PDA

Bekijk Volledige Versie : Opbouw administratie



mauer
16/09/08, 23:15
Hele goeie avond allemaal,

Al een tijdje ben ik bezig met mijn eigen administratie aan het ontwikkelen. In de eerste instantie werkt dit gewoon goed. Echter, nu ik de hostingtak ga toevoegen loop ik toch tegen enkele problemen aan wat betreft de structuur.

Nou vraag ik mij af hoe de administratie van de andere hostingbedrijven is opgebouw. Word er bijvoorbeeld naar de hostingpakketten en domeinnamen los gekeken wanneer zij moeten worden gefactureerd. Of worden de producten in een grote lijst gegooit waarbij een scriptje alles af gaat?

SF-Jeroen
16/09/08, 23:51
Ik zou gewoon een crontab toevoegen ja, voor alles bij elkaar

Maar hangt er een beetje vanaf hoeveel domeinnamen enzo je wil onderbrengen, anders kan het verstandig zijn deze op te splitsen in groepen, om zo je serverload laag te houden

mauer
16/09/08, 23:56
Bedankt voor je antwoord Gualcherius. Ik bedoelde niet hoe het uitgevoerd moest worden. Dat kan inderdaad met een cronjob.
Ik vroeg mij af hoe jullie deze data opslaan?

Stel je hebt een hostingpakket die je jaarlijks factureert, hierbij zit een domeinnaam.
Waar slaan jullie de gegevens op dat het pakket met prijs x ( waar komt die prijs x vandaan? ) met domeinnaam q word gefactureerd per maand/jaar.

Wanneer de facturen dan worden uitgeprint, halen jullie die gegevens dan uit een lijst met hostingpakketen, of hebben jullie er een aparte lijst voor?

Misschien is de vraag wat onduidelijk maar het gaat echt om het systeem erachter ( data opslaan en koppelen) .

rednas
17/09/08, 00:02
Kijk eens naar wefact, op de site kun je een demo zien. Veel mensen zullen het op een gelijke manier doen.

Sander.

mauer
19/09/08, 23:07
Ons systeem lijkt op dit moment redelijk op wefact. Er wordt een abbonement aangemaakt die per periode word gefactureerd.

Dit is helaas niet helemaal praktisch, je hebt bijvoorbeeld prijsstijgingen, verschillende pakketten, etc.

Wie wil er voor mij een tipje van de sluier oplichten?

dreamhost_nl
20/09/08, 14:43
Tipje : Zonder veel wijzigingen kun je toch een Web hosting pakket toevoegen met de nieuwe prijs ?

record 1 = web hosting pakket 1 v.a. 1/1/2008 = xx euro/jr.
record 5 = web hosting pakket 1 v.a. 1/1/2009 = yy euro/jr.

en dan de prijzen v.a. de nieuwe datum in laten gaan.

brinkie
20/09/08, 15:45
Ons systeem lijkt op dit moment redelijk op wefact. Er wordt een abbonement aangemaakt die per periode word gefactureerd.

Dit is helaas niet helemaal praktisch, je hebt bijvoorbeeld prijsstijgingen, verschillende pakketten, etc.

Wie wil er voor mij een tipje van de sluier oplichten?

Ik ken WeFact niet, maar heb zelf jaren geleden een eigen pakket ontwikkeld voor de administratie waarin ik per klant de volgende regels opneem c.q. wegschrijf (omdat klanten meer dan één account kunnen hebben, uiteraard, zeker omdat ik veel met resellers werk):

userid|password|domein|aanvangdd|vervaldd|type|fac tdd

Die factdd is de trigger voor het factureren. Aan de hand van het type pakket bepaald de query de prijs, uit een apart tabelletje. Die prijstable kan je dus altijd bijwerken op gewenste momenten en dan blijf je database ook netjes.

