PDA

Bekijk Volledige Versie : SMS spam door Google Maps?



marcel5
27/09/08, 11:31
(Sorry als dit berichtje niet helemaal in het juiste forum staat, "Overige" was het beste wat ik kon vinden bij gebrek aan een "Algemene discussies" forum.)

Gisteren kreeg ik m'n eerste allereerste SMS spam berichtje op m'n mobiele telefoon, een reclame voor New York Pizza. Aangezien ik SMS heb voor mijn servers wil ik zo min mogelijk SMS'sjes krijgen.

De dag ervoor had ik met Google Maps Mobile gezocht naar "Pizza". Ik vind dit toch wel erg toevallig! Verkoopt Google je mobiele nummer om reclame mee te maken?

Wat ik nog erger vind is dat ik nu een SMS moet sturen om me af te melden van deze onzin!

jeroen2496
27/09/08, 11:41
Ik kreeg hem ook :)

RobinJB
27/09/08, 11:45
Ik krijg er net een aantal van Vodafone.nl, of ik weet waar de grote kerk in Dordrecht is. En dat je hem kan vinden met de nokia navigator ofzoiets.

jeroen2496
27/09/08, 11:46
Ja, ik heb ook een smsje:

Hai Jeroen,
Weet jij hoe je het snelst bij de Hortus Botanicus in LEiden komt?*HotSMS.com


....van Vodafone, verzonden via HotSMS? En mn naam dr in ?


Edit: een smsje wat ik een paar min eerder kreeg:

Met de Nokia 6210 Nvaigator telefoon kom je daar snel en onder problemen. Nu te koop bij Vodafone, o.a. Haarlemmerstraat 142 in Leiden *HotSMS.com



had ik dus andersom moeten ontvangen eigenlijk..

XBL
27/09/08, 11:48
Voor mij was het ook vrij toevallig. Ik was net langs een NYP in Groningen gelopen, waarna ik het SMSje kreeg.

Maar zoals ik van vrienden had begrepen, was dit algemene spam.

We moeten er helaas aan geloven dat er nu ook reclame binnen komt via SMS, vooralsnog vrij weinig aan te doen (al zal het -lijkt mij- nooit zo erg worden als mail-spam).

jeroen2496
27/09/08, 11:49
Voor mij was het ook vrij toevallig. Ik was net langs een NYP in Groningen gelopen, waarna ik het SMSje kreeg.

Maar zoals ik van vrienden had begrepen, was dit algemene spam.

We moeten er helaas aan geloven dat er nu ook reclame binnen komt via SMS, vooralsnog vrij weinig aan te doen (al zal het -lijkt mij- nooit zo erg worden als mail-spam).

Je hebt ook Vodafone?

mauer
27/09/08, 11:58
Ik denk dat vodafoon aan het testen is met doelgerichte reclame. De vodafoon klanten die zich binnen een bepaalde driehoekspositie bevinden die vodafoon aangeeft krijgen zij automatisch een sms?

RobinJB
27/09/08, 11:59
Ik heb niet eens vodafone, dat is het ergste ;)

marcel5
27/09/08, 12:10
Ik bedenk me ineens dat ik in een ver verleden wel eens een pizza besteld heb bij New York Pizza, dus het zou toeval kunnen zijn. Het blijft fout van NYP om ongevraagd reclame te sturen.

Ik haat spam, helemaal omdat ik nooit SMS-jes ontvang tenzij er iets mis is met mijn servers. :thumbdown:

Toepes
27/09/08, 12:18
volgens mij kun je bij vodafone aangeven dat je geen reclameberichten wilt ontvangen. Dat is een instelling via myvodafone

XBL
27/09/08, 13:08
Je hebt ook Vodafone?

Nee, ik heb T-Mobile. Maar mijn nummer zit in hun bestand aangezien ik wel eens pizza's bij hun bestel. Dan krijg je ook meestal een SMSje dat je pizza onderweg is.

AB-Systems
27/09/08, 13:52
Hmm, same here alleen met een ander stad.. verder nog geen SMSjes gekregen.. beetje raar dat ze het via HotSMS doen.. en ongevraagd.. heb verder zelf ook geen vodafone maar T-Mobile.. dus beetje raar.

Dennis
27/09/08, 14:02
Deze heb ik ook gehad, van New York Pizza. Had er al een paar maanden niets meer besteld.

Ik was gewoon thuis. (KPN netwerk)

Best4U
27/09/08, 14:59
Weet jij hoe je het snelst bij de korenmarkt in arnhem komt? al 2 x ontvangen.

