PDA

Bekijk Volledige Versie : hoster zet hostingpakket na verhuizing domein offline



ronaldlokers
09/09/08, 09:18
Wij hebben op ons werk de domeinnaam van een klant overgezet naar een nieuwe hostingpartij en hebben bij de vorige hoster aangegeven dat we de domeinnaam gaan verhuizen, maar dat het hostingpakket tot het einde van het contract online moest blijven. Dit zodat we eventuele gegevens nog konden downloaden, data hadden we er natuurlijk af gehaald, maar je weet nooit zeker of de klant iets fout doet met zijn mail.

Nu was er bij onze klant iets fout gegaan waardoor de mailbox van zijn mac verwijderd was. Hierdoor is hij al zijn mail kwijt geraakt waar hij zelf deels geen backup van had. Nu dachten wij dus dat we daarvoor dan verbinding konden maken met de server van de vorige partij, maar deze was al verwijderd!!

Daarop hebben wij contact opgenomen met de vorige partij en die verteld het volgende:



Inderdaad is de verhuizing goedgekeurd, maar het is altijd zo dat hosting na 2 dagen wordt stopgezet bij verhuizing. De termijn stopt namelijk als een domein is verhuisd.

Natuurlijk is er nog een back-up van het domein van donderdagnacht, echter dat zit in beveiligde back-up bestanden en is een duur karwei om hier uit te halen. Wij rekenen daarom ook voor een back-up 350€ excl. BTW.


Is het normaal dat een hostingpakket stopgezet word als je de domeinnaam oververhuisd? Wij hebben bij de fax om de verhuizing door te geven ook aangegeven dat het hostingpakket moest blijven bestaan tot het einde van het contract.

En is de prijs voor het terughalen van de back-up wel normaal? Dat iemand handmatig de backup terug moet halen snap ik, maar het lijkt mij niet dat je daar een aantal uur mee bezig bent??

pierce
09/09/08, 09:27
Lijkt me niet dat het normaal is, en natuurlijk al helemaal niet als je aangeeft de hosting te willen doorzetten tot einde contract. Heb je hiervan een schriftelijke bevestiging?
Daarnaast is de prijs voor het terugzetten van de backup absurd hoog. Daar ben je over het algemeen niet langer mee bezig dan 30 minuten, ook wanneer deze beveiligd is...

Een schrale troost, je bent in ieder geval al weg bij deze "hoster"....

®on
09/09/08, 09:29
Wij hebben bij de fax om de verhuizing door te geven ook aangegeven dat het hostingpakket moest blijven bestaan tot het einde van het contract.
Heb je daar een bevestiging van?

En is de prijs voor het terughalen van de back-up wel normaal?
Het staat hen vrij om hun dienstverlening een eigen prijskaartje mee te geven. Je zou natuurlijk wel even kunnen kijken naar het contract van je klant. Wellicht staat er iets vermeld over backups en tarieven.

SF-Jeroen
09/09/08, 09:36
Ik zou in ieder geval een factuurtje naar de oude hoster doen, dat ze hun contract niet zijn nagekomen en dat je de kosten van de laatste maand terug wilt hebben. Stuur het wel even aangetekend

t.bloo
09/09/08, 10:00
Je moet er even de voorwaarden van de oude hoster op na slaan natuurlijk. Maar het is
a) doorgaans normaal dat je "dubbel" betaalt voor een domein dat je verhuist.
b) doorgaans niet normaal dat als je opzegt, je de ruimte en de traffic waar je al voor betaalt hebt niet meer mag gebruiken.

Wel is het zo, dat het lastig kan zijn om bij je oude data te komen als er geen domein meer naar toe wijst. Dan werken bijvoorbeeld de virtual hosts niet meer voor de website. Email heeft daar doorgaans minder moeite mee.

En wat het kost om een backup terug te zetten dat is helemaal afhankelijk van hoe deze hoster z'n backup systeem heeft ingericht. Het lijkt wat hoog zo op het eerste gezicht, maar wat "redelijk" is hangt ook een beetje af van wat de rest van de dienstverlening kost. Voor budget klantjes zal zo iets duurder aangerekend worden dan voor klanten waar je al jarenlang een "betaalbare" relatie mee hebt als hoster.

Triloxigen
09/09/08, 10:43
Is het normaal dat een hostingpakket stopgezet word als je de domeinnaam oververhuisd? Wij hebben bij de fax om de verhuizing door te geven ook aangegeven dat het hostingpakket moest blijven bestaan tot het einde van het contract.

