PDA

Bekijk Volledige Versie : Voordat de zoektocht begint...



jbergh
22/09/08, 12:36
Dag,

Ik heb een webdienst ontwikkeld die nu op mijn thuisservertje draait. Nu wil ik de site bij een hoster onderbrengen. Zouden jullie 'ns willen kijken naar mijn wensenpakket, om te zien of dat realistisch klinkt? Dat zou mijn zoektocht naar een hoster vereenvoudigen.

E-mail: ik wil e-mailaliassen aan kunnen maken met PHP of CGI/Perl (dus niet via het "standaard" control panel). Is dat mogelijk, en zo ja, wat heb ik daar voor nodig (bv. de Plesk-CLI?).

Databases: de toepassing gebruikt een MySQL-database met 10 tabellen. Ik zou het liefst per klant van de webdienst één MySQL-database aanmaken, omdat het beheer me dan eenvoudiger lijkt. Maar bij veel providers mag je niet zo heel veel databases aanmaken. Dus kan ik toch maar beter alles in één database proppen?

Command line: voor iedere klant maak ik een database, een subdomein en een subdirectory aan. Ook dat zou ik graag met een soortement script doen, om niet te veel in het control panel te hoeven klikken. Wat heb ik hier voor nodig (SSH, CGI/Perl, of PHP met de juiste modules)?

Hartelijk dank voor jullie tips,

Joris

Marinus
22/09/08, 12:41
Het klinkt alsof een (managed) VPS voor jou de beste oplossing is. Dan heb je volledige vrijheid met de command line en kun je op de manier die jij voorstelt mail users en databases aanmaken.

jbergh
22/09/08, 14:01
Aah...

Ik zie nu dat er voor DirectAdmin een PHP-API bestaat, en voor Plesk een RPC API. Als ik daarmee aliassen, databases en subdomeinen aan kan maken, dan ben ik een heel eind.

Joris

dreamhost_nl
22/09/08, 15:38
Die zijn er voor elk controle paneel wel hoor. Een kwestie van even goed zoeken... :)
Ik zou in jouw geval zeer zeker niet het wiel opnieuw uit gaan vinden...

jbergh
22/09/08, 15:45
Ik zou in jouw geval zeer zeker niet het wiel opnieuw uit gaan vinden...

Ik bedoel dat ik met zo'n API een (PHP-)script zou kunnen maken dat in één klap een subdomein, een database en wat e-mailaliassen (forwards) aanmaakt.

Joris

Tim.Bracquez
22/09/08, 16:13
Ik bedoel dat ik met zo'n API een (PHP-)script zou kunnen maken dat in één klap een subdomein, een database en wat e-mailaliassen (forwards) aanmaakt.

Joris


Kan je doen met vele controle paneel API's, denk maar aan DirectAdmin, Plesk, Cpanel, ...

VinceSTM
22/09/08, 20:27
ik zou in jouw geval zelfs een catch-all maken die alle emails naar een php-script stuurt, welke die weer doorstuurt. Dan kan je bijvoorbeeld wat beter real-time checken op spam, hoef je geen miljoenen aliassen aan te maken en toch alle klanten in 1 db zetten.

Tim.Bracquez
22/09/08, 21:33
ik zou in jouw geval zelfs een catch-all maken die alle emails naar een php-script stuurt, welke die weer doorstuurt. Dan kan je bijvoorbeeld wat beter real-time checken op spam, hoef je geen miljoenen aliassen aan te maken en toch alle klanten in 1 db zetten.

Daarin snap ik jou niet? Je kan toch eenvoudig spamfilter er tussen gooien?
(DA gewoon aanduiden dat je dat wenst)

chielsen
22/09/08, 23:22
Je kan ook met ModRewrite alle http request naar 1 scriptje doorsturen die dan weer de aanvraag afhandelt (aparte site per subdomeinnaam laten zien, je kan gewoon het adres uitlezen).

MartijnWilbers
26/09/08, 02:52
Wat mij een goede optie lijkt voor je wensen is een resellerpakket. Hierin kun je de users gemakkelijk gescheiden houden van elkaar. Ook heeft elke user dan een eigen database. Met een API kun je alles aanmaken. Zelf heb ik positieve ervaring met DirectAdmin.