PDA

Bekijk Volledige Versie : Ubuntu installatie - RAID problemen



gjr
02/09/08, 16:30
Wie kan mij helpen:

Configuratie:
Supermicro 2U rackserver
- Redundante voeding
- IPMI KVM-over-IP
- 4GB ECC geheugen
- Intel core duo processor (2,2 Ghz)
- 4 SATA raid edition HDD”s op een hardware RAID(5) controller

Doel:
Installatie webserver, Ubuntu 8.04 OS installeren onder RAID 5.

Probleem:
Bij het handmatig configureren van de RAID willen wij de volgende instellingen doorvoeren:

/boot 256 MB
/swap 4GB
/rest

Echter Linux herkend de RAID 5 instelling van de bios niet en ziet 4 losse schijven.
Onze RAID controller is een ICH7R.

Is een hardware RAID mogelijk? Is een software RAID een alternatief? Hoe deze in te stellen tijden Ubuntu installatie...

Maybe de instelling: Use as physical volume for RAID?

Bijvoorbaat dank,

Ronald

hrodenburg
02/09/08, 16:46
Misschien een domper, maar op het moment dat je OS (dus Ubuntu) 4 schijven ziet, heb je geen hardware raid controller (en volgens mij is die ich7 dat ook niet). Wil je overstappen op software raid 5, dan kun je volgens mij alleen niet je /boot partitie op je raid set plaatsen. Daarbij is een hardware raid controller vaak natuurlijk ook wel wat beter dan een dergelijke software oplossing.

<edit>
Oja, de reden dat je niet 1 schijf ziet, is omdat je dan niet de "raid-enabled" driver van de fabrikant gebruikt. Meestal noemen ze dit "host raid" en daar heb ik zelf nog nooit in geloofd.
</edit>

gjr
02/09/08, 16:55
Dank voor de snelle reactie, het gaat overigens om een nieuwe installatie.

Zou ik ook voor een software RAID kunnen kiezen (aangezien de kosten van een hardware raid controller)? En hoe deze software RAID met Ubuntu in te stellen op RAID 5 (4 schijven).

Software RAID geprobeerd, heb na de reboot de volgende error:

GRUB Loading stage 1.5.
GRUB loading, please wait...
Error 17

Ik vermoed dat er iets verkeerd is met me partitie schema, hoe kan ik deze controleren/opvragen/wijzigen?

hrodenburg
02/09/08, 17:25
sowieso moet je dan de configuratie van de controller ongedaan maken lijkt mij. Verder weet ik niet of de installer van ubuntu installatie op een raid 5 array ondersteund. In ieder geval kun je niet je /boot partitie op een raid 5 array hebben staan. Alleen met Raid 1 kan dit.
Verder kun je vast op internet de nodige informatie vinden. Verder kan ik je niet echt helpen helaas. Ik heb hier zo'n 5 jaar geleden voor het laatst iets mee gedaan (en toen waren de installers nog niet zo geavanceerd). Sindsdien gebruik ik alleen nog maar hardware raid controllers namelijk.

t.bloo
02/09/08, 17:37
Voor BIOS raid worden vaak alleen Windows drivers meegeleverd. Eigenlijk is dat dus gewoon software raid maar dan instelbaar via de bios.

Ik dacht ook dat /boot alleen op RAID-1 kan. Verder werkt software raid op een moderne Debian/Ubuntu installatie goed, maar is natuurlijk niet vergelijkbaar met hardware raid. Maar voor die discussie moet je maar even op het forum zoeken, dat is al vaker aan bod geweest.

gjtje
02/09/08, 18:06
BIOS raid is niet zinvol, zeker onder Linux.
Als je nog raid-5 wilt gebruiken dan kan je daar niet van booten, dat kan zoals gezegd alleen van raid-1, of hardware raid.

Wat je wel kan doen is op elke disk een boot partitie aanmaken, die alle 4 in een raid-1 partitie stoppen. Vervolgens grub bij elke disk in de mbr installeren. Mocht er nu een disk stuk gaan dan boot het systeem automatisch van een van de andere disks.

De rest van de disk gebruik je voor de swap en raid-5 partitie.

dupondje
02/09/08, 23:49
Je kan 100% zeker booten vanaf raid0-1-5 ... Het magische woord is 'dmraid' !
Ik heb hier Ubuntu draaien op een fakeraid controller.
De installatie is wat ingewikkelder, maar werkt tenslotte PERFECT !

Bij Ubuntu 8.10 (Intrepid, is nog Alpha) kan je dmraid kiezen bij de installatie ...
bij vorige versies moet je dat manueel installen :)

gjr
03/09/08, 11:02
Dat is goed nieuws, helaas is versie 8.04 nog de laatste stable release.

Duid je overigens op 'create MD device' tijdens de RAID configuratie?

dupondje
03/09/08, 13:36
https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto

Leesvoer :)

gjr
04/09/08, 10:26
Thanks voor de link, ga binnenkort weer eens testen. FakeRaid heet dat dus...

gjr
05/09/08, 08:23
Volgensmij is het allemaal prima gelukt, ben nu de software pakketjes aan het installeren.

Deze review heeft me ook nog een eind verder geholpen. http://www.howtoforge.com/how-to-install-ubuntu8.04-with-software-raid1

Is wel RAID1 maar werkt ook prima voor RAID5. Je moet alleen even doorhebben dat je een MD-Device (multi disk) wilt installeren. En als dit statement klopt zit ik nog niet eens zo heel slecht met me software raid.

Summary
Linux software RAID is far more cost effective and flexible than hardware RAID, though it is more complex and requires manual intervention when replacing drives. In most situations, software RAID performance is as good (and often better) than an equivalent hardware RAID solution, all at a lower cost and with greater flexibility. When all you need are mirrored drives, software RAID is often the best choice.

dupondje
05/09/08, 14:27
Die link is echte software raid, en geen fakeraid (zoals mijn link). Dit is een serieus verschil ! Vraag mij sterk af ofdat je kan booten vanaf een echte software raid.

gjr
05/09/08, 15:16
Werkt probleemloos hier