PDA

Bekijk Volledige Versie : Waardebepaling overnameprijs webhostingactiviteiten



Anoniem
31/08/08, 19:22
Ik denk erover om mijn webhostingklanten te verkopen zodat ik meer tijd over houd voor andere dingen. Maar voordat het zover is zou ik eerst graag weten wat het ongeveer waard is.

Het gaat om 60 webhostingaccounts, die op dit moment zijn ondergebracht in een resellerpakket bij een grote (Windows) webhostingfirma uit Haarlem.

Opbrengst webhosting per jaar: EUR 10500,-
Kosten domeinen per jaar: EUR 650,- (totaal 123 domeinen, meeste .nl en nog wat .com's etc.)
Kosten resellerpakket per jaar: EUR 600,-

Winst is dus: EUR 9250,- per jaar.

Ik zat zelf te denken aan een bedrag van 1,5 x de winst.

tvm
31/08/08, 19:50
Beste,

enkele factoren die meespelen:

- Hoe lang bestaat je bedrijfje al
- Hoe lang zijn de huidige klanten al klant
- Welke support bied je? (mail, tel, live, ...)
- Op welke markt ben je actie? low budget, b2b, ...

mvg,

Tim Van Maele

Sorcer
31/08/08, 19:57
De waarde vloeit voort uit vele factoren, wellicht verstandig om hier gewoon iemand voor in te huren, dan heb je direct zekerheid. Denk overigens ook aan het Imago.

Triloxigen
31/08/08, 20:11
De waarde vloeit voort uit vele factoren, wellicht verstandig om hier gewoon iemand voor in te huren, dan heb je direct zekerheid. Denk overigens ook aan het Imago.

Iemand er voor inhuren kan, maar dan ben je al 10% kwijt van je winst dus dat lijkt me nou ook niet alles.

Sorcer
31/08/08, 20:37
Iemand er voor inhuren kan, maar dan ben je al 10% kwijt van je winst dus dat lijkt me nou ook niet alles.

Natuurlijk niet? Neem aan als je een bedrijf hebt je toch wel het e.e.a. aan connecties/partners hebt om deze zaken te regelen voor niet al te veel geld. Zomaar gissen is ook overigens niet alles.

Anoniem
31/08/08, 21:11
Als je het totaalbedrag deelt door het aantal accounts dan kom je op het gemiddelde bedrag dat de klanten betalen voor de hosting. Dat is dus meestal 9,95 of 19,95 euro per maand. Bedrijf bestaat sinds 2000. Gaat alleen om zakelijke klanten. Voor elke website die ik maak, regel ik ook de hosting. Klanten zijn tevreden en gaan ook alleen maar weg als ze stoppen met hun bedrijf. Klanten komen binnen op "mond-op-mond". Voor de rest doe ik niets aan werving. Support is "officieel" alleen per mail. Meeste hebben ook wel mijn mobiele nummer maar ik word daarvoor vrijwel nooit gebeld.

Ik ga er niemand voor inhuren, als het zover is regel ik het zelf. Om zoveel geld gaat het nu ook weer niet. En mijn klanten zijn tevreden, mocht ik niemand tegenkomen voor een overname, dan weet ik dat mijn klanten gewoon een redelijk bedrag kan berekenen voor het overzetten van hun website, database en CMS naar een nieuwe host. En dan heb ik het bedrag ook, het kost me dan alleen wat extra tijd natuurlijk. Het belangrijkste is dat mijn klanten tevreden moeten blijven dus ze moeten in ieder geval goed terecht komen.

Ingvald
31/08/08, 21:23
Opbrengst webhosting per jaar: EUR 10500,-
Kosten domeinen per jaar: EUR 650,- (totaal 123 domeinen, meeste .nl en nog wat .com's etc.)
Kosten resellerpakket per jaar: EUR 600,-

Winst is dus: EUR 9250,- per jaar.

Dus je werkt eigenlijk gratis? Want je spreekt helemaal niet van tijd die je spendeert aan onderhoud / support van klanten.

