PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuw regionaal datacentrum in Rijen



dennis0162
03/09/08, 18:01
Giga-datacentrum in Rijen
woensdag, 03 sep 2008 09:09 | Door: Brabants Dagblad

RIJEN - Het bedrijf Global-e heeft in Rijen een pand aangekocht waar begin 2009 een gigantisch datacentrum in gebruik wordt genomen. In het datacentrum kunnen niet minder dan vijfduizend servers worden geplaatst.

Volgens Lizzy van der Gracht, marketing- en communicatiemanager van Global-e, gaat het om een miljoeneninvestering. Hoeveel het precies gaat kosten wordt momenteel op een rijtje gezet. Het aangekochte pand staat op bedrijventerrein De Haansberg, op een vrije kavel in de buurt van Ericsson.

Een server is een bijzonder krachtige computer, in die zin dat er bestanden (data) en programma's (software) op staan die door andere computers kunnen worden gebruikt. Nu kunnen bedrijven hun servers zelf installeren, beheren en onderhouden. Daarvoor moet een ict-afdeling worden opgetuigd met systeembeheerders en andere medewerkers.

"Dat kan kostbaar en arbeidsintensief zijn", zegt manager Van der Gracht. Global-e kan deze ballast van bedrijven overnemen. Maar bedrijven kunnen ook ruimte bij Global-e huren om een eigen server te plaatsen. Global-e zit momenteel al in Gilze en in Etten-Leur en zegt de uitbreiding nodig te hebben om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen.

Veel bedrijven in Zuid-Nederland zijn nu aangesloten op de datacentra in Amsterdam. Daar is echter geen uitbreiding meer mogelijk. Global-e, met ruim vijftig werknemers, komt in Rijen vlak naast de snelweg te zitten en is ook per trein bereikbaar. Dat maakt het voor bedrijven aantrekkelijker om hun automatisering in de regio te kunnen beheren of uit te besteden.Het datacentrum wordt volledig 'redundant'.

Dat betekent dat het geheel goed blijft functioneren als een of meerdere onderdelen defect raken of verloren gaan. Als een systeem uitvalt, worden servers en data van klanten onmiddellijk doorgezet naar een backup-locatie.


(http://www.deondernemer.nl/artikel/792748/Giga-datacentrum_in_Rijen)

VinceSTM
03/09/08, 21:20
Giga-datacentrum in Rijen
woensdag, 03 sep 2008 09:09 | Door: Brabants Dagblad

RIJEN - Het bedrijf Global-e heeft in Rijen een pand aangekocht waar begin 2009 een gigantisch datacentrum in gebruik wordt genomen. In het datacentrum kunnen niet minder dan vijfduizend servers worden geplaatst.

(http://www.deondernemer.nl/artikel/792748/Giga-datacentrum_in_Rijen)

Dus, 120 racks? Giga? Tof!

Wouter-Ospito
03/09/08, 21:48
Hoeft nog niet eens (ligt een beetje aan de racks die gebruikt worden). Echter de meeste racks zijn 46U of 47U waardoor je dan maximaal 106 racks hebt. Maar...daarnaast krijg je natuurlijk nooit 46 servers in een 46U cabinet. Ik gok dan ook dat ze een maximale capaciteit van +/- 125 racks hebben (40 servers per cabinet).

Dat is geen heel klein datacenter, maar het is ook alles behalve groot. Meer een normaal regionaal datacenter.

Stewie
03/09/08, 21:57
Niet echt giga dus ;)

SF-Jeroen
03/09/08, 22:00
Een server is een bijzonder krachtige computer

Euh? En als je nou een celeron server hebt?

Randy
03/09/08, 22:09
Euh? En als je nou een celeron server hebt?

Celeron != server
Xeon == server

Marinus
03/09/08, 22:28
Celeron != server
Xeon == server

server wordt gedefinieerd door wat er op draait. Je kunt ook een game computer met Xeon processors bouwen wat toch echt geen server is. Maar ik ben het met je eens dat ik liever die laatste als processor in mijn server heb zitten :)

dennis0162
03/09/08, 22:50
Heb alles zo overgenomen van het artikel. Niet alles is even goed uitgelegd.

De gewone consument zal er waarschijnlijk toch niets van begrijpen.

Mikey
03/09/08, 22:59
Heb alles zo overgenomen van het artikel. Niet alles is even goed uitgelegd.

De gewone consument zal er waarschijnlijk toch niets van begrijpen.

ook niet bepaald de doelgroep.

dennis0162
03/09/08, 23:27
ook niet bepaald de doelgroep.

