PDA

Bekijk Volledige Versie : Managed Hosting, wat mis je?



dannyd
08/09/08, 17:16
Wat voor features en/of producten missen jullie in het assortiment van bekende managed hosting providers? De meeste partijen kennen bijvoorbeeld wel een online omgeving waarbij men inzage heeft in bandbreedte statistieken, DNS en e-mail accounts, maar er zijn ongetwijfeld ook zaken die ontbreken in jullie optiek.

Denk hierbij aan het online beheren en/of administreren van backup jobs en firewalls, maar ook online betalingen en de mogelijkheid om zelf een ticket aan te maken. Zelf zou ik bijvoorbeeld erg graag de mogelijkheid zien om bepaalde backups terug te zetten via een webportal, of 1-on-1 chat support met senior techneuten, om zo de 'muur' die je nogal eens ziet bij nederlandse bedrijven te slechten.

Kortom: wat zien jullie de komende jaren graag als het gaat om 'nieuwe' dienstverlening bij managed hosting providers? Fantaseren mag, maar het liefst wel enigszins realistisch!

Apoc
08/09/08, 18:02
Wat heeft dit te maken met managed hosting? Het merendeel van de zaken die je noemde zijn juist dingen die erg belangrijk zijn bij unmanaged hosting - omdat je dan alles zelf moet kunnen doen.

dannyd
08/09/08, 18:49
Dat is een verschil in perceptie denk ik. Het OS beheer en de infrastructuur (plus zaken zoals backup) breng je onder bij een managed hosting provider zodat je hier geen omkijken naar hebt, maar het is toch alleen een pré als je inzage hebt in dit soort zaken? Je bedrijfskritische dienstverlening draait immers op deze omgeving. En als je op applicatieniveau support verwacht van je provider, dan is het mijns inziens een voordeel als je d.m.v. realtime chat support direct met een techneut kan spreken.

De bedoeling achter dit soort tools is juist om simplistische zaken te automatiseren, zodat de interactie tussen klant en provider zich kan beperken tot echt belangrijke zaken.

gjtje
08/09/08, 18:58
Dat ligt er natuurlijk nog al aan wie de dienst afneemt. Daar hoeft helemaal geen techneut bij te zitten, daar neem je managed hosting voor.

Ik wil als klant kunnen opbellen "het Internet doet het niet" en dan vindt de managed hosting partij uit dat ik het over website x heb die gehost wordt op de door ons gehuurde managed server en los vervolgens het probleem op. Het feit of backups wel of niet draaien is niet interessant, dat is een zorg voor de managing partij.

Er zijn echter natuurlijk ook partijen die alleen het directe onderhoud uit besteden, daar is een dergelijke tool wel weer handig voor, misschien. Ik blijf er wel bij dat een control panel vaak ook als excuus wordt gebruikt voor het maskeren van het ontbreken van kennis of kunnen (tja ehh nee dat kan niet, dat zit niet in het control panel).

systemdeveloper
08/09/08, 22:32
Wat ik zelf voor mijn klanten aan het maken ben is een soort advies systeem. Dit systeem heeft dan alle informatie over de producten die een klant afneemt en verstuurt een alert indien ergens iets 'mis' is of dreigt te gaan ( 'remote backupspace is te weinig over 2 maanden', 'server schijven zijn over 3 maanden vol met dit groeitempo', 'Site x kan ca. groeien tot x bezoekers per dag in huidige config', 'Update x staat klaar voor server y' etc.. ). Niet het meest uitdagende om te maken, maar bespaard wel veel tijd ;)

DennisWijnberg
11/09/08, 10:06
Ik ben het ook met TS oneens; de mensen die bij ons een managed server afnemen willen helemaal niets met dat ding te maken hebben.

"Als iets het niet doet, bel ik jullie en dan lossen jullie 'het' op."