PDA

Bekijk Volledige Versie : klant helemaal zat



energykind
24/09/08, 15:13
goed,

je bent je klant helemaal zat,
gezeik, gezeur, voor n duppie op de 1e rij.. je kent het wel. t is nooit goed.
daar bovenop de klassieke fout:

klant is aangedragen door een goede vriendin.

Gelukkig heeft ze moeite met het kiezen van een zijde.
effin, ik ben hem nu helemaal zat. hij heeft n stuk of 5 domeinnamen bij me + een gesponsord hosting pakket.

ik ga zijn account wissen enz enz enz maar. wat is wijsheid:

een aangetekende brief met daarin (ff kort en bondig hier:)
1 we doen geen zaken meer.
2 je hebt een week tijd om alles van de server af te halen
3 je hebt een week tijd om je domeinnamen te verhuizen.

Alles na deze week word opgezegd / vernietigd. ook de backups.

of gewoon een mailtje endaarna alles afsluiten enz

========================

kan ik dit maken? of is dit te radicaal? dit is de 1e keer dat het me overkomt maar dit doen we dus ook nooit meer... frust gedoe....

Japje
24/09/08, 15:21
Aan welke voorwaarden heeft de klant niet voldaan om te zorgen dat jij het contract eenzijdig mag/kan ontbinden? cq wat staat er (of niet) in het contract.

Domenico
24/09/08, 15:23
Ja we kennen ze allemaal. De lastige klant die voor heel veel nog minder wil betalen. Altijd zeurt (je mail ligt 10 seconden plat) en erg onredelijk is (mijn site is dit jaar 1 minuut down geweest en ik eis compensatie).

Wat je zeker niet moet doen is alles zomaar wissen. Dat is wel het laatste wat je moet doen. Wat je nu verder wel moet doen is zo persoonlijk maar wat dacht je van het aankondigen van een (persoonlijke) 500% prijsverhoging? Eens kijken hoe snel hij weg is. ;)

energykind
24/09/08, 15:25
Dat is het nou juist.
hij heeft een illegale versie van ipb draaien en omdat hij niet voor een duppie op de 1e plek kan zitten praat ie slecht over mij en dat vind ik een beetje jammer.

gezien ik ook met die vriendin van hem omga, is hij via haar hyves op die van mij gekomen en valt mijn partner nu lastig met allerlei mails e.d. je kent het wel, als men jou niets kan maken, gaan ze voor de mensen om je heen...

normalieter ben ik zeer radicaal (ontmoet mij en mn baseball knuppel) maar hoe ik ouder word, is het ook tijd voor onderhandeling en verandering :)

Domenico
24/09/08, 15:31
hij heeft een illegale versie van ipb draaien ?

Dit alleen al geeft je volgens mij het recht om zijn account per direct af te sluiten...

®on
24/09/08, 15:34
hij heeft een illegale versie van ipb draaien
Als je daar weet van hebt, en dit geverifieerd hebt, kun je wellicht met je AV in de hand actie ondernemen. Klant erop wijzen dat er illegale software op zijn account draait, en hem de kans geven dit te verhelpen, met daarbij een redelijke termijn. Zomaar iemand afsluiten omdat hij/zij lastig is, kan niet.

AB-Systems
24/09/08, 15:35
heb je voorwaarden staan waar je dit in heb staan (dat er geen illegale praktijken op je server / hostingspakketten worden toegestaan) tevens kan je aangeven dat je de sponsering opzegt omdat het voor jou niet meer winstgevens is.. vermoed dat ie dan al snel weg is..

Triloxigen
24/09/08, 15:39
heb je voorwaarden staan waar je dit in heb staan (dat er geen illegale praktijken op je server / hostingspakketten worden toegestaan)

Maakt niet uit, al heb je geen av is geld de wet natuurlijk sowieso. Het strafbaar om het juist toe te laten als je er weet van hebt.

ronaldlokers
24/09/08, 15:42
Ik heb ook last gehad van een vervelend klant die alleen maar kon klagen en niet veel betaalde. Deze heb ik duidelijk gemaakt dat hij aan het einde van zijn contract een andere hostingpartij mag zoeken.

Op deze manier heeft de klant niks te vertellen, je hebt je aan het contract gehouden en je vernieuwd het contract niet met de reden dat je het vertrouwen in hem opzegt. Dan heeft de klant niet veel anders te doen dan op tijd een nieuwe partij te zoeken.

scarface1899
24/09/08, 15:54
klant een prijsverhoging aanbieden waarmee je zeer goed uit de voeten kunt.

zal dan vanzelf weggaan, zo niet dan verdien je er goed aan.

