PDA

Bekijk Volledige Versie : Snel web in Amsterdam op komst



Domenico
10/09/08, 18:01
Ik las net nog even dit artikel uit de Parool van gisteren en ik zit nog te wachten tot ik hier 100Mbit up en down heb maar hier praten ze alweer over 1Gbit up en down!

Nu vind ik dat als consument niet erg maar als hoster is dat natuurlijk wel andere koek. Denk aan misbruik zoals een botnet ed. De techniek voor de consument komt steeds dichter bij de gebruikte techniek achter de schermen met alle gevolgen van dien.

Hoe denken jullie hier over en wat is er eigenlijk aan te doen? Sites als Geenstijl kunnen op deze manier elke site plat krijgen als je begrijpt wat ik bedoel. :)

Apoc
10/09/08, 19:13
Qua botnets zal het denk ik niet *heel* veel uitmaken, om eerlijk te zijn. De kracht van een botnet zit hem niet zo zeer in de hoeveelheid bandbreedte die elke verbinding kan verbruiken, maar meer in de hoeveelheid verschillende verbindingen er zijn.

Of je nu aangevallen wordt door 10.000 ADSL lijntjes of 10.000 gigabit lijnen, maakt wat dat betreft niet zo heel veel verschil. Je krijgt met beide toch wel een website plat.

Wat betreft een oplossing voor het probleem; ik denk dat ISP's strengere firewalls voor uitgaand verkeer op de routers bij mensen thuis zouden moeten installeren. Een die bij de bron dus al het probleem zelf filtert.

Apoc
10/09/08, 19:18
Overigens.. in het artikel..


Internet kan dit snellere dataverkeer goed aan. Knooppunt Ams-ix in Amsterdam gebruikt nog maar 30% van zijn capaciteit

Eh ok.. dus stel dat iedereen upgrade van zijn 20/2 mbit lijntje naar een 1000/1000 lijn, dan kan de Ams-ix dat nog prima aan met zijn huidige 30% verbruik van de capaciteit? Sterk verhaal. Ze zullen dan eerst de hele infrastructuur moeten upgraden.

Domenico
10/09/08, 19:21
Overigens.. in het artikel..



Eh ok.. dus stel dat iedereen upgrade van zijn 20/2 mbit lijntje naar een 1000/1000 lijn, dan kan de Ams-ix dat nog prima aan met zijn huidige 30% verbruik van de capaciteit? Sterk verhaal. Ze zullen dan eerst de hele infrastructuur moeten upgraden.

Ja dat is ook mijn punt. De verhoudingen zijn totaal zoek en ik vraag me af of hier wel goed over is nagedacht. Ik zie verder ook niet echt een oplossing want wat moet je nu tegenover al die huishoudens met 1Gbit verbindingen zetten?

Een simpele rekensom wijst toch gewoon uit dat het onmogelijk is om met veel mensen tegelijkertijd een full hd film te streamen. Tenminste nu nog niet.

Ramon Fincken
10/09/08, 19:23
ik denk dat ISP's strengere firewalls voor uitgaand verkeer op de routers bij mensen thuis zouden moeten installeren

ja maar , meneer de helpdesk, jullie boden toch "onbeperkt internet" aan ?? :nono:

Triloxigen
10/09/08, 19:25
Ik denk dat het wel los loopt.
De gemaakte verbindingen zijn misschien sneller maar ook van kortere duur.

Domenico
10/09/08, 19:27
Ik denk dat het wel los loopt.
De gemaakte verbindingen zijn misschien sneller maar ook van kortere duur.

Ehm ok. "nu ik zo snel kan downloaden neem ik de eerste seizoenen van mijn favoriete series ook even mee".

We zullen zien wat het gaat worden want de 100 Mbit up en down hier in Amsterdam kost ook nog steeds 100 euro per maand.

Triloxigen
10/09/08, 19:34
Ik vraag me af of er in werkelijkheid echt meer gedownload word eigenlijk.
Ik begon ooit met 512 download op ADSL, ik heb niet eens meer een idee waar ik zit maar ik kan niet zeggen dat ik meer of minder download.

pierce
10/09/08, 19:34
En wat is je daadwerkelijke snelheid? Kan me niet voorstellen dat je een dedicated 100mbit lijn krijgt, je deelt hem sowieso altijd met de wijk.

