PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat is wel/niet noodzakelijk in een DC



Magnetronkip
02/10/08, 11:29
Zo mensen vecht het hier uit met wel en niet noodzaklijk is in een DC, en laat het topic van nedzone met rust wil je.

Tevens maakt het mij niet zoveel uit of er nou wel of niet een gasblus systeem aanwezig is als er maar iets is waarmee brandt snel gedecteerd kan worden en of opgelost kan worden.

Weet niet of dit het goede subforum is graag moven wanneer het niet zo is :).

Pirus
02/10/08, 11:34
* een redudante verbinding.
* verschillende stroomfasen
* Brandmeld systeem
* een goed beveiligde pand
* Ups/generator

Jesperw
02/10/08, 11:43
Tevens maakt het mij niet zoveel uit of er nou wel of niet een gasblus systeem aanwezig is als er maar iets is waarmee brandt snel gedecteerd kan worden en of opgelost kan worden.
Weet je wel hoe snel vuur zich verspreid? Ookal woon je naast een datacenter, je verliest het. ;)

Swiftway-UK
02/10/08, 11:50
Datacentra moet in ieder geval voorzien zijn van de basispunten:

- Noodstroomvoorziening voor meerdere dagen stroomuitval (Generator)
- HVAC
- Noodstroomvoorziening voor tijdelijke stroomuitval (UPS)
- Meerdere stroomfeed vanuit leverancier
- Bewaking 24/7
- Branddetectie en automatisch blus systeem
- Gebouwd met brandwerkend, inbraakwerend en (blus)water werend materiaal.

Daarnaast is het van belang dat er voldoende capaciteit is, goed onderhoud wordt gepleegd, er een brandplan opgesteld is met de brandweer, er een plan opgesteld is met de politie en natuurlijk in ons geval (als hosters) een redundante Internet connectie.

Marinus
02/10/08, 12:12
Goede koeling. Ik was op een gegeven moment in een datacenter waar op een warme dag alle gangpaden vol stonden met mobiele airco units :')

Paulewk
02/10/08, 12:38
Bewaking 24/7 is leuk maar daar hangt ook een nadeel aan.

Zet een pistool op het hoofd van je bewaker en laat hem alles openen wat er te openen valt. Dit is in de USA al eens voorgekomen.

XBL
02/10/08, 12:40
De eisen hangen helemaal af van wat je gaat doen in dat datacenter.

Dirkje
02/10/08, 12:42
Ook wij stonden voor deze vraag toen wij ons DC opzette. Wij hebben voor het volgende gekozen:

- Redundante glasvezel.
- Redundante aircocompressor en chillers.
- UPS + aggegraat, wordt goed onderhouden en zeker veel getest.
- Brandwerende muren.
- Massieve wanden en deur, waardoor het vrijwel onmogelijk is om alleen het DC al binnen te komen.
- Zeer streng alarmsysteem met meldkamer etc.
- NOVEC brandblussysteem. Dus geen argonite i.v.m. schade die het kan opleveren. NOVEC is iets duurder, maar wel een stuk milieuvriendelijker en niet schadelijk voor de apparatuur.
- Goede monitoring. De UPS heeft een SNMP interface, zowel als de Airco, Brandblusinstallatie en generator d.m.v. een RMS systeem. Bij het minste geringste krijgen wij een SMS en e-mail notificatie.

Tot nu toe 100% uptime, geen enkele storing en zeer stabiele verbinding. Echt een verademing na al die stroomstoringen.
Verder wordt het DC alleen door onszelf gebruikt en komen er dus geen andere klanten binnen.

Swiftway-UK
02/10/08, 12:44
Bewaking 24/7 is leuk maar daar hangt ook een nadeel aan.

Zet een pistool op het hoofd van je bewaker en laat hem alles openen wat er te openen valt. Dit is in de USA al eens voorgekomen.

Dit is een goed punt. Maar bewakers hoeven niet perse toegang te hebben tot de fysieke datavloer, je zou hun toegang kunnen beperken tot de ingangen, hallen, kantine, e.d.

Je kunt de bewaker(s) ook achter kogelvrij glas plaatsen.