Dit moet je wel even meenemen in het rekensommetje om het een beetje eerlijk te spelen.

Anoniem
31/08/08, 21:50
Webhosting kost me geen tijd want ik heb een resellerpakket. Alles wordt onderhouden door de leverancier. Maar dat stond al in de eerste post.

Triloxigen
31/08/08, 21:57
En klanten aanmaken, administratie en support?

Ingvald
31/08/08, 21:58
Webhosting kost me geen tijd want ik heb een resellerpakket. Alles wordt onderhouden door de leverancier. Maar dat stond al in de eerste post.
en support, configuratie/installatie van de websites, registratie/beheer domeinen zit ook allemaal in die 600 euro/jaar inbegrepen?

Anoniem
31/08/08, 22:00
Dus je werkt eigenlijk gratis? Want je spreekt helemaal niet van tijd die je spendeert aan onderhoud / support van klanten.

Dit moet je wel even meenemen in het rekensommetje om het een beetje eerlijk te spelen.

Hoe kom je erbij dat ik gratis werk???

Webhosting zelf kost me geen tijd want ik heb een resellerpakket. Alles op de servers wordt onderhouden door de leverancier. Maar dat stond al in de eerste post. Het enige dat zo'n beetje voor mij overblijft is de tijd die het kost om de factuur te versturen. (En dat gebeurd per e-mail.)

Alles wat ik doe aan webdesign of instellingen aanpassen gaat op basis van uurtje-factuurtje. Maar dat is een ander verhaal. Dit hier gaat dus alleen om het eventueel afstoten van de webhostingactiviteiten. En alles daarover ligt mijns inziens inmiddels duidelijk op tafel.

Anoniem
31/08/08, 22:04
en support, configuratie/installatie van de websites, registratie/beheer domeinen zit ook allemaal in die 600 euro/jaar inbegrepen?

Leer eens lezen.
In die EUR 600 zit alles qua configuratie en serverbeheer
In die EUR 650 zit alles aan domeinkosten

Anoniem
31/08/08, 22:10
en support, configuratie/installatie van de websites, registratie/beheer domeinen zit ook allemaal in die 600 euro/jaar inbegrepen?

Installatie van websites is tegen uurtarief. Staat los van de hosting.

RedoX
31/08/08, 22:33
Ik denk erover om mijn webhostingklanten te verkopen zodat ik meer tijd over houd voor andere dingen.


Webhosting kost me geen tijd want ik heb een resellerpakket. Alles wordt onderhouden door de leverancier. Maar dat stond al in de eerste post.

Hmm... interessant!? :huh:

Anyway, wellicht reken je het loon voor de overige werkzaamheden die je verricht m.b.t. hosting al in je uur tarief oid?

Anoniem
01/09/08, 01:04
Hmm... interessant!? :huh:

Anyway, wellicht reken je het loon voor de overige werkzaamheden die je verricht m.b.t. hosting al in je uur tarief oid?

:) je bent scherp RedoX :) Tsja ach, het is maar hoe je het noemt: meer tijd, gemoedsrust, afsluiten van een hoofdstuk. Ik ben met de hosting gemiddeld maar een uurtje per maand bezig. Maar de laatste keren dat het nodig was (omdat mijn leverancier storing had) en ik toch te hulp moest schieten met wat instellingen, kwam het net precies weer niet uit. En na 8 jaar vind ik dit gebeuren eigenlijk wel weer welletjes.

Voor zover de klanten al iets willen wijzigen zouden ze dat zelf kunnen doen m.b.v. het control panel, maar geen van mijn klanten heeft er verstand van dus laten ze het alsnog voor de veiligheid door mij doen maar dan is het wel weer betaald ja. Dus dan zit het inderdaad in het uurtarief.

Maar laten we hier nu over de uen ophouden. De uren die de administratie kost enzo die staan er nooit bij als er bedrijven te koop staan. Dat is ook voor elk bedrijf verschillend. Mij kost het zoals gezegd per maand gemiddeld een uurtje aan support en facturen sturen. Ik verdien meer met de uren van webdesign en development.