Je had moeten wachten op bevestigen of het technisch voor de partij mogelijk is het pakket te laten bestaan.

ichosting
09/09/08, 10:44
Lijkt me niet dat het normaal is, en natuurlijk al helemaal niet als je aangeeft de hosting te willen doorzetten tot einde contract.

Buiten dat. Is het ook niet meer dan logisch (of in ieder geval professioneel :)), ook al wordt een domein weg verhuisd, om nog 14 dagen iig secondary te blijven draaien?

Trafego
09/09/08, 11:30
Gezien er een overeenkomst is met een einddatum, lijkt mij dat tot deze datum het hostingpakket aanwezig dient te zijn.

Dat de domeinnaam er niet meer aangekoppeld zit is dan weer een losse issue imho..

dicktump
09/09/08, 11:31
Het is wel een beetje vreemd dat de hosting wordt stopgezet, maar het beste kun je de voorwaarden van de provider even nalezen. Als dit in de voorwaarden staat, staan ze volgens mij wel in hun recht. Staat het niet in de voorwaarden en heb je gewoon betaald voor de hosting, dan is het wel een beetje vreemd dat ze alles weghalen en dan ook nog zoveel geld vragen voor een backup.

Als je rekent met een uurloon van 50 euro, zou dat betekenen dat iemand 7 uur bezig is met het terughalen van die backup. Dan vraag ik me af hoe ze dat aanpakken als een van hun systemen crasht ... zijn ze dan per gebruiker 7 uur bezig met het weer online krijgen van het geheel?

schoonmoeder
09/09/08, 11:32
ik vind dit geval abnormaal. wij hanteren altijd de data te houden ook als met verhuisd. toegang kun je altijd krijgen ook op de manier die je voordat het domein geregistreerd en doorgezet is. kunt benaderen.

prijs kan ik niks over zeggen hoogstens dat wij DA gebruiken en ik een back-up normaal gesproken binnen 5minuten kan terug zetten + wat extra check dus 30 minuten totaal. 700 euro per uur zou een leuke bij verdienst zijn :P

Ingvald
09/09/08, 11:39
Als je rekent met een uurloon van 50 euro, zou dat betekenen dat iemand 7 uur bezig is met het terughalen van die backup. Dan vraag ik me af hoe ze dat aanpakken als een van hun systemen crasht ... zijn ze dan per gebruiker 7 uur bezig met het weer online krijgen van het geheel?
Mogelijk worden de backups bij een externe firma bewaard en moet men betalen om een bepaalde tape op te vragen?

Mikey
09/09/08, 13:02
Mogelijk worden de backups bij een externe firma bewaard en moet men betalen om een bepaalde tape op te vragen?
Een firma die zich dat kan veroorloven zal zich ook niet kinderachtig opstellen en de site verwijderen. Er is tenslotte een termijn aangegaan die nu enerzijds stopgezet is.

De naam is nog niet gevallen, maar zullen wel prutz0rs zijn die balen dat er een klantje wegloopt....

ronaldlokers
09/09/08, 13:16
Een firma die zich dat kan veroorloven zal zich ook niet kinderachtig opstellen en de site verwijderen. Er is tenslotte een termijn aangegaan die nu enerzijds stopgezet is.

De naam is nog niet gevallen, maar zullen wel prutz0rs zijn die balen dat er een klantje wegloopt....

Meer in de relationele sfeer, wij hebben gedoe gehad met een vriend van hem die onze collega geweest is. Nou hebben wij het vermoeden dat dat de oorzaak is dat hij zo doet, want sindsdien doet hij zo onprofessioneel richting ons, waardoor wij dus overgegaan zijn tot het verhuizen van al onze klanten weg bij die partij vandaan.

Jammer dat zoiets laat zien dat je eigenlijk geen zaken moet doen met vrienden of vrienden van...

Ik ga overigens geen namen noemen, ik ben geen zwartmaker :lovewht:

t.bloo
09/09/08, 13:26
maar zullen wel prutz0rs zijn die balen dat er een klantje wegloopt....



vaartbroek:~ tbloo$ whois prutz0rs.nl
prutz0rs.nl is free


nee, moet toch een ander zijn :D

Mikey
09/09/08, 13:48
Meer in de relationele sfeer, wij hebben gedoe gehad met een vriend van hem die onze collega geweest is. Nou hebben wij het vermoeden dat dat de oorzaak is dat hij zo doet, want sindsdien doet hij zo onprofessioneel richting ons, waardoor wij dus overgegaan zijn tot het verhuizen van al onze klanten weg bij die partij vandaan.

