PDA

Bekijk Volledige Versie : De toekomst van de webhostingwereld.



energykind
15/09/08, 13:41
Ik moet voor mijn afstuderen een presentatie houden. ik twijfel tussen 2 verschillende onderwerpen:

Het nut van een CMS of de toekomst van de hosting wereld.
Nou is de eerste gezien mijn afstudeer opdracht erg makkelijk toe doen.
Hoe ik mezelf push om verder te gaan zat ik te denken aan de 2e.

graag zie ik jullie visie hier over.
Mijn visie is als volgt:

Op het moment zijn er ontzettend veel hosting aanbieders en ook veel providers. Dit resulteerd in een zeer groot aantal servers en datacentra en allerlei (hier) overbodige info als ip adressen enz enz enz.

Ik ben van mening dat er niet veel meer bij moeten komen. niet om concurrentie of iets, maar meer door het gebrek aan capaciteit. Als je nagaat dat een gemiddeld datacentrum een energiegebruik heeft dat het equivalent is als dat van 1 grote stad, moet er op gegeven moment een stop komen.

Energiebedrijven zullen extra maatregelen moeten nemen om de vraag aan te kunnen maar op gegeven moment is dat ook over. Vooral hoe men nu ook steeds zwaardere aplicaties gaat draaien, vergt dat weer meer energie.
Als een continent als afrika net als de europeanen full force gaat internetten, wat staat er dan op het menu? natuurlijk kunnen er daar ook data centra en energie centrale's extra gebouwd worden. Toch zitten we nog met het aanleveren van energie.

ik merk nu al een overgang naar het welbekende zogenaamde groene stroom, maar laten we eerlijk zijn, het komt uit dezelfde stopcontact als de "rode" stroom en er is tot zover ik het weet geen enkele manier om te bewijzen dat het ene stukje stroom uit een zonnepaneel komt en de ander uit een kerncentrale. je zou kunnen kijken naar oplossingen als zonnepanelen en dergelijken, maar wegen de resultaten van die producten op tegen de productiekosten ervan? want ook daar is er niet alleen onderzoek dat plaats heeft gevonden. ook fabricage kosten e.d. gaan mee.

de oplossing zou tijdelijk te zoeken zijn in het laten fabriceren van deze producten in een lage lonen land. echter zijn deze mensen ook niet stom. als ze een wereldwijd probleem zien waar zij beter van kunnen worden, zullen ze uiteindelijk evenhoge prijzen hanteren als hier. Mijn gevoel: Ondanks een tekort van aanbod zitten wij bijna vol.
wat denken jullie?

brinkie
15/09/08, 14:21
ik merk nu al een overgang naar het welbekende zogenaamde groene stroom, maar laten we eerlijk zijn, het komt uit dezelfde stopcontact als de "rode" stroom en er is tot zover ik het weet geen enkele manier om te bewijzen dat het ene stukje stroom uit een zonnepaneel komt en de ander uit een kerncentrale.

Verdiep je eerst eens in de principes van groene stroom voordat je zoiets roept. Een vriend van me werkt bij een grote leverancier en heeft me het proberen uit te leggen.. Kort gezegd kwam het hier op neer: het gaat er om waar het ingekocht wordt zodat wat er op het net gezet wordt 'groen' is of niet.

Als er bijv. 50 (fictief) eenheden 'groene stroom' bij Nuon ingekocht wordt, door de afnemers, moeten zij dat betrekken van een groene leverancier. Oftewel: het is wel degelijk 'groen' wat er dan het netwerk op gaat. Worden er ook 50 eenheden 'grijze' stroom verkocht, dan is dus de verdeling op het net 50/50. Wordt er 75 eenheden groen verkocht, wordt het 75/25 enz. Het streven is om een zo hoog mogelijk aandeel groen te krijgen op het netwerk. Zodat er idealiter uiteindelijk een verdeling 100/0 komt.

Aangezien die groene stroom wordt ingekocht bij 'groene' leveranciers (bijv. Noorse stroom, is net weer een nieuwe kabel voor aangelegd), is dit goed voor het millieu.. Ik voorzie geen enkel probleem op de kortere termijn; ten eerste is er ruim aanbod en ten tweede zijn er nog altijd mogelijkheden om (toch) weer kernenergie e.d. op grotere schaal te gaan gebruken.