Swiftway-UK
01/09/08, 12:17
Ik denk dat 1.2 tot 1.5 x de winst in dit geval een redelijk bedrag is voor de hosting activiteiten.

Anoniem
01/09/08, 14:14
Ah, eindelijk iemand die wat uit durft te spreken, dank je Swiftway-UK, voor je reactie.

Ik zal als ik zover ben een nieuw topic openen en het daadwerkelijk aanbieden. Degene die me al een PM hebben gestuurd: ik ben nog niet zover, het kan makkelijk pas volgend jaar worden. Ik kan dus nog geen reacties geven op de PM's.

MediaServe
01/09/08, 18:32
Je maakt jezelf niet helemaal geloofwaardig op deze manier:


Ik denk erover om mijn webhostingklanten te verkopen zodat ik meer tijd over houd voor andere dingen. Maar voordat het zover is zou ik eerst graag weten wat het ongeveer waard is.

En later:


Ik ben met de hosting gemiddeld maar een uurtje per maand bezig.

Zo vreemd zijn de reacties niet. Omdat je eerst zegt dat je meer tijd over wilt houden verwachtten mensen uiteraard dat er veel tijd in ging zitten.

Ik denk overigens dat 1,2 tot 1,5x de winst vrij hoog gegrepen is. Je verkoopt alleen de overname van klanten en verder niets? Dus geen bedrijf met handelsnaam, website en dergelijke?

Anoniem
01/09/08, 20:26
Je maakt jezelf niet helemaal geloofwaardig op deze manier:

En later:

Zo vreemd zijn de reacties niet. Omdat je eerst zegt dat je meer tijd over wilt houden verwachtten mensen uiteraard dat er veel tijd in ging zitten.

Ik denk overigens dat 1,2 tot 1,5x de winst vrij hoog gegrepen is. Je verkoopt alleen de overname van klanten en verder niets? Dus geen bedrijf met handelsnaam, website en dergelijke?

Zucht, toch weer eentje. Dat heb ik toch al uitgelegd? Zie mijn reactie #15.

Moet ik ook nog gaan specificeren wat ik hierna precies ga doen? Misschien ga ik wel 3 jaar in een hutje in de jungle zitten zonder internet zodat ik er gewoon niet meer 24/7 fulltime (dus ook dat ene uurtje gemiddeld per maand) mee bezig kan zijn?

Over geloofwaardig gesproken: 5 jaar bezig en geen eigen website?

Anoniem
01/09/08, 21:12
Je verkoopt alleen de overname van klanten en verder niets? Dus geen bedrijf met handelsnaam, website en dergelijke?

Ja, wellicht ook de handelsnaam en website. Moet ik onderdelen als webdesign & development wel ruim voor die tijd eerst afsplitsen onder een andere naam en site. Ik weet nog niets zeker, ben me zoals gezegd nog aan het orienteren. :)

Anoniem
02/09/08, 00:06
Topic mag dicht (of uit de lijst). Wanneer ik zover ben zal ik een nieuwe openen.

MediaServe
02/09/08, 02:00
Zucht, toch weer eentje. Dat heb ik toch al uitgelegd? Zie mijn reactie #15.

Doe eens een beetje lief. Iedereen die reageert in jouw topic wil je alleen maar helpen. Ik probeer alleen maar aan te geven waarom mensen in eerste instantie denken dat er veel tijd in gaat zitten. Om even met je eigen woorden te spreken: "Leer eens lezen!".

Als je trouwens denkt dat wij na 5 jaar geen website hebben dan zit je ernaast. Onze nieuwe website komt deze week online zodra hij helemaal getest is. Dat heeft overigens niets met dit topic te maken, maar het zal wel een soort persoonlijke aanval richting mij zijn geweest :p

ragerave
03/09/08, 00:56
Waarde ligt ook sterk aan de manier waarop je wilt "cashen". Is dat eenmalig vooraf, achteraf, door middel van earn-out etc. Des te meer risico je voor de kopende partij kunt inperken, des te meer deze zal willen betalen voor je omzet.