En wat je zegt, € 100,- is veel geld voor een internetverbinding, alleen de echte die-hards zullen zo'n verbinding nemen. De meeste mensen zijn al tevreden met hun 10mbit all-in(bellen, tv kijken, internet) abo voor € 30,- per maand.

Randy
10/09/08, 19:34
Het valt wel mee, ik heb thuis ook een glasnetaansluiting van 100/100 en ben niet harder gaan zuigen op de newsreaders bij Eweka, om maar even een voorbeeld te noemen. Het enigste verschil is dat er eindelijk voldoende upload is en met Stewie's premium-extrasnelle-powerranger bandbreedte scheelt het ook weer een paar miliseconden met gamen :).

Geen gekke dingen, de bandbreedte is weliswaar overboekt (oorspronkelijk ook 12/3, maar de settings staan in de firmware van je modem) maar hier merk je niets van. En wat doe ik nu, beetje SIP, SSH, RDP en wat mail... De glasnetaansluiting hier was omdat ik anders een duurdere SDSL lijn moest laten aanleggen met hoge setupkosten en een nog hogere wachttijd.

Domenico
10/09/08, 19:47
@pierce, daadwerkelijke snelheid? Heb het met mijn eigen ogen gezien en dat is inderdaad 100Mbit. Zelf heb ik hier een simpel 20Mbit lijntje en ook ik haal gewoon 21Mbit. Ik snap wel hoe en waarom maar dat is niet belangrijk nu. Over het algemeen gaat de thuis capaciteit flink omhoog binnen enkele jaren en ik vraag me af of dit gaat worden opgevangen. Een populaire site op een 10Mbit lijn is dan niet echt meer te doen lijkt mij.

@Randy, zelfde hier hoor. Ik piek afentoe wel een sals ik weer eens de snelheid van mijn lijntje wil checken met een hd film/serie van 1 tot 20 gig maar verder. ;)

Apoc
10/09/08, 20:30
ja maar , meneer de helpdesk, jullie boden toch "onbeperkt internet" aan ?? :nono:

Het gaat ook niet om normaal verkeer, maar als een firewall constant ziet dat er veel meer packets naar een bepaald IP gestuurd worden dan normaal, dan kan dat op die manier gefilterd worden.

Apoc
10/09/08, 20:33
Ik vraag me af of er in werkelijkheid echt meer gedownload word eigenlijk.
Ik begon ooit met 512 download op ADSL, ik heb niet eens meer een idee waar ik zit maar ik kan niet zeggen dat ik meer of minder download.

Hoe wil je anders de exponentiele groei van het verkeer van de AMS-IX over de afgelopen jaren verklaren? Elke keer als de snelheid van de ADSL providers verhoogt wordt, wordt het verkeer op de AMS-IX stukken hoger.

Stel dat iedereen straks 1000mbit thuis heeft liggen, dan stopt iedereen natuurlijk met het downloaden van 700mb DIVX films en gaat iedereen de betere kwaliteit (8GB en groter) downloaden (en uploaden).

Triloxigen
10/09/08, 20:58
Meer verkeer is logisch, er komen meer gebruikers.

Maar dat tweede is wel een punt, mensen downloaden op zich niet meer (denk ik) maar wel groter.

SF-Jeroen
10/09/08, 21:07
De techniek voor de consument komt steeds dichter bij de gebruikte techniek achter de schermen met alle gevolgen van dien.