Jammer dat zoiets laat zien dat je eigenlijk geen zaken moet doen met vrienden of vrienden van...

Ik ga overigens geen namen noemen, ik ben geen zwartmaker :lovewht:

Stel hem in gebreke, je hebt een overigens een overeenkomst voor bepaalde tijd (neem ik aan). Laat hem restoren, de factuur die je krijgt teken je bezwaar voor aan, daarin deel je voor de tweede keer in mee dat ze in gebreke zijn. Laat ze daarna maar zien wie het meest profesioneel is :)

systemdeveloper
09/09/08, 13:58
Gezien er een overeenkomst is met een einddatum, lijkt mij dat tot deze datum het hostingpakket aanwezig dient te zijn.

Dat de domeinnaam er niet meer aangekoppeld zit is dan weer een losse issue imho..
Amen !

marcussmit
13/09/08, 10:52
Ik heb het voor één van mijn klanten ook meegemaakt. Zijn oude provider heeft met het verhuizen van de domeinnamen ook maar gelijk de pakketten verwijderd, terwijl duidelijk was aangegeven dat het pakket nog even moest blijven bestaan in verband met e-mail.

In dit geval is 1 dag email verloren gegaan, maar de klant vond hier dat het meer moeite was om er werk van te maken dan wat het waard was.

Anyway: je leert er wel van altijd eerst data te verhuizen voordat je een domeinnaam verhuist.

Triloxigen
13/09/08, 18:44
1 dag email verloren?
Als een inkomende mailserver niet bereikbaar is dan wacht de versturende mailserver een aantal dagen met het herversturen van het bericht hoor. Je zou dan niks kwijt moeten zijn.

ronaldlokers
19/09/08, 12:29
1 dag email verloren?
Als een inkomende mailserver niet bereikbaar is dan wacht de versturende mailserver een aantal dagen met het herversturen van het bericht hoor. Je zou dan niks kwijt moeten zijn.

Dat is ook weer zo.. helemaal vergeten! Maarja, blijft niet netjes wat de hoster gedaan heeft :nono:

De hoster maakt het nu nog wat bonter door onze complete reseller overeenkomst te ontbinden waardoor we nu binnen een maand alle overige sites moeten verhuizen naar onze nieuwe partij. Weer een wijze les geleerd, geen zaken doen met vrienden van. Ik heb echt het gevoel dat dit vriendjespolitiek is, maar laten we daar maar geen discussie over starten ;)

Trafego
19/09/08, 12:44
Dat is ook weer zo.. helemaal vergeten! Maarja, blijft niet netjes wat de hoster gedaan heeft :nono:

De hoster maakt het nu nog wat bonter door onze complete reseller overeenkomst te ontbinden waardoor we nu binnen een maand alle overige sites moeten verhuizen naar onze nieuwe partij. Weer een wijze les geleerd, geen zaken doen met vrienden van. Ik heb echt het gevoel dat dit vriendjespolitiek is, maar laten we daar maar geen discussie over starten ;)

Onder welk mom word deze ontbonden?
tot wanneer is de overeenkomst geldig?

even iemand buitenzetten omdat je geen zin er meer in hebt kan ook zomaar niet (word door sommige eikelneuters idd wel gedaan)

Maar halverwege een overeenkomst zeggen, van daar is de deur en je hebt zoveel dagen de tijd is een éénzijdige verbreking van overeenkomst.

Zou een partij bij ons niet moeten doen in elk geval :)

Maar goed.. in deze markt zitten voldoende "snel geld" denkers en doen enkel waar ze zelf zin in hebben. Niet in de gaten houdende dat ze de markt er flink mee verzieken.. wie moet nu weer een vertrouwen gaan terugwinnen bij de klant namelijk.. idd de volgende hoster die zijn zaakjes wel op orde heeft!:nuke:

rgh
19/09/08, 14:19
Dat is ook weer zo.. helemaal vergeten! Maarja, blijft niet netjes wat de hoster gedaan heeft :nono:

De hoster maakt het nu nog wat bonter door onze complete reseller overeenkomst te ontbinden waardoor we nu binnen een maand alle overige sites moeten verhuizen naar onze nieuwe partij. Weer een wijze les geleerd, geen zaken doen met vrienden van. Ik heb echt het gevoel dat dit vriendjespolitiek is, maar laten we daar maar geen discussie over starten ;)

Wel volledig betaald?

