PDA

Bekijk Volledige Versie : Hosting van .NET applicatie



awensveen
11/09/08, 16:08
Hallo,

Ik heb voor een klant een applicatie (winforms) ontwikkeld. Deze applicatie maakt gebruikt van SQL server als backend. De applicatie is initieel bedoeld voor gebruikt binnen één netwerk.

Nu is het verzoek van de klant om deze applicatie vanaf meedere gescheiden locaties te kunnen benaderen. De gegevens in de database zijn privacy gevoelig dus security speelt een grote rol. In eerst instantie zat ik te denken om de applicatie via Citrix aan te bieden maar dit brengt redelijk wat kosten met zich mee.

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om een SQL server op internet te hosten en deze bijvoorbeeld via een VPN te kunnen benaderen. Zo ja, waar ?

Ik sta ook open voor andere alternatieven en ideeën.

Bij voorbaat dank !

Gr.

Arthur

gjtje
11/09/08, 16:11
Ja, dat kan.

Alternatief is geen Citrix te gebruiken maar puur Windows Terminal Services, dat scheelt al aanzienlijk. Windows 2008 ondersteunt ook seamless windows dus dan integreert de applicatie net als een "Citrix applicatie".

awensveen
11/09/08, 16:15
gjtje,

Bedankt voor je reactie.
Ik had nog niet aan Terminal Services gedacht. Ben jij bekend met hosting providers die dit aanbieden ?

Loopt ik nog tegen problemen op wanneer meerdere gebruikers tegelijk inloggen ?

De applicatie en de database zijn erop ingericht.

Grischje
11/09/08, 17:10
<knip>

ook kan je inderdaad gebruikmaken van terminalservices. RDC biedt dit volgens mij aan..

gjtje
11/09/08, 17:48
Er zijn veel partijen die dit aanbieden in verschilende mate van prijs/kwaliteit. Je zou op het aanbiedingen forum hier om kunnen vragen.

Wat belangrijk is, is het aantal gebruikers, welke smaak SQL server er wordt gebruikt en natuurlijk het gebruik van schijfruimte / database performance.

AB-Systems
11/09/08, 18:06
wellicht kan je er ook over denken om het compleet om te bouwen naar ASP.NET webapplicatie.. hierbij moet je tijdens het programmeren er wel aan denken dat je alles netjes wegprogrammeert (betreffende het safety onderdeel) wanneer je dit zover hebt zijn er diverse bedrijven op de markt die het kunnen (laten) controleren op veiligheid.. (inbreek gevaar..) hierdoor maak je het zeer toegankelijk en geen moeilijke instellingen endergelijke.. het enigste wat je dan nodig hebt is een ASP.NET hostingsparty die je specifieke wensen ondersteunen (als die er zijn)

awensveen
11/09/08, 19:55
Ombouwen naar ASP.NET is inderdaad ook nog een optie, maar het is een redelijk omvangrijke applicatie en dat komt de doorlooptijd niet ten goede.

Ik heb in ieder geval nog een aantal opties die ik uit kan gaan zoeken.

Bedankt voor jullie hulp !

AB-Systems
11/09/08, 20:03
het voordeel van het ombouwen is dat het 1x flink wat geld / tijd kost en vervolgens alleen hostingkosten.. (en die vallen mee..) tegenover het niet ombouwen en redelijk wat moeten betalen voor een VPN / terminal service omgeving.. buiten dat zal er op de client PC extra instellingen gedaan moeten worden voor zo een omgeving wat het qua bereikbaarheid weer wat inperkt.. (wat je wellicht kan gebruiken om het systeem voor 'extra' te verkopen omdat het overal met internet en een browser beschikbaar is)

Randy
11/09/08, 21:54
Ik zou alles omzetten naar een .NET applicatie. Vervolgens neem je een (managed) VPS om de applicatie op te hosten. Zo weet je er zeker van dat je geen webruimte en databases met anderen deelt. Om het eea betaalbaar te houden, moet je wel binnen de limieten van SQL Express blijven.