Mja toch heeft het nog voordelen genoeg om een site te laten hosten tov zelf hosten, denk aan stroomkosten, noodstroom, airco, systeembeheer. Ik denk dat het vooral voor de gamehosting-tak het wat lastiger gaat worden als iedereen een Gbit uplink krijgt, dat kan namelijk de gemiddelde 16 jarige nogwel zelf draaiend krijgen

Ramon Fincken
10/09/08, 21:09
Het gaat ook niet om normaal verkeer, maar als een firewall constant ziet dat er veel meer packets naar een bepaald IP gestuurd worden dan normaal, dan kan dat op die manier gefilterd worden.

hmm ok, excluding p2p so to hope :)

Domenico
10/09/08, 21:52
Nog even en ik kan daar een nulletje achter zetten. En hopelijk net zo stabiel als dit. :thumbup:

Of ik er meer van ga downloaden? Ik denk het niet, dit is al heel wat voor thuis maar sneller mag altijd natuurlijk...

Technotop
10/09/08, 21:56
Wij hebben in Zoetermeer een Planet adsl lijntje van 3 mbit... meer dan genoeg voor youtube, E-mail en websites. Wij hebben geen 10 of 100 mbit nodig. Zelfs op kantoor in Alphen a/d Rijn waar wij op ons eigen netwerk (100 mbit) zijn aangesloten gebruiken wij het niet. Het is zinloos.

Domenico
10/09/08, 21:59
Wij hebben in Zoetermeer een Planet adsl lijntje van 3 mbit... meer dan genoeg voor youtube, E-mail en websites. Wij hebben geen 10 of 100 mbit nodig. Zelfs op kantoor in Alphen a/d Rijn waar wij op ons eigen netwerk (100 mbit) zijn aangesloten gebruiken wij het niet. Het is zinloos.

Zinloos? Dat kun je natuurlijk niet bepalen voor iedereen en als je wel eens een file van 28 gig hebt gedownload weet je dat het verschil best groot is tussen 3 of 20 Mbit. ;)

Maar als je geduld hebt dan maakt ook dat niet veel uit natuurlijk. Maar wat stel je voor? Stoppen en iedereen vanaf nu tot het oneindige een lijntje van 10 Mbit thuis? Is ook onzinnig toch? Ik begrijp je goed maar zo werkt het gewoon niet.

Apoc
10/09/08, 22:22
Meer verkeer is logisch, er komen meer gebruikers.

Maar dat tweede is wel een punt, mensen downloaden op zich niet meer (denk ik) maar wel groter.

Ik denk dat mensen ook wel meer downloaden. Je haalt bijvoorbeeld een film in kortere tijd op - dan ben je denk ik ook wel geneigd om daarna er nog een paar te downloaden. Een aantal jaren terug kostte het minimaal een hele dag om een film te downloaden, nu doe je dat in een paar minuten. Als je dat dan naast elkaar zet, is het logisch dat er ook meer gedownload wordt.


hmm ok, excluding p2p so to hope :)

Waar ik op doel is dat voor de huis-tuin-en-keuken routertjes er striktere firewall rules voor uitgaand verkeer op staan - uiteraard moet je dat eventueel nog wel zelf kunnen aanpassen. Ik denk dat dit de enige manier is om botnets een beetje de kop in te drukken - al moet dit dan natuurlijk wel grootschalig worden toegepast (c.q. verplicht worden gesteld).

santema
10/09/08, 22:35
Toen ADSL kwam (zoals hierboven staat) met 512 Kbit, en nu met 20 Mbit, dat is ook al 40 keer zo snel, volgens mij zijn er nog steeds niet echt problemen. Daarnaast denk ik dat het jaren duurt voordat echt iedereen Gbit glasvezel heeft, en dan duurt het nog jaren voordat het betaalbaar is.

RedoX
10/09/08, 22:44
Daarnaast denk ik dat het jaren duurt voordat echt iedereen Gbit glasvezel heeft, en dan duurt het nog jaren voordat het betaalbaar is.

Prijzen vallen reuze mee.. :sweatdrop:

Hier in Dronten zijn ze ook een glas project gestart.. http://www.solcon.net/index.php?Id=324&content=text

Ze verwachten eind dit jaar nog alles rond te hebben voor het geheel.. :drool:

En steeds meer steden staan op de kaart voor glas.. www.glashart.nl

santema
10/09/08, 22:48
Dat is 50 Mbit RedoX, ik denk dat solcon flink wat infra moet aanpassen om iedereen te voorzien van 1000 Mbit.