Natuurlijk kan een gewapende overval voorkomen, de bewaker is in Nederlandse DCs voornamelijk daar om klanten te controleren (en klanten van klanten) wat zij al dan niet meenemen naar binnen en naar buiten en natuurlijk om inbraak tegen te gaan (preventie).

In de USA is een datacentrum dat niet bewaakt is al 3 of 4 keer bestolen. Men had gewoon een gat in de tussenmuur gemaakt. De deuren waren erg stevig en inbraakwerend, maar de tussenmuur was een stuk zwakker.

Gwen
02/10/08, 12:48
Bewaking 24/7 is leuk maar daar hangt ook een nadeel aan.

Zet een pistool op het hoofd van je bewaker en laat hem alles openen wat er te openen valt. Dit is in de USA al eens voorgekomen.

Daar loopt dan ook elke mongool zowat met een wapen rond... :cool:

skizza
02/10/08, 12:49
Koffie!
meetme room
Genoeg Ampere stroom per rack


En een paar meter cat5 kabel, RJ45 plugs, krimptang is ook altijd handig (reserve onderdelen + gereedschap dus)

Phu
02/10/08, 12:54
Eerste vereiste voordat je een DC gaat bouwen of overnemen:
Een team van mensen wat verstand en kennis van zaken.
welke voldoende onderzoek en voorzorgs maatregelen neemt om toekomstig fouten voor te zijn.

Als je al meerdere jaren in de branche zit mag je wel verwachten dat je klanten op je kunnen vertrouwen.

Phu
02/10/08, 12:55
Koffie!
meetme room
Genoeg Ampere stroom per rack


En een paar meter cat5 kabel, RJ45 plugs, krimptang is ook altijd handig (reserve onderdelen + gereedschap dus)

gewoon een automaat met tooltjes moet er aanwezig zijn
of een balie waar je ze kan kopen ofzo

DeziWeb
02/10/08, 12:59
1. Minder bla bla bla
2. Meer uptime

Dat zou pas fijn zijn

Dirkje
02/10/08, 13:07
1. Minder bla bla bla
2. Meer uptime

Dat zou pas fijn zijn

Haha, na al die stroomstoringen en mooi gepraat over de noodvoorzieningen kan ik me die reactie aardig voorstellen ja. Zo denk ik er eigenlijk ook over :) Er komt ontzettend veel bij een DC kijken, maar daar kies je voor en je moet zorgen voor goede apparatuur waar je achter staat en de daarbij behorende servicecontracten. Onderhoud is zooooooo belangrijk!

Phu
02/10/08, 13:15
Betaal je iets meer zit je ook in een wat beter datacenter of omgebouwde kantoor.....
Waarom heb ik afgelopen 2 jaar nou nooit iets over interxion gehoord qua airco of stroom problemen ?
1 simpele reden je betaald iets meer, ze gewoon iets duurder maar heb je het voordeel mee dat je achteraf ook geen gezeik dat je geen stroom hebt
of dat er opeens een airco stuk is.

DeziWeb
02/10/08, 13:17
Klopt, na het drama van gisteren, zijn wij nog steeds niet goed up en running, nu is het weer de verbinding, en dit al uren, zeker 7 tot 9 uur.
Up / down / up down enz enz, etc etc

Vanaf 22 / 7 tot nu toe al 16 storingen....

De klant met zijn webhosting pakket, maakt al die bla bla niet uit, die wil 1 ding, een site die online is, en kan geen verklaringen cq smoesjes meer horen.

Net ook krijg ik een mail van iemand die helemaal de pan uit flipt. Heeft die meneer ongelijk? Nee, groot gelijk.

Als DC heb je een verantwoordelijkheid, en die dien je te nemen.

Na een storing hoor je wat er allemaal is gedaan, en verder? Hoe zit het met de gevolgen? Hoeveel klanten raken verschillende hosters kwijt?
Overmacht? Prima... maar geen 15 x achter elkaar, dan spreek je niet meer over overmacht, maar onkunde .

Dus behalve alle tech zooi die er moet staan, moet men onderhoud plegen / de boel gewoon voor elkaar hebben,

Paulewk
02/10/08, 13:19
In de USA is een datacentrum dat niet bewaakt is al 3 of 4 keer bestolen. Men had gewoon een gat in de tussenmuur gemaakt. De deuren waren erg stevig en inbraakwerend, maar de tussenmuur was een stuk zwakker.

