PDA

Bekijk Volledige Versie : Mogelijkheid VPS-based 'cluster'



frvge
22/09/08, 23:34
Beste WHT-ers,

Voor een groot persoonlijk project wil ik graag meer stabiliteit bieden.

Nu heb ik de volgende plannen, maar ik weet niet of dit mogelijk is:

VPS #1: Webserver, bijna geen load, normale HDDs
VPS #2: Webserver project, normale HDDs + connectie fileserver + connectie DB server + misschien nog beetje standaard op SSD ivm parsing PHP files/caches.
VPS #3: Windows desktop voor aansturing GFX cards voor distributed computing en eventueel rendering
VPS #4: Fileserver / backupserver, HDDs
VPS #5: DB server, Solid State Disks

Dit alles moet komen op een fysiek systeem als:
(Dual) Quadcore Xeon
12GB RAM
7200rpm SATA2 HDDs: 3*1TB (RAID-5 dus 1TB effectief)
SSD: 2*32GB (RAID-1)

Is het mogelijk om VPS #1, 2, 3 en 4 te runnen vanaf de HDDs (afscherming MOET) en dus onderscheid te maken wie wat ziet en waar het fysiek op draait?

Dit wordt mijn eerste project met VPS, en is bedoeld voor het testen met bijvoorbeeld VMWare en om een eventuele downtime indien mijn persoonlijke project meer resources gaat nemen, te minimaliseren dmv snapshots.

Welk pakket (liefst zo goedkoop mogelijk) raden jullie mij hiervoor aan?

frvge
23/09/08, 00:24
edit: er komt nog een extern gehuurd VPSje bij voor DNS en email, uiteraard, maar dat staat hier los van. Controle paneel voor klanten is DA, misschien voor het project een gratis controle paneel (voor 1 domein betalen is zonde) als 1-domain Plesk (of die andere).

Randy
23/09/08, 01:34
DA is er niet als single domain. Plesk is gratis voor 1 domein/mailuser. Mocht je Windows overwegen (DA werkt niet onder Windows), kun je Helm (5 domeinen) of DotNetPanel (10 domeinen) gratis gebruikern.

frvge
24/09/08, 18:42
Maar is het dus zo in te stellen dat bepaalde VPSen een afgebakend gebied van de HDDs krijgen, en dat VPS #2 dus zowel HDD als fileserver (ook HDD) en dbserver(SSD) kan aanspreken?

De controle panelen maken me niet zoveel uit, desnoods ga ik eindelijk eens handmatig knutselen met Apache.

ju5t
24/09/08, 20:36
Je kunt in VMware verschillende schijven maken. Durf ik niet helemaal 100% zeker te zeggen of je een partitie kunt toewijzen op een bepaalde schijf in de server, dat zul je even moeten testen dan.

Phu
24/09/08, 21:36
Je kunt in VMware verschillende schijven maken. Durf ik niet helemaal 100% zeker te zeggen of je een partitie kunt toewijzen op een bepaalde schijf in de server, dat zul je even moeten testen dan.

In dit geval moet je dan gewoon losse schijven gebruiken bij installatie en geen grote raid array en los mounten als losse vmware disk bijvoorbeeld.
Een groot nadeel hiervan is dat je dan niet in raid 5 opstelling je schijven kan doen.
dus minder betrouwbaar.

frvge
24/09/08, 22:52
Ok bedankt. Welke virtualisatie software is om hiermee te oefenen het meeste geschikt? VMWare/Xen/andere? Ik hoor de laatste tijd goede dingen over ESXi maar dat lijkt me nogal professioneel (en dus waarschijnlijk duur).

ju5t
25/09/08, 08:50
ESXi is gratis. Dan moet je alleen wel hardware hebben die het ondersteunt, ik weet zo niet hoe die lijst nu is ondertussen. Ahead-IT heeft in ieder geval servers die het ondersteunen.