Met betaalbaar bedoelde ik eigenlijk meer voor de huis tuin en keuken gebruiker, die zullen geen 100 euro per maand voor glas betalen als abel telecom adsl aanbiedt voor 7.95.

Edit, ik zie het wel als een positieve ontwikkeling, dan kan straks alle tv/telefoon troep uit de grond.

t.bloo
10/09/08, 22:56
als abel telecom adsl aanbiedt voor 7.95.

die zijn dan ook sinds vandaag failliet...

santema
10/09/08, 23:00
echt :)...

Apoc
10/09/08, 23:03
Edit, ik zie het wel als een positieve ontwikkeling, dan kan straks alle tv/telefoon troep uit de grond.

Ik mis het verband even.. Wat is het voordeel daarvan?

Ramon Fincken
11/09/08, 00:06
nouja zinloos ...
sneller is altijd leuker !

ik was ook eerst de trotse eigenaar van een 10mbit up en 10mbit down internet accountje... echt geweldig, PDF / zip van 2 MB whoppa, verzenden we even ..

maar nu helaas 4mbit down 1mbit up, kijk tis even wennen mbt de mail upload ... maar voor gewoon internetgebruik is 4mbit prima, kun je ook gewoon je mail ophalen, surfen, een backup downloaden en youtuben ...

santema
11/09/08, 01:49
Ik mis het verband even.. Wat is het voordeel daarvan?

Behalve dat het minder geld kost om 1 netwerk te onderhouden ipv 3 is het huidige telefoonnetwerk al zo oud (in sommige plaatsen) dat het straks zijn beste tijd gehad heeft. Voordat echt heel nederland glasvezel heeft zijn we toch nog wel een jaar of 10-15 verder.

Domenico
11/09/08, 02:37
Hmm ok als over 10 jaar iedereen een Gbit verbinding thuis heeft wat hebben we dan in de datacenters en de datacenters onderling?

Randy
11/09/08, 03:19
Telegeography constateert dat de groei van het aantal breedbandaansluitingen sinds 2001 al aan het afnemen is. De bandbreedteconsumptie per aansluiting stijgt echter ieder jaar. “Traffic groei wordt aangewakkerd door de vraag van de consument voor video, geleverd via webbrowsers, peer-to-peer-diensten, of streaming-protocollen”, aldus directeur Alan Mauldin.

Het lijkt dat er een slimme inzet moet komen op het gebied van deze distributie, om zo het externe verkeer te minimaliseren. Thans wordt dit al toegepast voor uitzendinggemist.nl. Het wachten is natuurlijk tot multicast goed van de grond komt.

Apoc
11/09/08, 04:39
Behalve dat het minder geld kost om 1 netwerk te onderhouden ipv 3 is het huidige telefoonnetwerk al zo oud (in sommige plaatsen) dat het straks zijn beste tijd gehad heeft. Voordat echt heel nederland glasvezel heeft zijn we toch nog wel een jaar of 10-15 verder.

Begrijp ik, maar ik zie niet zo zeer het voordeel van het uit de grond kunnen halen van die lijnen - ze liggen er toch al. Om overal glasvezel neer te moeten leggen lijkt me juist een probleem.


Hmm ok als over 10 jaar iedereen een Gbit verbinding thuis heeft wat hebben we dan in de datacenters en de datacenters onderling?

Dat ligt er een beetje aan wat je host. Voor pure webhosting heb je aan je huidige infrastructuur genoeg. Mensen gaan echt niet sneller browsen door een 1000mbit verbinding. Pagina laadt misschien *iets* sneller maar in principe ga je de betreffende pagina niet sneller lezen natuurlijk. Voor downloads en dergelijke is het natuurlijk een ander verhaal. Ik denk dat veel downloadsites en usenetproviders en dergelijke simpelweg een bandbreedte limiet in zullen stellen (volgens mij wordt dat nu ook al wel gedaan). Natuurlijk zal de behoefte naar bandbreedte stijgen (bijvoorbeeld streaming op hogere kwaliteit, dat soort dingen), maar er zal toch ook wel een limiet zijn voor wat je echt nodig hebt. Je zult in de toekomst bijvoorbeeld (hoogstwaarschijnlijk) veel meer media op websites vinden, wat dus ook weer meer bandbreedte vereist, maar echt 1000mbit zal je waarschijnlijk nooit nodig hebben, behalve voor supersnelle downloads.