Henky!
24/09/08, 22:49
Hoewel je niet zomaar 'out of the blue' de prijzen met 500% kunt verhogen.

AW-Hosting
24/09/08, 23:06
Het lijkt me niet echt gepast om voor één klant de prijzen met extreme percentages te verhogen, hierdoor zal hij alleen maar meer gal gaan spuwen over je bedrijf.
Het lijkt mij slimmer om de klant aan het einde van de contractsduur duidelijk aan te geven dat de overeenkomst niet verlengd kan worden en hij op zoek kan/moet gaan naar een andere Internet Service Provider en dat je hem daar best mee wil helpen om er een te vinden die dezelfde prijs/kwaliteit verhouding hanteert. Zo kun je het toch op een nette manier oplossen.

Ik zou dan ook NOOIT zomaar iemand zijn gegevens verwijderen of iets in die trend, hierdoor wordt de verhouding met de klant alleen nog maar erger. En geloof ik mag dit zelfs niet.

bvankuik
24/09/08, 23:19
Wat er volgens mij is gebeurd, is dat die klant telkens over je grenzen gaat. Voorbeelden: jij biedt geen service op individuele PHP scripts en hij vraagt er telkens om. Jij biedt 10 aliassen en hij heeft er 15 nodig, enz. enz.

Ik zou eens bepalen over welke grenzen hij heen gaat en daar dan de streep trekken. Mijn persoonlijke mening is dat het niet alleen aan die klant ligt, maar ook aan je zelf.

De volgende keer dat hij iets vraagt dat je andere klanten niet vragen, dan zeg je: die service leveren wij niet. Klaar, geen irritatie voor jou. Maar wel een behouden klant.

Tenslotte: betaalt 'ie? Dan is het een klant. Niet te veel aantrekken wat ze zeggen, als ze maar betalen, toch?

YolkNet
25/09/08, 01:41
Tenslotte: betaalt 'ie? Dan is het een klant. Niet te veel aantrekken wat ze zeggen, als ze maar betalen, toch?

TS geeft aan dat de klant slecht over hem praat. Dat geeft denk ik veel meer schade dan dat die paar tientjes opleveren.

Ik zou het contract af laten lopen en op afwijkende eisen/wensen niet ingaan. Of tegen een hoge prijs ("voor 500 euro maak ik een e-mailadres voor je aan").
Tenzij de klant de illegale software laat staan. Geef hem een week de tijd om het te verwijderen en anders ben je zo "aardig" om het voor hem te doen :thumbup:

reef
25/09/08, 02:48
...
maar wat dacht je van het aankondigen van een (persoonlijke) 500% prijsverhoging? Eens kijken hoe snel hij weg is. ;)

Kan dit? Ik heb namelijk ook nog een zeer onredelijke webhostingklant (met gezeur o.a. precies de dingen die jij opnoemde) waar ik het liefst zo snel mogelijk vanaf wil. Enige maanden geleden heb ik deze persoon al medegedeeld we niet meer verder kunnen gaan en er niets verlengd wordt. Deze man had 1 account met daarin 3 webhosting accounts (voor zijn 3 BV's). Daarvan is 1 account reeds beeindigd. Maar de andere duren nog maanden. En als ik met een prijsverhoging kom ,dan gaat hij er natuurlijk tegenin met "ik heb maanden geleden een x bedrag betaald voor een jaar hosting dus dat jaar heb ik gewoon nog tegoed".

Deze klant staat nota bene nog 170 euro bij me in het krijt ook, vanwege een niet betaalde factuur, maar dat ging nou weer net over de hostingaccount die al afgelopen is. Ik vind het dan tricky om die andere 2 accounts plat te gooien, omdat dat andere BV's zijn (dus andere rechtspersonen). Dan begint hij van "dat is een andere account waarvoor gewoon betaald is", hoewel hij gewoon in mijn systeem staat onder 1 account (onder zijn naam en achternaam) met daaronder 3x een website/emailaccount. Die 170 euro knaagt wel aan me. Incasso heeft geen zin. Dan laat ie het voorkomen en dan ben ik de eisende partij en i.p.v. de rechter kan je net zo goed een baby neerzetten, want die recher zegt toch nergens verstand van te hebben en wil dus toch alleen maar schikken zodat het allemaal nergens over gaat met die 170 euro.

