PDA

Bekijk Volledige Versie : Licentie vraag 2003 SBS prem + 2003 standard



FOXCOM Services
07/09/08, 22:34
Ik heb momenteel 1 server bij een klant.

Windows 2000 SBS.

Deze is DC, Exchange & SQL server.

Klant wil upgraden naar een 2de server en sql server & exchange fysiek scheiden .

Kan dit door 1 licentie SBS 2003 Premium aanteschaffen(exchange & sql) en een licentie 2003 standard en dan de sql server van de SBS licentie op de 2003 standard installeren. Of ben ik dan illegaal bezig?

De reden waarom ik dit vraag is omdat deze vraag van de klant komt en ik dus zelf niet zeker ben of het mag en zelfs kan.

Moet de SQL server op de SBS machine staan of is dit geen vereiste?

Magnetronkip
07/09/08, 23:01
De licent van SQL server die in de "PREMIUM" editie zit kan je niet op je Standaard editie gebruiken. Dan zou je echt nog een aparte licentie voor je SQL server moeten kopen.

Maar waarom gebruik je de premium niet gewoon als SQL server en de standard als Exchange?

meer info hier (http://www.microsoft.com/netherlands/windowsserver2003/sbs/productoverzicht.aspx)

FOXCOM Services
07/09/08, 23:47
Moet ik dan ook niet een aparte licentie exchange kopen voor op die standard?

Magnetronkip
08/09/08, 12:14
In de standard edition zit exchange, enkel geen sql.

je kan beter je standard edition als exchange gebruiken, en je premium als SQL server.

FOXCOM Services
08/09/08, 12:30
Ja, nee je begrijpt het niet goed

Dit zijn de gebruikelijke licenties:

Windows 2003 standard
Windows 2003 enterprise
Windows 2003 SBS standard
Windows 2003 SBS premium

Aangezien er maar 1 SBS server in een domein kan willen we op de 2de server Windows 2003 Standard(niet SBS versie).

Server 1 krijgt dus de taak van DC + SQL server
Server 2 krijgt de taken Fileserver, Printserver, Exchange Server, Antivirus Distribution Server

Dit willen we dus als einde resultaat met de goedkoopst mogelijk licentie(s)

Magnetronkip
08/09/08, 12:46
Jou DC en EXCHANGE moeten dus op je SBS server draaien.

En je SQL op je w2k3 standaard editie maar dan moet je wel een aparte SQL Licentie nemen. dit is tevens ook zo wanneer je de SQL op je SBS server wilt draaien.

bramveen
15/09/08, 12:39
Ik ben het met de Magnetronkip eens. Wellicht kan je af met SQL Server express. Dat scheelt die dure SQL licentie.

http://www.microsoft.com/express/sql/Default.aspx

Groet

Bram