PDA

Bekijk Volledige Versie : [Belgie] Webhosting aanbieden als student



Jonas_vdb
28/08/08, 14:43
Beste,

Situatie
Ik ben een 22 jarige student Industrieel Ingenieur Informatica te gent (Belgie).Momenteel heb ik een server draaien in een datacentrum waar nog niets mee gebeurd.

Vraag:
Ik zou graag in de toekomst webhosting willen aanbieden. Het zou vooral gaan om dingen bij te leren maar ook als het zich toe laat een centje bij te verdienen.
Ik ben dus naar een oplossing op zoek om dit op een legale en zo goedkoop mogelijke manier te doen. Ik wil namelijk geen sociale lasten betalen of mijn kindergeld verliezen. Ik zou dit dan willen doen als studentenjob. Ik heb op allerlei websites (vdab, werk.belgie.be) gezocht maar ik vind geen oplossing.
Kan je als student webhosting verhuren onder de vorm studentenjob?

Als jullie het antwoord niet zouden weten, waar zou ik dan mijn antwoord kunnen vinden?

Alvast bedankt.

Trafego
28/08/08, 14:53
Ik denk dat je beter eens naar ondernemers loket belt in Belgie, deze zullen hier makkelijker een antwoord op kunnen geven dan hier.

eXtreme Service
28/08/08, 14:53
Als student is het mogelijk zelfstandige te zijn in bijberoep en dit zonder het kindergeld te verliezen, sociale lasten te betalen of weg te vallen als ten laste van uw ouders.

De enige regel hiervoor is onder de 10XX euro te blijven.

Stuur je mail even door via pm en dan zal ik je een documentje sturen waarin alles staat uitgelegd.

braxato
28/08/08, 16:04
Het is iets meer dan 1000euro dacht ik.

Je kunt hiervoor ook langsgaan bij KMODirect of een ander ondernemingsloket. Dit zal je ongeveer €150 kosten om alles in orde te brengen. Aanvraag ondernemingsnummer + btw-activering.

WeServIT
28/08/08, 16:27
Ik weet niet hoe dit in België zit, maar in Nederland gaat het bij mij zo:
Ik ben een Eenmanszaak gestart maar doe ook een opleiding (student dus).
Ik ontvang gewoon elke maand studiefinanciering en mag op jaar basis dat ik me nog goed herinner ongeveer 12.000 euro bij verdienen! Hopelijk heb je hier iets aan.

GlobalServe
28/08/08, 16:35
Loop eens binnen bij Acerta en Unizo...
Deze kunnen u zeker voorzien van correcte antwoorden.

Tim.Bracquez
28/08/08, 16:46
Het is iets meer dan 1000euro dacht ik.

Je kunt hiervoor ook langsgaan bij KMODirect of een ander ondernemingsloket. Dit zal je ongeveer €150 kosten om alles in orde te brengen. Aanvraag ondernemingsnummer + btw-activering.

een 3000 euro afgerond en tot een 4000 euro (verlies je kindergeld) en hoger in speciale gevallen...
(en je bent volledig legaal, het is zoals de werkjes bij je buurman in de tuin zoals zovelen hebben gedaan/doen)

Vergeet niet als je een BTW nummer aanvraagt dat je studie beurzen en dergelijke wel kan vergeten... er zijn nog voordelen dat je verliest enkel weet ik niet allemaal wat.

Laat je goed informeren en als je dit ter vervanging doet van je vakantie werk lijkt me dit een goed idee, enig nadeel je kan niet factureren naar een bedrijf toe zodat die de btw recupereren. (Maar voor gewoon te verkopen aan particulieren begin je zo ;))

Jonas_vdb
28/08/08, 17:41
Wel ik ga zeker eens langsgaan bij Unizo. Ik denk wel dat factureren naar bedrijven toe mogelijk is.

Het is idd ter vervanging van mijn vakantiewerk.

Bedankt voor de informatie

Tim.Bracquez
28/08/08, 17:46
Ik denk wel dat factureren naar bedrijven toe mogelijk is.