Kan je prima detecteren door een goed alarmsysteem te hebben, wij hebben dit oa door een glasvezel welke over de complete buitenmuur loopt, wanneer die ook maar een trilling merkt gaat het alarm direct af.

Tevens is dat bij het industrieterrein waar wij zitten vrijwel onmogelijk omdat er veel rondgereden word door beveiliging.

Dirkje, hoe kom je er trouwens bij dat Argon slecht voor je servers is? Het gaat om de druk waarmee het uit het systeem komt, dat is bij een ander gas precies hetzelfde, het gas zelf doet geen enkele schade.

Dirkje
02/10/08, 13:19
Betaal je iets meer zit je ook in een wat beter datacenter of omgebouwde kantoor.....
Waarom heb ik afgelopen 2 jaar nou nooit iets over interxion gehoord qua airco of stroom problemen ?
1 simpele reden je betaald iets meer, ze gewoon iets duurder maar heb je het voordeel mee dat je achteraf ook geen gezeik dat je geen stroom hebt
of dat er opeens een airco stuk is.

Achja, zelfs dat gaat helaas niet altijd op. Je moet kijken naar de langere termijn, dus eigenlijk naar de reputatie van een DC. Het is altijd een risico om een nieuw DC te betrekken omdat er dan nog kinderziektes kunnen zijn, of nieuwe technieken die nog te weinig getest zijn etc. Achja, de keuze blijft nog steeds aan de klant zelf waar hij zijn spullen zet.

t.bloo
02/10/08, 13:30
Ik heb begrepen dat een onbeperkte hoeveelheid Red Bull een vereiste is voor een goed DC :)

gjtje
02/10/08, 13:30
Belangrijke taak van de bewaking is ook tapes roteren en afgeven aan de koerier, hoe doen ze dat in onbemande datacentra?

Dirkje
02/10/08, 13:39
Kan je prima detecteren door een goed alarmsysteem te hebben, wij hebben dit oa door een glasvezel welke over de complete buitenmuur loopt, wanneer die ook maar een trilling merkt gaat het alarm direct af.

Tevens is dat bij het industrieterrein waar wij zitten vrijwel onmogelijk omdat er veel rondgereden word door beveiliging.

Dirkje, hoe kom je er trouwens bij dat Argon slecht voor je servers is? Het gaat om de druk waarmee het uit het systeem komt, dat is bij een ander gas precies hetzelfde, het gas zelf doet geen enkele schade.

Ik heb het misschien verkeerd gebracht. Argonite werkt met een hoge druk waardoor je servers door de ruimte geblazen kunnen worden (en zeker, dat heb ik gezien). NOVEC wordt met een veel mindere druk de ruimte in geblazen. Er zijn dus ook geen overdrukvensters nodig om de druk in de ruimte te minderen. Dat was eigenlijk de voornaamste reden om voor NOVEC te kiezen. Maar beide werkt, dat zeker!

Paulewk
02/10/08, 13:49
Ik heb het misschien verkeerd gebracht. Argonite werkt met een hoge druk waardoor je servers door de ruimte geblazen kunnen worden (en zeker, dat heb ik gezien). NOVEC wordt met een veel mindere druk de ruimte in geblazen. Er zijn dus ook geen overdrukvensters nodig om de druk in de ruimte te minderen. Dat was eigenlijk de voornaamste reden om voor NOVEC te kiezen. Maar beide werkt, dat zeker!

Hmm dat is zeer interresant aangezien ik net zelf met een nieuw blusssysteem bezig ben voor 1 van onze computerruimtes :)

MediaServe
02/10/08, 14:07
Naar mijn mening, de belangrijkste punten in volgorde van prioriteit:

1) Gasblusinstallatie met goede monitoringsystemen
Servers down is vervelend, servers kapot is desastreus.

2) Redundante airoconditioning, regelmatig controleren
Nogmaals, je wilt niet dat je servers kapot gaan.