Volgens mijn stond het op de eerste pagina van BN de stem.

t.bloo
04/09/08, 00:11
Celeron != server
Xeon == server

zegt degene die graag cobalts draait :D

Randy
04/09/08, 00:39
zegt degene die graag cobalts draait :D

Eentje maar, mijn devserver. De rest is allemaal gevirtualiseerd. Maar dat is meer voor de waarde. Daar begon het ooit mee. Ding ooit voor 6000 gulden gekocht jaren terug. Toen zag je Xeons enkel in enterprise systemen. Weet nog wel, hele racks vol met blauwe Cobalts. 8 Cobalts, controlstation, 8 cobalts, controlststion, etc.
Ik denk dat jij de Cobalttijd ook nog heel bewust meegemaakt hebt Erwin. Je bent 3 jaartjes ouder dan ik.

Apoc
04/09/08, 04:59
On topic dames.. theekrans => http://www.webhostingtalk.nl/webhostingtalk-lounge/

JMDHosting
04/09/08, 10:21
Lijkt me een goede zaak. Hoe meer concurrentie, hoe beter. En de verplichtingen om naar Amsterdam te gaan is nu minder.

SF-Jeroen
04/09/08, 10:48
Lijkt me een goede zaak. Hoe meer concurrentie, hoe beter. En de verplichtingen om naar Amsterdam te gaan is nu minder.

Er is toch helemaal geen verplichting? Amsterdam is gewoon goedkoper en dat zal het ook blijven

Mikey
04/09/08, 12:19
Amsterdam is gewoon goedkoper en dat zal het ook blijven

Jij hebt je verassings ei nog niet open gemaakt ?

Zowel stroom als ruimte is in Amsterdam en omstreken duur. Denk dat verdere uitleg in deze vast en zeker niet meer nodig is....

Triloxigen
04/09/08, 12:30
Het bedrijf Global-e heeft in Rijen een pand aangekocht waar begin 2009 een gigantisch datacentrum in gebruik wordt genomen.

+

Hoeveel het precies gaat kosten wordt momenteel op een rijtje gezet.

Zet je niet eerst alle kosten op een rijtje voordat je een gebouw koopt en er al hebt besloten een dc in te planten?

Marinus
04/09/08, 13:16
+


Zet je niet eerst alle kosten op een rijtje voordat je een gebouw koopt en er al hebt besloten een dc in te planten?

Dat vond ik ook al een vreemde opmerking.. Het lijkt me toch dat je als bedrijf eerst gaat onderzoeken of je uberhaupt wel voor een concurrerende prijs kunt leveren. Essentieel onderdeel daarvan zijn je opstartkosten.

rvoermans
07/09/08, 22:41
Na voldoende speculaties van iedereen, lijkt het me zinvol om zelf eens te reageren. Ik ben werkzaam bij Global-e en zal het nieuwe datacenter te Rijen gaan beheren. Inderdaad, het is geen 'giga-datacenter' (lang leve de media)! Het nieuw te bouwen datacenter bevat om oppervlakte van ca. 600m2, daarnaast zal het een carrier-neutral datacenter worden. Wij zijn op dit moment in gesprek met o.a. de NL-IX om ook een PoP te krijgen in Rijen. Natuurlijk zijn alle kosten al op een rijtje gezet alvorens we hebben besloten een extra datacenter weg te zetten.

Een korte verklaring is denk ik nodig:
Global-e is reeds in het bezit van een (klein) datacenter te Gilze. Op dit moment is dit een gesloten datacenter waar wij hosten voor al onze klanten. Vanwege o.a. ruimtegebrek hebben we gekozen voor de bouw van een nieuw datacenter in de omgeving. Global-e heeft reeds ruimte in Amsterdam, maar daar lopen wij, zoals meerdere partijen, tegen uitbreidingsproblemen aan ivm de toelevering van stroom e.d. Dit heeft ons doen besluiten om het nieuwe datacenter niet gesloten te houden, maar open te stellen voor andere aanbieders en xSP's. In Zuid-Nederland zijn nog niet zo veel datacenters, terwijl we denken dat er wel veel behoefte is hieraan. Global-e start binnen enkele weken met de (ver)bouw van het datacenter, en we hopen rond april/mei volledig operationeel te zijn!

Randy
07/09/08, 22:46
Dat vond ik ook al een vreemde opmerking.. Het lijkt me toch dat je als bedrijf eerst gaat onderzoeken of je uberhaupt wel voor een concurrerende prijs kunt leveren. Essentieel onderdeel daarvan zijn je opstartkosten.

Er is zoveel meer dan enkel concurreren op prijs. Webhosting aanbieden voor 3 euro of colocatie voor 30 kan iedereen wel. Ze hebben ook iets gemeen; beide ondernemingen halen de 5 jaar niet.
Zeker op regionaal niveau kun je een serviceniveau bieden waar geen Amsterdams datacentrum tegenaan kan.