Ja maar dit komt overeen dan met een 'bestellingsnota' die van jou uitgaat naar een bedrijf naartoe. Want je mag geen facturen opstellen zonder geldig btw nummer...

Unizo heeft kantoren overal in het land, en ze geven je gratis raad...

Jonas_vdb
28/08/08, 17:54
Vergeet niet als je een BTW nummer aanvraagt dat je studie beurzen en dergelijke wel kan vergeten... er zijn nog voordelen dat je verliest enkel weet ik niet allemaal wat.

Ik zou dan toch een BTW nummer hebben? Dus kan ik toch perfect factureren?


Unizo heeft kantoren overal in het land, en ze geven je voor nop raad...

Bedoel je dat ze geen raad geven? Zoja wie stel je dan voor dat ik eens opzoek?
Zijn er met andere woorden veel alternatieven?

Tim.Bracquez
28/08/08, 17:59
Ik zou dan toch een BTW nummer hebben? Dus kan ik toch perfect factureren?

Als je een btw nummer aanvraagt via kmodirect kan je uiteraard factureren, echter hou dan ook rekening met de nodige kosten als je toch maar als 'vakantie job dit doet'.



Vergeet niet als je een BTW nummer aanvraagt dat je studie beurzen en dergelijke wel kan vergeten... er zijn nog voordelen dat je verliest enkel weet ik niet allemaal wat.

Maar zoals reeds gezegd via unizo kunnen ze je wel helpen of je nu een zaak zou starten of niet...



Bedoel je dat ze geen raad geven? Zoja wie stel je dan voor dat ik eens opzoek?
nop = niets ... gratis dus (heb aangepast)

eXtreme Service
28/08/08, 18:49
Studeren en zelfstandige zijn is een zeer moeilijke combinatie. Hou hier rekening mee.

Om dit enkel in de vakantie te doen, dan vrees ik dat je veel kosten zult hebben en zo goed als geen winst.

Reden : De bijdrageplicht beperkt zich dan tot een of meerdere kwartalen.

Stel : Een student heeft als zelfstandige gewerkt van 1 augustus tot en met 30 oktober. Hij heeft een beroepsinkomen (na aftrek van de forfaitaire bedrijfslasten) verworven van 750 euro. Aangezien hij aldus een zelfstandige was in het derde en vierde kwartaal, wordt zijn inkomen omgerekend naar een jaarinkomen als volgt : (750 euro : 2 ) maal 4 = 1500 euro. Resultaat : Er is geen vrijstelling van bijdrage.

Aangezien de grote vakantie maar in 1 kartaal valt zal het in uw geval 3000 euro zijn waar u bijdrage op zal moeten betalen. Of u moet een heel jaar actief zijn maar dan zit je weer met tijdgebrek en de support die soms wel veel uren zal inpakken met een relatief kleine opbrengst.

AlfaHosting
28/08/08, 21:19
Ben je ouder dan 18 jaar, dan kan je ook als student reeds starten als zelfstandige. Je hoeft dus niet te wachten tot na je studies om de stap naar een eigen zaak te zetten. Als student zijn er echter nog een aantal aandachtspunten waarmee je rekening moet houden.

Vermits je nog geen loontrekkende activiteit beoefent, word je aanzien als zelfstandige in hoofdberoep. Indien je echter jonger dan 25 bent, kan je beroep doen op art. 37: De gelijkstelling met bijberoep. Bijkomende voorwaarde is dat jouw netto-bedrijfsinkomen niet meer dan 5567,45 EUR bedraagt en dat het om een erkende opleiding gaat (voor de gelijkstelling). Meer informatie vind je hier http://www.svmb.be/svmb/doc_download.cfm?docid=72 . Indien je jaarlijks nettobedrijfsinkomsten minder bedraagt dan 1175,82 EUR, dan betaalt je in het geval van gelijkstelling zelfs geen sociale bijdragen (dit zijn de inkomsten NA aftrek van de beroepskosten).