3) Electronische beveiliging met 24/7 bewaking en sloten op de racks
Video of onsite bewaking is niet zo heel boeiend, als er maar niemand bij mijn spul kan komen.

4) Noodstroom voor langdurige storingen
Generator voor ernstige storingen, zodat je niet het risico loopt om dagen zonder stroom te zitten.

5) Noodstroom voor korte storingen
UPS zodat je geen stroomuitval hebt bij het overschakelen naar de generator.

6) Mogelijkheid tot 24/7 snelle toegang
Je moet bij je spul kunnen als je een storing hebt.

Verder natuurlijk genoeg stroom, goede bereikbaarheid, prettige werkomgeving en een gezellige kantine of iets dergelijks. Maar de continuiteit is gewoon het belangrijkste!

Phu
02/10/08, 14:19
Interxion is nou niet echt een datacenter wat kinderziektes heeft hoor.
Telecity4 waar wij nu ook diensten afnemen al helemaal niet.

Zie hier nou niet echt koters rondlopen met allemaal huis tuin en keuken "servers"
iets waar menig hoster van kan leren.
Heb een tijd in dc gewerkt heb verschillende dingen gezien zoals ducktape op servers
karton in servercases om koeling te optimaliseren.

DCG is ook een nieuw datacenter hebben we ook apparatuur hangen
draait toch ook naar behoren ?

Gewoon maandelijks of per kwartaal je apparatuur nalopen desnoods via een extern bedrijf
die audits doet op hoe jij of je bedrijf je zaakjes op orde hebt

Zat datacenters die kleine dingen over het hoofd zien
palletje van zekering te laag ingesteld

geen BY-PAS etc noem maar op



Achja, zelfs dat gaat helaas niet altijd op. Je moet kijken naar de langere termijn, dus eigenlijk naar de reputatie van een DC. Het is altijd een risico om een nieuw DC te betrekken omdat er dan nog kinderziektes kunnen zijn, of nieuwe technieken die nog te weinig getest zijn etc. Achja, de keuze blijft nog steeds aan de klant zelf waar hij zijn spullen zet.

Phu
02/10/08, 14:22
Naar mijn mening, de belangrijkste punten in volgorde van prioriteit:

1) Gasblusinstallatie met goede monitoringsystemen
Servers down is vervelend, servers kapot is desastreus.

2) Redundante airoconditioning, regelmatig controleren
Nogmaals, je wilt niet dat je servers kapot gaan.

3) Electronische beveiliging met 24/7 bewaking en sloten op de racks
Video of onsite bewaking is niet zo heel boeiend, als er maar niemand bij mijn spul kan komen.

4) Noodstroom voor langdurige storingen
Generator voor ernstige storingen, zodat je niet het risico loopt om dagen zonder stroom te zitten.

5) Noodstroom voor korte storingen
UPS zodat je geen stroomuitval hebt bij het overschakelen naar de generator.

6) Mogelijkheid tot 24/7 snelle toegang
Je moet bij je spul kunnen als je een storing hebt.

Verder natuurlijk genoeg stroom, goede bereikbaarheid, prettige werkomgeving en een gezellige kantine of iets dergelijks. Maar de continuiteit is gewoon het belangrijkste!

punt 3 en 6 zijn beetje tegen strijdig
ergens in februari zat ik in een niet te noemen datacenter zonder security

iedereen kon zo bij mijn apparatuur
en als jij helemaal uit oosten van het land moet rijden zijn jouw spullen
misschien wel verdwenen

Magnetronkip
02/10/08, 14:28
Er zijn veel hosters die elkaar kennen en elkaar maar al te graag helpen bij storingen of wat dan ook. Mocht er iemand in het dc zijn op dat moment zal hij heus een oogje in het zeil houden over wat er gebeurt op de vloer dit doe je tenslotte allemaal wel als je op de vloer bezig bent. Je maakt altijd wel even een praatje en helpt elkaar wanneer het nodig mag zijn. goed voorbeeld gisteren van cappelle stond 15 man extra en waren genoeg mensen waar je naar toe kon bellen als je servers down lagen en ze maar al te graag weer up wou hebben!

Dirkje
02/10/08, 14:33
Interxion is nou niet echt een datacenter wat kinderziektes heeft hoor.
Telecity4 waar wij nu ook diensten afnemen al helemaal niet.