Naast de NL-IX is de ND-IS wellicht ook interessant. Al zijn zij meer in Overijssel, Gelderland en Noord-Limburg actief.

rvoermans
07/06/09, 22:08
Na lange stilte, vond ik het tijd om weer eens een update te plaatsen over het nieuw te openen datacenter in Rijen (N-Br). In een eerdere posting meldde ik dat we verwachtten rond april/mei operationeel te kunnen zijn. We hebben deze datum helaas moeten verschuiven naar 1 augustus 2009. Reden hiervoor zijn late leveringen van onder andere de dark-fibers en de aansluiting op het stroomnet van Enexis.

De computerzaal is inmiddels ingericht, en ook de koeling en (nood)stroomvoorziening zijn geplaatst. We hebben gekozen voor een volledig N+1 datacenter (qua koeling, noodstroomvoorziening). Tevens hebben we een fysiek gescheiden (dark-)fiber-ring gebouwd tussen Rijen en Amsterdam. Middels DWDM apparatuur kunnen we alle type verbindingen naar Rijen transporteren. De gesprekken met de NL-IX zijn nog steeds aan de gang, om zo snel mogelijk een PoP te krijgen in Rijen van de NL-IX.

Meer info is inmiddels ook al te vinden op onze website (http://www.global-datacenter.nl).

AW-Hosting
07/06/09, 22:46
Gelukkig is vanaf 1 juli 2009 b2b reclame ook spam, want om nou mensen die ergens anders hun apparatuur onderbrengen te benaderen met een e-mail dat jullie een nieuw datacenter openen vind ik persoonlijk zeer flauw.
Indien je klanten zoekt ga dan netwerken, maar haal ze niet bij de concurrent weg. Heb er dan ook melding van gemaakt..

Voor de rest veel succes ermee!

Randy
07/06/09, 22:52
Gelukkig is vanaf 1 juli 2009 b2b reclame ook spam, want om nou mensen die ergens anders hun apparatuur onderbrengen te benaderen met een e-mail dat jullie een nieuw datacenter openen vind ik persoonlijk zeer flauw.
Indien je klanten zoekt ga dan netwerken, maar haal ze niet bij de concurrent weg. Heb er dan ook melding van gemaakt..

Voor de rest veel succes ermee!

Wanneer het gepersonaliseerd is, is het geen spam :lovewht:

AW-Hosting
07/06/09, 23:01
Het gaat me er ook niet over uit of het spam is ja/nee;) Meer om het achterliggende idee van dit soort e-mails.
Ook al gaan ze per direct de prullenbak in, ik vind dit gewoon niet de manier om jezelf als datacenter, of wat dan ook, aan het publiek te tonen. Ga lekker netwerken en breng jezelf op een leuk manier richting het grote publiek, maar niet op dit soort manieren.

PS: Randy er komt nog een e-mail richting jou, vanwege drukte nog geen tijd voor gehad helaas.

Randy
07/06/09, 23:26
PS: Randy er komt nog een e-mail richting jou, vanwege drukte nog geen tijd voor gehad helaas.

Yes, had er al rekening mee gehouden. Spullen liggen nu @office in De Meern, wat dichter bij voor je.

Zolang iemand moeite neemt vind ik het op zich nog niet zo erg, maar het moet inderdaad niet 'goedkoop' worden. Een goed voorbeeld van 'goedkoop' is de spamrun na de kartcompo met de melding 'we hebben elkaar gemist' terwijl de spammende partij niet eens aanwezig was. Dat is niet alleen jammer, maar ook nog eens FAIL.

Ik schik trouwens van de prijzen: 1000,- voor een kaal rack zonder stroom/bandbreedte? Dat terwijl de prijzen in West-Europa gemiddeld op 850,- liggen. Nederland is nog iets goedkoper door de grotere concurrentie.

Kreft
08/06/09, 00:05
Ziet er allemaal netjes uit! Als Belg (of eerder als Vlaming) kan ik dat alleen maar aanmoedigen! Er mogen gerust wat meer DC's komen in Zuid Nederland :) Maar de prijzen zijn inderdaad behoorlijk hoog..

AW-Hosting
08/06/09, 08:38
De prijs voor een kaal rack ligt inderdaad wat aan de hoge kant, maar daar zit dan wel een SLA, A+B feed en maximum van 32A per rack bij inbegrepen.
Dat zijn natuurlijk wel wat extra's, maar de prijs die je dan nog voor stroom en dataverkeer betaald is inderdaad ook nog wat aan de hoge kant.

