PDA

Bekijk Volledige Versie : drbd + ha vraag



fastrep
08/09/08, 10:24
Hallo,

Ik probeer een SAN-voor-mensen-met-weinig-geld te bouwen. Dit doe ik op 2 servers icm opensource software.
Ik gebruik Ubuntu 8.04, drbd en ha. Later komt daar nog iscsi-enterprise-target bij.
Ik kan een drbd resource aanmaken, die overgenomen wordt door de 2de node als de 1ste uit is, allemaal heel mooi.

Hier dan mijn 2 vragen:

* Als beide nodes uitgaan (b.v. stroom uitval) en bij opstarten blijkt node 1 niet meer te werken (voeding kapot of zo). Dan start je dus node 2 op, maar het vreemde is dat deze node niet actief te krijgen is. De drbd staat in modus Secondary/Unknown, het ip-adres wordt niet aangenomen, heartbeat doet dus niets. Wat moet ik in zo'n geval doen om deze node toch actief te krijgen?

* Moet ik /etc/rc*.d/S70drbd wegdoen of niet? Want het is toch heartbeat die dit zou moeten opstarten? Als ik hem wegdoe, lijkt niets te werken van drbd, ook niet als heartbeat zijn primary rol genomen heeft. Als ik hem niet wegdoe, gaat de eerste node van de 2 die ik opstart (welke dat ook is) reclameren dat hij de andere niet vindt. Je moet dan yes duwen om verder op te starten. Dat is geen ramp (en je kan he tonderdrukken met wfc-timeout > 0 te zette), maar ik vraag me af of ik hier niets verkeerd doe.

Iemand een idee?

Peter

Mikey
08/09/08, 11:12
wat heb je staan in je haresources file ?

ik heb dit erin staan:


hostname IPaddr::IP/24/eth0 drbddisk::r1 Filesystem::/dev/drbd1::/duplicate::ext3 httpd mysqld

Wido
08/09/08, 11:12
Je hebt een initial dead time, dat is hoe lang Heartbeat er over doet na zijn startup om te beslissen dat zijn "vriendje" dood is en hij primary moet worden.

Heartbeat zal dan uitvoeren: drbdadmin primary r0 en vervolgens zal je /dev/drbd0 verschijnen.

Gebruik je LVM bovenop je DRBD? Denk er dan aan de LVM hook uit je initramfs te halen en een goede LVM filter te maken, anders zal dmsetup tijdens de boot je onderliggende device claimen doordat deze er een LVM sig op aantreft.

Daarnaast moet DRBD gewoon stoppen, hiermee worden netjes de connecties gesloten. Heartbeat doet niets anders dan primair en secundair maken.

Ik heb hier ook een doc over, zie: http://crew.pcextreme.nl/~wido/doc/high_available_drbd_iscsi_setup_hardy.pdf

fastrep
08/09/08, 13:58
@Wido: ik heb idd LVM op die /dev/drbd0 draaien. Ik heb daarvoor idd ervoor gezorgd dat hij niet in ramfs zit, en ook de filter op de startupdisk, alsook de devices onder de drbd0.
Dus ik ben wat te ongeduldig, en moet even wachten tot hij primary wordt. Straks eens proberen.

@Mikey: san01 IPaddr::10.200.10.42/24 drbddisk::r0
Waarbij 10.200.10.42 het 'virtuele' adres is, dat gedeeld wordt door beiden. Straks nog eens verder kijken.

Bedankt voor de info!

Peter

luser
08/09/08, 14:16
Zet dit even tussen het "net" statement van je resource:
allow-two-primaries

Wido
08/09/08, 14:59
Zet dit even tussen het "net" statement van je resource:
allow-two-primariesHoo, waarom zou je dat doen? Zolang je geen cluster-aware filesystem als OCFS2 of GFS gebruikt moet je uiteraard dat niet in je drbd opnemen!

Dat zeggen de docs van DRBD ook.

luser
08/09/08, 15:22
Wilt niet zeggen dat je primary-primary moet gaan draaien maar het is de enigste manier om bv live migration goed werkende te krijgen tussen een 2 server xen cluster (dus fs+xen op zelfde server).

fastrep
09/09/08, 10:27
Ik heb andere servers waarop Xen zal draaien, dus live migration lijkt me wel te werken in een primary/secondary opstelling.
Nadeel is natuurlijk dat er altijd 1 storage server niks staat te doen, maar dat is de prijs die je betaalt voor wat zekerheid denk ik.