Start je in hoofdberoep betaal je zowizo de minimumbijdragen voor hoofdberoep (deze bedragen 607,83 € per kwartaal)

Wanneer je als student nog verdere aanspraak wil maken op kinderbijslag én een zelfstandige activiteit uitoefent , dan mag je dit slechts doen gedurende maximum 80 uur per maand en niet meer verdienen dan 1141,81 EUR. Verdien je meer, ga je immers sociale bijdragen moeten betalen en gaat men er van uit dat je meer werkt dan 80 uur per maand.

Een student is fiscaal gezien nog persoon ten laste van zijn ouders (als hij officieel nog bij de ouders verblijft), wanneer zijn totale netto-inkomsten op jaarbasis niet hoger liggen dan 2650 EUR (kan varieren al naargelang de gezinssituatie). Het wegvallen van de student als persoon ten laste heeft fiscale gevolgen voor de ouders (zij zullen meer belastingen betalen).

eXtreme Service
28/08/08, 21:22
Zonder een attest van bedrijfsbeheer is het onmogelijk om een bedrijf te starten in België. Dit is dan ook wat de meeste studenten die willen starten missen.

Tim.Bracquez
28/08/08, 21:26
Zonder een attest van bedrijfsbeheer is het onmogelijk om een bedrijf te starten in België. Dit is dan ook wat de meeste studenten die willen starten missen.

En kostelijk in uren en geld om in avondschool achteraf te doen... bij TSO informatica richtingen geven ze het er 'gratis' bij ;)

Kreft
28/08/08, 22:14
Ik heb dit ook eenvoudigweg ontvangen na mijn middelbare studies ASO Economie-Wiskunde, al moet ik zeggen, ik kan wel wat boekhouden. :) Ik studeer momenteel ook nog aan de universiteit en er zijn ook hier plannen om in de loop van september eens te gaan horen bij unizo, daar zullen ze wel alle nodige details kunnen geven. We zullen zien of het een haalbare kaart is.

Om natuurlijk alle miserie met die maximumbedragen te ontlopen kan je opteren voor een vennootschap en er zo voor zorgen dat je niet meer verdient dan je mag. Veel dikverdieners doen dit om belastingen te ontlopen. Je verdient dan wel minder maar zo kan je het gedeelte van de winst dat je niet aan jezelf uitkeert dan vanuit de zaak spenderen, zoals nieuwe laptop voor de bedrijfsactiviteiten of dergelijken.

Tim.Bracquez
28/08/08, 22:16
Om natuurlijk alle miserie met die maximumbedragen te ontlopen kan je opteren voor een vennootschap en er zo voor zorgen dat je niet meer verdient dan je mag.

Klopt, dan kan je jou zelf uitkeren wat je wenst, pas wel op voor het 4de jaar! dan komen er maandelijks een hele smak kosten bij... enja de dubbele boekhouding moet je er maar bij nemen (boekhouder)

Ik raad je aan, ga ook eens naar de 'startersdag' (is nu wel reeds al voorbij)

EDIT: Kan je niet via je ouders een bedrijf opstarten?(let op voor hun pensioen met vaste job) Als zoon ben je gerechtigd hieraan mee te helpen... (unizo kan hier ook info over geven)

Kreft
28/08/08, 23:24
Als ik vragen mag, met welke reden komen er vanaf het 4de jaar extra kosten bij? Puur uit interesse.

En ik zou zeggen, het is altijd nuttig even rond te neuzen op de website van unizo. Er is ook een apart gedeelte voor starters met, naar mijn mening, heel wat nuttige en tevens betrouwbare info. En je kan ook altijd eens langsgaan bij een unizo kantoor, er is er eentje in de Lange Kruisstraat in Gent (tussen de kouter en het st Baafs)

Tim.Bracquez
28/08/08, 23:29
Als ik vragen mag, met welke reden komen er vanaf het 4de jaar extra kosten bij? Puur uit interesse.

Sociale zekerheid als ik me niet vergis ...(zoek straks mijn documentatie terug van de startersdag)

www.boekhouder.be/cijfers%20en%20letters/Eenmanszaak%20of%20vennootschap%20totaal%202.pdf (blz 14 - 15)

thunder
28/08/08, 23:43
RSZ betaal je altijd, ook al keer je je zelf geen loon uit je vennootschap uit (500€/kwartaal) echter kan je evt proberen een vrijstelling te krijgen.