Zonnepannelen geloof ik niet zo in; stroom uit waterkracht en wind (en kernfusie) heeft de toekomst.

MarcelC
15/09/08, 15:00
Als je nagaat dat een gemiddeld datacentrum een energiegebruik heeft dat het equivalent is als dat van 1 grote stad
Kun je dit onderbouwen, het lijkt me wat veel, hoewel een "grote stad" natuurlijk een rekbaar begrip is.

Zoals jij het omschrijft gaat dit over het energie "probleem" in het algemeen en niet zozeer over de webhosting wereld. Er zijn nog veel meer bedrijfstakken te bedenken die grootverbruiker zijn van stroom. Ik denk dan ook dat je het, als je het over energie wilt hebben, veel breder moet/kunt trekken. Wellicht dat je meer en betere feedback hierover kunt krijgen op fora die over energie gaan.

AlexanderOnline
15/09/08, 15:09
Volgens mij is er geen sprake van een tekort aan stroom capaciteit? Wellicht in sommige randstad gebieden als je daar een enorm datacenter neer zet, maar voor de rest niet zover ik weet? Je verhaal wordt dus dat de hostingwereld niet verder zal kunnen groeien door een gebrek aan stroom? Vervolgens begin je een heel verhaal over groene stroom maar daar gaat het toch even niet om, het gaat over de totale capaciteit van stroom (je kan uitleggen dat je mogelijkheden tot verhoging van die capaciteit ziet met groene stroom, maar de manier waarop je het brengt komt de groene stroom uit het niets in je verhaal binnen). De link hosting <> stroom probleem vind ik niet sterk genoeg om een beetje over hosting te vertellen en vervolgens heel diep op het probleem van stroomlevering etc in te gaan.
Ik vind je redenatie tot nu toe niet echt onderbouwd en logisch (waarom gaat het nu een probleem worden? gaan we wel zwaardere applicaties gebruiken? gaan we mss niet juist van applicaties op de pc naar hosted apps, wat wel licht juist veel efficienter is? etc etc).
En kun je je 1e onderwerp uitleggen? Nut van CMS als in Content Management System? Zoja, lijkt me niet echt iets om daar op af te studeren...

sdetroch
15/09/08, 15:18
"Toekomst van de hostingwereld" geef je zelf op als onderwerp. Vervolgens heb je het enkel over de stroom? En de rest? Ik denk bijvoorbeeld spontaan aan:

- consolidatie van de markt (aquisities, mergers, ...)?
- niches aanboren om te overleven / differentiering t.o.v. concurrentie
- trend van grote IT bedrijven om rechtstreeks naar de markt te trekken (bvb MS met hun recent gelanceerde Exchange hosting ...) en gevolgen (al dan niet) voor hostingfirma's ...
- toekomst kleine partijen (o.a. studenten) versus middelgrote en grote ondernemingen

en nog een gans pak andere zaken, maar ik ga uw huiswerk niet maken ;-)

sven

energykind
15/09/08, 15:19
Ik vind je redenatie tot nu toe niet echt onderbouwd en logisch

hoeft nog niet. dit is even mijn gedachte gang. het klopt nog niet helemaal. ik moet ook eerlijk toegeven dat nadenken nu erg lastig is daar ik te veel koffie en suiker en kleurstoffen op heb. (ik lijk wel een kleuter met speed op nu)



En kun je je 1e onderwerp uitleggen? Nut van CMS als in Content Management System? Zoja, lijkt me niet echt iets om daar op af te studeren...

op zich is dat wel makkelijk. daar gaat mn complete afstudeer opdracht over. Ik heb een CMS met 3 levels (admin, klant, site bezoeker) compleet uit elkaar getrokken, geanalyseerd, verbeterpunten aangegeven op het gebied van usability voor de gebruiker, maar ook tips op technisch vlak waardoor het voor de support (admin level )afdeling een stuk makkelijker word om procesmatige handelingen sneller te kunnen realiseren binnen het admin gedeelte van CMS.




