PDA

Bekijk Volledige Versie : Netwerk problemen



-Kevin
14/09/08, 17:59
Goedenmiddag,

Op dit moment heb ik wel iets heel vreemds binnen mijn netwerk.
Sommige servers kunnen wel berijkt worden vanaf buitenaf, maar andere servers niet, zou lijken op een routings problemen oid.
Maar het is zo dat er een windows server binnenhangt waar ik nu via Remote Desktop verbonden ben, en die kan wel gewoon elke server bereiken!

Het betreft hier een 3Com Superstack II 4200

Iemand toevallig een idee waar dit aan kan liggen? Hij werkt op dit moment met de default settings!

Met vriendelijke groeten,

Kevin

Paulewk
14/09/08, 18:11
verkeerde gateway op de dozen die vna buitenaf niet bereikbaar zijn?

-Kevin
14/09/08, 18:22
verkeerde gateway op de dozen die vna buitenaf niet bereikbaar zijn?


Al deze servers hebben al zeker een uptime van 250 dagen, en hebben al die dagen de zelfde gateway. Nu zijn een paar domeinen weer online van een windows server, maar de rest is nog niet bereikbaar nu wel via ip maar niet via domein..

Zal het probleem bij mijn switch zitten?

MMaI
14/09/08, 18:34
lijkt eerder een DNS probleem dan een switch probleem, als de switch het probleem was waren all domeinen op 1 fysieke machine down en niet maar een paar

-Kevin
14/09/08, 18:52
Oke, waar kan het probleem met de dns zitten? Bij mijn provider of bij mijzelf? de windows machine is van een klant en die runt zelf ze nameservers, maar mijn linux servers waar ik me dns op draai werken nog niet..

ragerave
14/09/08, 20:02
"de windows machine is van een klant en die runt zelf ze nameservers, maar mijn linux servers waar ik me dns op draai werken nog niet."

Volgens mij geef je zelf al het antwoord ;) (bij jezelf dus)

-Kevin
14/09/08, 21:36
Servers restarted en opeens werkt alles weer..
Heel appart, want kon de apc ook niet bereiken vammidag.

Stewie
14/09/08, 23:06
Hier ook wel eens met een oude 3com meegemaakt jaren terug. Sinds we de betreffende 3coms eruit hebben gedaan en goede switches neer hebben gezet is het nooit meer voorgekomen. Toeval? Of is 3com gewoon brak...

pierce
14/09/08, 23:32
Toeval? Of is 3com gewoon brak...

Dat laatste... Het heeft dan ook de bijnaam Toys “R” Us...

-Kevin
15/09/08, 07:53
Hier ook wel eens met een oude 3com meegemaakt jaren terug. Sinds we de betreffende 3coms eruit hebben gedaan en goede switches neer hebben gezet is het nooit meer voorgekomen. Toeval? Of is 3com gewoon brak...

Ik was al opzoek naar een nieuwe switch, ik ga dan nu over op HP.
Op wat voor switch draai jij als ik vragen mag?

Stewie
15/09/08, 12:30
HP 5300XL als core switches
Dell 5348 en 5448 in de racks

Dirkje
15/09/08, 16:46
Het zou ook nog je subnetmask kunnen zijn, maar aangezien jij zegt dat de server al een tijdje draait het vreemd zijn dat het probleem nu pas optreedt... Ik zou idd even de switching nagaan! De wat duurdere en nieuwere 3COM switches zijn betrouwbaar. De oude series zeker niet!

ewoutz
11/11/08, 00:58
Zonder duidelijke troubleshooting blijft het gissen. Ik weet niet hoe belangrijk de servers zijn , maar het lijkt me dat je niet nog een keer zo'n storing wil.

Ik zou je adviseren de volgende keer even duidelijk te kijken naar de problemen :

1) welke machines zijn niet bereikbaar , wat is er niet bereikbaar , sinds wanneer is het niet meer bereikbaar

2) oplossen
- nslookup ze vanaf het internet (kan dns probleem aantonen)
- traceroute de servers
- is een server wel bereikbaar met traceroute en/of ping , maar krijg je geen website ?
- controleer of je kan telnetten naar bijvoorbeeld port 80 of port 25
- kan je ze vanaf het eigen netwerk (l2) wel bereiken , eventueel even kijken of je ze kan arpen etc etc

met bovenstaande opties krijg je al een hoop duidelijkheid , echter om dingen echt uit te sluiten heb je wel speciefieke kennis nodig.