Een tussentijdse prijsverhoging lijkt me dus wel een goed idee om hem weg te krijgen. Dat zou mooi zijn. Aan de andere kant, het is een venijnig oud mannetje met allemaal BV's en (juridische?) vriendjes dus hij zal vast vaker met dit bijltje gehakt hebben. Dus misschien moet ik het moet het misschien maar gewoon uitzitten met hem als klant.

Maar de topicstarter zal hier geen last van hebben, die kan het naast een aankondiging van een hoge prijsverhoging sowieso ook afkappen op grond van de illegale software lijkt me... Maarre, wat is ipb? (kan alleen internetplusbellen verzinnen :))

Ahmed
25/09/08, 03:34
IPB is een forum-software. Invision PowerBoard.

Misschien ook niet dé oplossing om je klant kwijt te raken. Je geeft 'm een week de tijd om de illegale software te verwijderen... als hij je echt wil treiteren, verwijderd 'ie het en installeert 'ie PHPBB3. Tja. Genoeg DB-convertors op het internet.

Ik denk dat een tussentijdse prijsverhoging het beste werkt. Geef 'm dan natuurlijk subtiel de optie dat hij het contract mag opzeggen, mocht hij het niet eens zijn met de prijsverhoging en dat je 'm dan een of twee weken de tijd geeft om te verhuizen.

bvankuik
25/09/08, 09:39
Reken dat je uren ook geld kosten he. De TS heeft topic hierover gestart, kost hem ook tijd. En wat leveren 5 domeintjes nou op per jaar.

Ik reken zeker de tijd mee, daarom was mijn advies: geen tijd meer in steken. Tja, wat leveren 5 domeintjes nou op? Ik neem aan genoeg, want anders zat TS niet in zijn business.

Het feit is dat de telefoon opgenomen wordt om te praten met een klant met 5 domeinen. En daar gaat het fout. Niet dat die klant zo zeurt, maar dat die klant niet eerder is verteld dat 'ie slechts zeer beperkte telefonische support kan krijgen.

Ik vind dat iedereen hier de kant van de hoster kiest, terwijl ik denk: als de TS nou eens kijkt waar het bij hemzelf fout ging. Da's veel sneller, makkelijker en sjieker dan klanten dumpen.

VinceSTM
25/09/08, 09:58
enz enz

Gewoon voor laten komen, dokken zal ie! Anders blijf je sponsor van allerlei louche bedrijven, dat wil je ook niet ;)

Apoc
25/09/08, 11:51
Wat je het beste kunt doen, is het contract simpelweg niet verlengen zodra de betaalde termijn afloopt. Uiteraard moet je dit wel tijdig aan de klant meedelen - een notificatie van 1 week lijkt me erg kort.

Het doorvoeren van een forse prijsverhoging is natuurlijk ook mogelijk, mits je voorwaarden dit toestaan, maar dat kan meestal ook pas bij de vernieuwing van het contract. Als je echt van de klant af wilt, zou je waarschijnlijk het contract het beste gewoon op kunnen zeggen.

Wat betreft de illegale software; hiervoor kun je de klant natuurlijk sommeren om dit binnen 1-2 dagen te verwijderen en anders het account te suspenden totdat dit verwijdert is. Ook dit moet natuurlijk wel in je voorwaarden vermeld staan, maar het lijkt me dat dat waarschijnlijk wel het geval is.

jeffrey
25/09/08, 13:15
Wellicht kan TS aangeven wat hij precies zat is, wat is de reden dat de klant 'erg lastig' is?
Ik denk dat iedere hoster dit wel eens mee maakt en je zult hier zelf moeten kijken of dit echt aan de klant ligt of dat je zelf misschien een te hoog verwachtingspatroon hebt gecreëerd.

Apoc
25/09/08, 13:18
Wellicht kan TS aangeven wat hij precies zat is, wat is de reden dat de klant 'erg lastig' is?
Ik denk dat iedere hoster dit wel eens mee maakt en je zult hier zelf moeten kijken of dit echt aan de klant ligt of dat je zelf misschien een te hoog verwachtingspatroon hebt gecreëerd.

Mee eens. Echter soms zijn er toch klanten bij die _echt_ te veel verwachten. We hebben zelfs een klant gehad die zich zorgen maakte over het feit of ons personeel al dan niet rookt. Dat gaat naar mijn mening toch een stapje te ver.

brinkie
26/09/08, 00:22
Je moet hoe dan ook zelf je altijd aan de regels houden. Contract uitdienen en dan opzeggen is een methode. Tot een vergelijk komen een betere (bijvoorbeeld: wanneer de support verzoeken bovengemiddeld zijn qua tijd en dienstverlening de klant informeren dat de betreffende werkzaamheden alleen tegen vooruitbetaling à uurtarief worden uitgevoerd).

