PDA

Bekijk Volledige Versie : Software RAID



Nielsvk
20/09/08, 16:08
Hoi,

Vandaag heb ik eindelijk een nieuwe server binnengekregen en hij is nu aan het installeren met software raid.

Merk je het qua prestaties echt als je software raid draait? (C2D E8200 2.66 GHZ 6 mb cache, 4 gb 800 mhz ram)

En heb verder nog nooit een server met raid geconfigureerd, ik heb met de CentOS installatie op de 1e hardeschijf gewoon een partitie tabel gemaakt en op de 2e schijf enkel software raid, gebeurd de rest dan automatisch?

Alvast bedankt! :thumbup:

Niels

brinkie
20/09/08, 16:13
En heb verder nog nooit een server met raid geconfigureerd, ik heb met de CentOS installatie op de 1e hardeschijf gewoon een partitie tabel gemaakt en op de 2e schijf enkel software raid, gebeurd de rest dan automatisch?


Doe alsjeblieft een hardware raid voor een server! Software raid merk je "niet echt", wellicht, maar een hardware raid is vele malen stabieler en uiteraard sneller. Het aantal milliseconden verschil kan ik je niet vertellen.

Nielsvk
20/09/08, 16:16
Waar moet ik die hardware raid laten? Er zit al een IPMI kaart op het moederbord geprikt..

brinkie
20/09/08, 16:28
Waar moet ik die hardware raid laten? Er zit al een IPMI kaart op het moederbord geprikt..

Ik heb er niet zoveel verstand van qua techniek (laat ik altijd doen/bouwen voor me, ik specificeer alleen maar wat ik wil hebben!). Maar heb je geen enkel slot meer vrij? Zoiets als dit (http://www.alternate.nl/html/product/Controllers_Serial-ATA_-/3WARE/8006-2LP/-1071308/?tn=HARDWARE&l1=Controllers&l2=Serial-ATA) is gewoon een prima oplossing. Heb ik er zelf ook in zitten (3Ware controllers).

Nielsvk
20/09/08, 16:33
Van de techniek heb ik ook niet zo heel veel verstand, heb een X7SBI bord.

Maar qua snelheid merk je het toch ook niet echt wel?

Tim.Bracquez
20/09/08, 16:36
Zoek eens voor de lol op google Software RAID vs hardware RAID, voor sommige operaties presteert een software raid beter dan een duur hardware raid kaartje... Hangt allemaal af wat je vrijste zijn. Uiteraard dedicated hardware is ervoor gemaakt... en zal hierop toegespitst zijn. Maar kwa cpu gebruik valt dit mee hoor, en de software RAID presteert ook niet mis tegenover 3ware kaartjes


http://www.linux.com/feature/140734
http://www.google.co.uk/search?hl=en&q=Software+RAID+vs+hardware+RAID&meta=
http://www.google.co.uk/search?hl=en&q=Software+RAID+vs+hardware+RAID+performance&btnG=Search&meta=
http://www.chemistry.wustl.edu/~gelb/castle_raid.html

Nielsvk
20/09/08, 16:42
Ik ga eens lezen, de bedoeling voor mij is RAID-level 1. (puur mirroring dus)

Tim.Bracquez
20/09/08, 16:47
Nadeel bij software raid is dat je 2x je /boot partitie zult moeten aanmaken op beide schijven, anders als je hoofd schijf er onderuit gaat heb je geen /boot meer

Nielsvk
20/09/08, 16:51
Die paar mb maakt dan ook niet uit? Dit moet toch bij hardware raid ook?

Tim.Bracquez
20/09/08, 17:51
Die paar mb maakt dan ook niet uit? Dit moet toch bij hardware raid ook?

ja maar het verschil bij een hardware raid dit automatisch gedaan wordt. Je linux OS installatie ziet dit (RAID 1) als 1 schijf, dus zoizo komt de /boot er 2x op.

Bij een software RAID moet je nog steeds een gewone /boot hebben om de software RAID te kunnen starten. Dus deze moet je dan 2x aanmaken zodat deze 2de schijf het kan over nemen bij failure van de 1ste.

Nielsvk
20/09/08, 17:54
Ik ben inmiddels CentOS opnieuw aan het installeren, had RAID verkeerd ingesteld en heb ook gelijk een 2e boot partitie aangemaakt, eens kijken hoe het draait.. Iemand nog tips?

Nielsvk
21/09/08, 23:13
Ik heb nu de onboard raid draaien (adaptec). Als status geeft hij Verify, betekend dit dat hij dit in de achtergrond doet of wat? Heb maar control + a gedrukt en laten verify'n (waar hij nog mee bezig is, gaat niet al te snel hehe...)