Ik heb heel vroeger wel iets met hotsms gedaan... Zou het daar niet gewoon vandaan komen? (ik heb overigens ook vodafone)

Randy
27/09/08, 16:50
volgens mij kun je bij vodafone aangeven dat je geen reclameberichten wilt ontvangen. Dat is een instelling via myvodafone

Zou het niet veel prettiger zijn, wanneer je aan kunt geven wanneer je het wel wilt ontvangen, hier was juist de opt-in regeling voor uitgevonden.

AW-Hosting
27/09/08, 18:41
Ik had er laatst ook al last van, kreeg telkens "serviceberichten" die me handenvol geld bleken te kosten.
Even een telefoontje richting Vodafone en vertellen ze doodleuk dat ze er niks aan kunnen doen en dat ik zelf maar zorg moet dragen dat de dienst stopgezet wordt. Ik heb er toch niet om gevraagd dat ik dat soort SMSjes krijg? Dit vind ik echt een service van niks. Ze sturen je daar dan ook maar van de hot naar her en alle medewerkers geven elkaar de schuld. Maar geloof ik is dat bij elke Telecomaanbieder zo, ik heb nog nooit fatsoenlijke support gehad.

Triloxigen
27/09/08, 19:28
Vodafone kan toch ook moeilijk jou abonnementen ergens stop gaan zetten?

AW-Hosting
27/09/08, 19:37
Het waren serviceberichten die door hun geactiveerd waren. Ik had dit abonnement namelijk pas minder als één maand en het nummer was ook nog bij bijna niemand bekend dus dat vond ik het vreemde. Het bleek dat dit een fout bij hun was die ze niet konden stopzetten dus dat moest ik maar even zelf doen. Nou ik het vond het in ieder geval een rare zaak, want bij de klantenservice gaven ze elkaar de schuld, maar niemand had het gedaan.

Maar laten we maar weer terug on topic gaan.

AB-Systems
28/09/08, 13:19
Weet iemand inmiddels waar het vandaan komt? vodafone of hotsms..? ikzelf heb ze ook ontvangen en heb ook 'ooit' in een grijs verleden mezelf een keertje aangemeld bij hotSMS wellicht dat het daar aan ligt?

AW-Hosting
28/09/08, 19:20
Je kunt eventueel in de voorwaarden van HotSMS kijken en dan kun je dus ook zien of ze het hebben opgenomen of ze je nummer voor andere doeleinden mogen gebruiken. Als dit zo is dan moet je jezelf er denk ik bij neerleggen of even contact opnemen met hun;)

groenleer
29/09/08, 11:19
Ik heb een tijdje geleden een zelfde issue gehad met HotSMS.

Hot SMS reageerde niet op mijn schriftelijke verzoeken om mijn gegevens te verwijderen. Eenmaal het bedrijf achter HotSMS gebeld en laten doorgeven aan de directie dat indien zij niet binne 2x 48 uur gehoor geven aan mijn inmiddels in 3 voud schriftelijk ingediende verzoek, ik contact zou opnemen met het college bescherming persoonsgegevens.

Ze verwerken namelijk persoonsgegevens en verkopen deze voor reclamedoeleinden via hun. Vreemd genoeg hielden de sms-jes (gemiddeld 2 per dag) in eens na 36 uur op.

Betroffen hier smsjes van:
Vodafone, Hi, NYP, Belastingdienst allen verzonden door HotSMS.com

AW-Hosting
29/09/08, 11:39
Het is vaak zo met dit soort bedrijven dat de "ongewenste" berichten niet stoppen als je zoeits vriendelijk vraagt. Dus vaak moet je er zelf voor gaan zorgen dat een dienst stopt of met zeer goede argumenten gaan dreigen bij het bedrijf en meestal is het dan inderdaad binnen de termijn opgelost ook nog.

reef
29/09/08, 20:01
Laatste die ik van Vodafone kreeg was een paar weken geleden over de TT in Assen. Nooit om gevraagd om reclame SMSjes. Ik kijken bij MyVodafone. Is nergens een optie om het uit te zetten. Het nummer dat ik moest draaien kostte geld en ze hadden het druk, dus maar weer opgehangen.

Wat ik ook irritant vind is dat ik niet kan instellen via de provider van mijn mobiel dat ik niet gebeld wil kunnen worden door iemand met een "prive nummer". Het anoniem kunnen bellen en mensen lastig vallen heeft dus voorrang op het niet willen ontvangen van dit soort gezeur, want dat is het altijd. In andere landen kan dit wel. Nu druk ik ze altijd meteen weg.

AW-Hosting
29/09/08, 21:46
Het is toch absurd dat je helemaal niet vraagt om dit soort onzin maar toch moet betalen om het te stoppen. Ik snap niet dat dit in een land als Nederland zo gemakkelijk gaat, maar dat denk ik ook over andere dingen die in de maatschappij getolereerd worden;)