Tim.Bracquez
28/08/08, 23:48
RSZ betaal je altijd, ook al keer je je zelf geen loon uit je vennootschap uit (500€/kwartaal) echter kan je evt proberen een vrijstelling te krijgen.

Zie post hierboven... zijn werkelijk meer kosten die erbij komen (op startersdag zijden ze dit ook...)

Als je wenst zoek ik even alle presentaties op van de startersdag met al deze informatie hierin ...

Kreft
29/08/08, 00:25
Als je er niet te veel moeite moet voor doen is alle info meer dan welkom.

Tim.Bracquez
29/08/08, 00:30
Als je er niet te veel moeite moet voor doen is alle info meer dan welkom.

Zoek morgen men harde schijf wel eens rond ;)

parmaweb
29/08/08, 00:36
je betaald niet altijd 500 euro.

als je start als bijberroep komt dit op iets van 60 euro per kwartaal.
Maar na drie jaar komt de rectzetting. vandaar opletten

kridego
29/08/08, 03:43
Dus als je als student in bijberoep gaat verliezen je ouders hun studiebeurs ?

parmaweb
29/08/08, 10:09
http://www.unizo.be/starters/viewobj.jsp?id=144250

beste even deze lezen

thunder
29/08/08, 11:55
je betaald niet altijd 500 euro.

als je start als bijberroep komt dit op iets van 60 euro per kwartaal.
Maar na drie jaar komt de rectzetting. vandaar opletten

Gezien de TS geen hoofdberoep heeft kunnen ze het aanzien als hoofdberoep en betaal je 500€, die 60€ is het minimum in bijberoep trouwens.

Tim.Bracquez
29/08/08, 12:03
Gezien de TS geen hoofdberoep heeft kunnen ze het aanzien als hoofdberoep en betaal je 500€, die 60€ is het minimum in bijberoep trouwens.


http://www.unizo.be/starters/viewobj.jsp?id=144250

beste even deze lezen

:lovewht: ( het is als bijberoep als je studeert :) )

eXtreme Service
29/08/08, 12:18
:lovewht: ( het is als bijberoep als je studeert :) )

Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel uren je hebt op school. Want als deze wat weinig zouden uitvallen is het ook een hoofdberoep.

thunder
29/08/08, 14:10
Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel uren je hebt op school. Want als deze wat weinig zouden uitvallen is het ook een hoofdberoep.

Is wat ik dus bedoelde :)

ragerave
29/08/08, 14:12
Beste Jonas, ook ik spreek vanuit de ervaring met de combinatie studeren en een eigen bedrijf. Als je dit echt wilt moet je er volledig voor gaan. Is het enigste doel iets leren en een leuk bedrag bijverdienen bel dan gewoon eens met wat providers in België, zij zitten vast wel te wachten op een gemotiveerd iemand om mee te draaien op helpdesk of wat dan ook. Voordeel is dat je meteen met collega's om je heen zit waarvan jij weer kunt leren en dat je het werk ook goed kunt combineren met je studie. Vergeet niet dat er bij het beheren van servers ook een storingsdienst hoort en dit kan, als je de zaakje niet goed opzet een flinke belasting en impact op je priveleven zijn.

Succes!

Ramon Fincken
29/08/08, 14:28
[..] Want je mag geen facturen opstellen zonder geldig btw nummer...

[..]

jawel, dat mag wel, een zogenaamde 0% factuur.
Indien je wel BTW heft ben je strafbaar.

Jonas_vdb
29/08/08, 14:36
Het is wel mijn bedoeling om af en toe er wat tijd in te steken. Ik zou mijn webhosting dan ook vooral doen voor mensen/bedrijfjes die ik persoonlijk ken en die niet zo een grote eisen hebben naar websites toe. Kleine KMO's die enkel hun site gebruiken voor bv hun contactgegevens/openingsuren van in de buurt, vrienden die ik dan extra services kan aanbieden die ze moeilijk bij andere webhosters vinden (bv Java Server Pages).