Maar de regionale datacenters beginnen steeds grotere en betere concurrenten te worden van de DC's in de Randstad. Wij zitten bijv. daarom zelf ook in Nedzone, top datacenter!
En voor de Belgische consumenten / bedrijven / overheid ook nog is stukken voordeliger, en het ligt maar net over de grens.

Enliven.nl
08/06/09, 08:57
Is het nou 32 per feed of per rack, lijkt op de site namelijk de ene keer wel zo te zijn, de andere keer weer niet..

Rik
08/06/09, 15:02
Doe eens niet zo negatief allemaal :P

Mooi initiatief, vive la Brabantia!

Paulewk
08/06/09, 15:58
1 voordeel, minder limbo's en brabo's in de randstad ;)

Rik
08/06/09, 16:28
1 voordeel, minder limbo's en brabo's in de randstad ;)

Nie zo he... :nono:

:thumbup:

Geert-Jan
08/06/09, 16:35
1 voordeel, minder limbo's en brabo's in de randstad ;)

Het niveau zal daar dan ook snel zakken....

Rik
08/06/09, 16:41
Het niveau zal daar dan ook snel zakken....

Elk voordeel heb z'n nadeel.

Maar goed, wij zijn in Brabant toch al het meest productief en daarnaast zorgen we voor het grootste deel van het BNP.

Laat die randdorpelingen maar denken ;)

/offtopic>

Triloxigen
08/06/09, 17:10
1 voordeel, minder limbo's en brabo's in de randstad ;)

Maar meer foreign culturen? ;)

Ber|Art
08/06/09, 18:25
Kunnen we weer ontopic a.u.b...

Rik
08/06/09, 19:10
Kunnen we weer ontopic a.u.b...

Ja hoor!

Jij al plekje om de hoek gereserveerd ?

:cool:

rvoermans
09/06/09, 16:12
@AW-Hosting: het is geenszins de bedoeling geweest om je te bombarderen met spam! Ik vermoed een 'foutje' in onze mailinglist, en zal onze marketingafdeling hierover informeren.

Wat betreft de prijzen en specificaties: beide feeds zijn elk 32A, standaard inderdaad een SLA, 24x7 toegang, volledig N+1. Daarnaast is het, denk ik, voor een regionaal DC redelijk uniek om een eigen fiber-ring naar Amsterdam te hebben. We zijn hierbij dus niet afhankelijk van managed (IP)-diensten van carriers, maar hebben dit volledig in eigen beheer en kunnen snel capaciteit bijschakelen indien nodig. Het feit dat we een carrier-neutraal datacenter zijn, zie je ook niet zo snel in een regionaal DC.

Dat onze prijzen hoger zijn dan het landelijk of zelfs Nederlands gemiddelde wil ik tegenspreken. We hebben een redelijk gedegen onderzoek gedaan naar wat andere DC's vragen voor een 'kaal' rack, met dezelfde specificaties, en komen dan zelfs over het algemeen lager uit dan deze andere DC's.

Natuurlijk valt er altijd te praten over de mogelijkheden om met een lager vermogen of met slechts 1 feed te starten. We wilden echter een zo compleet mogelijk rack aanbieden tegen een (naar onze mening) markt-conforme prijs.

Hoop hiermee iets meer duidelijkheid te hebben verschaft!

Randy
09/06/09, 20:49
Er zijn genoeg DC's die carrier neutraal zijn in de regio. ISP-Services, Grafix, Equinix, BIT, Nedzone of welk DC met ND-IX of NL-IX dan ook.

rvoermans
09/06/09, 21:45
Ik bedoel eigenlijk 'redelijk uniek in Noord-Brabant'!

Thijs
09/06/09, 23:05
Er zijn genoeg DC's die carrier neutraal zijn in de regio. ISP-Services, Grafix, Equinix, BIT, Nedzone of welk DC met ND-IX of NL-IX dan ook.

Carrier Neutraal betekent dat iedere carrier er binnen kan komen... dat kan bij heel wat DC's niet omdat er geen deals rond gemaakt kunnen worden... (lees te duur).

Goed voorbeeld is De Spaanse Kubus... hier wilden carriers juist in omdat er telecom partijen stonden... dat hebben die bovenstaande DC's niet echt.

Paulewk
10/06/09, 09:22
Carrier Neutraal betekent dat iedere carrier er binnen kan komen... dat kan bij heel wat DC's niet omdat er geen deals rond gemaakt kunnen worden... (lees te duur).

Goed voorbeeld is De Spaanse Kubus... hier wilden carriers juist in omdat er telecom partijen stonden... dat hebben die bovenstaande DC's niet echt.

Dan kunnen ze dus wel binnen komen maar willen ze het niet betalen, dat doet niets af aan de carrier neutrality.