Zie hier nou niet echt koters rondlopen met allemaal huis tuin en keuken "servers"
iets waar menig hoster van kan leren.
Heb een tijd in dc gewerkt heb verschillende dingen gezien zoals ducktape op servers
karton in servercases om koeling te optimaliseren.

DCG is ook een nieuw datacenter hebben we ook apparatuur hangen
draait toch ook naar behoren ?

Gewoon maandelijks of per kwartaal je apparatuur nalopen desnoods via een extern bedrijf
die audits doet op hoe jij of je bedrijf je zaakjes op orde hebt

Zat datacenters die kleine dingen over het hoofd zien
palletje van zekering te laag ingesteld

geen BY-PAS etc noem maar op

Ik laat nergens merken dat Interxion kinderziektes heeft. Ik reageer in het algemeen en niet doelgericht op één DC. De planning is gewoon onwijs belangrijk en met meerdere bedrijven om de tafel gaan zitten en hun mening laten geven.

Lite-On
02/10/08, 15:06
Ik heb begrepen dat een onbeperkte hoeveelheid Red Bull een vereiste is voor een goed DC :)

Het zou beter zijn als redbull niet nodig was geweest ;-)

Magnetronkip
02/10/08, 15:28
Het zou beter zijn als redbull niet nodig was geweest ;-)

nou bij een verhuizing of onderhoud wel makkelijk de meeste werken overdag ook nog gewoon en slapen savonds dan een paar uur voor ze beginnen maar dat wilt niet zeggen dat je dan niet brak bent. Ik in iedergeval wel en het enigste wat mijn dan scherp houdt is hele sterke koffie of blikjes redbull :)

MediaServe
02/10/08, 16:16
punt 3 en 6 zijn beetje tegen strijdig

Ik zou niet weten waarom je in een goed beveiligd datacentrum niet 24/7 snelle toegang zou kunnen krijgen. Is niets tegenstrijdigs aan hoor :) De meeste datacentra die ik heb gezien hebben prima beveiliging en kun je te allen tijde eenvoudig toegang verkrijgen.


ergens in februari zat ik in een niet te noemen datacenter zonder security

Een datacentrum zonder security is natuurlijk onzin...? :bored:

Jij bedoelt misschien dat er geen onsite security was? Om even terug te komen op het verhaal van onsite en offsite security. Je kunt allebei natuurlijk goed en slecht uitvoeren. Een bewaker die rondloopt kan een ingehuurde student zijn die vrij rondloopt, maar het kan ook opgeleid personeel zijn achter kogelbestendig glas.

Wat veel datacentra verkeerd doen is dat ze ter vervanging van andere veiligheidsmaatregelen personeel inzetten. Bijvoorbeeld, een bewaker kan de deur open doen in plaats van een computer met biometrische scan of een pincode. Op dat moment is je datacentrum niet meer secure by design. De bewaker is dan de zwakste schakel van je beveiliging. Zoiets is een paar maanden geleden nog in Londen gebeurd:
http://blogs.computerworld.com/an_oceans_11_style_hit_on_a_data_center_in_london

Social engineering kun je op ieder publiekelijk datacentrum toepassen, ongeacht wat voor beveiliging ze hebben. Dit kun je nooit uitsluiten, je kunt er hooguit goed op toezien. Ik heb bij het datacentrum waar wij vroeger zaten vaak genoeg nieuwe bewakers gezien, die zijn 's nachts vaak helemaal alleen en hebben overal toegang. Ze hebben (vrijwillig of onvrijwillig) de mogelijkheid om de hele boel leeg te halen en bovendien alle video opnames te wissen. Lekker veilig zo'n bewaker in het datacentrum! :rolleyes:

Wat bijvoorbeeld wel goede beveiliging is, dat is een dubbele deur waar je doorheen moet. De tweede deur gaat pas open als de eerste deur gesloten is. Tussen de deuren hangen camera's zodat een bewaker op afstand de tweede deur pas open kan maken. Wil je naar huis en heb je een server bij je? Dan gaat de deur niet open. Secure by design, je kunt wel een wapen bij je hebben, maar je komt er gewoon niet uit met die server. De camera's zijn niet bang voor een mes of een pistool ;)

Wynand
02/10/08, 16:34
Belangrijke taak van de bewaking is ook tapes roteren en afgeven aan de koerier, hoe doen ze dat in onbemande datacentra?Zijn er datacenters die volledig onbemand zijn?