Ook heb ik een grote ondernemingsdrang en zal het veel voldoening geven om zelf iets uit te grond te stampen. Wie droomt er immers niet van zijn eigen bedrijfje :).
In de toekomst zal ik dan gewoon minder tijd spenderen aan gamen en me wat meer bezig houden met nuttige zaken zoals scripting, unix, boekhouding,..

Alvast bedankt voor de vele nuttige tips.

t.bloo
29/08/08, 15:43
Wie droomt er immers niet van zijn eigen bedrijfje :).

Ongeveer 5 miljard andere mensen....


Onderschat het echt niet, hoeveel impact de storingsdienst heeft op je leven. En die KMO die bij jou je website heeft, die hangt als eerste aan de bel als de email het even niet doet.

Maar het is wel leuk om het allemaal zelf uit te zoeken, alleen is het "altijd online" moeten zijn van hosting bedrijfjes veel zwaarder dan als je zeg een meer ambachtelijk vak uit zou kiezen voor je eigen bedrijfje.

Tim.Bracquez
29/08/08, 15:50
jawel, dat mag wel, een zogenaamde 0% factuur.
Indien je wel BTW heft ben je strafbaar.

raar vroeger deed ik dit ook, de zogenaamde 0% en ben hierdoor in de problemen gekomen... zorg dan wel dat je alles goed bijhoudt en genoteerd( en geen extra geld op je rekening komt).

Jonas_vdb
29/08/08, 16:11
Vaak hebben deze KMO's reeds een email adres. ( à la @skynet, @telenet,..) dus meestal doen ze dan alleen maar beroep op een website via mij.

En alleen een simpele html website met misschien een paar php scriptjes en een database kunnen toch moeilijk veel problemen geven. Tenzij dat je met externe factoren te maken hebt zoals inbraken op je server of hardware problemen.

Het is niet mijn bedoeling om ineens een top professioneel hostingbedrijf te beginnen. Stap voor stap en beginnen met de makkelijkste dingen. Daarom dat dit ook een uitgelezen kans is nu. Ik dien immers dan nog geen sociale lasten te betalen of mijn kindergeld te verliezen.

AlfaHosting
29/08/08, 16:14
Eén advies .. raadpleeg gewoon een boekhouder.

Freakingme
29/08/08, 19:43
jawel, dat mag wel, een zogenaamde 0% factuur.
Indien je wel BTW heft ben je strafbaar.

Als jij BTW vermeld op je factuur (of dat nu 0%, 6% of 19% is) vermeld, dien je hier ook een BTW-nummer op te vermelden.
Heb je geen BTW-nummer, mag je ook geen BTW vermelden. En voor je klant maakt het ook niet uit of je nu 0%-BTW vermeld, of de BTW-regel op je factuur weglaat.

Tim.Bracquez
29/08/08, 21:08
Als jij BTW vermeld op je factuur (of dat nu 0%, 6% of 19% is) vermeld, dien je hier ook een BTW-nummer op te vermelden.
Heb je geen BTW-nummer, mag je ook geen BTW vermelden. En voor je klant maakt het ook niet uit of je nu 0%-BTW vermeld, of de BTW-regel op je factuur weglaat.

Het probleem is dat vele boekhouders dit dan niet als een factuur aanzien en niet willen verwerken... dus zo kom je ook nog eens in de 'problemen'

Ramon Fincken
29/08/08, 21:56
Hmm nouja BTW/KVK staat iig beter ;)
Hier wellicht een relevant stukje:

http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/factureren/vereisten


Het toegepaste btw-tarief wordt uiteraard alleen vermeld als je btw-plichtig bent voor de betreffende dienst. Het is aan te raden, maar niet verplicht, om het op de factuur te vermelden als je bent vrijgesteld van btw-plicht. De opdrachtgever weet dan dat het ontbreken van een btw-bedrag niet te wijten is aan slordigheid.