In zo'n geval volledig in gebreke stellen dit en lijkt mij toch verstandig om het uit handen te gaan geven. En toch je verhaal kenbaar maken op de daarvoor bestemde sites.

ronaldlokers
19/09/08, 15:06
dit is wat er in de brief stond:



Om volwaardige diensten aan te kunnen bieden kan <hostingbedrijf> enkel aan haar resellers de korting hanteren als er ook wordt voldaan aan de regels die wij hiervoor stellen. Helaas hebben wij gemerkt dat er de afgelopen maand(en) een nivellering van het aantal registraties - order portefeuille heeft plaatsgevonden.

Hierdoor zijn wij genoodzaakt met u de samenwerking op te zeggen. Wij verzoeken u daarom ook binnen één maand na dagtekening van deze brief, dus vóór 15 oktober, al uw domeinen + hosting te hebben ondergebracht bij uw nieuwe hosting provider. Na 15 oktober zal anders uw hosting/ domein(en) gedeactiveerd worden, of wordt de hosting tegen consumenten tarief aan u door berekend.

Ik wil u er gaag op attenderen dat wij tussentijds een samewerking eenzijdig kunnen opzeggen conform de door ons gedeponeerde Algemene Voorwaarden en dat wij niet gebonden zijn een reden van eenzijdige opzegging aan u te communiceren.

wij bedanken u voor het klant zijn geweest bij onze onderneming en wensen u veel success met uw onderneming in de toekomst.

Indien u nog vragen heeft zien wij deze graag van u tegemoet


Mij lijkt dat hij wél in het recht staat om de samenwerking op te zeggen, maar pas zodra de betaalde termijnen voorbij zijn.

Nu staan er ook een aantal sites op waarvan nog geen maand geleden het abonnement vernieuwd is, dus dit wil zeggen dat we voor 10 maanden hosting ineens moeten gaan bijbetalen als we die na 15 oktober niet verhuisd hebben. Zouden wij in ons recht staan om dan de kosten van de overgebleven maanden terug te eisen?

Even voor de duidelijkheid: Wij hebben een resellerovereenkomst, er is dus geen algemeen resellerpakket waar we een vast bedrag voor betalen. Wij betalen dus per klant voor hun hostingpakket, met een zgn. gereduceerd tarief.

t.bloo
19/09/08, 15:51
Als er geen minimum is afgesproken dan was dat sowieso een vage overeenkomst natuurlijk.

Trafego
19/09/08, 20:37
lol algemene voorwaarden zet je niet boven de wet

eenzijdig ontbinding mag gewoonweg niet (zeker niet bij nette betalingen ontvangen)

Triloxigen
20/09/08, 00:42
Maar daar heeft dit niet zoveel mee te maken, want het domeinnaam wordt natuurlijk ook al niet meer volgens contract verzorgt.

ikke2
20/09/08, 13:36
los het gewoon op met je webhoster, ik denk niet dat hij door dit topic met een oplossing zal komen.

je maak al 2 fouten: 1. dat je zelf geen backups maak en 2. je klant ook niet. Denk dat het dus niet de webhoster is welke verkeerd zit maar jullie zelf. Dat hun dan met een oplossing komen en daar een prijskaartje aan hangen is in mijn ogen enkel een nette oplossing. Wie weet hebben ze geen backups meer ervan, moeten ze met recovery tooltjes gaan experimenteren of moeten ze een complete server backup binnenhalen van honderden gb's. Dit kost dus tijd + dataverkeer etc.

brinkie
20/09/08, 14:56
je maak al 2 fouten: 1. dat je zelf geen backups maak en 2. je klant ook niet.

Oh, kom op zeg!! Als hostingpartij maak je toch gewoon netjes backups van de servers en neemt daarin de accounts van je resellers toch ook mee!!

@TS

Om volwaardige diensten aan te kunnen bieden kan <hostingbedrijf> enkel aan haar resellers de korting hanteren als er ook wordt voldaan aan de regels die wij hiervoor stellen. Helaas hebben wij gemerkt dat er de afgelopen maand(en) een nivellering van het aantal registraties - order portefeuille heeft plaatsgevonden.