Ik heb begrepen dat een onbeperkte hoeveelheid Red Bull een vereiste is voor een goed DC :)Eerlijk gezegd, dat spul is leuk om wakker mee te blijven, maar lekker kan ik het toch niet noemen.

Vraag tussendoor; overtijd ergens wat gelezen van een voeding van een server die opfikt in een DC (BIT2 was het?) waardoor de gasflessen argonite worden geleegd in de serverruimte. Die dingen kosten stukken van mensen, maar betaal jij als klant voor die flessen als het jou voeding is die opfikt?

Magnetronkip
02/10/08, 16:38
Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd na in elke server maakt niet uit of het nou dell, hp, super micro of zelfbouw is kan het zijn dat er een productie fout in zit. als deze nou in de fik vliegt door een productie fout wie is er dan verantwoordelijk voor de eventuele schaden en de lege gasflessen.

Ahmed
02/10/08, 18:22
Productiefoutje lijkt me onwaarschijnlijk. Die dingen worden vast goed getest nadat ze gassembleerd zijn. Maar mocht een productiefoutje er toch doorheen glippen dan denk ik toch dat de fabrikantt (dell, hp, supermicro) schuldig is en mag gaan dokken.... of denk ik nu verkeerd?

VinceSTM
02/10/08, 18:57
ik geloof dat ik stroom wel belangrijk vind in een datacentrum, alsmede wat netwerkfaciliteiten en racks

*kuch*

Magnetronkip
02/10/08, 19:34
Productiefoutje lijkt me onwaarschijnlijk. Die dingen worden vast goed getest nadat ze gassembleerd zijn. Maar mocht een productiefoutje er toch doorheen glippen dan denk ik toch dat de fabrikantt (dell, hp, supermicro) schuldig is en mag gaan dokken.... of denk ik nu verkeerd?

mwah hoef niet hoor dat ze goed getest worden, als 2 x afgelopen maanden meegemaakt dat ik nieuwe desktops voor mijn neus heb van HP en rechts streeks bij HP aangeschaft.. met kapot geheugen. die dingen slippen er door en dat kan ook door het vervoeren komen etc.... als er iets niet goed zit op een print plaat kan dit door trillingen verder kapot gaan.. of door warmte neem een voorbeeld aan de xbox360 tests allemaal goed maar zodra je lang achter elkaar speelt wordt ie te warm en laten de soldeer punten of iets in die richting (geloof ik) los waardoor je de rrod krijgt.

cj0
03/10/08, 01:13
Voor wat betreft de beveiliging. Situatie: een datacentrum dat uitsluitend doet in server colocatie (U's en geen racks), wat zou er op tegen zijn dat de klanten helemaal niet in het datacentrum te laten komen. Servers brengen, afhalen en onderhouden via een soort van loket (met dubbele deuren). Bij reparaties wordt de server door een medewerker uit het rack genomen, en afgeleverd bij het loket, waarna je het systeem mee kunt nemen om in afzonderlijke ruimtes met monitor, toetsenbord, stroom en netwerktoegang te repareren/onderhouden. Verder liever ook eens keuze uit een budget datacentrum met minder fratsen (geen diesel generator, wel graag nog een ups om de korte stroomstoringen en afwijkingen te ondervangen), minder redundantie, minder dingen die stuk kunnen gaan (koeling met buitenlucht in plaats van airco's en wat variabele temperatuur op de koop toe).

Apoc
03/10/08, 01:45
Dit is een goed punt. Maar bewakers hoeven niet perse toegang te hebben tot de fysieke datavloer, je zou hun toegang kunnen beperken tot de ingangen, hallen, kantine, e.d.

Je kunt de bewaker(s) ook achter kogelvrij glas plaatsen.