Marinus
20/09/08, 17:59
Een database opzetten met een klantentabel en een dienstentabel. In die laatste maak je voor iedere dienst die een klant afneemt een record aan. dan kun je ook nog een producten tabel maken waarin je dingen als prijs e.d. opneemt. Vanuit je dienstentabel kun je dan weer verwijzen naar die productentabel zodat je een prijswijziging maar op 1 plek hoeft door te voeren.

mauer
25/09/08, 13:44
@Marinus, op dit moment maken wij gebruik van de methode die jij beschrijft. Dit vinden wij erg onoverzichtelijk. Je moet namelijk vanuit de dienstentabel een terugkoppeling maken naar een domein of een hostingpakket of een ander producten. Je krijgt dus een heel lomp systeem daardoor.

Ik zat te denken aan het volgende:
Een tabel met hostingpakketten
Een tabel met domeinnamen
Een tabel met diensten

In de hostingpakket tabel komt een record met alle gegevens over het hostingpakket + de datum waarop een factuur moet worden gemaakt. Ditzelfde geldt voor de tabel met domeinnamen. Wanneer een hostingpakket word gekoppeld aan een domein dan heeft het domein geen factuurdatum. Ze worden immers samen gefactureerd.

In het tabel diensten komen de overige producten die per periode gefactureerd moeten worden.

Wat vinden jullie van deze opbouw?
Even wat vanuit het klanten perspectief: koppelen jullie een hostingpakket aan een domeinnaam of aan een gebruikersnaam. En hoe doen jullie dat dan als het domeinnaam word verhuist?

mauer
26/09/08, 15:09
Niemand die hier een mening of gedachte over heeft?

t.bloo
26/09/08, 16:09
Wij koppelen alles aan een klant/debiteur. Die kan meerdere hosting pakketten hebben. En meerdere domeinnamen. En meerdere andere diensten.

Het grote probleem met de prijzen in een centrale tabel opnemen, is dat je niet makkelijk iemand een bepaalde aanbieding kan doen. Stel ik maak aparte afspraken met een klant, dan moet ik daar in dat geval een los product voor aanmaken.

mauer
26/09/08, 16:21
Daar lopen wij dus ook tegenaan. Aan de andere kant als de prijzen in het algemeen omhoog gaan moet je ze allemaal bewerken of er een scriptje voor schrijven.
Ik denk dat een extra vakje met "nieuwe prijs" en een vinkje "gebruik productprijs" genoeg is.

Iemand anders die zijn gedachte hierop los wil laten?

martysmarty
26/09/08, 16:45
Wij koppelen alles aan een klant/debiteur. Die kan meerdere hosting pakketten hebben. En meerdere domeinnamen. En meerdere andere diensten.

Het grote probleem met de prijzen in een centrale tabel opnemen, is dat je niet makkelijk iemand een bepaalde aanbieding kan doen. Stel ik maak aparte afspraken met een klant, dan moet ik daar in dat geval een los product voor aanmaken.

Daar kun je ook een kortingspercentage voor gebruiken?

mauer
26/09/08, 17:00
Wij koppelen alles aan een klant/debiteur. Die kan meerdere hosting pakketten hebben. En meerdere domeinnamen. En meerdere andere diensten.

T.bloo, wanneer een klant een pakket wil wijzigen en die heeft 3 x pakket large. Hoe zie jij dan welk pakket de klant bedoelt? Zie jij dit aan de username die je het pakket meegeeft, een domein eraan die eraan is gekoppeld, etc?

Marinus
27/09/08, 20:13
Om even twee van je vragen te beantwoorden: wij geven elke dienst die afgenomen wordt een veld extrainfo en een veld customprice mee. Extrainfo kan bijvoorbeeld de domeinnaam bevatten. Je hebt dan als dienst: 'nl domeinnaam' met de extrainfo die specificeert welke domeinnaam dat dan is. Je kunt dat net zo doen voor een webhosting pakket, dus dat je als extrainfo de domeinnaam geeft waar het pakket aan is gekoppeld.

Voor specifieke prijsafspraken kan ik een waarde meegeven in customprice. Als de waarde daar 0 is wordt de prijs uit de standaardprijzen tabel gehaald, als de waarde iets anders is wordt die waarde gebruikt.