In het begin was ik ook wel eens té meegaand met klanten, ze verwachtten teveel daardoor voor té weinig geld. Installeerde scriptjes voor ze omdat ze het zelf niet konden, deed hand- en spandiensten af en toe. Het kon er allemaal 'wel even tussendoor' immers? Totdat je zoveel klanten krijgt dat dat écht niet meer kan! En dan moet je mensen dat duidelijk maken. Dat vergt enige communicatieve vaardigheid maar ik heb gemerkt dat de meeste klanten daar gewoon begrip voor hadden. De paar die dat niet hadden zijn weg gegaan. Probleem opgelost!

Aan de andere kant is het zo in deze handel, mijn ervaring althans, dat 10% van de klanten, of nog minder, voor 90% van het werk zorgt, en de andere 90% hoor je eigenlijk nooit.. die 90%, die dus eigenlijk zeer zelfredzaam is, zijn de klanten die je geld opleveren, de andere 10% houden je bezig en kosten je feitelijk geld.. zo is het nu eenmaal. Per saldo kan het dus gewoon uit en is het geen probleem...

energykind
29/09/08, 12:33
Ik vind dat iedereen hier de kant van de hoster kiest, terwijl ik denk: als de TS nou eens kijkt waar het bij hemzelf fout ging. Da's veel sneller, makkelijker en sjieker dan klanten dumpen.

op zich gelijk, maar t is ok gewoon niet zo prettig als je dan je voice mail afluisterd, dreigementen hoort, en op de hyves van je vriendin ook dingen leest.

maar ik denk dat ik het volgende ga doen:

ik stuur hem een aangetekende brief waar in ik onze samenwerking opzeg.
de reden: illegae software en dat zijn type bedrijf en mate van communicatie niet helemaal bij ons imago past. Daarnaast geef ik hem 2 weken de tijd om alles te verhuizen. dus ook de domeinnamen. Is dat binnen deze 2 weken niet gedaan, word alles opgezegd en vernietigd. ook de backups.

is dat slim denk je?

pierce
29/09/08, 12:42
Ik zou een iets langere termijn hanteren, bijvb 4 weken.
Dat is juridisch meer verantwoord ;)

Daarnaast moet je in je AV wel hebben staan dat je het contract kan eenzijdig beeindigen.

ensermo
29/09/08, 13:32
Beste mensen, Ik heb dit ook een aantal keer gehad. Zelf klanten die me gingen uitschelden omdat HUN internet provider down lag (*dus konden ze niet op hun site terecht).
Nu ben ik normaliter niet iemand die zomaar dingen pikt. Maar aangezien ik duidelijk doorhad dat de klant weinig technische kennis had heb ik me vaak ingehouden (tot verbazing van mijn collega's). Uiteindelijk blijft klant koning.

Maar na een aantal incidenten heb ik de klant netjes verteld dat we niet aan hun wensen kunnen voldoen en dat hij maar moet verhuizen. Het bedrag (als verlies) teruggestort maar dan heb je geen gezeur meer.

Grappig blijft dat ik nog zijn af en toe zijn domein bekijk (best wel grote dating forum) en ik ongeveer om de drie a vier maanden zie dat de DNS weer naar iemand anders verwijst lol.

Dus gewoon doorgeven dat je geen zaken meer wilt doen. Je je aan het contract houden indien je die heb of per direct opzeggen en zijn geld terugstorten.

En ik zou in ieder geval NIETS deleten (backups ook niet) hoe irritant hij ook is. Blijf professioneel in ALLE omstandigheden. Hij zal zelf merken bij andere bedrijven dat je meer energie en tijd instak dan gemmidelde grote partij.

Pirus
29/09/08, 13:51
Naar mijn standpunt is de klant ook altijd Koning.
Zelf heb ik ook een klant meegemaakt die wel elke dag een vraag had, omdat ik steeds een reactie gaf heeft die klant wel weer andere klanten aangebracht.
Ik zie er altijd wel voordelen in.

Ramon Fincken
29/09/08, 17:12
ok, maar met de zogenaamde 'en-en'-klanten moet je altijd proberen de teugels aan te houden, of het in ieder geval gecontroleerd te doen.