Natuurlijk kan een gewapende overval voorkomen, de bewaker is in Nederlandse DCs voornamelijk daar om klanten te controleren (en klanten van klanten) wat zij al dan niet meenemen naar binnen en naar buiten en natuurlijk om inbraak tegen te gaan (preventie).

In de USA is een datacentrum dat niet bewaakt is al 3 of 4 keer bestolen. Men had gewoon een gat in de tussenmuur gemaakt. De deuren waren erg stevig en inbraakwerend, maar de tussenmuur was een stuk zwakker.

De grote vraag is dan weer; wat voor meerwaarde heeft een ongewapende bewaker achter kogelvrij glas die geen toegang heeft tot de datavloer, ten opzichte van CCTV beveiliging op afstand?

Wat betreft het meenemen van apparatuur; dat is opzich wel een punt, maar je houdt (ook achter kogelvrij glas) nog wel het risico van een gewapende overval (ook een bewaker moet eens naar binnen en naar buiten).

Tegen een gewapende overval doe je sowieso niet zo heel veel. Er is altijd wel iemand die toegang heeft tot alle ruimtes, als je tegen die persoon een pistool trekt heb je ook toegang tot alles.

Naar mijn mening kun je het beste simpelweg wel gewoon 24/7 bewaking aanwezig hebben, en kogelvrij glas heeft niet zo heel veel meerwaarde.

Phu
03/10/08, 02:30
@MediaServe

De deur was wijd open er waren een paar vogels die gewoon in de buurt waren en rondvlogen op plekken waar ze normaal niet horen te zijn.
Vraag aan jou: zou jij het leuk vinden als iemand kijkt in jou huis als jij niet thuis bent denk het ook niet.

Stroom deed het niet dus er werd niets opgenomen op video of banden ofzo.
Ga mij niet vertellen dat ze cctv op noodstroom hebben de deur ging al niet eens open.

2 deuren maakt niets uit
ben recent bij een groot dc geweest met sluisdeuren je drukt op de bel en bent binnen lekkere beveiliging dan ze vragen niet eens wie je bent tot 3x toe gewoon open gedaan zelf 1x om 3.00

hoef geen namen te noemen we weten allemaal op welke datacenters het gaat.

Bij dat bovengenoemde onbemande datacenter staat 200 meter verderop een groot beveilinging bedrijf die het terrein "bewaakt" die doet ook niets was redelijk druk om 20.00 ga je dan geen kijkje nemen ?

Bij het datacenter waar je voorheen zat was er eens een stroomstoring hoppa plizie kwam zelfs langs heb ik dat toch liever.

MediaServe
03/10/08, 10:42
De deur was wijd open er waren een paar vogels die gewoon in de buurt waren en rondvlogen op plekken waar ze normaal niet horen te zijn.

Zoals ik al zei, je kunt zowel bemande als onbemande beveiliging goed en slecht uitvoeren.
Met een beetje moeite kun je in ieder publiekelijk datacentrum binnenkomen.


2 deuren maakt niets uit
ben recent bij een groot dc geweest met sluisdeuren je drukt op de bel en bent binnen lekkere beveiliging dan ze vragen niet eens wie je bent tot 3x toe gewoon open gedaan zelf 1x om 3.00

Dat is ook het grote probleem, mensen zijn willekeurig :)
Als dat een biometrische scan was, dan kwam je niet binnen zonder identificatie.

Swiftway-UK
03/10/08, 11:50
Die dingen kosten stukken van mensen, maar betaal jij als klant voor die flessen als het jou voeding is die opfikt?

Ja en nee. Je aansprakelijkheidsverzekering zal de schade betalen. Je moet er altijd voor zorgen dat al je verzekeringen goed in orde zijn. Vraag het desnoods na of dit soort schade gedekt word bij je verzekeringsagent. Beter, vraag hem om dit zwart op wit te verklaren.

Wynand
03/10/08, 17:12
Morgenavond 'ns bij de KBC gaan horen.. Of ervoor zorgen dat er geen al te dure servers boven de mijne hangen (geen gasblusinstallatie aanwezig, dus da's al iets).

parmaweb
04/10/08, 16:45
ga misschien eens gaan spreken met een verzekeraar ipv een bank. Ik heb vroeger ook nog de fout gemaakt