dupondje
30/08/08, 01:48
Ik heb ook eens gekeken om zelfstandig te beginnen ... Ben paar maanden terug naar Unizo Startersbeurs geweest! En kvond het niet echt SUPER ... NIEMAND gevonden die duidelijk kon zeggen wat de kosten zijn, wat het maximum is dat je mag verdienen om kinderbijslag etc niet te verliezen :(
Maar als je onder de 1000eur NETTO bedrijfsinkomen zit, zou normaal alles gratis moeten zijn. (op je inschrijving in ondernemingsregister na).
Verdien je meer dan 1000eur, dan maak je gewoon kosten, zoals een gsm/laptop/internet/etc 'voor het werk' :)

Op de startersbeurd hebben ze ook USB-sticks uitgedeeld met ALLE presentaties :)
Ik heb ze geupload op http://www.dupondje.be/startersdag/ :) veel leesplezier ! :D

Kreft
30/08/08, 11:11
Bedankt, zeer nuttige informatie, zal zeker van pas komen!

Tim.Bracquez
30/08/08, 15:21
unizo presentaties: http://files.timb.be/apps/unizo/
in de rar ALL.rar vind je alle bestanden...

FOXCOM Services
31/08/08, 17:39
Je kan gerust vrijstelling van BTW vragen en dat dien je dan op je facturen te vermelden vrijgesteld van BTW. Bij unizo leggen ze ja alles uit zoals het hoort.

Gewoon even bellen en vragen voor een startersavond bij te wonen. Ben je 2u kwijt en weet je de belangrijkste zaken.

Onderschat een eigen zaak niet of het nu bijberoep is of niet.

GO-media
01/09/08, 20:55
Ik heb ook eens gekeken om zelfstandig te beginnen ... Ben paar maanden terug naar Unizo Startersbeurs geweest! En kvond het niet echt SUPER ... NIEMAND gevonden die duidelijk kon zeggen wat de kosten zijn, wat het maximum is dat je mag verdienen om kinderbijslag etc niet te verliezen :(
Maar als je onder de 1000eur NETTO bedrijfsinkomen zit, zou normaal alles gratis moeten zijn. (op je inschrijving in ondernemingsregister na).
Verdien je meer dan 1000eur, dan maak je gewoon kosten, zoals een gsm/laptop/internet/etc 'voor het werk' :)

Op de startersbeurd hebben ze ook USB-sticks uitgedeeld met ALLE presentaties :)
Ik heb ze geupload op http://www.dupondje.be/startersdag/ :) veel leesplezier ! :D

Ik dacht dat men mij iets gezegd had over een maximum omzet maar in welke context dat exact was (vrijstelling btw?) herinner ik me niet meer zo goed.
Als je jezelf loon uitkeert wordt het ook 'moeilijker'. Onbezoldigd, dan 'verdien' je er niks direct/rechtstreeks aan.
Als het voor de fun en ervaring is, zou'k aanbevelen bij een hoster aan de slag te gaan. Het bespaart je hopen papierwerk, hopen geld en heeft tal van voordelen.

Kreft
01/09/08, 22:33
Bij de vrijstelling van BTW is er inderdaad een maximum omzet. Ik weet niet hoe het bij bedrijfsvormen precies is, maar bij onze VZW is dat tussen de 5000 en de 6000 euro ergens. Nuja je moet dan wel geen BTW betalen maar je kan dan ook geen BTW terugtrekken op extra kosten zoals een laptopje of dergelijken.

eXtreme Service
01/09/08, 22:46
Voordelen aan een vrijstelling van BTW zijn er niet echt buiten de papiertjes die je juist moet invullen om het kwartaal.
Meestal zal je (toch zeker in het begin als je niet tot aan die 5000 euro omzet komt) juist meer aankopen doen dan verkopen en dan zou je wat je anders zou terugtrekken niet kunnen doen met een vrijstelling. Als je dan ooit boven die 5000 euro komt toch zoiezo aangiftes moeten doen.

vennoot
12/09/08, 19:05
Ik zoek nog een nieuwe partner, als je hierin interesse hebt mag je me contacteren en dan kunnen we er eens over praten.
Zie ook: http://www.webhostingtalk.nl/webhosting-bedrijf-ter-overname-aangeboden/132836-fusie-vennoot-gezocht.html