AW-Hosting
21/09/08, 23:28
Heb je op beide schijven wel dezelfde partities aangemaakt en deze daarna via de RAID1 optie in CentOS aan elkaar verbonden of heb je echt de BIOS RAID gebruikt?
Ikzelf heb namelijk wel goede ervaringen met de softwarematige RAID van CentOS 5.x en als je daarmee eventueel hulp nodig hebt kun je me altijd een PM sturen ;)

Nielsvk
21/09/08, 23:57
BIOS Raid heb ik gebruikt..

Bedankt voor je aanbod anyway, maar wat betekent Verify dan precies?

dreamhost_nl
22/09/08, 11:28
"Verify" is een mode waarin de data op de twee RAID-1 HDDs met elkaar wordt vergeleken. Dit gebeurt meestal na een reboot. Je server zal hierdoor wel merkbaar presteren.
Op een Pentium IV 3GHz met 2 x 200GB S-ATA HDDs (we gebruiken tegenwoordig geen software RAID meer vandaar de oude hardware) kon dit wel een acht uur duren. De on-board RAID van Adaptec komt overigens meer met software RAID overeen dan echte hardware RAID.

Link : http://linuxmafia.com/faq/Hardware/sata.html

AW-Hosting
22/09/08, 19:08
Het is inderdaad zo dat dit bij de BIOS Raid vrij lang duurt en dat vind ik zelf ook een vrij groot nadeel, ook gaf mijn BIOS Raid problemen met CentOS en dat was voor mij een reden om gewoon de geïntegreerde optie van CentOS te gebruiken en dat loopt nu als een zonnetje.
@Nivko: Hoe is jou ervaring met de BIOS Raid tot nu toe?

Tim.Bracquez
22/09/08, 19:38
@Nivko: Hoe is jou ervaring met de BIOS Raid tot nu toe?

Mijn ervaring met BIOS Raid, werkt super tot je moet recoveren op sommige mobo's of even HDD's in andere server... oeps BIOS raid gebruikte geen 'standaard' methode...

Dan zit je daar wel mooi, software RAID werkt hier ook super je kan echt alle opstellingen maken kwa partitie indelingen...

Nielsvk
22/09/08, 20:19
Tot nu toe goed, heb de server vandaag opgehangen in Grafix, en bij de installatie van CentOS herkende hij hem ook gewoon als één schijf. (er zit 2x 250 GB in RAID-1 met onboard adaptec raid).

UPDATE:

Nog bedankt voor de info dreamhost! :)

AW-Hosting
22/09/08, 22:56
Hmm was bij mij toch net iets anders, hij zag bij de installatie van CentOS helemaal geen harddisk(s) terwijl er toch duidelijk twee in zaten maar dat maakt niet uit de CentOS Raid werkt nu ook lekker en denk dat er tussen de twee varianten vrij weinig verschil zit is het niet?

Trouwens Nivko ook een Helmonder;)?

Nielsvk
22/09/08, 23:00
Ja klopt! :)

AW-Hosting
22/09/08, 23:02
Je meent het niet he :p maar waar precies eigenlijk?
En ben je ook een ISP of zijn de servers puur voor hobby doeleinden?

Nielsvk
22/09/08, 23:03
Ik beantwoord je wel effe via PM. (off-topic).

systemdeveloper
23/09/08, 00:36
Tot nu toe goed, heb de server vandaag opgehangen in Grafix, en bij de installatie van CentOS herkende hij hem ook gewoon als één schijf. (er zit 2x 250 GB in RAID-1 met onboard adaptec raid).

UPDATE:

Nog bedankt voor de info dreamhost! :)
Heb je voordat je naar het dc reed en de server ophing, ook eens een schijf losgetrokken om te kijken of het wel allemaal werkt?

AW-Hosting
23/09/08, 08:38
Heb je voordat je naar het dc reed en de server ophing, ook eens een schijf losgetrokken om te kijken of het wel allemaal werkt?

Is inderdaad wel slim om te proberen anders heb je alsnog niks aan je RAID opstelling maar geloof ik heeft Nivko zijn server pas geïnstalleerd in het DC.

Nielsvk
23/09/08, 08:44
Ik heb inderdaad een schijf losgetrokken, daarna moest ik de array rebuilden, echter kwam niet de goede CentOS installatie naar voren maar gewoon een clean install?

t.bloo
23/09/08, 09:08
Dan heb je geen actief RAID-1 gemaakt. Daarbij hoort op beide schijven echt hetzelfde te staan Waarschijnlijk ben je na de eerste clean install op beide schijven (onbewust) alleen verder gegaan op de eerste schijf.

Nielsvk
23/09/08, 18:12
Hoe weet je dan of deze actief is? Als ik de server boot staat er bij de RAID array 'Optimal'.

AW-Hosting
23/09/08, 23:41
Als het "goed" is moet je RAID1 opstelling dan gewoon werken. Maar je kunt natuurlijk altijd even kijken in hoeverre de capaciteit(en) van de harde schijven gebruikt wordt. Aan de hand daarvan kun je dus ook zien of de schijven op dit moment wel identiek aan elkaar zijn.