Heb je een overeenkomst waarin een bepaalde minimale groei en/of omvang van het aantal accounts is vastgelegd? Bijv. minimaal 10 accounts voor een reseller-account/korting? Ik begrijp niet dat zoiets in een contract kan staan.
Dat betekent namelijk dat wanneer om welke reden ook mensen bij je opzeggen en jij niet in staat bent snel genoeg voor 'nieuwe aanwas' te zorgen dat grond is om je de reseller-rechten of account af te nemen.

Als mensen bij mij een reseller account afnemen zal het me totaal worst zijn of ze er nou één of 100 accounts op hosten, als ze maar betalen! Zolang de rekening betaald wordt, heb je als hoster volgens mij geen reden om zoiets te doen, tenzij er misbruik wordt gemaakt van de dienstverlening...

Ben wel héél nieuwsgierig naar de AV van dat bedrijf eigenlijk, volgens mij kan dit echt helemaal niet wat je nu geflikt wordt.

BsHosting
20/09/08, 16:28
Nergens staat hier het contract of de evt voorwaarden dus dat is gewoon koffiedik kijken zo.

Misschien staan er wel hele andere dingen in het contract vermeld die hier niet genoemd worden.
lijkt mij sterk dat het zou gaan om hostingpakketten alleen denk dat er iets meer achterzit.

immers als een klant opzegt moet jij snel voor een nieuwe zorgen.

Alleen dat kan je alleen beantwoorden als je heel het verhaal kent en dat kent alleen de klant van de TS maar.

No1hosting
22/09/08, 10:56
Als de klant heeft betaald voor een termijn dien je dat pakket te bewaren totdat het pakket afloopt. hij betaald voor de ruimte en dataverkeer. Tenzij ze zelf zeggen hef het pakket maar op dan kan je het verwijderen. Ook zonder een domein kan je het pakket namenlijk altijd nog gebruiken voor opslag/backup etc.

Ze hebben er toch voor betaald?

ronaldlokers
22/09/08, 13:10
los het gewoon op met je webhoster, ik denk niet dat hij door dit topic met een oplossing zal komen.

je maak al 2 fouten: 1. dat je zelf geen backups maak en 2. je klant ook niet. Denk dat het dus niet de webhoster is welke verkeerd zit maar jullie zelf. Dat hun dan met een oplossing komen en daar een prijskaartje aan hangen is in mijn ogen enkel een nette oplossing. Wie weet hebben ze geen backups meer ervan, moeten ze met recovery tooltjes gaan experimenteren of moeten ze een complete server backup binnenhalen van honderden gb's. Dit kost dus tijd + dataverkeer etc.

Dit topic is ook niet bedoelt om met een oplossing te komen, wel om te zien hoe sterk we zouden staan als we vergoedingen willen gaan eisen. En een oplossing gaat sowieso nooit werken, er is te veel gebeurd in de relationele sfeer waardoor er geen vertrouwen meer is tussen beide partijen.

Daarnaast maken we wel zelf backups, maar niet van de mail. Dat is iets wat de klant toch zelf zal moeten doen, naast dat de hoster het ook deed. Dit had onze klant ook wel gedaan alleen er was iets fout gegaan bij het aanpassen van de gegevens van de mailaccount. Hierdoor was hij zijn complete mailbox kwijt, maar hij had nog wel een backup van een tijdje terug.

Jij wil zeggen dat het onze fout is dat hij na 3 uur een account verwijderd welke hij volgens zijn eigen voorwaarden na 2 dagen pas zou verwijderen? En tevens hadden we aangegeven dat het hostingaccount online moest blijven tot het einde van het contract, als de hoster het goed had gedaan had hij eerst contact met ons opgenomen.

Verdere discussies gaan geen nut hebben, zoals BsHosting al aangeeft is het voor de rest koffiedik kijken. Het ligt verder ook in de relationele sfeer en deze webhoster kan dat schijnbaar niet achterwege laten bij het voeren van zijn zaak. Om het simpel te zeggen (heb het volgens mij al eerder vermeld); een ex-collega die we ontslagen hebben is een vriend van deze hoster. Er is dus schijnbaar zo'n breuk in de zakelijke relatie opgelopen dat er geen werkbare situatie meer is

Dit topic kan wat mij betreft op {xx} slot, ik heb de informatie waar ik wat mee kan.

Bedankt iedereen voor de duidelijke reacties :lovewht: