gezegd zijn we met een aantal partijen aan het kijken. Dus nog niets concreets! De potentiële locatie is al gevonden. Er loopt namelijk al een project daar en er zijn al tekeningen van een architectenbureau. Het zal nieuwbouw zijn kost en nieuwbouw kost inderdaad geld ;). Maar goed nog niets concreets en ik roep ook niet dat we een DC gaan starten, wij zijn aan het kijken en overwegen wat de mogelijkheden zijn.

dreamhost_nl
06/10/08, 12:42
Persoonlijk denk ik dat er meer animo zal zijn voor een extra (onafhankelijk) DC in de omgeving van Rotterdam dan in Utrecht. Voor een grote stad als Rotterdam zitten hier eigenlijk bar weinig datacenters die echt genoemd mogen worden als je kijkt naar de hoeveelheid in Amsterdam.

Ijsbox
06/10/08, 13:36
DC in Utrecht klinkt zeker interessant!!

volgens mij barst het in Utrecht van het glas (bedoel dus veel carriers), stroom moet er ook genoeg zijn (is nog zat plek in de buurt van de elektriciteitscentrale in Lage Weide en daar komt ook een NS station).

Dus ik zou zeggen als de plannen iets concreter zijn wil ik er graag meer over horen!!!!!

Piwi-Web
06/10/08, 14:34
Dus ik zou zeggen als de plannen iets concreter zijn wil ik er graag meer over horen!!!!!

En ik ook :)

Randy
06/10/08, 17:58
Ehm,

Utrecht kent zeker twee DC's, waarvan eentje gewoon 'Amsterdamse' prijzen heeft. (vergeleken met een carrier, niet met een paupernetwerk). De prijzen van het EuroFiber DC ken ik niet, maar hier is onlangs een NL-IX pop geopend, dus kun je zelf een vlan maken naar je huidige provider in Amsterdam. (~350 euro voor 1000 Mbit, ~100 euro voor 100 Mbit).

XF-RICK
06/10/08, 18:04
Wij zullen beide plannen naast elkaar leggen, voor de constructie van een eigen datacenter, en/of afname bij een bestaande leverancier in de regio Utrecht.

Zodra wij meer concreet nieuws hebben, zullen wij dit hier laten weten.

:)

Ijsbox
06/10/08, 18:12
Utrecht kent zeker twee DC's, waarvan eentje gewoon 'Amsterdamse' prijzen heeft.

Heb je een site waar info over dat DC staat? Als ik op bijvoorbeeld datacentrumgids (http://www.datacentrumgids.nl/) zoek vind ik niks in Utrecht.
(en ja ik weet dat er wat van surfnet is maar daar hebben wij niks aan)

Serveo
06/10/08, 21:52
Heb je een site waar info over dat DC staat? Als ik op bijvoorbeeld datacentrumgids (http://www.datacentrumgids.nl/) zoek vind ik niks in Utrecht.
(en ja ik weet dat er wat van surfnet is maar daar hebben wij niks aan)

Dit zou ik ook wel van je willen weten randy!

phreak
06/10/08, 22:05
Dit zou ik ook wel van je willen weten randy!

Eurofiber DC = Nijverheidsweg 15, Utrecht.

Ijsbox
06/10/08, 22:31
Eurofiber DC = Nijverheidsweg 15, Utrecht.

dat is toch een gebouw van eneco?

phreak
06/10/08, 22:56
dat is toch een gebouw van eneco?

Blijkbaar gekocht door Eurofiber, er was pas een persbericht erover..

Randy
07/10/08, 00:29
Ikzelf heb een rack in beheer op een andere locatie. Geen EuroFiber DC dus.

<SPAM>

Serveo
07/10/08, 09:40
Ikzelf heb een rack in beheer op een andere locatie. Geen EuroFiber DC dus.

<SPAM>

Randy kun je de gegevens daarvan naar mij pm'en?

Spyder01
07/10/08, 10:22
Wat heeft iedereen tegenwoordig toch met het zelf willen opzetten van een DC? Kosten van zo`n 3 miljoen schijnen niet meer uit te maken.

Las vandaag dat een firma aan de A7 (industrieterein Azeven-Noord, vlakbij Drachten) een datacenter voor zo`n 12.000 servers neer wil zetten.

gjtje
07/10/08, 10:28
Komt omdat iedereen met een glasvezel kabel en een airco unit zijn serverhok nu datacenter noemt.

Paulewk
07/10/08, 11:00
Er word hier alleen maar gepeild of er interresse is, mag dat ook al niet meer? Jeeez

jeffrey
09/10/08, 11:24
Wij zitten in het Oosten en zitten momenteel o.a. in Telecity 2.
Utrecht of TC2 maakt qua reistijd niet zo heel veel uit.

Ik kan me wel voorstellen dat als wij bijvoorbeeld verder in Amsterdam zouden zitten of zelfs boven Amsterdam dan zou het interessant worden.

Voor partijen uit deze regio kan het interessant zijn maar dat zal ook aan de kwaliteit van het datacenter en uiteraard de prijs liggen.

Wij hebben nu enkele maanden een rack in Doetinchem bij ISP-Services wat op 10 minuten afstand van ons kantoor ligt, dat is dus nog interssanter.

XF-RICK
13/10/08, 19:00
OK, er blijkt genoeg animo te zijn, helaas niet genoeg voor het bouwen van een datacenter. Toch hebben wij besloten om een extra POP te openen in Utrecht in een nader te noemen datacenter.

Thanks voor jullie feedback allemaal!

Simple
13/10/08, 19:54
In Duiven (Gelderland) is er nu ook een Gelderland Internet Exchange opgezet. Jammer dat er op dit moment geen datacentra zijn die ook colocatie aanbieden.

Randy
13/10/08, 20:04
In Duiven (Gelderland) is er nu ook een Gelderland Internet Exchange opgezet. Jammer dat er op dit moment geen datacentra zijn die ook colocatie aanbieden.

Ehm, Nijmegen (2x), Doetinchem, Ede, Waardenburg. Datacentra genoeg hoor...
De GL-IX is verder (nog) niets. Maar in heel Gelderland heb je wel de ND-IX. (Met vlannetjes tot Amsterdam).

Simple
13/10/08, 20:09
Datacentra genoeg hoor...

Dat weet ik Randy, maar ik doelde op Duiven zelf. ISP Doetinchem zit vlakbij m'n werk ;).

Randy
13/10/08, 20:13
Dat weet ik Randy, maar ik doelde op Duiven zelf. ISP Doetinchem zit vlakbij m'n werk ;).

Nog een paar maandjes wachten, dan kun je bij Totaalnet in Duiven terecht. Al weet ik niet of ze shared colo aan zullen bieden. Hele racks ongetwijfeld wel.
Doetinchem is wel oke, zelf ook wat racks staan. Prijzen zijn tegenwoordig goedkoper dan in Amsterdam. En netjes 2x 16A per rack.

dreamhost_nl
14/10/08, 16:43
Prijzen zijn tegenwoordig goedkoper dan in Amsterdam. En netjes 2x 16A per rack.

Dat is natuurlijk relatief gezien... ;)

SF-Jeroen
14/10/08, 20:47
OK, er blijkt genoeg animo te zijn, helaas niet genoeg voor het bouwen van een datacenter. Toch hebben wij besloten om een extra POP te openen in Utrecht in een nader te noemen datacenter.

Thanks voor jullie feedback allemaal!

Al richtprijzen voor deze POP? Vergelijkbaar met Adam?