Aangezien die groene stroom wordt ingekocht bij 'groene' leveranciers (bijv. Noorse stroom, is net weer een nieuwe kabel voor aangelegd), is dit goed voor het millieu... Ik voorzie geen enkel probleem op de kortere termijn; ten eerste is er ruim aanbod en ten tweede zijn er nog altijd mogelijkheden om (toch) weer kernenergie e.d. op grotere schaal te gaan gebruken.

Zonnepannelen geloof ik niet zo in; stroom uit waterkracht en wind (en kernfusie) heeft de toekomst.

waarom is noorse stroom dan weer wel goed? Misschien zie ik het verkeerd ofzo. Vanuit mijn optiek (en nee, ik heb me er niet in verdiept omdat het gewoon een gedachte flow is) is groene stroom enerie gewonnen uit dingen als waterkracht, wind, zon natuurlijke chemische reacties.
Als dat allemaal in noorwegen plaatsvind en dat hiernaartoe moet worden "getransporteerd".. die kabel ervoor aanleggen kost toch ook een fortuin? hoelang duurt het voordt zo een investering rendabel word?




Zonnepannelen geloof ik niet zo in; stroom uit waterkracht en wind (en kernfusie) heeft de toekomst.
die mening deel ik met je.

ik denk dat ik het verkeerd zie. can anyone help?

@sven... die gedachte had ik ook. echter wilde ik 1 punt aansnijden. want als ik over dingen als merges enz enz ga beginnen, heb ik helaas meer dan 30 min spreektijd nodig :-D

AlexanderOnline
15/09/08, 15:43
Brinkie bedoelt met Noorse stroom de stroom die daar wordt opgewekt met waterkracht. Aangezien wij in een plat land die mogelijkheid niet hebben en ze daar zat kunnen produceren wordt dat naar Europe gehaald, daar is pas een nieuwe kabel voor opgeleverd.
Als je afstuderen over CMS gaat, doe 'm dan ook daarover? Je weet er veel van, hebt er onderzoek naar gedaan (dat lijkt me het belangrijkste, je kunt wel wat gaan lullen maar zonder onderzoek ben je nergens)?

Volgens mij moet je óf je gaan verdiepen in de hostingwereld en de ontwikkelingen daar en verwachtingen voor de toekomst daarvan gaan beschrijven, óf onderzoek doen naar de stroomcapaciteit etc in Nederland (maar ik denk niet dat dat in je vakgebied ligt) óf verder bouwen op je onderzoek naar CMS gebruik.
Dus een van de 3. En geen combo van 1 en 2.

energykind
15/09/08, 15:52
das misschien een goed idee. helaas mag ik het niet houden over CMS gebeuren krijg ik net te horen. t moet iets zijn dat in verband staat met mn afstuderen, maar niets te maken mag hebben met een CMS. pff gedoe...

dus lijkt het me handig om 1 te doen en 2 en 3 weg te laten. iemand tips waar ik het 1 en ander aan nuttige info kan vinden waar ik 30 min over kan brabbelen?

AlexanderOnline
15/09/08, 15:57
Je hebt met je afstuderen gericht op o.a. de usability van het CMS systeem. Als je nou eens die richting op gaat? 'Web usability' als onderwerp, kijk je naar diverse soorten websites, haal je wat studies aan die er onderzoek naar gedaan hebben, etc.
Want het hele hosting verhaal vind ik niet echt in verband staan met een CMS systeem.

DennisWijnberg
15/09/08, 16:22
Als er bijv. 50 (fictief) eenheden 'groene stroom' bij Nuon ingekocht wordt, door de afnemers, moeten zij dat betrekken van een groene leverancier. Oftewel: het is wel degelijk 'groen' wat er dan het netwerk op gaat. Worden er ook 50 eenheden 'grijze' stroom verkocht, dan is dus de verdeling op het net 50/50. Wordt er 75 eenheden groen verkocht, wordt het 75/25 enz. Het streven is om een zo hoog mogelijk aandeel groen te krijgen op het netwerk. Zodat er idealiter uiteindelijk een verdeling 100/0 komt.


Wat me doet denken aan Herman Finkers; Vroeger deed mijn moeder altijd 250 gram spekjes door de boerenkool voor vijf personen. Sinds ik vegetarisch ben nog maar 200.