Ik denk sowieso ook dat er op een bepaald moment ook geen films en dergelijke meer gedownload gaan worden - enerzijds wellicht doordat Hollywood op een bepaald punt simpelweg ECHT niet meer genoeg verdient, of anderzijds wellicht doordat de anonimiteit op internet verdwijnt (zijn overigens maar hypotheses). Er zal waarschijnlijk een flinke oorlog aan vooraf gaan (je hoort steeds meer mensen praten over dat WW3 of wellicht WW4 gevochten zal worden om copyrights - en dat zou nog best eens goed kunnen). Maargoed, om een lang verhaal kort te maken; ik denk dat er op lange termijn ook een einde komt aan de vrije beschikbaarheid van media op het internet, en daarmee de behoefte aan zo veel bandbreedte dus ook weer flink omlaag gaat.


Het wachten is natuurlijk tot multicast goed van de grond komt.

Dat is inderdaad wel een van de belangrijkste punten in het hele verhaal.

RedoX
13/09/08, 15:39
UPC komt ook met vernieuwde abbonementen!


UPC zal komende maandag twee nieuwe internetabonnementen introduceren voor klanten in Amsterdam. De snelste daarvan heeft een downloadsnelheid van 120 Mbps.

http://tweakers.net/nieuws/55642/upc-kondigt-maandag-abonnement-aan-van-120-mbps.html

Domenico
13/09/08, 16:31
"Over de uploadsnelheden is nog niets bekend"

Toch wel heel belangrijk hoor...

pcman
17/09/08, 17:56
upc heeft wel de upload snelheden bekent gemaakt maar die zijn niet echt voordeliger als als glasvezel
hier in veldhoven krijgen we ook glas vezel 100/100 voor 32.50 per maand
upc bied dit

UPC Nederland maakte gisteren de lancering bekend van UPC Fiber Power Internet. Aanvankelijk brengt UPC twee nieuwe ultrasnelle internetproducten op de markt, namelijk UPC Fiber Power 60 (60/6 Mbps) en UPC Fiber Power 120 (120/10 Mpbs). Daarmee zijn de nieuwe internetproducten van het kabel- en mediabedrijf tot vijf maal sneller dan ADSL. UPC Fiber Power Internet is gebaseerd op EuroDOCSIS 3.0, de innovatieve internationale standaard voor ultrasnel internet via de kabel. UPC is het eerste kabelbedrijf in Europa dat deze snelheden biedt aan consumenten, om te beginnen binnen in Amsterdam. Het bedrijf streeft ernaar om zo snel mogelijk het grootste deel van het verzorgingsgebied gereed te hebben voor UPC Fiber Power Internet.

dus upc ligt 1 hoger met de prijs en 2 lager met up.

groetjes pcman

RedoX
17/09/08, 19:28
dus upc ligt 1 hoger met de prijs en 2 lager met up

Indien je geen glasvezel hebt, zou die paar euro me echt een worst wezen.. Het is gewoon top dat ze die snelheden nu al kunnen aanbieden over de bestaande coax! ;) Dus er hoeft niet weer iemand in je tuin te komen graven, om een lijntje glasvezel te trekken, voordat heel NL voorzien is van glasvezel zijn we ook een goede 10 jaar verder..

Dirkje
18/09/08, 14:23
Ach, het zal allemaal wel meevallen. ISP's redden het nooit iedere gebruiker de volle 100- of 1000mbit te leveren. Ik heb daar laatst nog een discussie mee gehad met een lokale provider hier. Zij zijn ook bezig met glasvezel in nieuwe woonwijken maar gaven ook direct aan dat het niet mogelijk is om iedereen de volle snelheid te bieden. Dit is financieel en daardoor technisch niet haalbaar. Het zal een flinke overboeking worden. Maar het adverteert natuurlijk wel mooi :)

Apoc
18/09/08, 15:25
dus upc ligt 1 hoger met de prijs en 2 lager met up.

De grote vraag is wat de overboekingsfactor is. In beide gevallen zal er sprake zijn van overboeking (dat is vrijwel altijd), de vraag is enkel hoeveel.

pcman
19/09/08, 05:43
hier in veldhoven gaan ze 22 september beginnen met het aanleggen van glasvezel.
en dat is goedkoper als upc.

masterpe
19/09/08, 07:07
Ik zit juist te denken om mijn lijn te downgraden zodat ik minder latency heb. Van een wanadoo family 20Mbit/s met 30 ms naar een plex ADSL WireSpeed Marathon van 8Mbit/s met 15ms.

Downloads zullen wel langzamer gaan, maar ik verwacht dat het bekijken van paginas wel sneller gaat.

parmaweb
19/09/08, 08:00
100Mbit --> 100euro thuis ?

Apoc
22/09/08, 22:37
Ik zit juist te denken om mijn lijn te downgraden zodat ik minder latency heb. Van een wanadoo family 20Mbit/s met 30 ms naar een plex ADSL WireSpeed Marathon van 8Mbit/s met 15ms.

Downloads zullen wel langzamer gaan, maar ik verwacht dat het bekijken van paginas wel sneller gaat.

Kijk, iemand die verder kijkt dan mbits alleen. Bij de huidige ADSL aanbieders is het probleem dat iedereen enkel maar naar mbits kijkt, maar verder niet stilstaat bij zaken zoals overboeking. Het is ongeveer hetzelfde als dat de meeste mensen bij het kiezen van een processor enkel naar de kloksnelheid kijken en bij overige belangrijke zaken niet stilstaan.

pierce
22/09/08, 22:50
Kijk, iemand die verder kijkt dan mbits alleen. Bij de huidige ADSL aanbieders is het probleem dat iedereen enkel maar naar mbits kijkt, maar verder niet stilstaat bij zaken zoals overboeking. Het is ongeveer hetzelfde als dat de meeste mensen bij het kiezen van een processor enkel naar de kloksnelheid kijken en bij overige belangrijke zaken niet stilstaan.

Ik heb 20mbit, maar omdat mijn adsl2 modem kapot is, heb ik noodgedwongen het oude adsl1 modem op 8mbit weer aangesloten. Het verschil in laden van webpagina's merk je wel degelijk, ook de latency in games ligt veel lager met 20mbit.

20mbit is in mijn geval vele malen sneller. Maar misschien heeft dit ook met de provider, xs4all, te maken? :thumbup:

pcman
23/09/08, 01:02
100Mbit --> 100euro thuis ?

ja parmaweb
ze leverern 100/100 alleen of het werkelijk haalt is punt 2.

groetjes pcman

cfmweb
23/09/08, 13:14
Pfff en ik zit hier een beetje te kloten met een 3-in-1 pakketje van @home via de kabel. Maar ik heb om te testen een oude windows 2003 server in de meterkast staan en het zal je verbazen hoe goed dat eigenlijk al werkt voor een paar websites..

Zou het niet goed zijn als er onderscheid gemaakt zou worden in een consumenten-aansluiting of een pro-aansluiting? Wat moet de normale consument nou eigenlijk met zo'n hoge uplink. En zou de pro-aansluiting ook een paar tientjes duurder mogen zijn iedere maand om wildgroei te voorkomen?

:unsure: server aanbod verplaatsen van datacenter naar meterkast bij u thuis?

Thafusion
23/09/08, 14:52
Mooie ontwikkeling, ik heb zelf thuis ook 100mbit up/down liggen. En moet zeggen dat ik niks van een overboeking merk (doorsnee gebruiker zal hooguit 1gb per dag verbruiken). Enige nadeel dat ik zie is dat overal de glasvezel projecten uit de grond springen en dat er van samenhang weinig te spreken valt.

Hoewel ik begrepen had dat KPN eigenlijk in heel Nederland glasvezel wil gaan leggen omdat je met ADSL2 en VSDL+ eigenlijk tegen de limieten aan zit van het telefoon kabeltje.